zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb 'm van binnen bekeken, maar kon niets ontdekken. Er hing binnen twee dagen een andere omvormer.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Uit het regeerakkoord 2017.
    Lekker vaag.

    [​IMG]
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Zo te lezen gaan we als burger in 2020 zo'n 207 miljoen euro extra belasting betalen voor onze zonnestroom, en dat wordt ieder jaar flink hoger. Dit zal de investeringen in zonnestroom flink gaan afremmen vrees ik.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Niet helemaal volgens mij, want als je E26 bekijkt (met in het achterhoofd dat een positief getal voor de staatskas een saldoverslechtering is) staat daar dat de staat 213 miljoen betaalt aan een alternatief voor salderen.
    Maar waarom alles zo moeilijk omschrijven?
    Is dat bewust om de tegenpartij "het maar te laten goedkeuren, omdat ze het toch niet snappen" soms, want dan kan je later zeggen "het stond er gewoon hoor, al in 2017".

    Iemand nog een idee waar de uitgewerkte "punten" staan?
    Want een punt op de begroting zetten zonder in je achterhoofd te hebben wat je er mee wil gaan doen lijkt me hier niet van toepassing.
    Ze moeten dus al weten wat die zinnen inhouden.
    Ik heb het nog niet gevonden.
    Dat regeerakkoord is wel te vinden.
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=cfa298a3-b3bb-45b2-aa4b-65f8a7130943&title=Analyse economische en budgettaire effecten van de financiële bijlage van het Regeerakkoord.pdf

    "De salderingsregeling met betrekking tot thuis opgewekte maar niet direct
    gebruikte zonne-energie, wordt geheel afgeschaft. Hier staat deels de
    invoering van een terugleversubsidie tegenover. De afschaffing van de
    salderingsregeling betekent een lastenverzwaring voor gezinnen van
    0,3 mld euro. (RA_610)"

    Zie tevens:
    https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...rdientijd-van-7-jaar-voor-zonnepanelen-update
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2017
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Het sectorvoorstel kent de volgende 7 pijlers:

    1. Er komt een nieuwe regeling voor kleinverbruikers, ter opvolging van het salderen, met als uitgangspunt dat de terugverdientijd gemiddeld 7 jaar blijft.
    2. De stimuleringsmaatregel wordt zo vorm gegeven dat de ondergrens van de terugverdientijd 5 jaar is, gegeven de meest ideale situatie (ligging, oriëntatie, schaduw). Op deze wijze is de stimuleringsregeling van zonnepanelen begrensd en is er zekerheid voor de markt
    3. De zonnestroom die men zelf direct gebruikt, blijft uiteraard geheel belastingvrij. Er komt daarnaast een vergoeding voor de geleverde zonnestroom die men niet direct zelf gebruikt. Deze premie of belastingkorting kan geleidelijk omlaag omdat zonnepanelen steeds goedkoper worden. De hoogte van de premie wordt bij de start van het nieuwe systeem voor 7 jaar vastgelegd. Elk jaar wordt daar er 1 jaar aan toegevoegd, zodat men steeds 7 jaar vooruit kan kijken. De regeling wordt verder tot tenminste tot 2030 vastgelegd.
    4. Het terugleveringstarief elektriciteit wordt marktconform. Dit biedt leveranciers de mogelijkheid om eigen proposities te ontwikkelen voor levering aan en teruglevering van klanten.
    5. Een elektriciteitsmeter die de levering en de teruglevering apart registreert, wordt verplicht. Hiermee wordt rechtsongelijkheid voorkomen en de ferrarismeter wordt hiermee uitgefaseerd.
    6. De administratieve afhandeling vindt plaats bij de energieleverancier. Hiervoor worden randvoorwaarden afgesproken in verband met de uitvoerbaarheid.
    7. Uitganspunt is dat deze regeling vergelijkbaar aantrekkelijk is voor verhuurders, op maat gemaakt voor die specifieke situatie.
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Het lijkt dus niet slim om nu de gratis installatie van een slimme meter af te slaan.
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Oftwel: voor niks gaat de zon op.... maar hoelang nog?

