Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik wilde geen reclame maken maar ik ben de naam van de zaak al vaker op dit forum tegengekomen, dus bij deze: Mijn SMD LED's komen bij Conrad vandaan. Gewoon zoeken op SMD LED, dit zijn de enige die bedraad zijn.
    Het is voor mij niet direct duidelijk waar de + en waar de - aangesloten moeten worden, wordt dus gewoon even proberen.

    Maakt het overigens nog uit aan welke pool de voorschakelweerstand aangesloten wordt?

    Zoals beloofd ook nog een paar foto's van de voormast.

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    De knijper is voor de stabiliteit. Alle messingdelen en de blusmonitor zitten nog los. De bedoeling is om de mast en de componenten eerst te spuiten en daarna alles in elkaar te zetten. De railing zal overigens wel met de mast gespoten gaan worden.
    De radiorichtingzoeker antenne heb ik maar compleet gemaakt want hij wordt met maar 1 ring geleverd.

    Een hoop werk voor een mast maar wel leuk prutsen.

    Tot de volgende.
    Groet,
    Mathieu
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Mathieu,

    Normaal is de langste draad de +. Verder is het gebruikelijk de weerstand aan de + pool te zetten. Ik weet niet of je er ook nog in serie hebt staan, maar dan voor alle leds in serie 1 weerstand aan de + pool van de eerste.

    Groet
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Ruim een jaar na de laatste post toch weer wat nieuws van de bouw. Door diverse zaken heeft het dus een tijdje stilgelegen maar gisteren weer voorzichtige stapjes gemaakt.

    Als speaker voor de geluidsmodule heb ik gekozen voor een speaker uit een carkit van Siemens. Heel de achterkast eraf gezaagd en vervolgens aan de voorzijde van de opbouw gemonteerd.
    Verder heel veel proberen uit te denken zoals waar de regelaar en de geluidsmodule het beste geplaatst kunnen worden.

    Ik was van plan om de Davit aan SB-zijde met de M.O.B. boot functioneel te maken maar zie er toch vanaf. De ruimte is me te beperkt onderdeks en het zal allemaal wel kunnen maar het is mij op dit moment te hoog gegrepen. Is geen prestige project voor mij.

    Binnenkort vakantie en ik denk dat ik wat mee zal nemen om te bouwen/schilderen. Ik weet niet wat jullie beleving is maar wanneer onderdelen een kleurtje beginnen te krijgen begint het meestal al ergens op te lijken. Het geeft voor mijn gevoel meer resultaat dan alleen maar het onderdeel/sectie gebouwd te hebben.

    Voor degene die me kwijt waren: Ik hoop de komende periode meer aanwezig te zijn en vorderingen te kunnen melden.

    Groet,
    Mathieu
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Altijd fijn te horen dat er weer verder wordt gebouwd. En dat het met een kleurtje ineens meer gaat lijken, dat zullen meer bouwers herkennen, denk ik. Succes met de komende werkzaamheden.
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Soms weet je niet wat erger is: een boot restaureren of een verder afbouwen waar al niet al te netjes aan is gewerkt.
    Kom nu kleine dingetjes tegen die eigenlijk net even anders hadden gemoeten, voorzichtig losbreken en opnieuw zien te monteren en lukt dat niet dan opnieuw maken.

    Ik heb overigens nog een paar vraagjes:
    - Op het achterste dekhuisje (toegang stuurmachinekamer?) zitten op het model 3 luikjes. Het grote middelste is duidelijk echter nu blijf ik met 2 gaten aan weerszijde voor het grote luik zitten. Ik kan in de beschrijving of op de tekening niet echt vinden wat hier op moet. Of wordt het zelf dekseltjes maken?
    - Heeft iemand een tekening met duidelijk aangegeven de kleurstelling van hoe ze van de werf is gekomen? De afbeeldingen die ik bij Christiaan Sauer in zijn verslag zag heb ik ook maar verder als wat je ziet kom ik niet. Nu hoeft het niet tot in detail (zo ben ik dan ook weer niet) Maar als het in eerste oogopslag maar klopt. Kan ik misschien de kleurstelling van de Hudson gebruiken?

