Zuiderzee botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Thomk7, 11 sep 2018.

  1. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Goede dag allemaal
    Ik zal mezelf even voorstellen
    Ik ben Thom 15 jaar en nieuw op dit forum ik volg het wel al een tijdje en ik dacht ik zal ook een bouwverslag beginnen want ik kan jullie hulp best wel gebruiken
    Ik heb zelf een paar schepen gebouwd van billing boats waaronder de zeeschouw en een zeilklipper.
    Dit word me eerste schip die je met latten moet opbouwen dat lijkt me zeer leuk om te doen en ook als voorbereiding voor de batavia van Kolderstok deze heb ik al liggen.
    Daarnaast ben ik ook nog bezig een model van een oostzaner jol te restaureren voor een kennis
    Wij hebben zelf ook 2 echte oostzaner jollen en meerdere antieke schepen
    Ik hoop dat jullie mij willen helpen met tips.

    Ik weet niet of dit bouwverslag over de botter hier mag staan en anders moet ik hem verplaatsen.

    Maar nu eerst veder over de botter ik ben er al een stukje aan begonnen ik heb enkele spanten geplaats en ga veder met de laatste spanten plaatsen
    Nu eerst even wat foto's

    De doos

    De spanten op de kiel

    Een van de geschilderde spanten voor het interieur dit maak ik in de kleuren hoe het vroeger ook altiid was in antieke vis en beroepsvaart schepen

    Hierbij ook nog een foto van mijn restauratie object ik ben hier al aan begonen ik heb meerdere nieuwe bankjes gemaakt ook gaan de vloer platen er uit en ga ik het van plankjes maken zo als het in het echt ook is

    Ik zal regelmatig een update doen of als ik een vraag heb foto's plaatsen en om jullie hulp vragen.
    Ik hoop dat jullie mij willen helpen want hier zit een hoop kennis van scheepsmodelbouw

    Mvg Thom
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hoi Tom,

    Leuk! Dit was ook mijn eerste bouwdoos die ik heb gebouwd. Veel succes en leuk dat je een verslag bij gaat houden.
     
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Welkom Thom! Heel veel plezier met bouwen.
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Heey Thom, welkom hier, en natuurlijk hoort deze botter hier thuis (is van voor 1940 !!!!)
    Succes met je bouw, en uiteraard gaan we ook deze volgen:):):)
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Tom, welkom op het forum, de botter hier lekker laten staan kerel, en veel plezier met de opbouw van dit leuke bootje
     
  6. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    hey Thom,
    Welkom hier, ik ben net zoals jij nog niet zolang op dit forum.
    Maar het is mijn ervaring dat hier genoeg oude rotten in het vak zijn, die graag bereid zijn om je te helpen waar dat nodig is.
    heel veel succes, ik zal je volgen..
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    welkom thom op dit forum , bouw ze en heb veel plezier
     
  8. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Weer even een kleine update
    Als eerste heel erg bedankt voor jullie warme welkom allemaal
    Ben de afgelopen twee dagen weer aan het bouwen geweest meer met de oostzaner jol bezig geweest deze kan weer terug naar zijn baas deze is er heel blij mee
    Ik heb eerst de jol een groote schoonmaak beurt gegeven in de loopt van de tijd waren de dofjes (bankjes ) kwijt geraakt deze heb ik weer op nieuw gemaakt van eiken
    Ook heb ik de vloerplaaten vervangen want dat hoort niet uit een stuk maar uit meerdere delen
    Hierbij een foto

    Maar nu weer veder met de botter
    Ik heb de achterste spant met fineer beplankt, daarnaast heb ik ook de vloerplaaten voor in het roefje gefineerd en in de okerrood gezet dit is pas de eerste laag verf er gaan nog 1 of 2 lagen overheen.
    Hierbij nog wat foto's
    Misschien morgen nog wat bouwtijd naast school.
    Tot de volgende update
    Groetjes Thom
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die Jol maak je weer een mooi bootje van Thom
     
    Thomk7 vindt dit leuk.
  10. Peter.....

    Peter.....

