zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Hugo,(post 779)

    Een ijsklontjes machine!

    Ijsblokjes maken,hygïenisch verkopen en alles wat je zus op Aruba niet verkoopt lekker in de beerput gooien,of onder een geïsoleerde fundering met een ventilator
    de koele lucht laten verspreiden........

    Daar kan geen saldering tegen op!(Alleen,zal het zoete water op Aruba een beetje duur zijn,toch?)

    Groet:Robin
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ach, dat merk je alleen als je het zwembad in de achtertuin gaat vullen, ff 40 kuub af tikken van het beste drinkwater ter wereld, ja dat kost wat.
    De waterfirma komt dan wel eens kijken of er geen leiding lekkage is.
     
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ik heb wel eens een keer het water geproefd van de uitlaat van de ontziltingsinstallatie te Bonaire tijdens het snorkelen.

    Het was zout!

    Misschien moet de zus van Hugo eerst het gratis zeewater gaan ontzilten met haar zonnepanelen en dan de zoete ijsblokjes gaan verkopen.

    OF,Saudie Arabië veroveren.......

    Nu even serieus.

    Heeft iemand al is berekent dat als er in de toekomst geen saldering meer plaatsvind in Nederland;

    Of het de moeite waard is om je zwembad,zoals Hobbyist aangeeft net iets meer te verwarmen zodat die 40 kuub tijdens de herfst en winter kan bijdragen aan het verwarmen van een woonomgeving?

    Groet:Robin
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wil je je daar dan ook aan houden en je off topic verhalen ergens anders posten?
     
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Jawel hoor,




    En je weet toch,zoet en zout water kan men binnen een systeem ook energie laten opwekken.

    Dat heet nu innovatie.En heeft grote voordelen als de saldering,subsidie van MIJN belasting geld word gespendeerd aan andere nuttige zaken.

    Je opmerking heeft daarom géén opbouwende inhoud,jij blijft maar ronddraaien binnen je eigen kleine draaicirkel van gratis taxpoet.

    Het graaien is voorbij,ga dus is aan het werk.Of op de koffie bij je buren,misschien hoef je helemaal geen dikke vette accu aan te schaffen.......


    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2018
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Een lang topic, ik ben al even aan het bladeren en zie toch een boel interessante informatie! Ik ben van plan op mijn nieuwe hobbyruimte/werkplaats zonnepanelen te plaatsen voor de woning maar ben er nog niet uit welk type paneel, configuratie van systemen etc. Ik heb gelukkig nog wel een tijdje om het uit te zoeken!
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je geld over dan?

    Van de vvd mag je geen profijt hebben van een investering.
    Voordat die is terugverdiend wordt je al weer belast met de één of andere strafmaatregel.

    Succes met zoeken en vinden en vooral veel berekenen.
    Misschien meteen "hybride" gaan?
    Dan laad je accu's met je panelen en kan je 's nachts daaruit trekken.
    Zit je ook minder met de afschaffing van salderen. . . .
     
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Mijn nieuwe huis heeft geen gas aansluiting en geen stadsverwarming. Ofwel: alles gaat electrisch. Ik zit te denken aan een buffer (UPS achtig) systeem in de toekomst maar eerst het dak vol gooien. en van de huidige teruglever opties gebruik maken zolang het bestaat. Volgens de huidige meting/berekening heb ik ruimte voor 31 295wp panelen (21 op de werkplaats en 10 op het huis zelf)
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wat is je verbruik? Of moet je nog verhuizen?
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    moet nog verhuizen en het extra verbruik voor verwarming is op dit moment nog lastig in te schatten. Maar ik verwacht dat het ongeveer elkaar opheft (opbrengst en verbruik) met die panelen

    Om precies te zijn, ze zijn net begonnen met de bouw (foto van vorige week)

    [​IMG]
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat is een USP buffer?
     
