Zwaartepunt probleem.

Discussie in 'Beginners' gestart door A350, 25 jun 2010.

  1. A350

    A350 Guest

    Hallo,
    Ik heb een aantal beginnertoestellen zoals de Robbe Terry en een Easystar van multiplex. Ik heb ze slechts 3x durven gooien, maar ze doken direct de grond in. Dit omdat het zwaartepunt niet goed lag. Ik las ergens dat je het zwaartepunt moet afzoeken met je vingertoppen op 1/3 van de voorkant van de vleugelboord te zetten, maar blijkbaar werkt dit niet zoals het hoort. Is er een gereedschap verkrijgbaar dat altijd het zwaartepunt goed aangeeft en universeel is voor verschillende toestellen? Zo ja, waar kun je ze dan commercieel verkrijgen?

    Met dank voor jullie hulp.
    Groeten,
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Er zijn dingetjes voor. Maar in de meeste gevallen voldoen je vingertoppen ook echt wel.

    Het zwaartepunt ligt bij ieder model op een andere plaats. Over het algemeen bij rechte vleugels (rechthoek vorm) ligt hij altijd rond de 30% van de vleugelbreedte (koorde)
    Het kan iets meer of minder zijn maar er is dan wel mee te vliegen.

    Misschien staan je roeren niet goed of is er iets met de instelhoek van je stabilo of vleugel aan de hand.

    [​IMG]

    Anthony's Pete-N-Planes Great Planes C.G. Balancer Machine - Great Planes C.G. Balancer Machine - Tools & Gadgets - Tools & Gadgets - RC Model Planes and RC Hobby Supplies for Airplanes and Buggies, Radio Control Model Plane and Hobby Supplies Br

    Gr. Dennis
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De ligging van het zwaartepunt wordt altijd in de tekening of bouwbeschrijving precies aangegeven. Ondersteuning op dat punt met de vingertoppen gaat heel goed. Als het toestel ondersteund in het zwaartepunt iets naar voren helt dat moet het goed zijn.

    Het naar de grond duiken kan ook andere oorzaken hebben als niet hard genoeg gooien of te veel omhoog gooien. Werp het toestel het liefst iets naar beneden. Dan kan het snelheid opbouwen en werken de roervlakken.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2010
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Er zijn wel zwaartepunts-balansen in de handel, maar voor het soort toestellen waar je het over hebt is dat eigenlijk niet zo erg ter zake.
    Ik krijg een beetje de indruk dat je misschien wel een volkomen verkeerd idee hebt van het zwaartepunt... 1/3 van de voorkant wil zeggen, stel je vleugel is 12 cm breed in het midden, dan leg je aan iedere kant van de romp een vinger onder de vleugel op 4 cm van de voorrand (dat is dus 1/3 van de vleugelkoorde). Daar moet het toestel op kunnen balanceren.
    Zeker met een Easystar steekt dat niet op een halve centimeter.
    Had je het op deze manier gedaan?
     
  5. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu duikt hier bij mij ook gelijk weer een vraag over op.

    Tot nog toe heb ik geen CG problemen gehad omdat bij mijn vliegtuigjes het CG altijd was aangegeven. Maar hierin gaat, denk ik, wel verandering in komen binnenkort.
    Het is nl. zo dat ik een zwever, zonder rolroeren en met behoorlijke V-stelling, in mijn bezit heb gekregen waar ik totaal geen gegevens van heb. Dus ook geen tekening met het zwaartepunt erin aangegeven.

    Hoe bepaal ik nu waar het CG precies komt te liggen? Ik ga in gedachte wel alvast uit van de 1/3 regel maar toch zou ik graag weten hoe het exact te bepalen.

    Alvast bedankt,
    Ferry
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    1/3 van de koorde is een goed uitgangspunt. Tenminste als de vleugel geen pijlstelling heeft. Dan wat handstarten en ev. corrigeren.
    Heel vaak zit de hoofdligger op de plek die voorbestemd is voor het zwaartepunt.
    Exacter is het niet te bepalen, want het is afhankelijk van variabelen als instelhoek, profielwelving, stabilo profiel...
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  7. felzinga

    felzinga

    Lid geworden:
    28 apr 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Bart,
    bedankt voor je antwoord.
    Dit was mij al grotendeels bekend (dat van die pijlstelling was mij NIET bekend), zoals ik al heb gezegd, ga ik in gedachte hier al vanuit.
    Het gaat mij er echter om of dat er een methode bestaat om het CG exact te bepalen.
     
  8. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    CG berekenen

    Hallo Ferry,

    Je kunt het CG ook berekenen, er zijn diverse programmatjes op internet voor.
    Google maar eens naar "Schwerpunkt 5.2" en naar "Win laengs". Beide berekenen het geometrische neutraalpunt van vleugel en stabilo en op basis hiervan een totaal neutraalpunt en mbv de gewenste stabiliteitseis het zwaartepunt (gebied). Waarbij Schwerpunkt 5.2 ook nog iets kan zeggen over het instelhoekverschil indien je weet welk profiel de vleugel heeft.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Hermens
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Flying wing CG calculator
    Daar kom je een eind mee voor vliegende vleugeltjes.

    of wat Rob zegt. Heb zelf even geen CG calculator bij de hand voor normale modellen.


