Is er misschien iemand die mij kan vertellen hoe ik te werk moet gaan om de zuigerveer te vernieuwen van een O S Max FS- Forstroke 40 Surpase vliegtuig motor. Alvast bedankt. Albertmobiel
Hééél voorzichtig.... Het is wat lastig uit te leggen, maar je moet een zuigerveer op een beetje een speciale manier open"buigen" om te voorkomen dat hij breekt of buigt. Als je de zuigerveer voor je hebt liggen, met de opening (het slot) in de 6 uur positie, haak je je duimnagels achter de uiteinden van het slot, en zet je de toppen van je wijsvingers op de 3 uur en 9 uur positie. En dan komt de truuk: Hou je duimen stijf, maar trek niet met je duimen, DUW met je vingertoppen tegen de zuigerveer om je duimen uit elkaar te krijgen. Open de veer absoluut NIET meer dan nodig is om de veer om de zuiger te krijgen. Als de oude veer nog goed is, kun je hier op oefenen door te proberen hem onbeschadigd van de zuiger te krijgen. Ze breken vlug, als je het niet aandurft, iemand zoeken die het voor je kan doen.
Dan vragen we toch een moderator om het te verplaatsen? Probleem is alleen dat we niet een écht "uitsluitend motoren" forum hebben, al komt "vliegtuigen, brandstof aangedreven" er het dichtste bij....
verplaatst! Ik heb ook her en der wat zuigerveren vervangen.. zolang je voorzichtig doet, probeer de veer eraf te krijgen met minimaal uit elkaar buigen, komt het (bij mij in ieder geval) iedere keer goed. niet in 1 keer zover open buigen dat je hem ruim over de kop van de zuiger kan trekken..