zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Zo het eerste lustrum is daar, de panelen liggen nu 5 jaar op het dak.
    Bijna totaal 16MW geproduceerd, niet verkeerd.
    Nog geen verminderd rendement waarneembaar, wanneer de zon op z'n gunstigst staat levert de installatie 3300 Watt/h, net zoveel als tijdens de inbedrijf name.
    Deze week op het dak geweest om de boel te controleren, bekabeling, steunen en misschien reinigen? maar alles was nog prima in orde.
    Wederom weer zo'n Stedin maling afgeketst, of je zo'n digitale meter door je st##t geduwd wil? NEE, NO, NIENTE, NJET, NEIN.

    Op naar de volgende 5 jaar.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is er iemand die met dit soort projecten bekend is:

    https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-EasySolar-3000VA-EN.pdf

    Apparaat met ingang:
    -net-220
    -zonnepaneel
    -accu

    uitgang:
    -inverter naar huis-220
    -acculader vanaf zonnepanelen
    -acculader vanaf net

    Bedoeling is om overdag je accu te laden als de zon schijnt.
    Schijnt de zon heel de dag niet en gaat het nachttarief nog niet in kan je accu's laden vanuit het net.
    's nachts gebruik je uit de accu's. (netstroom is dan duurder dan overdag).

    Heb je overdag veel zon en zijn je accu's al vol, lever je terug aan het net.

    Mijn buurman wil toch zonnepanelen gaan leggen en ik heb toen bovenstaande onder de aandacht gebracht.
    Straks gaan ze toch een keer afrekenen per uur en zeker het verschil dag/nacht-stroom vergroten.
    Overdag is er namelijk een overvloed aan zonne-energie die niemand wil afnemen en 's nachts wil iedereen stroom afnemen.
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik snap het idee.

    Alleen, als de verschillen nog niet zo groot zijn, en je nog niet per uur betaald, ga je dan de verliezen en investering terug verdienen, voordat bv de accu's versleten zijn.
    Dit soort apparaten gaat goedkoper worden.

    Ik zou zelf zoiets nog niet doen, maar wel zo snel mogelijk zonnepanelen leggen.

    Men zegt dat je omvormer toch een keer kapot gaat, dan zou je de overweging nog een keer kunnen maken, als de markt omstandigheden van dan bekend zijn.

    Als jaren prijst men zonnepanelen aan met oplopend rendement, omdat de energieprijzen zouden stijgen, kijk eens naar het verloop van de prijzen, dat is volgens mijn alleen maar gezakt
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.771
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sinds wanneer is netstroom duurder gedurende het nachttarief????
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat is wellicht een "speciaal" tarief voor zonnepaneel-bezitters die 's nachts zelf geen energie kunnen opwekken (en dus willen inkopen) en die overdag soms wat over hebben.
    Dat willen ze natuurlijk graag uitruilen om niets. Echter de hele keten die nodig is om 24/7 iedereen gegarandeerd van energie te voorzien moet toch ergens van betaald worden.

    Ik zie absoluut de voordelen van zonne- en windenergie, maar ook waar ze nog te kort komen.
    En dat vangnet zal natuurlijk wel betaald moeten worden.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat gaat vast komen, zeker met die trut van rutte straks weer in het pluche.
    Als iedereen een slimme meter heeft kunnen ze per 1/4 uur (heb ik begrepen) gaan berekenen.
    En op een zonnige winderige dag betaal je overdag minimaal (krijg je voor geleverde energie ook niets terug) en op een windstille nacht, kan je de hoofdprijs betalen.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zeker als GL de schone en goedkope kolencentrales in NL nog wil sluiten.
    Want waar haal je dan 's nachts de stroom vandaan?
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Niet sluiten natuurlijk.
    Die CO2 moet; of in Pils (best jupiler) gestopt worden of omgezet worden in prachtig houten balken en plankjes.
    Een tijdelijke oplossing natuurlijk. Maar als we de Jupiler niet drinken en het hout niet laten rotten, wel een duurzame oplossing.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2017
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mwha >>Noorwegen<<
    Er ligt ook een kabeltje naar Duitsland, Engeland en Belgie.
    Dat kabeltje naar de zon van jou, valt bij dit geweld totaal in het niet.
     
