Zoom 400 staart-tandwiel verstevigen.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Satoer, 18 jun 2004.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Even op [​IMG]Infobox drukken, en je krijgt een PDF met alle maten.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Àh thanx Joost.
    Zie alleen dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken om het goed passent te krijgen in de Zoom. In ieder geval niet bij de motor. Of ik moet de staart zien op te hogen. Nee, denk dat de beste remedie toch metalen versies van de tandwielen te kopen.

    29$ voor een alu staart-tandwiel, achterlijk. Maar ik denk als ik een complete Hornet staart huis+ tandwiel koop ik hetzelfde kwijt ben :(

    Er is alleen nog geen motor-tandwiel :(
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Satoer, dat zijn voor jouw toch de kleine bedragen.. :)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Het metaalbedrijfje waarvoor ik wat dingen test is ook hard bezig met stalen tandwielen voor de aandrijving van mijn auto.

    Misschien als iemand wat geld over heeft en zo een ordertje kan plaatsen zou er een productielijntje opgezet kunnen worden.

    www.jhpmotorparts.nl
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    OK.
    Ik zal morgen even bij Pete langs gaan, en hem het vuur na aan de schenen leggen. :wink:

    Mijn (tijdelijke) werkplek is daar slechts 750 meter van verwijderd.

    Groetjes, Erwin
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Tja, maar ik voel me dan wel genaaid. Gaat meer om het principe. Ze hebben nu nog een monopolie positie, en dan kunnen ze er alles voor vragen. 29€ voor een tandwieltje staat gewoon ver buiten verhouding.
    Dat is misschien niet eens zo'n gek idee. Minimale afname van 500 stuks hahaha kan ik weer een tijdje voort ;)
    Vraag mij af wat zoiets kost. 8O Heb je er zo weer uit als je een zooi van die dingen verkoopt.

    Zou helemaal mooi zijn als die tandwielen van Theo bruikbaar zijn.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Vanavond komt er weer iemand van dat bedrijf langs, ik kan eens vragen wat de mogelijkheden en de kosten zijn.....

    500 stuks is geen verplichting.
     
  9. En waarom geen 500 stuks? Als je ze voor niet veel kan kopen, kan je ze op de ezone en runnryder zeker kwijt, als je er weinig voor vraagt...

    Er zijn al massaal veel zooms verkocht hoor, is echt een rage, en +- iedereen heeft dat probleem van die tandwieltjes...

    Zou het niet mogelijk zijn een tandwieltje te maken dat voor aan de motor en aan de staart werkt? Enigste verschil is toch dat verlengde buisje? Dat kan je toch weglaten, en in de staart een stukje krimpkous gebruiken...

    Niels
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zal het navragen als het mogelijk is, ik heb namelijk ook een Zoom op het oog, als het interessant is willen ze uiteraard een voorbeeld...

    Zijn die 2 (bij motor en in staart) overigens dezelfde vertanding ?
    Zo ja kan je inderdaad voor de ene pas maken en voor de ander een vulbusje maken al zal het in productie weinig uitmaken als het door een alles-in-1 computer gestuurde draai/freesbank gestanst wordt.
     
  11. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ik zit dit topic zo eens door te lezen uit nieuwsgierigheid, maar volgens mij klopt de overbrengverhouding niet meer als je de conische tandwieltjes gebruikt. Conisch is overigens wel het beste.

    Als ik de foto's bekijk van de overbrengingen dan zie dat de verticale aandrijfas (motorkant) minder tanden heeft dan het kunststofwiel. Dus een vertraging. Bij de staart rotor zie dat de (vertraagde) as wederom een tandwiel met minder tanden bevat die een (plastic) tandwiel met meer tanden aandrijft, wederom een vertraging.

    Mijns inziens moet je eerst de totale overbrengverhouding berekenen. Dan geschikte conische tandwieltjes vinden EN ergens nog een tandwiel vertraging inbouwen met rechte tandwielen. Of er moet zoiets verkrijgbaar zijn als conische tandwielen MET reeds de juiste overbrengverhouding. Dus ene conische wiel heeft meer/minder tanden dan de ander.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Was ook mijn idee, er is op beide tandwieloverbrengingen sprake van een vertraging.
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dan maak je deze vertraging toch wat groter? :roll:
    [​IMG]
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Het zou juist gunstig zijn als de staart wat sneller zou draaien. Hij draait nu namenlijk te langzaam naar mijn smaak. Beetje meer tail authority zou prettig zijn.
     
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    wel mee oppassen. Het toerental van de staartrotor sginificant verhogen kost VEEL vermogen....

    Iemand al eens uitgezocht of de heckrotor overbrenging van bijvoorbeeld een Eolo hier niet op te krijgen is??
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Conische tandwielen zijn tandwielen en je kan de vertraging simpel kiezen door de juiste verhouding tussen het aantal tanden van het tandwiel aan de motor kant en het tandwiel aan de rotorkant aan te passen.
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Conische tandwielen lijken mij ook het beste. Alleen is dat niet mogenlijk bij deze overbrenging:
    [​IMG]
    Echt te weinig ruimte :(

    Ik zal eens een maten-schema-tekening maken van het staarthuis.

    Een Eolo overbrenging... is een Eolo niet 2 keer zo groot als een Zoom? Misschien toch de beste keus om een Hornet-huis met tandwiel overbrening er op te knutselen. Waarschijnlijk gaat dat alleen duurder worden dan die 29$ voor dat metalen tandwieltje van Helihobby. Dan kan je beter voor het metalen (alu) tandwieltje gaan denk ik.
     

Deel Deze Pagina