    Eens kijken of ik nog een paar latjes ofzo kan lijmen.
     
  6. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb even de tekening van mijn (veel ouder model) ZZ er bij gepakt, ik denk dat je die twee kleine vlakjes aan weerszijden, bovenop, aan de voorkant bedoelt?
    Dat zijn geen luiken, maar gaten. Kijk maar naar deze foto van de "echte":
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Hmmmmmm, duidelijk. Weer de bovenzijde losbreken en de binnenzijde waterproof maken dan maar. In ieder geval de binnenzijde een kleurtje geven dus.
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    We zijn weer een soort van op weg.
    Ben met van allerlei kleine dingetjes tegelijk bezig.
    - Plamuren van opbouw delen;
    - De losse onderdelen van de voormast samenstellen;
    - De achtermast samenstellen;
    - enz.

    Zo hou ik mezelf lekker bezig tijdens het wachten op het drogen van de lijm.

    Nu heb ik er nog een projectje bij opgestart: De kimkielen.
    Is toch knap lastig om die op de juiste plaats te krijgen. Nu lijkt het dat ze niet helemaal de juiste vorm hebben.
    Nat maken en buigen?
    Heeft iemand nog tips om ze er goed op te krijgen?
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb ze gewoon gemaakt van 1mm triplex, de flauwe holling die er in zit kan je daar prima mee maken zonder natmaken.
    Die van mij zitten trouwens wel dóór de romp heen, dus ze worden in hun vorm gehouden door de zaagsnede... Als je ze koud op de romp lijmt, gaat dat trucje natuurlijk niet op.
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb de versie met ABS romp en hier zitten de kimkielen al voorgestansd bij.
    Wordt dus op maat schuren.

    Ik zal deze week nog proberen om wat foto's te plaatsen van de huidige staat.

    De bedoeling is om ook nog wat dingetjes mee te nemen op vakantie dus dat ook nog even goed uitzoeken en anders liggen we een weekje of 3 stil.
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is uiteindelijk iets langer als 3 weken geweest en heb eigenlijk de afgelopen 2 weken de boel weer een beetje opgepakt. Ondertussen veel mee gelezen en tips en trucs opgedaan.

    Waar zijn we mee bezig geweest:

    - kimkielen: was een drama op zichzelf maar met veel geduld (en voor het mooie teveel lijm) toch gelukt. Zal dus cosmetisch een hoop moeten corrigeren. Aan SB heb ik zelfs een schroefje gebruikt aan de achterzijde om de kimkiel tegen de huid te houden tijdens drogen van de lijm.

    - Ankerkluizen geplaatst, is niet helemaal om aan te zien maar dat probleem zie je straks als alles dichtzit niet meer. Moet ze nog wel afwerken zodat het voordek er netjes op past.

    - Plaatsing electronica: De opening in het voordek moest aangepast worden om de accu er uit te kunnen halen. Vervolgens moet je dan weer gaan nadenken hoe de diverse e-componenten geplaats worden en makkelijk te verwijderen. Dat is gelukt, heb er een soort "chocolaterie" van gemaakt. Foto volgt, maakt het een stuk duidelijker.

    - Het berghout op sleepdek nivo: half uurtje heet water en een nachtje met plakband om de vorm er goed in te krijgen. Goed ontvetten en goede plakband was ook de sleutel bij de kimkielen voor mij.

    - Nu druk bezig om het achterdek er goed en vlak in te krijgen, zodanig dat het verwijderbare deel naadloos aansluit. Het dek ligt nu weer gedeeltelijk los en ben eerst maar bezig om de lijsten waar het losse deel op rust goed te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken: een beetje zitten slapen toen de dekspanten er in gingen. Het dekhuis zelf ook al onderhanden gehad.Diverse delen losgemaakt, aangepast, geplaats en nog niet goed. Straks maar weer los.Dit gedeelte was al voor een groot deel gemaakt toen ik de boot overnam.