  10. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    De stroom markt voor consumenten is in tweeën gedeeld.
    Elk half jaar word er een tarief vast gesteld welke gekoppeld is aan brandstof prijzen.
    Voor industrie gelden andere tarieven welke.
    Afnamen kunnen direct fluctueren en leveren in blokken van 15 minuten.
    Dit heet de onbalans markt.
    https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices

    Vraag en aanbod zijn bepalend voor deze prijzen.
    Veel wind bij wind parken in Duitsland doet de prijs dalen.
    Nederland heeft afname plicht net als levering plicht voor aardgas naar Duitsland.

    Veel tuinders met een WKK spelen op deze onbalans markt.
    Door komst van windmolens is de huidige prijs van stroom merkbaar lager geworden.
    Het is daardoor niet meer rendabel geworden om alleen op de onbalans te draaien.

    Het ziet er naar uit dat de particulier hier ook aan gekoppeld gaat worden daar je leverancier word/ben.
    Als je naar onbalans kijk zie je soms negatieve waarden.
    Dat betekend dat je moet betalen om te leveren.
    Of particulieren hier ook mee te maken krijgen valt niet te hopen.
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als je zou moeten gaan betalen om te leveren zou je ook kunnen besluiten om niet te leveren.
    Tijdelijk af/ontkoppelen of zelf opslaan dus.
     
  12. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Wat baggeraar oppert is al in ontwikkeling door Tesla. De eerste exemplaren hangen al als test. Ook word een groot accu station ontwikkeld die als buffer gaat werken. Men is ook aan het testen of hybride auto's gebruikt kunnen worden als nood backup.
    Zie het nog wel gebeuren dat er op wijk niveau accu centrale komen.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Lekker dan.
    Als we er van uitgaan dat "onze" accu's zo'n 1000 cycli meegaan.
    Geen idee wat een nieuwe Tesla-accu (oid) zou moeten gaan kosten.
    Maar om die slijtage kosten (ten bate van wie dan ook) nu om niets voor eigen rekening te nemen?
     
  14. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
  15. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Van de "overheden" mag je enkel verwachten dat zij proberen uit te voeren (maar dan wel door een ander) wat de meerderheid van het volk wil.
    Van deze beslissers hoef je weinig creatieve ontwikkeling te verwachten. Enkel het maken van een keuze die ze het beste past.

    Voorlopig zijn accus erg kostbaar om grote hoeveelheden energie op te kunnen slaan en af te geven voor een langere periode.
    Wellicht kun je dan beter denken aan warmteopslag in de grond onder je huis (voor de winter) of een soort van watertoren.
    Bij overschot; pomp je water omhoog, bij vraag; haal je de energie weer terug.
    Je zult toch iets moeten.

    Als ik een aantal stalen of houten balken koop en houd daar uiteindelijk wat van over, krijg ik ook niet hetzelfde bedrag per meter (of kilo) voor terug.
    Laat ik het bezorgen: dan betaal ik daar voor.
    Laat ik het restant ophalen: dan betaal ik daar ook weer voor. (ja ja oude metalen hebben een restwaarde) Zelf opgewekte energie ook.
    Als ik niet wil betalen.. krijg ik niets en blijf ik er mee zitten.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2017
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb wel een (naief?) vertrouwen in PV installaties voor particulieren, zeker voor installaties die op jaarbasis niet meer opwekken dan dat je verbuikt. Daarom heb ik in April ook maar mijn dak laten voorzien van panelen. In totaal 13 stuks Solar Power E20 (327WP) platen liggen op oost en west dak. Een SolarEdge omvormer regelt de boel.

    Een oude droger en vrieskist zijn vervangen, de afgelopen anderhalf jaar, de panelen wekken kennelijk een aantal procenten meer op dan die 327WP en de berekening van de installateur is (erg) conservatief geweest. Dit alles maakt dat het zaakje waarschijnlijk genoeg opwekt om mijn jaarverbruik te dekken.

    Of ik er over 10-15 jaar financieel gewin aan heb gehad weet ik niet. Maar is dat zo vreselijk belangrijk? Als de kosten er dan uit zijn vindt ik het best.

    O ja, en ik laat gewoon de slimme meter installeren. Ook daar lig ik niet wakker van.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
    Henri Kaper en Ariel vinden dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Enkele inverters van de EFFEKTA ES serie (ES2200 - ES3300 - ES4200 - ES5000) vervaardigd vanaf 2010 tonen fouten zoals:


    ER27
    couplage au réseau défectueux
     

Deel Deze Pagina