Zou het zonder de steun kunnen?

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 11 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een beetje een misvatting....
    Er zitten in de gemiddelde scheepsdiesel minimaal 1000 onderdelen die als er wat misgaat, een stoppende motor tot gevolg hebben.
    Liever een draadje los, waarvan ik weet dat als ik het weer vast zet, de boel binnen minuten weer draait, dan er werkelijk een smeerolie probleem is en er slechts een rokende puinhoop in de machinekamer overblijft waar je helemaal niks meer mee kunt dan een sleepboot bellen.

    Toevallig afgelopen week nog zoiets gehad: één lullige bout M12 die afbrak, en er een redelijke puinhoop van maakte (tuimelaars kwamen los, kleppendeksel van de motor geslagen), ons dwong de noodstop te activeren, daarna een uurtje sleutelen om de betreffende cylinder buiten bedrijf te stellen, en met sterk gereduceerd vermogen door te hobbelen. Dan had ik toch echt liever een los draadje gehad....
     
  2. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat is wel zo brutus
    Maar elektronica is toch een zwakker puntje in mijn ogen.
    Zoals dat common rail systeem voor de brandstof.
    Als er nu 1 draadje in die kabelboom los is ben je ook een tijdje aan het zoeken.
    Op zee kun je dan nog redelijk snel zeggen dat je ten anker gaat maar binnen niet.
    En er is ook een nieuwbouw schip heweest bij zwijndrecht was alles uitgevallen.
    Gewoon dood schip en dan drijf je daar.
    Maar je hebt gelijkechanisch kunnen er ook dingen gebeuren.
    Maar wij lossen vaak met een sterke elektromagneet.
    En op dezelfde losplek heeft er een schip met pech gelegen die had gelost en daarna werkte het systeem niet meer.
    Misschien over een aantal jaar dat de babyziektes er meet uitgewerkt zijn dat ik er meer vertrouwen in krijg.
    Maar tot die tijd.
    Doe mij maar een lekker ouderwetse stork of een brons dat noem ik oud en vertrouwd.
    Maar je hebt gelijk er kan altijd wat fout gaan.
    Maar mag ik vragen wat voor schip en motor vaart u op?
     
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Volgens mij zit de as wel goed heb eerst de koker met as soor het gat gedaan en vervolgens motor er aan gekoppeld en zo precies mogelijk het steuntje onder de koker gehecht met een beetje uhu lijm dan kan het eventueel nog los ik moet nog even goed kijken of het roefje nu goed past of dat ik nog wat moet veranderen.
    En ik was eigenlijk van plan de kabels te solderen en dan tegen de romp aan te hecten met drupjes lijm misschien wel met lijmpistool dat hangt wel maar trek je zo weer los.
    Ik heb het idee dat het lagedek te ver naar achter zit als ik kijk maar hoe het roefje nu komt te zitten komt dat niet uit met de achterkant van het roefje met het opstaande randje van het lage dek voor de motorkap.
     
  4. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Oh en jinny blijf zo doorgaan rustig invaren bij de sluis is over het algemeen de beste optie
     
    Jinny vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Afgebroken bout in de tuimelaarbrug is ons ook een keer overkomen. Gelukkig weinig schade, maar we lagen voor de sluis in Weurt en we wilden de schutting niet missen. Gauw de brug eraf geschroefd, klepstoter weg, verstuiver en lonthouder eruit en op 4 "poten" door de sluis. Daarna op het handje gat geboord in afgebroken stuk bout en die met een linkse tap uit de cilinderkop gedraaid. Draadeind erin, de rst weer gemonteerd en gaan maar weer. Op zo'n moment ben je blij dat je jezelf kunt redden. En leerzaam ook. Voordeel van dat soort panne is dat je kunt zien wat er aan de hand is en of je de spullen hebt om te repareren. ook wel de collector van een roterende omvormer op zitten schuren. Was niet afdoende voor de langere termijn, maar op het moment was je geholpen en deed de bochtaanwijzer het weer. Gr, Klaas.
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Zo probeer ik ook altijd te denken een heleboel schippers kunnen zelf tegenwoordig nog weinig.
    Er zijn er genoeg die gelijk bellen als ie niet start en als er dan gevraagd wordt of ze een idee hebben waarom niet dan is het.
    Ik draai de sleutel om en hij start niet ik hoor wel wat gebeuren.
    En de in mijn ogen betere schipper loopt de machinekamer in en gaat op onderzoek uit
     
