Zwaartepunt ultimate???

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Berry Ritzen, 14 aug 2005.

  1. Berry Ritzen

    Berry Ritzen Guest

    Hoi ,

    ik heb een (scratchbuild) Ultimate van 1,80 meter overgenomen van een vriend en ik ben bezig m af te bouwen, maar heb er geen tekening van.
    Kan iemand me helpen aan een tekening of misschien vertellen waar het zwaartepunt ligt bij dit model?



    [​IMG][​IMG]

    bij voorbaat dank!
     
  2. zendesigner

    zendesigner

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    486
    Locatie:
    lummen Belgie / DMC DIest en KMC meerhout
    Stak het niet in de doos berry ??

    Damn , dat heb ik nu ook altijd. Dat zwaartepunt zit er bij mij ook nooit bij. staat wel altijd in de handleiding. :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    En dat zwaartepunt klopt ook nooit, ligt altijd verkeerd, en je kan het nooit ruilen. Het zou eigenlijk het beste zijn als we vliegtuigen maken waar dat lastige zwaartepunt niet meer nodig is. 8) :lol:
     
  4. Berry Ritzen

    Berry Ritzen Guest

    ja leuk,die limburgse humor,kan ik mee lachen, maar is er misschien iemand die echt er wat vanaf weet???


    Ik had eigenlijk wat meer expertise verwacht hier op t forum!! :roll:
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Berry vraag eens na in de club van Nederweert. Daar is iemand die met zo een Ultimate rondvliegt en deze is ook regelmatig op shows te zien. Helaas weet ik zijn naam niet, gebruiker Salamander van dit forum weet denk ik wel wie het is.
     
  6. Berry Ritzen

    Berry Ritzen Guest

    bedankt Theo,

    ik zal eens kijken of ik via die club of salamander iets te weten kan komen!!!
     
  7. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
  8. Berry Ritzen

    Berry Ritzen Guest

    Hoi Mr sat,


    Hartelijk dank voor je reactie, ik zal t eens proberen. Maar of dat lukt??
    Want ik wet namelijk niet waar de hoofdligger id vleugel ligt en dat blijkt
    toch een belangrijk punt te zien bij deze zwaartepuntbepaling.

    Misschien dat ik toch nog een antwoord op mijn vraag krijg.

    De member Salamander zou me aan de info helpen, maar ik krijg helaas geen antwoord op mijn mails!
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zou ik maar niet doen. Deze methode houdt helemaal geen rekening met de pijlstelling.
    Met zo'n zwaartepunt-berekeningsprogrammaatje het zwaartepunt van beide vleugels bepalen en daar midden in gaan zitten (Ultimate heeft twee identieke vleugels) zal een aardig resultaat op leveren.

    (Overigens je vraag: waar ligt het zwaartepunt is makkelijk te beantwoorden: namelijk daar waar het zwaartepunt ligt. Je bedoelde te vragen waar hoort het zwaartepunt te liggen).
     
  10. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Dubbeldekker dus zie de voorlijst van voorste vleugel en achterllijst achterste vleugel als EEN vleugel...
    Dan ligt het zwaartepunt op 25-30 % MAC
    Dit is de gemiddelte vleugeldiepte, dus bij een taps toelopende vleugel ongeacht de pijlstelling het gemiddelde!
    Trek hiervanuit een lijn uitgaande van beide vleugels naar de romp en je hebt het zwaartepunt..
    Klopt met uitzondering van deltavleugel voor elke kist, liever eerst iets neuslastig proberen (25%) ;)
     
  11. Berry Ritzen

    Berry Ritzen Guest

    hoi ptjotrrr,


    Dus als ik t goed begrijp ,moet ik de achterlijst onderste vleugel loodrecht naar boven halen en vanaf dat punt dan de breedte meten op de bovenste vleugel tot de voorste lijst bovenste vleugel.
    En 25% van deze breedte , gemeten van voorkant bovenste vleugel,daar zou t zwaartepunt moeten zijn?

    Ik hoop dat ik t goed heb!!
    Maar alvast bedankt voor je reactie

    En @ hans ,ja je hebt natuurlijk gelijk, ik bedoel waar t zou moeten zijn!
     

Deel Deze Pagina