Zwaartepunt bepaling easystar

Discussie in 'Beginners' gestart door Janhughes, 7 jun 2005.

  1. Janhughes

    Janhughes Guest

    Hallo hoe kun je het beste het zwaatepunt bepalen ,in mijn geval bij de asystar.
    Er zit een punt op waar je bv je vinger onder kan houden,en dan eventueel de accu verplaatsen.
    Wel hij stond na mijn inziens in balans maar ging mooi wat stallen.
    Dus heb ik de accu wat naar voren gedaan ,ik vlieg met 200 gram accu,s.
    En ben er nog niet tevreden over.
    Wie weet raad groet Jan. :lol:
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    het zwaartepunt staat in de gebruikshandleiding maar volgens mij is het vlak achter de koolstof buis, met een accu van 200 gram denk ik dat hij ongeveer in het midden van de neus moet zitten. Mijn oude accu van 250 gram zat bijna helemaal achteraan.

    Nando.
     
  3. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Deze jongen had hetzelfde probleem.
    Heb het zwaartepunt gewoon onder de koolstof buis gezet en nu is het in orde.
    Ik vlieg met zowel NiCd als NiMh accu's (8 penlites), maar er is wel verschil in gewicht;
    8 x NiCd = 180 gr
    8 x NiMh = 220 gr.
    Dwz, de NiMh accu helemaal tegen de achterkant, de NiCd +/- 3cm naar voren.
    Vliegt hierna erg 'Easy'

    Suc6
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Idem
     
  5. Bij 9 van de 10 vliegtuigen moet het zwaartongeveer bij het dikste punt van de vleugel zitten.
    als je daar het vliegtuig met je vingers ondersteunt moet de neus een klein beetje (paar graden) naar beneden wijzen.

    Het is zeker de moeite waard om even rustig het zwaartepunt goed te leggen. dat vliegt veeeel beter.
    een perfecte kist met een verkeerd zwaartepunt zal nooit goed vliegen

    Laurens
     
  6. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    op de vleugel zitten twee cirkels voor het zwaarte punt een onder de koolstof buis en een ernaast
    de 2e zit ook verder van de romp vandaan wat heefouwerbt dat voor nut? en moet ik daar rekening mee houden? en hoe zit het met het laterale zwaartepunt?


    gr,

    niels ( easy star bouwer)
     
  7. Daar hoef je bij dit zoort vliegtuigjes niet zo op te letten. het schuim is hedelijk constant wat betreft de dichtheid. Het moet natuurlijk niet TE gek worden, maar ik heb er nog nooit naar gekeken bij mijn modelvliegtuigen (aleen bij een klein vlijevlucht model met masieve balsa vleugels. daar moest aan 1 tip gewicht bij.
     
  8. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Om goed te kunnen vliegen moet een vliegtuig goed in balans zijn. Tijdens het ontwerp wordt het zwaartepunt berekend. Bij de EZ* zit het berekende zwaartepunt 5 mm vóór de achterrand van de vleugelsteun. Dit komt overeen met 87 mm vanaf de voorkant van de vleugel gemeten bij de romp.

    Nu is dit het theoretische zwaartepunt. Het werkelijke ZP kan hier iets van afwijken. Begin in ieder geval op dit punt. Als je op dat punt het vliegtuig bijvoorbeeld met twee potloden steunt zou de romp horizontaal moeten hangen. Schuif met de accu tot dit klopt. Markeer de positie van de accu. Tijdelijk want straks kan dit nog worden aangepast.

    Dan nu de bediening. Zet je zender aan (gas naar nul) en zet dan de EZ* aan. Zorg dat de trimwielen op je zender en de pookjes allemaal neutraal staan. Nu zouden de bedieningsvlakken perfect in lijn moeten zijn met de staart. Dus richtingsroer volkomen recht en hoogteroer vlak met de stabilo.Is dit niet het geval dan de nodige correcties uitvoeren bij de stuurstangen op het model. Dus niet op de zender!!!

    En nu maar eens het veld in. Liefst een veld met wat hoger gras zodat de EZ* zacht neer komt. Plaats de accu op de positie die je al bepaald had. En schakel alles in. Controleer of alles correct in de middenstand staat. Gas is natuurlijk uit. Leg de zender maar even weg, ook al staat hij aan, je hebt deze nu even niet nodig.

