Zuiderzeebotter 1912 Bouwverslag

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Welf, 27 okt 2016.

  1. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Hetgeen ook in Fig 13 heel goed te zien is, overigens, daar zie je ook ruimte tussen het dek, het krophout en het berghout. De huidgangen lopen tot aan de onderkant van het berghout, boven het berghout zien we vaak een boegseldeel. De buitenste plank van het dek (de kantplank) ligt soms koud tegen het berghout, maar wordt er ook wel op ingelaten, terwijl bij sommige oostwalbotters (elburg, vollenhove, harderwijk, urk) het dek wel door het boegsel steekt, om ze een droge naad te krijgen.
     
  2. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Kijk nog maar eens goed op item 82 en 83 bovenin van Dhr Groenenberg, daar is duidelijk te zien hoe het berghout loopt, dat dit uitsteekt rondom buiten het hele schip.
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Goedemorgen, Ik hoop niet dat dit je uit je slaap houd!:) Ik zal ook proberen het uit te leggen. De rode lijn is op sommige punten correct. Je huidplank is 1.5 x 5.2 mm en die zal inderdaad op de juiste positie moeten komen. Tegen deze huidgang komt later het berghout. Op een echte botter komt misschien het berghout rechtstreeks tegen de spanten op de huidplank. Maar dit is bij modelbouw anders uitgevoerd. Op je laatste huidplank komt dus tevens je beplanking van het boeisel. Deze heeft een maat bij mij van 1 mm dikte. Er zal dus tussen de laatste huidgang en de beplanking van het boeisel 0.5 mm verschil ontstaan. Langs dat verschil komt uiteindelijk je berghout. Maar dit geeft nog niet weer hoe hoog je huidgang op verschillende plaatsen dient te lopen. Zoals je op post 83 ziet is hier de eerste huidgang geplaatst en loopt in de boeg over je krophout ( ik hoop de juiste benaming te gebruiken maar bij jou is dat het donkere hout wat op je dek is gelijmd) daar eindigt je huidplank ongeveer een 4 mm onder. Je ziet hem nu naar beneden lopen. Ter hoogte van je mast zit je huidplank al 2 mm onder je triplex dek. Je ziet dat in post 83 ook gaan gebeuren! Ter hoogte van je achterkant loopt hij bijna weer tegen de onderkant triplex gelijk. Ik zal zo even en tekening voor je posten om duidelijk te maken. Mocht je er dan nog niet uitkomen mag je me een pb sturen en zal ik je deze week even bellen desnoods.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016
    Welf vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hierbij even een snelle tekening in de hoop dat het zo duidelijk wordt. Overigens loopt het boven je huidgang, je boeisel schuin naar binnen. Je hebt hier vast wel een doorsnede van hoe schuin de beplanking van het boeisel staat. tekening 002.JPG
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ter verduidelijking. Je de beplanking van het boeisel valt dus tegen je boeisel aan die je al reeds hebt geplaatst. Ik heb het je al gezegd dit boeisel valt dus schuin naar binnen en ook je dekken krijgen al deze schuinte enigszins mee. Vermeld in post 34 tekening 003.JPG
     
    Carool van Kesteren vindt dit leuk.
  6. Welf

    Welf

    Lid geworden:
    26 okt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Dronten
    Bedankt voor jullie reacties, de heldere uitleg en tekeningen. En ook bedankt voor jullie geduld met mij. Ik ga de informatie op me in laten werken, moet toch nog wachten op het balsahout. Vervolgens twee weken op vakantie en daarna ga ik er echt voor. In mijn beleving is die beplanking het lastigste traject van de bouw, maar wie weet (ja, jullie weten dat natuurlijk) wat me nog te wachten staat.
    Ps: als pb staat voor persoonlijk bericht, hoe stuur ik dat dan?
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Klik op de avatar (het plaatje) van diegene waar je een bericht aan wilt sturen
    Dan klikken op start een conversatie
    En de rest wijst zich dan wel.
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welf? Nog vorderingen kunnen maken met je Botter.
     
  9. Welf

    Welf

    Lid geworden:
    26 okt 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Dronten
    De bouw van de botter ligt al enige tijd stil onder invloed van vakanties en jaargetijde. Daarbij mijn onzekerheid over hoe ik de beplanking aan kan pakken. Dat moet nog uitkristalliseren en daarvoor neem ik gewoon tot het najaar de tijd.
    Inmiddels zijn wel boeg en achtersteven met balsahout opgevuld en in vorm geschuurd. Zie volgende foto's:
    IMG_0504.JPG
    Links geschuurd, rechts nog de ruwe vorm van de boeg.

    IMG_0506.JPG
    Frontaal aanzicht.

    IMG_0509.JPG
    Achtersteven met ruwe vormen ...

    IMG_0510.JPG
    ... en geschuurd.
    Behalve voor de vorm heb ik dit ook gedaan om meer houvast voor de huidplanken te creƫren. Volgend bericht hoop ik rond oktober weer te posten. Alle volgers wens ik alvast een mooie en creatieve zomer toe.
     

Deel Deze Pagina