    De rest moet je bepalen in vlucht, maar dat vereist ook wat ervaring met vliegtuigen. Bij volsymmetrisch profiel : Als alle instelhoeken 0 graden zijn en je hoogteroer neutraal zou hij normaal en inverted een lichte daalhoek moeten hebben.
    Ik ga er even vanuit dat de motor goed gemonteerd is (domping, of juist niet)

    Zwaartepunt te ver naar achter is een instabiel vliegtuig. (erg fel op hoogteroer, en hangt vaak wat achterover in de lucht)
    Te ver naar voren is vaak zonder motor een hele grote daalhoek als je dit niet compenseert met je hoogteroer.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Zou je dan niet eerder een parabolisch dalende baan krijgen? :cool:
    Compensatie met hoogteroer komt in feite neer op vergroten van de instelhoek.
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik zei niet welke dalende lijn je zou krijgen. Maar is inderdaad dan parabolisch, ofwel eindigt in een rechte lijn naar beneden als je genoeg hoogte en tijd hebt.
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    bij een 3d kist waarbij rolroeren volledig vleugelbreedte beslaan, moet je dan de rolroeren mee meten voor de vleugelkoorde of tot rolroeren?
     
  13. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Rolroeren moet je idd meerekenen!
     
  14. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    forummer mavlo77 heeft daar een goede beschrijving over gegeven

    wat ik eruit gehaald heb is dat je uit een kleine verplaatsing (mm) kunt achterhalen hoeveel extra neus of staart zwaar is

    met de vingertoppen kon ik het niet juist meten omdat mijn vingertoppen redelijk breed zijn
    hield ik ze recht (nagels) had ik een andere uitkomst als op de toppen zonder nagel en ook de hoek van de vinger speelde mee, niet echt een betrouwbare methode dus

    na balanceren met de vingertoppen bleek bij het balanceren met twee stokjes (uitstekende tip alhier opgedaan) dat hij toen, te, neuszwaar was

    [​IMG]

    terwijl hij via de vingertoppen ipv de stokjes goed was
    na het iets verplaatsen van het accu pack hing hij mooi recht
    meten met 2mm naar voren en 2 mm naar achteren op de vleugel leerde me dat het zwaartepunt iets (minimaal) naar voren ligt

    [​IMG]

    blokje hout met twee stokjes maak je in 5 minuten

    [​IMG]

    succes

    groet alfred
     
  15. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Het is beter dat hij iets voorover hangt, foto een dus.

    Mvg Pascal
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is een oud bijgeloof... stamt geloof ik van de brandstofmodellen, ervan uitgaande dat de tank ergens voorin zit; naarmate je de tank dan leegvliegt komt het CG steeds beter...
    Balans is balans, het zwaartepunt zit op de plek waar het toestel precies in balans hangt... dat is dus recht.

    Inderdaad, als je uitweegt op je vingertoppen is de dikte van je vingers een ingebakken onnauwkeurigheidsfaktor. Een andere is bijvoorbeeld waar het CG vertikaal zit; een hoogdekker balanceert doorgaans heel gemoedelijk, een laagdekker moet je soms op z'n kop balanceren omdat het hoge zwaartepunt maakt dat het evenwicht op z'n best labiel is.

    Ter controle op het veld heb ik bij al mijn toestellen een heel smal strookje linnen tape (2x10 mm) onder de vleugel geplakt op de plek waar het CG moet zitten. Die tape vind je op de tast met je vingers en zo kan je dan een snelle CG check doen. De foutmarge die in je vingers zit is (althans bij mijn vingers) hooguit bij de meest kritische modellen aan de grote kant.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De plaats van het zwaartepunt ligt in veel gevallen niet eenduidig vast. Vooral bij beginnersmodellen zal de plaats van het zwaartepunt die de fabrikant opgeeft, een goed vliegend toestel opleveren.

    Bij meer geavanceerde toestel wordt vaak een gebied aangegeven waarbinnen het zwaartepunt zich mag bevinden. De vlieger kan dan zelf de plaats van het zwaartepunt kiezen, afhankelijk van de prestaties die hij van het model verlangt.
     
  18. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Het uitbalanseren van een toestel met methanol motor deed ik altijd met lege tank, leunde altijd iets voorover.
    Maar dit had te maken met de aangegeven down stelling van de motor.
    Hierbij werd rekening gehouden met het bijkomende gewicht van een volle tank.
    Tenminste als je de tank gebruikte die voorgeschreven was.
    Nu met electro is mijn toestel ook een ietsjes neuslastig, vliegt beter dan het zogenaamde staartlastig.
    Naargelang het leeggeraken van de lippo vliegt deze wat trager, wat er op duid dat het tijd wordt om te landen.
    Methanol motor is prrrrt en gedaan.
    Wat ik wil zeggen hiermee, laat het toestel een ietjes voorover leunen.
    Dat is altijd beter dan horizontaal uitbalanseren, je kan het nog altijd wat aanpassen na de eerste vlucht.
    En trouwens, heb je al eens het verschil gemeten tussen een geladen lippo en een lege?:)

    Grapje.
    Johan.
     
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    De lege is lichter ;) Er zit minder in Duhhh :p
    Dus altijd met een half volle/ half lege lipo balanceren.

    Maar zo nauw kijkt het niet hoor. Zeker niet op beginners kistjes.
    halve cm meer of minder is niet ineens van vlieg baar tot oncontroleerbaar.

    Vliegende vleugeltjes kan het behoorlijk uitmaken in vlieg gedrag.

    Op de vingers is dus meestal wel voldoende. In vlucht verder kijken. Al heb je daar meestal wel wat ervaring voor nodig om ook echt te bepalen of er iets moet veranderen en of het wel het Zwaartepunt is. Kan ook een afwijkende motordomping zijn of staartvlak of vleugel die onder een hoek staat. Het geeft een iets ander gedrag maar als beginner lastig te herkennen.
     
  20. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Naar mijn weten is het nogsteeds actueel!
    Het voorover hangen zorgt ervoor dat als de motor uitvalt, de neus lichtjes naar beneden gaat hangen, en het toestel dus snelheid en lift creeert!


    Groeten
     

Deel Deze Pagina