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik wens je veel succes onder ons luik... :weetnie: :D
    2016-08-26 13.56.54.jpg

    Onderweg viel de urenteller stil en de accuspanning liep niet hoog genoeg op..
    Luik opgetilt en het draadje van het dynamolampje weer gemonteerd met lopende motor, alles deed het weer..
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2017
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Momenteel werk ik met een ABC....

    "Alle Bouten Controleren"...
    "Alles behalve Comfortabel"
    "All Bolts Crack"

    Ik kan er niet echt van onder de indruk zijn, om heel eerlijk te zijn.
     
  9. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Jinny bij jullie figuurlijk gesproken maar hahaha.

    Brutus al vaak ellende gehad met abc neem ik aan?
    Ik ken iemand op een koppelverband maar daar heb ik niks bikzonders van gehoord.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [QUO="bronsmotor....Doe mij maar een lekker ouderwetse stork[/QUOTE]
    Alsof daar nooit wat aan mankeert.
    Ooit in IJmuiden gelegen dat het donker werd 3/4 uur nadat de monteurs van stork vertrokken waren.
    Drijfstangbout door het carterdeksel en alle smeerolie uit de motor, totdat een alarm afging van de voorraadtanksmeerolie: die was door het automatische bijvulsysteem leeg gepompt.
    Voor de rest vertel je een hoop onzin en doe je alsof je al 30 jaar vaart terwijl je volgens mijn schatting nog geen 20 bent.

    Heel de wereld hangt aan elkaar met draadjes. Als je daar 17 jaar nooit naar kijkt, krijg je pas storingen. (zelf ondervonden op een splijtbak in Qatar)
    Het hangt er maar vanaf wat die ***** schipper aan onderhoud doet dan wel niet aan (laat) doe(t)n omdat dat nu eenmaal geld kost.

    Ga nu eerst eens bouwen en foto's plaatsen, want het lijkt hier wel een café, er zijn al 4 pagina's gevuld met onzin.
    Dit hoort niet in een bouwverslag.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Te vaak, en de pest is dat ik er geen écht aanwijsbare oorzaak voor heb (want als ik dat had, had ik ook een oplossing....).
     
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat is dan weer jammer
     
  13. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Oh en meneer baggeraar.
    Ik ken een oud schipper die voer met een kotter waar een stork instond.
    Die heb er tientallen jaren meegevaren.
    De rest van de vloot na de eerste 5 jaar complete revisie nodig.
    5 jaar later nieuwe motor zetten.
    En die stork kreeg effe een schoonmaakbeurt na die 5 jaarlijke periodes.
    In mijn ogen is iets wat langer meegaat toch echt betere kwaliteit.
    En wat betreft het offtopic raken.
    Is dat een probleem? Mogen mensen geen gesprekken voeren?
    Want dat cafe daar praat zoveel man tegelijk.
    Dit is een stukkie persoonlijker en duidelijker.

    Oh en wat betreft het zogenaamde 30 jaar varende zij.
    Nee ben ik dus niet maar dat betekent niet dat ik niks weet.
    En het meeste wat ik hier genoemd heb is mijn MENING.
    dus als u zo vriendelijk zou willen zijn om te stoppen met het doen alsof u de alwetende bent.
    Duur van varen zegt niks.
    Ken een jongen die is misschien 3 jaar ouder dan mij en die is gewoon een goese schipper.
    Jong is niet dom
    En oud is niet altijd wijs.