    We gaan nu een handstart uitvoeren, maar zonder dat de motor loopt. Werp de EZ* in een rechte, horizontale lijn en met behoorlijke kracht. De bedoeling is dat het vliegtuig in een mooie vlakke glijvlucht naar de grond zweeft. Niet in duikvlucht maar glijvlucht :lol: De EZ* verliest dan maar langzaam hoogte. Ideaal is als de EZ* nagenoeg vlak op de grond terecht komt. Mogelijk is dat gelijk al zo en dan staat alles goed. Zijn er afwijkingen dan zijn er twee mogelijkheden:

    De EZ* kukelt direct voorover en komt met z'n neus eerst op de grond. Of wat minder dramatisch Hij daalt veel te snel.

    De EZ* is dan neuslastig. Er zit te veel massa vóór het zwaartepunt. Plaats de accu iets meer naar achteren.

    De EZ* stijgt eerst min of meer verliest snelheid en klapt om naar een duikvlucht. Of anders gezegd er treedt een stall op. Mogelijk probeert het vliegtuig zich te corrigeren en komt er weer een stall Een soort schommelvlucht dus.

    De EZ* is dan staartlastig. Er zit niet voldoende massa vóór het zwaartepunt. Plaats de accu meer naar voren. Als de accu niet verder naar voren kan, dan zal je zelfs gewicht moeten bijplaasten. Met LiPo zeer wel mogelijk.

    Blijf bovenstaande hehalen tot je de genoemde glijvlucht bereikt. De EZ* is dan ingesteld voor optimale vliegeigenschappen.

    Teken de plaats van de accu nu definitief aan. Als je een ander accupack gaat gebruiken dat zwaarder of lichter is moet je dit allemaal opnieuw doen. :| Dit is te ondervangen dor nu het zwaartepunt met bijv, de potloden opnieuw te bepalen. Teken ook deze plek onder de vleugels aan. Als je nu een ander pack gebruikt moet je zorgen dat het zwaartepunt op precies dezelfde plek komt te liggen.

    Als alles goed is moet de EZ* nu vliegen als een zonnetje (of is dat sterretje :p ). Tijdens het vliegen kan je nu kleine correcties doen met de trimwielen. Maar weet je ook op zeker dat alles neutraal een vlakke glijvlucht oplevert.

    PS. Ik begrijp dat de handleiding van de ES zegt dat je geen handstart moet uitvoeren. Dat klopt daar is de ES niet voor bedoeld. Maar voor het trimmen kan het geen kwaad en is het zelfs noodzaak.

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Is een heel verhaal geworden. Laat eens weten hoe het verder gaat :?:

    Ruud
     
  9. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Ik zou me niet te druk maken over het zwaartepunt gewoon onder de koolstof buis aanhouden.

    De Easy* is zo easy dat je dan goed zit... ik zou er niet mee gaan gooien.

    Als nu blijkt dat jou toestel in de lucht nog gaat stallen/pompen licht dat waarschijnlijk aan teveel UP-trekken..... dan gaat de snelheid er teveel uit .
     
  10. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Op deze manier heb ik al een behoorlijk aantal kisten ingeregeld, oftewel het is een beproefd concept. :lol:

    Je hoeft echt niet bang te zijn voor het gooien hoor. Als de EZ* gewoon land krijgt hij meer te verduren. Zeker als het zwaartepunt niet goed ligt.

    Daar komt nog bij dat er ook wat anders aan de hand kan zijn. Bijvoorbeeld dat de hoek tussen vleugel en stabilo niet goed is, of dat de motorhoek niet klopt. Ook dan is er afwijkend vlieggedrag maar dan moet je eerst wel zeker zijn dat het zwaartepunt goed ligt.

    Ruud
     
  11. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    With al due respect............

    We hebben het hier toch wel over dezelfde Multiplex Easystar?

    Makkelijker kan het niet.... is toch bijna niet scheef te bouwen. En al zal je hem nog zo scheef proberen te bouwen (en die van mij is dat ietsie-pietsie) dan nog........ kan bijna niet fout gaan...... of je moet het heel bont maken. ;)
     
  12. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Ja, hoor en je hebt helemaal gelijk het ontwerp van de EZ* is zo doordacht en gebaseerd op stabiliteit dat het eigenlijk wel goed moet gaan.
    Laat ik het zo zeggen, vliegen doet hij altijd wel, maar 'iesiestarren' alleen als alles goed zit. Het is net zoiets als het zwitserlevengevoel :p

    Ruud
     

Deel Deze Pagina