    "Marktconform".... het toverwoord om de burger te vern..ken.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mis ik soms iets?
    Omdat de panelen steeds goedkoper worden, moet men maar gratis aan het net gaan leveren en energie 'snachts tegen toptrief terugkopen" zo lees ik steeds.
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat lees ik ook. Met wat doekjes voor het bloeden, die stap voor stap weggenomen worden.
    Goed bezig, daar in Den Haag! :mad:
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Nee, het iets subtieler. Je mag eerst een flinke investering doen, en proberen die binnen 7 jaar terug te verdienen. Op het moment dat de investering in de installatie is terugverdiend, mag je gratis aan het net leveren, en 's avonds duur terugkopen.

    Wat een waardeloos gedrocht.

    Maar goed, we profiteren nu van een mooi salderingsvoordeeltje. De overheid loopt belasting mis, en zal dat gaan corrigeren.
    De bedoeling is dat we zoveel mogelijk onze eigen stroom gaan gebruiken. Dus gaan we in de zomer allemaal aan de airco, en in de winter met blaaskacheltjes verwarmen.

    Ik heb een ferrarismeter, en heb geen inzicht wat mijn verbruik is als de panelen onvoldoende leveren. Nou is ons energieverbruik al vrij laag. Door overdag de was en vaat te draaien valt misschien iets besparing te halen. Maar het vaste verbruik (koelkast, vriezer, router, NAS, ventilatie) blijf je houden.

    Gek genoeg zie ik nu zo: het loont om je hele dak vol te leggen, zodat je voldoende terugleververgoeding krijgt om de kosten voor het verbruik 's avonds/'s nachts te dekken.
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik hou dus ook mijn dubbeltariefmeter. Scheelt weer iets.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is nu juist het hele probleem met zonne energie in Nederland.
    's zomers heb je te veel en in de winter niet voldoende.
    Ik had gisteren maar 760Wh terwijl er toch ook wel in april en mei 20kWh uit kan komen. (per dag)
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Daarom salderen we ook zo graag. Als die terugleververgoeding zeg 6 cent is, kunnen we wel inpakken.
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Dit begrijp ik nog niet zo goed: "Het verschuiven van de energiebelasting op elektriciteit naar gas zou immers de salderingsregeling ondermijnen. Een terugleververgoeding heeft daar geen last van en geeft daardoor meer zekerheid."

    Ook hier weer: het gaat om nieuwe installaties. (neem ik aan)

    De stroomprijs bestaat voor het grootste deel uit belasting. Blijkbaar gaat die belasting op stroom omlaag, en die op gas omhoog.
    Ergo: stroom wordt voordeliger, gas wordt duurder.

    Salderen is zo voordelig, omdat je er feitelijk weinig tot geen stroombelasting mee betaalt. Ik betaal nul euro voor de stroom, en krijg daarnaast nog 9 cent / kwh terug voor het overschot, plus bijna 400 heffingskorting.

    Als je geen stroombelasting betaalt met salderen, hoe kan een verlaging van die stroombelasting dan ongunstig zijn voor de terugverdientijd van nieuwe PV installaties?
    Aha: als de stroomprijs daalt, duurt het uiteraard langer eer dat de installatie is terugverdient.

    Dus wordt er een terugleververgoeding gegeven die dusdanig hoog is, dat dit effect wordt opgeheven. En aangezien PV installaties naar verwachting betaalbaarder worden, zou zo'n regeling na verloop van tijd goedkoper moeten worden.

    Ik volg het nu iets beter, maar wat er natuurlijk in dit verhaal mist, zijn de bestaande PV installaties. In het beste geval blijft voor hun de salderingsregeling van kracht. In het slechtste geval wordt deze afgeschaft zonder terugleversubsidie.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nu met cijfertjes als bewijs:

    https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
     
  17. roelbak

    roelbak

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Giethoorn
  18. roelbak

    roelbak

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Giethoorn
    Hallo GJVO
    is deze AEG PV1500 nog te koop
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De aangekondigde regeling is helemaal funest voor mensen die geïnvesteerd hebben in veel zonnepanelen icm een warmtepomp. In de zomer krijg je weinig voor je stroom en in de winter mag je het duur weer inkopen om je huis mee te verwarmen. Ik voorspel dat de verkoop van warmtepompen flink zal stagneren door deze regeling. En bedankt meneer Wiebes.
    Een elektrische auto aanschaffen om je zelf opgewekt stroom direct in te kunnen stoppen gaat ook niet werken als de auto overdag bij het werk staat. In een thuisaccu opslaan helpt ook niet veel, die dingen zijn duur en je hebt er alleen in de zomer iets aan. Mijn energieverbruik is dan in de nacht erg laag.
     

Deel Deze Pagina