    Vriendelijk bedankt
    Groeten bert
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Wind je niet op, want dat is het niet waard! In mijn beleving zijn er goede motoren en goede schippers. Andersom gaat die redenering ook op. We moeten Baggeraar nageven dat dit een bouwverslag is van jouw Felix. Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee dat er ook wel eens iets anders over tafel gaat. Daardoor leer je de mens achter een gebruikersnaam kennen. En dat is ook wel eens goed. Maar, ieder beleeft het op zijn eigen manier en dat moet je iemand ook gunnen. De een drukt zich wat diplomatieker uit dan de ander en wat je van de ene wel accepteert, dat lukt bij de ander niet. Goed communiceren is ook een kunst, moet je maar denken. En dan moet van beide kanten de wil daartoe zijn. Genoeg gefilosofeerd nu!
    Daarom terug naar Felix. Je schrijft dat de opbouw van de voorkant niet mooi aansluit op het achterdek. Zit no 5, de Plichtboden al vast in de romp?
    Daar kun je misschien wel iets mee schuiven, want er komt nog een tweede dek boven. Eventueel de naad tegen de romp afsmeren met 2 C-lijm. Pas doen natuurlijk als alles voor jou op de goede plek zit. Zorg eer je de dekken in de romp vastlijmt dat de romp goed rechtop staat en er geen slag in zit. Daarmee bedoel ik dat het voorschip de ene kant opkantelt en het achterschip de andere. Ging bij mijn eerste sleepboot fout. Een ander zal het niet gauw zien, maar mij stoort het na 40 jaar nog steeds. Neem de tijd om alles goed te passen en te begrijpen waar de onderdelen komen. Doe je intussen ook nog wat vreemde talen op. Gr. Klaas.
     
  15. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Het roefje sluit niet mooi aan op het 2e dek het geraamte van het roefie had ik even inelkaar gezet maar het past niet helemaal en het spant waar de deur op komt zit niet gelijk met het spantje wat op het lage dek moet komen dat hoort op elkaar aan te sluiten.
    Zodat het een geheel lijkt als de roef erop zit.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bovenstaande nog eens lezen en zo mogelijk wat schuiven met de onderdelen. Gr. Klaas.
     
  17. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Zeker
    Zodra ik tijd heb gewoon op mijn gemakje even bekijken
     
  18. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Toch even gekeken tussendoor maar volgens mij heb ik een foutje gemaakt met het spant op het lagedek.
    Dat spantje is op de tekening tegen het lagedek aan gelijmd met onderdeeltjes 8 eronder dat heb ik niet gezien in de engelse handleiding.
    Heeft u dat ook zo gedaan?
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wie is U, Bert? Ken, als je mij bedoelt, het model alleen van de Bauanleitung, die op het internet te vinden is. Daarin is te lezen dat onderdelen 6,7 en 8 (alle van 1 mm dik triplex) onder Plichtboden 5 gelijmd moeten worden. Leg voor de aardigheid de Duitse gebruiksaanwijzing eens naast de Engelse. Soms vermeldt de ene net iets meer of iets duidelijker dan de andere, Ikzelf (moet toegeven als Groninger) lees gemakkelijker een Duitse dan een Engelse gebruiksaanwijzing. Heb met beide talen heel weinig moeite, maar toch. Als nodig probeer de noodzakelijke dingen voorzichtig los te halen en de boel te herstellen. En nogmaals, goed lezen, de genoemde onderdelen erbij en kijken en passen totdat je snapt wat de bedoeling is. Daarna pas aan het werk. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  20. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik bedoelde meneer klaas haha
    Ik zal de duitse handleiding er bij houden en kijken of ik daar wat wijzer van wordt ik gebruikte tot nu toe de engelse handleiding.
    Maar daar zag ik deeltje 8 echt niet staan een beetje apart maar vanaf nu af aan w handleidingen en de bouwtekeningen gebruiken tegelijk had gellukkig niks gelijmd.
    Ik ga morgen proberen veel bezig te gaan en kijken om het eerst droog te passen
     

Deel Deze Pagina