zwaartepunt depron rapter

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door guusbaselmans, 9 jan 2018.

  1. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Lommel
    hoi wi weet waar het zwaartepunt zit van een rapter f 22 depron met duw prop op de staart toestel 92 cm lang 66 breed grt guus
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    stuur eens een fotootje erbij, met deze info kan men niets. behalve zeggen dat het zwaartepunt ergens tussen de 0 en 92 cm ligt.
    gezien het model zal het zwaartepunt waarschijnlijk ergens net achter het midden van de vleugelkoorde liggen. vleugelkoorde= breedte vd vleugel.
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Net achter het midden van de vleugelkoorde ter hoogte van de romp bedoel je dan waarschijnlijk, want de vleugelkoorde neemt af van de vleugelwortel naar de vleugeltip...
    Een eenduidige manier is om de positie van het zwaartepunt te specifiëren als een % van de MAC (de gemiddelde koorde van de vleugel zeg maar). Hoe je de MAC bepaalt kan je oa. vinden op het net.
    In de praktijk ligt het zwaartepunt ergens tussen 30 en 40% op de MAC liggen. Verder naar voor wordt je toestel neuslastig (en dat is minder leuk vliegen, maar niet kritisch), verder naar achter staartlastig (en dat is kritisch want vliegt niet meer)
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Idd, wij noemen ''bij de romp'' de wortel. voor redelijk conventionele vleugels zou de bovenstaande mac-manier prima werken. in dit geval kan dat wat anders uitpakken vanwege de taps uitlopende neuslijst en zou naar mijn inzicht het zwaarte punt verder naar achteren moeten. maar goed, ik weet het altijd pas zeker als ik het zooitje ga vliegen;)
     

Deel Deze Pagina