Zwaartepunt Pilot QB-20L-II en ervaringen bij de bouw

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 23 feb 2018.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb een oude bouwdoos van een 4cc Pilot Q.B.20L-II in elkaar gezet en ben benieuwd of iemand ervaringen met dit vliegtuigje heeft.
    Voor wie hem ooit ook wil bouwen, hierbij even een paar aandachtspunten.
    1) Ik heb de rolroeren aan de binnenkant elk één cm ingekort, om iets meer plaats te maken voor de bevestigingselastieken. Het vaste middendeel van de vleugel is dus 2cm breder.
    2) Voor je het weet loopt de rolroerservoarm tegen de gasservoarm aan. Ik heb de rolroerservo andersom gemonteerd dan op de tekening staat.
    3) Volgens de bouwinstructies bouw je eerst het middendeel van de vleugel om daar vervolgens weer de zaag in te moeten zetten om een centrale rolroerservo in te bouwen.
    4) Op de tekening wordt geen zwaartepunt vermeld. Ik heb het nu op 28% liggen (lege tank). Dit is eigenlijk te ver naar voren naar mijn zin, maar als ik het verder naar achteren wil hebben, moet de accu verhuizen naar het deel achter de vleugel, waar nu nog geen voorziening voor de accu is.

    Mocht iemand dit kistje en zijn vliegeigenschappen kennen, dan hoor ik het graag.

    QB20-1.jpg Mijn poging om het een beetje in jaren '70 kleuren te houden.

    P1120532.JPG
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Juweeltje jongen! :yes:

    CG? Bij de hoogdekker ligt dat vooraan de ligger.Lijkt me dezelfde vleugel.
    https://aerofred.com/details.php?image_id=83290

    Zie verder dit draadje...
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2431630-O-K-Pilot-Plans
    Daar staat ook een veel scherpere tekening van de laagdekker...

    Ja... de tekenaar en z'n oppas hebben liggen snurken... het CG staat mogelijk nog afgedrukt op hun beider voorhoofd... en zo duurt een fout in de eeuwigheid-amen voort :D
    Als het maar mooi gedrukt staat zou een drukker zeggen...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De 1:1 tekening zit in mijn bouwdoos, dat was niet het probleem. Ook een velletje waar de formers op staan, dus dat heb ik maar naar Outerzone gemaild. Blij dat ik eens wat terug kan doen. Ik kreeg een beetje het idee dat de brave ontwerper eerst helemaal vergeten was om de radiobesturing er in te tekenen en dat z'n hulpje dat er later bij heeft verzonnen. Ook bij het hoogteroer was er een kwiklink bedacht op een plek waar die geheid ergens achter blijft haken. Ik moet wel zeggen dat ik dat een van de charmes vind van die oude bouwdozen. Je kunt er nog genoeg bij improviseren.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als alles gesneden koek zou zijn... nee, vind ik ook wel charmant.
    Vriend van mij heeft de kit ook nieuw staan. Heeft vroeger meerdere gevlogen.
    Hij zij dat ze heel erg goed vlogen, destijds populair op de club in Valkenburg...
    Is natuurlijk ook weer een mini kwik-fly in zekere zin.

    Zie ik een HB .40 met OS 25 SF carburateur? Ohnee... is een FP met airbleed! :)
    Op een DuBro motor mount... netjes!
    Joelt die motor mooi op die carb? Heb nog een HB-tje .40 zonder Perry...
    Drijfwerk goed, alleen de kogellagers hadden roest schade. Die moeten nog.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Je hebt er een scherp oog voor zie ik. Inderdaad een 25FP op een DuBro mount. Ik heb de doos overgenomen van iemand die de rompzijkanten aan de formers in elkaar had gezet en daar toen servo's, tank en motor in had gebouwd. Verder nooit wat aan gedaan. In de doos zat nog een extra DuBro mount en ook nog een extra OS-Max 20FP. Allemaal oud maar degelijk spul wat ik dus ook gewoon gebruikt heb. Had de DuBro mount er niet al in gezeten, dan had ik de lichtere originele mount gebruikt. De DuBro mount is mooi, maar weegt iets meer. Ik heb wel de servo's even extra bekeken en getest.
    De 25FP heeft hier nog niet gedraaid. Ik heb hem schoongemaakt en hij voelt goed aan. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een FP met airbleed gehad die niet na een paar tikken loopt.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Al met al een mooi kitje om af te ronden!

    Die FPtjes zijn lang zo slecht nog niet. De 25 FP heb ik niet, wel doosjes met .35 en wat 25 SF en SFR

    Nog twee .60 waarvan één de bus kuis versleten is... Vraag me af of daar geen 65 LA bus in zou passen. Drijfstang en big-end.. en ook glijlager ervan zijn nog uitstekend. Mooie ervan is dat ze relatief licht gebouwd zijn.
    De andere, nog frisse .60 FP zit nog braaf op de Mach One RC1

    Snel dus een maiden... zodra de koude dip voorbij is. Mooi hoor!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In tegendeel... zijn hele fijne motortjes, van toen je, als je een OS kocht, nog een echte kwaliteitsmotor kocht.
    Geen powerhouse, wel uiterst betrouwbaar en superfijn in de omgang.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Waarom geen twee servootjes in de vleugel bouwen dan al die problemen op de nek te halen met een centrale servo (jeezes, eerst helemaal bouwen en dan het ding vervolgens weer in twee zagen....)

    Wel voor de rest ECHT een mooi dingetje!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarschijnlijk, omdat toen dat ding ontworpen werd, miniservo's zeldzaam en stervensduur waren....
    Dat ontwerp is minstens 30 jaar oud, zo niet ouder, denk ik....
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat weet ik ook wel, maar ik ga er vanuit dat deze NU gebouwd werd en die drempel alvast niet meer van toepassing is.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij zei toch ook dat hij het anders gedaan had (dus niet de zaag er in gezet...) of lees ik dat verkeerd?
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Toch wel die zaag.....dus hierbij maar een beetje bouwverslag.

    Stap 3 was maak de vleugeldelen aan elkaar.
    Stap 3.jpg

    Stap 5 was zet er een rolroerservo huis in.......Oeps
    Stap 5.jpg

    Dus toch echt werk voor de Japanzaag, maar op bescheiden wijze.
    stap 5b.jpg

    En ook maar voor rolroer differentiatie gepland met één servo.
    stao 5 diff.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ooooohhhhh... dát.... dat stelt niks voor, zo deden we vroeger ook de centrale rolroerservo in een chartervleugel fietsen: Eerst de vleugel bouwen, aan elkaar zetten, glasmat er omheen zelfs, en daarna pas de opening voor de servo maken.

    Reden was dat je met opening en servo op zijn plek de vleugels slecht recht aan elkaar kreeg, en de glasmat er omheen was helemaal een drama.
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Zeg maar tegen die vriend dat ik begrijp waarom ze populair waren; het ding vliegt snaarstrak. Hij moet in de start even op gang komen (9x6 prop) maar eenmaal in de lucht kun je er uitstekend kunstvluchtfiguren mee vliegen. Dit wordt een blijvertje vermoed ik.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaaf! Klinkt goed :)
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Klein broertje.

    De QB20 heeft inmiddels een klein broertje gekregen de QB-10L.
    Deze heeft 1 meter spanwijdte en een Enya .15 op de neus.
    P1120589.JPG

    P1120588.JPG

    De enige modificaties die ik heb uitgevoerd is 2 aparte servo's in de vleugel in plaats van één centrale rolroerservo en het vaste richtingsroer vervangen door een werkend richtingsroer met meesturend staartwiel. Dit om te voorkomen dat ik steeds na de landing de baan af moet lopen omdat ik niet terug kan taxieen.

    Dat het een klein opdondertje is, zie je pas goed als je hem bijvoorbeeld naast een zender zet.
    P1120586.JPG
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oooohhhhh....

    Wat een scheetje!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina