Zoveelste keer: Glassen model

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Apfpv, 2 okt 2018.

  1. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Yes! Het model is zo goed als af!
    [​IMG]

    Het is de D22 geworden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    1 van de 3 Dorniers die in 1929 van Den Helder naar het voormalig Nederlandsch Indie is gevlogen.

    Ik heb nog het plan het e.a. proberen te weatheren met hulp van de tutorial in Remses zijn draadje maar voorlopig vind ik het even goed zo. Durf het weatheren stiekem (nog) niet aan.
    Verder komt er nog een leren randje en raampjes.
    De kist voelt mooi degelijk aan nu en met de struts zijn de vleugels erg stijf geworden. Ik ben er erg tevreden mee.
    Alles is ingeregeld dus het kistje is klaar voor de maiden. Hij is nog behoorlijk staartlastig dus ben bang dat ik er een 2de accu in moet zetten. Waar zit jullie CG?
    Verder attendeerde Frits mij er nog op dat de pilootjes wellicht wat aan de grote kant zijn.
    De schaal is 1:14.6 als ik uit ga van 22m Spanwijdte. De hoofdjes inclusief het pilotenmutsje zijn ongeveer 23mm hoog. In het echt is dat dus ongeveer 33,5cm. Een hoofd is ongeveer 25-27cm (zonder muts) dus de schaal lijkt redelijk maar iets aan de grote kant. Wat vinden jullie? Aanpassen is zo gedaan maar weet niet of het de moeite is.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik zal later nog proberen mooiere foto's te maken op het water, maar voor nu even achter in de tuin.
    Binnenkort de maiden:).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Oops..Iets spuitnevel op de regelaars gekomen. De roosters zijn functioneel en ventileren de regelaar ruimte.
    [​IMG]

    Veel gehad aan het boek van Nico:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2018
    E.hof, Ariel, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Hij is prachtig geworden Remy! De afwerking is ook top! Daar kun je trots op zijn.

    Mijn foto's maak ik t.z.t. wel van een grotere afstand ;-)
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zeer fraai geworden Remi, echt een prachtige Wal!! :thumbsup:
    Ook gelukt met de decals zie ik, heel slim om er de D-22 van te maken!
    Succes met de maiden!

    Groeten, Ramses
    .
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het Tutorials subsubforum (onder Schaalmodellen) staat nog een aantal andere weathering technieken.
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    WOW !!! De Wal is erg mooi geworden! Geen zorgen om de piloten, het ziet er gewoon goed uit. Zeker als er dadelijk nog raampjes komen.

    Hier een afbeelding met het zwaartepunt en de uitslagen :

    [​IMG]

    Ik kijk erg uit naar de foto's van de wal op het water !

    Mvg,

    Bart
     
  6. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Dankjewel Frits! Ben heel erg benieuwd naar jou updates. Wordt zeker weten ook een mooie kist!


    Ha Ramses! Bedankt! Jou draadje heeft gezorgd voor veel inspiratie. Hoop nieuwe technieken geleerd..Ook nogmaals bedankt voor de decals. Idd, D22 was prima van de 24 te maken;). Kon er natuurlijk geen D24 van maken uit respect voor jou mooie Wal. Uit eindelijk geeindigt met het schilderen van de roundels op de vleugels omdat echt helemaal niets houd op dat Oratex. Heb jij nog plannen om jou Wal te re-maidenen?

    Dankjewel Bart! Nogmaals bedankt voor het beschikbaar stellen van de tekeningen. Jou draadje was doorslaggevend voor dit model te gaan. Daarbij het meeste standaard gelaten omdat het gewoon super doordacht is. Ok dan laat ik de popjes zo.
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  7. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Bedankt Ron. Echter valt mij op dat ontzettend veel foto's missen. Zonde:(
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Zeker, in 2019 moet m'n Wal gevlogen hebben, desnoods gooi ik `m de lucht in! ;)
    Een Do J Wal meeting met jou, Bart, Frits en mij lijkt me top!

    Succes met jouw maiden, maar dat komt goed.
    Mooi licht gebleven en strak gebouwd!

    Groeten, Ramses
    .
     
  9. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Dat lijkt me idd super!

    Heb hier achter het huis een hele mooie rustige plas. Zoet water, geen mensen, toestemming om te vliegen, wind vaak perfect en erg ondiep mocht het fout gaan.
    Alleen niet super centraal; Nijmegen

    [​IMG]

    Anyway, eerst maar heel zien te houden tijdens de maiden. ;).
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2018
    ramses vindt dit leuk.
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Lijkt me een afspraak :)

    Nijmegen ligt enigszins centraal en zo te horen een perfecte plek voor watervliegen!
     
