Zwaartepunt bepalen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Willem01, 26 sep 2012.

  1. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Ik heb onlangs een kist overgenomen van een forumgenoot, de Blue Moon.
    Dit is een nurflugel met een hele korte romp en twee half ronde vleugels.
    Samengebouwd lijkt het op een halve maan. Erg fraai.
    Maar nu komt het: hoe bepaal je bij een dergelijke vleugelvorm het zwaartepunt? Als vuistregel kun je 1/3 van de vleugelbreedte vanaf de voorkant gebruiken. Maar wat nu als die vleugel rond is en ook nog taps toeloopt naar de uiteinden?
    Ik had zelf gedacht om met een touwtje aan de bovenkant eerst het zwaartepunt van het vliegtuig zelf op te zoeken en daarna dat punt aan te houden met de accu erin. Ik weet alleen niet of je die methode kunt hanteren.
    Als je er een foto van wilt zien, kijk dan in het verkoopforum en zoek daar op Blue moon.

    Willem.
     
  2. Malky96d

    Malky96d

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    151
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Als je bij een vliegende vleugel (wat die blue moon is) die vuistregel gebruikt dan is hij heel snel plat.

    Heel veel mensen roepen maar iets over dat zwaartepunt echter is dat niet altijd correct.

    Bij normale vliegtuigen klopt die 30% redelijk, beter zou 28% zijn, maar die marge is redelijk klein. Bij vliegende vleugels is dit 20%.

    Een ideaal programma om dat te berekenen is The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator Voor canards is dat Canard Center of Gravity Calculator Maar gebruik de gegevens uit deze programma's alleen als richtlijn en test het met kleine werptestjes.
     
  4. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Dank voor jullie reacties. Maar de.rekenmethodes gaan allemaal uit van een rechte vleugel. De Blue moon heeft ronde vleugels en dat maakt het een stuk lastiger.

    Willem.
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Volgens mij kan het op deze manier.

    Bij vliegende vleugels moet het zwaartepunt inderdaad, zoals TC01 al aanhaalde, verder naar voor dan bij conventionele vliegtuigen... hoe verder naar voor hoe stabieler ie vliegt. Ergens tussen 10% à 20%.

    De locatie van het zwaartepunt wordt steeds gedefinieerd op de mean aerodynamic chord (en wordt dan naar de romp geprojecteerd om een afstand tov de romp neus op te leveren)

    De bovenstaande formules zijn benaderingen voor het bepalen van de MAC bij trapeziumvormige vleugels.

    De MAC is die koorde die een vleugelhelft zou hebben indien hij parallellvormig zou zijn (dus neuslijst en eindlijst evenwijdig).

    In dit geval kan je de MAC lengte als volgt bepalen:
    - Bereken de oppervlakte van 1 vleugelhelft (maak eventueel een schets met de juiste maten)
    - Deel die oppervlakte door de halve spanwijdte (van de volledige vleugel), of dus de lengte van 1 vleugelhelft: dat levert de lengte van de MAC op.
    - Ga nu door koordes te meten op de vleugelhelft (parallel met de rompas) na waar die lengte van koorde zich bevindt: daar ligt de MAC. Neem op die koorde 15% vanaf de voorlijst en projecteer naar de romp
    - daar moet het zwaartepunt liggen
     

Deel Deze Pagina