Zoveelste keer: Glassen model

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Apfpv, 2 okt 2018.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Yes!! :thumbsup:
    Gefeliciteerd met de succesvolle maiden en jouw mooie MLD Wal Remi!!
    Heel mooi om te zien en wát een mooie plek om te watervliegen inderdaad!
    Happy landings,

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2018
  2. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hartelijk dank voor de top reacties! Super leuk om te lezen.
    Het was echt genieten. kan niet wachten om weer te gaan vliegen.
    Ben erg blij met de vliegplek inderdaad. Is altijd even tot rust komen, en op een 5 minuten loop afstand.
    Ik had van een aantal personen de vraag gekregen welke motoren ik gebruik dus post het maar even hier. De informatie staat onder de video op youtube, maar hierbij alsnog even een kort lijstje:

    4x 9gr servo's
    2x Turnigy L2215j-900kv
    2x 9x4,5 3 blade prop
    2x 4s2200 Zippy
    2x 40A Plush Esc.

    De motoren leveren voldoende power en zijn toch nog mooi licht. De props passen er goed bij en draaien mooi vloeiend. Na wat seatrails en de vluchten zat ik op 15.4v (onbelast). Ik zal er een ampere meter tussenhangen.
    In de video geef ik nog even volgas, daar kun je goed de power zien. Het is niet verticaal maar meer dan voldoende.
    Gewicht zit rond de 1800gr, ik zal dit nog even exact wegen.

    Remy
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
  4. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Frits,

    Motoren zijn inderdaad voor 3s. Da´s dan ook meteen de rede dat ik ze een beetje "underpropped" hebt met een 9x4.5prop.
    Vol gas vliegen doe ik toch nooit, maar het geeft je die extra punch wanneer je die nodig hebt.
    Motoren werden niet echt warm maar zou dit nog na moeten meten. Ik kom er slecht bij.
    Daarbij gebruik ik ook de 40A plush regelaars. Overbemeten maar toch wat veiligheid. De ubecs zijn ook erg goed in die regelaars.
    In de reviews van de motor (voor zover je die kunt geloven) vond ik het volgende:

    "Some real test data, I tested on 3s 3300mah NanoTech with HK F-20A ESC and GemFan 9x4.7 and got 125w max and drew 10a. Next I tried a 2200mah 4s with the same prop and a HK 20a Blue Series ESC and got 250w max and drew 16a. I ran it on this setup for 3 min. straight at just under 3/4 throttle and got 150w at 10a and temps were 120 deg. F, The BS ESC was at 100 deg. F. I have not flown my quad on this setup yet but it seemed as if it would hover under half throttle which is perfect but I think it would be best suited for an 8in. prop on 4s and a 10in. prop on 3s. as it did smell like it was getting hot on 4s but the most it temped out was 120deg. F and most motors can handle 150-160deg. F before degaussing the magnets."

    Remy
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De isolatielak/-hars van wikkeldraden en aansluitdraden kan een paar honderd volt aan Frits. Motoren gaan kapot door te hoge stroom of door te hoog toerental, niet door te hoge spanning.
    Opgegeven spanningen zijn maar alleen suggesties voor een bruikbaar toerental bij een bepaalde propbelasting/-grootte.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018
    Frits37 en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    Yo Remy, Super strak gevlogen man. De Donier Wal ziet er super strak en mooi uit. Ik hoop dat ik hem ook een keer in levende lijve kan zien vliegen. :)

    groeten Ray
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Bedankt Ray! Gaan we doen. We hebben beide nog onze zwevertjes die gemaidened moeten worden dus kunnen dat mooi combineren! De Wal gaat dan mee uiteraard.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Frits37 vindt dit leuk.
  9. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Ha Bart!

    Wat leuk!!
    Heb inmiddels de video aangepast naar een wat rustiger muziekje dus de link werkt niet meer. De nieuwe uiteraard wel.
    Sorry voor het ongemak!:(
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Stoer! Mooi weer en water
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Met sneeuw kun je á la Amundsen gaan vliegen ;-)
     
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Maar met een hogere spanning kan het toerental toch ook hoger worden (kV getal)? Zit daar geen risico?
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En met een hogere spanning neemt behalve toerental ook nog eens de stroom toe, volgens 2e macht, een heeeel steile toename dus :eek: Beide toenames zijn een indirect gevolg van hogere spanning. De motor gaat dan kapot door het hogere toerental, of de hogere stroom, maar niet door de spanning zelf. Vandaar mijn eerdere "kapot door te hoge stroom of te hoog toerental".
    Zet je een hoge spanning op de draden zonder dat er stroom kan lopen (via een zeer hoge weerstand) dan is er niets aan de hand.
    Vergelijk het met hoogte, op zich is niet gevaarlijk, maar heeft wel groot effect/schade/crash als iets valt.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2018
    MicropropSport en Frits37 vinden dit leuk.
  14. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Ik vond nog een video op mijn vriendin d'r telefoon. Vlieg de wal hier wat dichterbij.
    Toch maar even geüpload om het af te ronden. Gewoon voor de leuk!

    ;)

     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2018
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi hoor, prachtig model, mooi gevlogen, stabiel gefilmd, top!
     
  16. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Bedankt Frits!

    Trouwens, om nog antwoord te geven op jou vraag: De props draaien beide dezelfde richting. Op de video lijkt dit inderdaad anders. Dit om Yaw effecten te voorkomen wat logisch is. Bart heeft dat ergens een keer geïllustreerd.
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Daar waren toen de meningen over verdeeld. Ik heb ze counter rotating. Hopelijk gaat dat goed t.z.t.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oeps :rolleyes:
    Stroom neemt toe met tweede macht van spanning, niet met derde macht. Stroom neemt wel toe met derde macht van Kv.
    Maar ook volgens de tweede macht is die toename nog erg steil (kwadratisch, zie 'celletje erbij' stroomtabel).
    Inmiddels gecorrigeerd.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
    Apfpv en Frits37 vinden dit leuk.
  19. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Ik denk dat, welke kant je de motoren ook op laat lopen, het uit eindelijk niet zoveel verschil maakt. Die kleine 9" props zo hoog boven het CG, en de manier zoals wij het model vliegen.. Ik merkte er in ieder geval helemaal niets van, in tegenstelling tot 1 prop op een middendekkertje mits motor op 0.
     
  20. rickp

    rickp

    Lid geworden:
    14 apr 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    California
    Hey,

    We apologize for any errors in this post, as it is an English-Dutch translation.

    My name is rickp and I made a Dornier Wal model for the Phoenix simulator when I discovered your excellent Wal model.
    I liked your model so much that I borrowed your color scheme and built my Phoenix model on the same scale as your real model.

    You can see the Phoenix model flying here [MEDIA = youtube] LDO4SGQT1XE [/ MEDIA]

    If you have the Phoenix simulator and want to try my model, you can download it here

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2382571-User-Built-Models-for-PhoenixRC/page160&perpage=20#post41636965

    Thank you for building your beautiful Wal and I hope you don't mind adopting it for Phoenix.

    Kind regards, Rick

    ps: Libelle corrected to Wal :)
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2019

Deel Deze Pagina