    Lid geworden:
    23 aug 2018
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Enschede
  11. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Goede avond allemaal
    Ik heb een vraagje aan jullie,
    Ik wil mijn botter bouwen zoals ze vroeger in de visserij waren dus niet gelakt maar echt ouderwets zoals ze vroeger in de teer en harpuis stonden. Mijn vraag is hoe kan je dit het beste benaderen. Ik ben bezig met beits te experimenteren
    Hebben jullie nog goede ideën
    Mvg Thom
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer je een mengsel maakt van azijn waarin je een pluk staalwol laat oplossen krijg je een mengsel waarmee je hout op natuurlijke wijze kunt laten verkleuren.
    Notenhout slaat rood-zwart uit en eikenhout bruin-zwart (zie ook het verslag van de Black Pearl van Marc).
    Ikzelf heb fijne ervaring met het behandelen van hout met Danish oil - geeft een zeer matte finish, maar maakt het niet echt donker. Je kunt met dit soort oliën ook wat experimenteren door er een drupje (of twee) zwarte verf doorheen te doen, of door er sigaretten-as (van je oom die verstokt roker is) doorheen te mengen. Dit laatste ruikt wel wat typisch daarna, hou daar rekening mee.

    Het hangt uiteraard wel sterk af van de houtsoort waarmee je de botter bekleedt.
     
  13. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Bedankt Hans voor uw snelle reactie.
    Ik zal daar morgen even mee gaan experimenteren, Vandaag wel al even bezig geweest met was verschillende beits kleuren de meest donkere van de twee vind ik erg overtuigend daarbij heb ik de randen opgeschuurd als slijtplekken.
    Wat vinden jullie hiervan ik zelf denk dat het de werkelijkheid aardig benaderd.
    Ik ga ook zeker de andere manieren proberen en kies dan de mooiste uit
    Hierbij een foto
    Morgen verwacht ik weer een update te kunnen doen van de bouw.
    Mvg Thom
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het mengsel van azijn en staalwol moet wel even staan Thom voordat het gaat werken. Zelf ben ik er ook mee aan het experimenteren. Met name om het dek te verouderen. Toch ook wel een gevaarlijk goedje. Het dek wordt prachtig maar het eiken er omheen is direkt zwart. In het verslag van Jan Zwart las ik dat ook. In het verslag de Victory binnenste buiten. Maar bij deze boot pakte dat prachtig uit.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Thom, als ik je "monster" zo bekijk, en dit afzet tegen het mengsel van Marc zijn Black Pearl dan zou ik gaan voor het laatste, ziet er iets natuurlijker uit.
    Dit is als goed advies bedoelt hoor:):), ik vind het heel knap van hetgeen je ons hier allemaal laat zien, niets dan lof en respect hiervoor.
    Succes verder,
    Gr Koos.
     
  16. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Goede avond even een nieuwe update.
    Ondertussen staan alle spanten, En ben ik bezig met het interieur dit ga ik bijna afronden.
    Ook heb ik alle spanten en vloerdelen die nodig zijn met fineer beplankt
    Hierbij wat foto's


    Ik had ook nog een vraagje hoelang laten jullie ongeveer een potje azijn met staalwol er in staan.

    Mvg Thom
     
    Jaques vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer je een afsluitbaar potje neemt - met een plastic deksel! - kun je het lang bewaren. De staalwol is na verloop van tijd helemaal weg en het azijn is dan bruin als thee. Neem beslist een potje met plastic deksel (pindakaaspotje bv) want een stalen deksel is na verloop van tijd ook weg...
     
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Voor de werking echt begint heb je toch wel een klein weekje nodig.
     
  19. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Goede avond Hans ik denk dat ik mijn vraag verkeerd gestelt heb, ik bedoelde hoelang moet je azijn met staalwol laten staan voordat je het kan gebruiken is dat na 24 uur of duurt dat langer voor je het kan gebruiken
    Mvg Thom
     
  20. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Bedankt
    Voor de reactie dan laat ik het een weekje staan en zal dan eens kijken wat er gebeurd
    Bedankt voor het spoedige antwoord
    Mvg Thom
     

Deel Deze Pagina