  13. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dat zijn meerdere woorden voor hetzelfde. UPS is de afkorting van een zogenaamde "uninterruptible power supply" Dat is in principe een enorme accu met
    lader die in het geval dat de stroom uitvalt de stroomvoorziening overneemt. Ik gebruikte het woord buffer omdat je eigenlijk een UPS systeem continu
    gebruikt in plaats van in uitzonderlijke gevallen. Ze noemen het ook wel een Powerwall (die kan je kopen en er zijn veel video's en bouwverslagen online te
    vinden van mensen die het zelf maken)

    Ah, ik heb even gezocht en het Nederlandse woord er voor is: " Noodstroomvoeding " ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodstroomvoeding )
    Ik zie ook nu ik op die pagina kijk dat ik een variant van een Dynamische UPS omschrijf hierboven
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nee, dat is gewoon verkeerd geschreven.
    USP bestaat niet.:D

    Van een powerwall (tesla) heb ik begrepen dat die geen stroom levert als het net uitvalt.

    Misschien ook al denken aan een dubbel elek-net in huis?
    Het ene voor de zware dingen en de verlichting bijvoorbeeld apart met de tv en de pc. (dan kan je dat simpel 's nachts op een omvormer zetten (voeden uit een accu, die je overdag geladen hebt)
    Mogelijkheden zat.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ah nu zie ik de typfout, bedankt, heb het aangepast ;)
     
  16. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dit is overigens een snelle schets van de panelen op het dak van de werkruimte. Uiteraard nog niet geoptimaliseerd en correct gekanteld

    [​IMG]
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    heb je wel voldoende ruimte tussen de rijen?
     
  18. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Langs welke as? je bedoelt zodat ze niet in elkaars schaduw liggen?
     
  19. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Vreeswijk
    Misschien ter verduidelijking hetgeen hierboven is geschreven. We onderscheiden verschillende soorten UPS systemen. Dynamische, ondersteuning door een vliegwiel of stationair met ondersteuning door een batterij.

    Een solarinverter zet de door de zonnecellen opgewekte DC spanning, om in een wisselspanning. Het is daarbij verplicht dat het voorliggende net aanwezig is. Mocht om wat voor reden de Eneco's, NUON's of welke energiemaatschappij een storing hebben, dan stopt de solarinverter er ook mee. Dat is ingevoerd om te voorkomen dat indien er aan de kabels moet worden gewerkt, een monteur dan gaat werken aan kabels die onder spanning staan. Stukje veiligheid.

    UPS'en die werken met batterijen, hebben indien ze laag worden belast, een zeer slecht rendement. Onder de 25% belasting is die vaak niet eens opgegeven. Tussen de 50 - 85% belasting zal het rendement richting de 85% gaan. Boven de 90% heb je een rendement van tussen de 90 - 95%. Alle getallen ongeveer en ik spreek over "online" ups systemen. Hou dus rekening met alle verliezen die een UPS met zich mee brengt. Ik heb vroeger ooit eens zelf gecalculeerd om alleen een UPS voor de CV te zetten. Dan zit je er in ieder geval warmpjes bij. Destijds koste dat alleen aan verliezen op jaarbasis rond de € 55,-. Ja ik weet, lage belasting, slecht rendement.

    Daarnaast, het dagelijks op- en ontladen hakt erin op de levensduur. Cycli van 2000 is normaal dus hou ook rekening met de vervanging van de batterij set.

    gr. Peter

    USP bestaat overigens wel degelijk. = Unique Selling Point, hetgeen een product nu eenmaal uniek maakt.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan ook nooit de hele straat voorzien van stroom.
    Heeft weinig met veiligheid te maken, je hebt gewoon kortsluiting (door een veel te hoge belasting) en dat kan die regelaar niet aan.

    Heb hier een omvormer daar staat 89% bij het rendement.
    Kwestie van berekenen wat goedkoper is: snachts je eigen overdag weggegeven stroom terugkopen tegen de hoofdprijs (3 keer duurder) of uit de accu trekken.
     

Deel Deze Pagina