  11. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Potverdikke..
    Morgen wordt het erg mooi maiden weer..
    Met de 2x 4s2200 accu ligt het CG ook perfect.

    Zullen we het dan maar proberen?
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Succes!!! Houd hem heel :)
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @Apfpv ,als ik je een tip mag geven dan zou ik zeggen doe eerst alleen de Sea Trials , zo kun je vast gewend raken aan het model. Dan later of met een 2e set accu's de maiden flight . . . Succes ! ( en vergeet niet te filmen )


    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    gaan we doen Bart!
    Bedankt voor de tips.
    Camera gaat mee:).
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Succes met de maiden en happy landings Remi! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    ... en en en??? ;)

    .
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Je houdt ons wel in spanning :)
     
  18. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Yes!!
    De Dornier wal heeft gevlogen! Het was fantastisch.
    Zoals eerder vermeld zou het vandaag prachtig vliegweer worden en dan vooral in de ochtend. Voorgaande dagen waren slecht, en de komende dagen zal dit weer zo zijn. Genoeg rede dus om naar de waterkant te gaan.
    Eenmaal aangekomen was het inderdaad erg mooi. De zon wel wat laag, maar het water lag er strak bij. De windrichting niet ideaal maar ach.
    Was toch wat nerveus. Aardig wat tijd ingestoken, dat wil je niet te pletter zien vallen.
    Eerst een rangetest gedaan, dat was perfect. Kon alles doen wat ik wilde maar kreeg de RSSI niet omlaag.
    Daarna het water in. Wat foto's geschoten. De Wal drijft erg mooi en stabiel. Ligt niet te diep in het water.
    Nogmaals alles getest and toen gaan met de banaan. Eerst de seatrails. Dat ging prima. Verassend hoe snel hij op step komt en hoe manoeuvreerbaar hij dan wordt. Die horizontale bochten door de ongekielde bodem (zoals ze dat vroeger in een demonstratie lieten zien) werkt ook voortreffelijk.
    Verder zijn de stummels precies groot genoeg. Al helt hij soms nog even over, de tips raken het water niet.
    Power leek meer dan voldoende. Hij is lekker "pusherig" en reageerd erg mooi op het gas. Volgas en hij peert er vandoor.
    Goed, neus in de wind en gaan met de banaan!
    Tjonge, wat komt die snel los! Dat voelt totaal niet plakkerig aan. Een paar meter verder en hij was al los.
    Wat direct op viel is dat hij behoorlijk staartlastig was. (Achteraf zo stom, want had net op het laatste moment accu's verwisseld waarvan ik dacht dat ze hetzelfde gewicht zouden zijn) en had daardoor behoorlijk wat trim nodig. Anders dan dat vloog hij voortreffelijk. Sta er van te kijken hoe super langzaam je hem kunt vliegen. Na een ietwat slordige landing heb ik de accu's behoorlijk naar voren geschoven en daar ging die weer. Wat lekker! Beestje vliegt gewoon geweldig. Zo rustig en goed controleerbaar. Heerlijke stall eigenschappen. (Ik was even nerveus omdat de vleugels een behoorlijke instelhoek hebben, maar dat bleek niet nodig)
    Landen gaat heerlijk. Prachtig om te zien hoe over het water glijd en je hem rustig verder in het water ziet zakken.
    Het geluid is ook bijzonder leuk. Maakt er echt iets speciaals van.

    Ben zeer blij met de kist en weet zeker dat ik er nog vele vluchten mee ga maken. Ondanks dat het een 1.5M kist is voelt het toch als een volwassen kist. Niet alleen met het in de auto proppen maar ook zeker met het vliegen. Bart, well done voor het design!

    Eerst wat (donkere) foto's.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En hierbij de video. Het begin zijn wat seatrails. Dan de maiden. Aan het einde wat vluchten en landingen met een beter CG:)..
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018
    ISOLA2, Rick NL, MicropropSport en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Gefeliciteerd, fantastisch om te zien. Mooi filmpje ook en goed gevlogen. Bij het tweede deel, met gecorrigeerd CG dacht ik bij de eerste linkerbocht wel 'oei, als dat maar goed gaat' omdat je die nogal scherp vloog. Maar gelukkig niets aan het handje.

    Heb je ook counter-rotating props? Dat lijkt wel zo te zijn, maar film kan bedriegen. En welke motoren heb je er in?
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    GEFELICITEERD !

    Wat ontzettend leuk om te zien :) Verschil met cg was goed te zien. Je hebt het landen al aardig onder de knie.
    Ik hoop dat je veel plezier zult beleven aan het model.

    Mooie vlieg locatie heb je daar !

    Mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina