Zwaartepunt, gewicht toevoegen ?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door RCEFlyer, 16 aug 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Gefeliciteerd met je eerste vluchten.

    Wat betreft het zwaartepunt nog dit.. bij een trainer luistert het allemaal niet zo verschrikkelijk nauw. Als ik een leerling krijg doe ik hetzelfde als wat kennelijk iedereen hier doet, je zet de kist even op je vingertoppen op het dikste punt van het profiel, wat bij trainers eigenlijk altijd zo'n 2/3 is en eigenlijk altijd gelijk valt met de hoofdligger. Als de kist dan iets voorover helt, is het prima. Als ie dan achterover helt, maak ik mij meer zorgen. Te neuslastig vliegt moeilijk, te staartlastig vliegt niet.

    Ga er verderop in je carriere met deze kist nog wel even mee experimenteren, want uiteindelijk maakt het wel uit. Huh? Ik zei toch dat het niet zo nauw luisterde? Nee, klopt, in het begin, niet, maar als je wat verder komt en bv. dingen gaat doen als rollen, op z'n kop vliegen, etc, dan wordt het belangrijker en sowieso heeft iedereen daar z'n eigen voorkeuren in, misschien blijkt tegen die tijd wel dat je de kist toch prettiger vind als je 'm 40 gram lood aan z'n staart plakt.

    Sowieso zijn gegevens die in de boekjes staan en/of handleidingen, altijd louter richtlijnen. Het is voor elke kist verschillend, zelfs als je 2 exact dezelfde ARF-jes pakt, kan het zijn dat de afstellingen niet gelijk zijn om ze toch hetzelfde te laten vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2009
  2. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Dat boekje van J.J Melchior is echt super handig voor beginners heeft mij zeker veel geleerd in het begin hij heeft nog meerdere titels:
    Vliegen met r/c bestuurbare vliegtuigen
    bouwen aan r/c bestuurbare vliegtuigen
    Vliegen met r/c zweefvliegtuigen
    In de boekjes wordt veel hetzelfde herhaald met wat aanvuldende info

    Mvg Rick
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik antwoord even voor Menno aangezien hij nu even niet op zo veel op het forum komt ivm ziekte.

    Vliegtuig is er nog. Ik help Menno met vliegen. Kistje vliegt best zo.
    Rol is wat traag momenteel maar verders lekker stabiel. Vermogen met 2 blads prop is ook meer dan genoeg. Kan bijna eindeloos recht omhoog.

    Vorig seizoen bijna neer gegaan door storing.
    Kon bijna niets meer, vlak bij de grond kreeg ik weer wat controle.
    Daarna laag terug vliegen, ging spontaan het gas er weer op en klom hij weer.
    Net voor het veld weer controle terug, geland en direct met down prop de grond in gedrukt aangezien de motor niet uit te krijgen is op Throttle cut.
    Daarna anders ontvanger erin gezet en geen last meer gehad.
    Menno heeft zelf nog een keer zijn hoofd landinggestel eronder uit gevlogen door achter in het hoge gras te landen.

    CG op dit soort modellen is meestal iets voorover met halve tank goed genoeg.

    Gr. Dennis
     

Deel Deze Pagina