    Het onderwaterschip heeft ook nog de nodige aandacht nodig. Daar ga ik eerst mijn aandacht maar eens op richten zodat daar een kleurtje op kan komen. Als daar een kleur op staat kan je weer iets afsluiten en door naar het volgende is mijn beleving.
    Als ik de foto's aangepast heb zal ik ze plaatsen, "leest" prettiger dan platte tekst. ;)

    Het viel mij overigens op dat er de laatste maanden een aantal ZZ iv aan het bij komen zijn hier in de vloot van het forum.

    Allen veel plezier en succes met de bouw en dat we veel van elkaar kunnen/mogen opsteken.

    Mathieu
     
  12. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Is een Witte Zee ook goed:D

    Ik heb je gehele draadje even doorgekeken, ziet er goed uit!
    Hoop snel weer wat foto,s te zien van deze Zwarte Zee;)



    Jan
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Foto's

    @ Jan: Zwarte Zee, Witte Zee, what's in a name. Waren er eigenlijk grote verschillen tussen de 2?

    Zoals beloofd hierbij wat foto's met vorderingen van de laatste tijd.

    [​IMG]
    Voormast
    [​IMG]
    Ankerkluizen binnenzijde
    [​IMG]
    Electronica craddle
    [​IMG]
    Servo plaatsing, zeer goed is hier het probleem met de deklijsten te zien.
    [​IMG]
    Electronica craddle in positie, ongeveer 8cm erachter komt de 12V, 7Ah accu te staan.
    [​IMG]
    Achterschip, de SB-kimkiel is hier ook te zien. Uiteraard moest ik na plaatsing van de kimkielen ook de standaard aan passen.

    Vanmiddag ben ik, tussen het managen van een mini tornado door, bezig geweest met het uitzoeken van de kleuren. Uiteindelijk heb ik een soort van het wiel opnieuw uitgevonden want ik heb een conversie bestandje gemaakt. Afgelopen week een Excel training gehad en dus maar de opgedane kennis in de praktijk gebracht. Resultaat is nu wel dat ik maar een Humbrol nummer hoef in te typen en vervolgens rolt er meteen het Revell, Tamiya, Airfix en RAL-nummer uit. Voorzover deze beschikbaar of bekend zijn. Direct maar mijn eigen voorraad er aan gekoppeld.

    Voor nu nog een goed weekend en veel bouwnijverheid morgen (hoop neerslag verwacht).

    Mathieu
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Kleine update.

    Na de deklijsten in het achterdek aangepast te hebben, ook meteen de lijsten van het verwijderbare achterdek aangepast. Deze eerst licht klemmend in de opening samengesteld, afgetekend op het dek en vervolgens het geheel (hopelijk) op de juiste plaats gelijmd. Ben nog niet toe gekomen aan het passen, was verslaafd aan het topic van Jan over zijn WZ III :).

    De lijsten voor het berghout zitten er ook op en het "smoelt" ook meteen meer.

    Het winch huis voor de sleepdraad zicht er ook op en aansluitend dacht ik het hoofddek er in te lijmen. Foutje dus. Om de een of andere reden heb ik iets met deklijsten bij deze boot want nu bleken de deklijsten in langsrichting tegen de romp aan de achterkant een 2mm te laag te zitten. Het mes er dus maar weer in.

    Ik ben nog aan het aan het overwegen om de davit van de werkboot via een pendelautomaat o.i.d. naar buiten te laten zwaaien en weer terug. Zoiets als ze bij de treinen gebruiken voor een trammetje tussen 2 stations heen en weer. Iemand ervaring mee of een ander idee? Bedoeling is om de actie met 1 druk op de knop in gang te zetten en de cyclus te laten doorlopen. 1 van de 2 davits van de reddingsloepen wil ik ook zo laten bewegen.

    Was het weer even voor nu.
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Alle kleine beetjes helpen. Dagelijks gemiddeld een uurtje bezig met diverse zaken.

    De romp is in basis zo goed als gereed, aan 1 zijde moet ik de gaten voor de patrijspoorten nog boren. Ik heb besloten om ze van binnen naar buiten te steken zodat het de werkelijkheid beter benaderd. Op het origineel waren ze ook verdiept.

    Weer een nadeeltje wanneer je een deels gebouwd model overneemt: Bij het schroefraam lijkt het wel of Stabilit Express als plamuur gebruikt is. Ook hier wordt gebruik gemaakt van het trouwe Dremeltje en voor dit specifieke klusje met schuurtonnetje.
    Remreiniger en snelplamuur zijn aansluitend dikke broeders. Op sommige plekken 3 keer licht plamuren en schuren om een mooi vlak resultaat te krijgen. Het onderwaterschip krijgt normaal gesproken niet zoveel aandacht van mij maar het ziet er naar uit dat ze meer op de kast komt te staan dan dat ze zal varen dus het oog wil ook wat. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk een hekel heb aan plamuren en schuren maar het resultaat is er echt wel naar.

    Diverse malen kwam ik in recente bouwverslagen van ZZ-en het issue van de schoorsteen tegen dus daar wordt ook de nodige aandacht aan besteed. De top is er al af en een passend verzonken stukje wordt aan gewerkt. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen. Ik heb de foto van JanDootjes zijn schoorsteen opgeslagen en gebruik hem als leidraad.

    Tot zover.
     
  16. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik heb net je bouwverslag even door gelezen, en ik moet zeggen dat het een prachtig scheepje aan het worden is.

    van het waterdichtmaken van je achterluik: heb je het al gedaan? ik wil het bij mij ook doen.

    en wat het sleep 'lier' betreft, bij mij is het gewoon vast gelijmd en ik kan er echt veel mee slepen. zelfs een sloep waar ik en paul (niewenhuisje) in zaten.

    veel suc6 nog!!!

    edit: als je online zoekt naar het zelfde boekje (ik denk zelfs dat het in mijn verslag staat) en je dat afprint zie je alles in kleur veel duidelijker. ik kon er zelf ook niets van maken...
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Brecht, echt waterdicht zal het niet worden. Het achterdek zit er klemmend is dus dat houdt wel wat buiten.
    En uiteraard zaten de dekspanten onder het losse achterdek te ver naar achteren na de aanpassing :nooo:. Gelukkig niet meer dan een halve mm. simpel een beetje schuren en vijlen.

    Ik ben overigens wel een mooi weer vaarder . Dus veel zon en weinig wind, het blijft ontspanning hè.:)
     
  18. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    als je denkt dat je het iets of wat water tegenhoud door dat klemmen mag je dat snel vergeten!!! de eerste keer varen en er kwam een klein slokje in de boot, alles was nat ondanks dat klemmen!

    ik ben ook een mooi weer vaarder maar als je bij een club zit en daar vaart zo'n grote sleper dan komt er ook water in hoor.

    gr Brecht
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb je wel een punt.
    Zal m'n licht er binnenkort eens wat meer op laten schijnen.
    Rondom een stukje rubber tochtband van de bouwmarkt kom je denk ik wel een eind mee, magneetstrip van een hobby zaak om de boel vast te houden. Klittenband kan volgens mij ook wel maar dan heb je de nodige moeite om het dek voor service doeleinden van zijn plek te krijgen.

    Zit ook nog met een achterdek wat langs de romp weer los komt omdat ik de uitsparingen voor de verschansingsupports er aan het uithalen ben. Ik zit er aan te denken om iets van een giethars onder het dek aan de binnenzijde te laten lopen.
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Nu mijn Stan Tug zijn voltooiing nadert wordt het weer tijd om dit project op te pakken.
    Afgelopen week heb ik mijn werkplaats op zolder maar eens opgeruimd en de ZZ weer onder het stof vandaan gehaald.

    Het viel mee, ze heeft een stoffige verbouwing overleefd en alles lijkt er nog bij te zijn, ik ben alleen niet zeker meer van het tekening pakket.
    Ik heb 1 grote tekening en het boekje, volgens mij was dit het ook wel.

    Totdat de Stan Tug af is zal ik hier tussendoor wat aan doen.

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina