Zwaartepunt probleem.

Discussie in 'Beginners' gestart door A350, 25 jun 2010.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee hoor, daarvoor hoeft-ie niet met de neus omlaag te balanceren.
    Als de neus omlaag hangt bij het balanceren betekent dat gewoon dat het feitelijke zwaartepunt iets verder naar voren zit... :)
    Natuurlijk kan je uitgaan van een neus-omlaag situatie; als jij hem op jouw manier balanceert en je conclusie is dat hij lekker vliegt als de neus iets omlaag hangt, dan is dat prima.
    Maar het echte, wetenschappelijke zwaartepunt heb je te pakken als het toestel horizontaal hangt.

    Als de motor uitvalt zal het toestel altijd de neus omlaag draaien zolang het ECHTE zwaartepunt maar zit vóór het meetkundig zwaartepunt van vleugel + stabilo. Dus wat dat betreft is er nog een boel marge over...
     
  2. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ongelooflijk hoe hier gebruiken en feiten door elkaar "vliegen". Een gebruik is niet onjuist als het werkt, maar beter is om het wetenschappelijke fundament te begrijpen. Maar ik ben er tegen als een gebruik als een feit wordt gepresenteerd.

    Tip: lees eens het boek Principles of Flight....

    BDOETS zegt het precies goed. Als ie iets naar voren gebalanceerd wordt op bv 60 mm van de voorrand van de vleugel, is hij eigenlijk op bijvoorbeeld 58 mm gebalanceerd. Prima dat zo volgens een oud gebruik wijsheid wordt overgebracht waarbij in feite dus het zwaartepunt iets meer naar voren wordt gekozen dan geadviseerd (het voorover hangen), maar zeg dan niet dat die 60 mm het zwaartepunt is dan!

    Zo krijg je dus beginnende piloten die denken dat het zwaartepunt een vaste eigenschap van het model is en er gewicht voor of achter komt... Beetje krom dus. Nee het zwaartepunt is het punt waarbij het toestel in evenwicht is. En dat is RECHT. Ken geen ander fysisch systeem waarbij iets schuin moet hangen om het zwaartepunt te bepalen.... ;)

    Overigens het hangt erg van het toestel af en persoonlijke voorkeur. Ik vind juist een iets naar achter liggend zwaartepunt (t.o.v. advies) wel prettig, en dat had ik al vanaf het begin. Dat heet dus niet direct staartlastig. Dat is pas als je over de veilige range van het zwaartepunt heen bent.

    Over of het vliegtuig iets naar voren gaat hellen in een zweefvlucht hangt o.a. af van of het zwaartepunt voor of achter aerodynamische middelpunt zit. Maar daar is al zoveel over geschreven.
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Wat is een goed uitgangspunt voor een motormodel MET een beetje V-stelling?
     
  4. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Hetzelfde ;)

    Met pijlstelling wordt het iets anders omdat een deel van de vleugel naar voren wijst.
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Is niet van belang. Dat is een andere as.

    Pijlstelling is het naar voren of achteren richten van de vleugels. Zoals bv bij airliners.

    V-stelling is voor de stabiliteit. Bv trainer modellen.

    Bij taps toelopende vleugels moet je het middelen.

    Uiteindelijk komt het er bijna in alle gevallen op neer dat het 1/3 van vleuggeloppervlak is vanaf de neuslijst gezien.

    Bv een delta zit je bijna op 50% koorde maar het oppervlak voor het zwaartepunt is maar 1/3.

    Waaar hij precies ligt hangt van meer zaken af maar vaak is er dan nog wel mee te vliegen, en daarna fijn afstellen.
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Bedankt, had inderdaad V-stelling verward met pijlstelling, het is me nu helemaal duidelijk.

    Inmiddels CG op 1/3 in praktijk gebracht met onbekend model, het vloog en heelhuids geland.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dat naar voren hangen bij het uitbalanceren van je kist werd vroeger bij motorkisten met volle tank gedaan omdat tijdens het vliegen de tank leegraakt en het zwaartepunt naar achteren verschuift. Beter neuslastig dan staartlastig.

    EDIT
    Oeps, moet beter lezen, was al gezegd in dit topic..


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
  8. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    waar zou het zaartepunt moeten liggen bij een pibros van lang 80 breed 120 ?
     
  9. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Ik heb gezoch op "pibros+ gravitypoint en vond deze site Pibros
    Bij Het type dat daar beschreven wordt staat dat het zwaartepunt op 210 mm vanaf de punt moet liggen.
    De pibros kan alleen in zoveel verschillende afmetingen gebouwd worden dat het weer anders kan zijn voor jouw model
     

Deel Deze Pagina