Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kijk eens naar de Nederlandstalige les van picbasic.
    klik onder de titel op knopje picbasic en dan les 8
    Daar behandelen ze de servo. en dat verschilt weinig met arduino.

    http://www.picbasic.nl
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt voor de adviezen, die neem ik mee naar het volgende project. Bij deze hou ik het nog conventioneel.

    Ondertussen dus bezig met het ontwerp van de sleeplier.
    Geleerd van het dimensie probleem met de Davit winch heb ik netjes eerste de beschikbare ruimte (in het bestaande winchhuis) opgemeten en vervolgens braaf aan het tekenen geslagen.
    Ondertussen nieuwe ideeën opgedaan voor de Davit winch.
    En toen kreeg ik een heldere ingeving: Kan ik de sleeptros wel helemaal op de beschikbare trommel krijgen?

    De draad die ik heb (zit in de kit) is 3m lang en heeft een diameter van 2mm.
    De drum die ik bedacht heb heeft een breedte van 20mm en een diameter van 20mm, daar gaat de binnendiameter nog vanaf voor beschikbare opslag.
    Theoretisch komen we dan uit op 10 slagen op de eerste laag, 9 op de 2de en weer 10 op de 3de laag en dan houd het op want de drum is niet groter.
    Even wat rekenwerk en wat blijkt, 78cm verder en de drum is vol :oops:.
    De overige ruim 2m moet ik dan maar aan dek laten? Ander plekje zoeken voor de lier dus.
    Dat wordt onderin tussen de motor en accu, in theorie kan ik daar met een drum van 60mm breed en 30mm diameter ruim 3,5m kwijt op 4 lagen.
    Aandrijving van deze lier is wel met een wormwiel op eerder aanraden, de motor moet ik nog even over nadenken of deze laag toerig wordt maar ik denk wel iets met vertraging.
    Ik wil onderweg de sleep in kunnen korten.

    Wat is jullie ervaring met het opspoelen van draden? Krijg je een soort bult in het midden of krijg je min of meer gelijkmatige lagen bij grotere lengtes draad?
    Een bult is niet heel wenselijk dan loopt alles klem en zal ik iets vaneen spooling device moeten gaan verzinnen.

    Als ik wat plaatjes heb van het ontwerp zal ik ze hier plaatsen.

    Groet,
    Mathieu
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Of je neemt een ander soort veel dunnere draad.
    (viswinkel?)
    3 meter is ook wel erg lang als je toch alleen maar in de haven sleept en geen zeerijzen gaat maken (op de binnenmaas)
    Als wij met de stoomsleper en de bok op pad zijn, ligt de bok maar op 3/4 meter van de kont met een band ertussen. Dan kan je nog remmen ook met de sleepboot.
    Pas buiten de haven gaat de rem van de lieren en vieren we de bok naast het schroefwater.
     
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Is een goed punt maar normaal wordt een sleeptros niet geheel uitgevierd, de 1ste laag blijft sowieso op de drum want anders sleep je op de kiezen waar de draad mee aan de drum zit.
    Dan ben je je sleep best snel kwijt met een grote klap.

    Okee, dit is schaal dus het zal zo'n vaart niet lopen maar ik wil toch wel 1 laag op de drum houden. Eigenlijk om dezelfde reden: om niet alle krachten op het eind van de tros te hebben.
    Dan heb je de draad al een aardig eindje binnen en kan je net zo goed er een extra laag op zetten en alles gebruiken.

    Een dunnere draad zou ook wel kunnen maar dan doe je denk ik wat geweld aan de schaal van de sleepdraad.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Misschien vlieger touw een optie?
    Vlieger touw kun je ongetwijfeld in de juiste dikte krijgen. Voordeel is ook dat het niet draait.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Op onze heikar trommel met circa 50cm doorsnede met een staaldraad van 15 mm(?) waren 4 slagen ruim voldoende om met 2000 kilo aan de draad te trekken.
    Dat geweld hangt natuurlijk af van het jaartal.
    Tegenwoordig slepen ze met stalen veters die dan nogal eens breken als een een berging hebben, maar vroeger met dat touw kon het zomaar handdik zijn, zie video.(rond 1932)

     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Lekker deuntje bij het filmpje:D.
    Bij die rekkers hoor je tenminste wanneer het misgaat. Staaldraad is meestal snel klaar zonder waarschuwing.

    Even lekker wat geprutst met 3D tekenen:
    upload_2017-11-10_13-50-4.png

    Dit wordt het principe. De drum zelf gaat nog aanpassingen krijgen, de as wordt wat dikker en de wangen van de drum ook.
    Daarnaast komt er nog een motorfundatie aan vast te zitten als ik weet welke motor de boel gaat aandrijven.
    Het moeilijkste met 3D tekeningen, vind ik, is dat je niet direct gevoel hebt voor de werkelijke afmetingen. Ik zit hier dan ook met een schuifmaat om het me de afmetingen te kunnen voorstellen.

    Groet,
    Mathieu
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Als ik het goed heb is je Zwarte Zee in schaal 1:90. Gesleept werd er op een stalen draad met nylon rekker. Veel dikker dan 5 cm doorsnee zal de sleepdraad niet zijn, dus zit je op schaal op 0,55 mm. Ik zou je gevlochten Dyneema of Twaron vislijn willen aanbevelen met een dikte van 0,5 mm. En dan zal de 3 meter wel op de lier gaan. Maar in wezen draai je dan de hele spoel vol en kijkt wat er op kan. Je kunt het ook zo benaderen dat je stopt zodra de lijn teveel gaat stapelen. Een echte lier heeft een spooling device, maar of dat in 1:90 haalbaar is? Voorwaarde om gelijkmatig op te winden is een beetje spanning op je draad en de geleider of beteing niet te dicht op de lier. Om slip op je trommel te voorkomen hoef je niet al te veel windingen op de trommel te houden. Voor de bevestiging van de draad zou je een gaatje dwars door de drum kunnen boren en daar de draad door kunnen halen en vast knopen. Kan hij er nooit aflopen en spoelt bij tever draaien gewoon weer op. Voordeel van de gevlochte lijn is dat het niet zo gauw kinkt als geslagen lijn, of touw. Met een beetje mazzel heb ik nog wel een paar meter van dat spul (groenige kleur) liggen om te proberen. Een hele spoel is nogal prijzig. Laat maar weten wat je ervan vindt. Vaak zie je dat bij lijnen en trossen in de sleepvaartwereld niet de diameter, maar de omtrek als maat wordt aangegeven. Zie net je tekening en raad je aan om kinken van de draad te voorkomen de diameter van de drum zo groot mogelijk te houden. Schat dat er bij een drumdiameter van 10 mm er 18 meter 0,5 mm draad op gaat. Berekend bij de eerste gegevens van 20 mm breed en 20 mm buitendiameter. Duurde even, want ik moest om zeker te zijn 3x rekenen. In de breedte 40 windingen en in de dikte 10 lagen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2017
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Na enig geduld heb ik mijn winch servo mogen ontvangen en meteen maar eens wat mee getest.
    Samen met een servo speed controller.

    Op zich ben ik best tevreden met de snelheden maar ik loop tegen iets hinderlijks aan, in 1 eindstand blijft de servo brommen tot ik hem een klein stukje verder help.
    Het is net of de vertraging aan het eind er voor zorgt dat de eindstand niet behaald wordt.
    Ik heb dit getest met zowel een proportioneel kanaal van een 2,4GHz set als met een schakelkanaal op mijn F14 40MHz.

    Hier het filmpje met de setup via een schakelaar.


    Het maakt overigens niet uit welke uitgang van de servo speed controller gebruikt wordt en ook zonder de controller gebeurt hetzelfde.
    Zou het zin hebben de tandwieltjes schoon te maken en voorzichtig de boel opnieuw in te vetten?

    Verder is er niet veel gebeurt, ik heb mijn ontwerp voor de sleeplier ingeleverd om te printen en daar ben ik nu nog op aan het wachten.

    Ondertussen kan ik ook nog eens een ei gaan leggen over de trommel voor de ankerketting en de montage van de winch servo.
    Ik wil hem wel verend opstellen maar ik denk dat het probleem wat ik nu in een eindstand heb ik dan ook zal gaan ervaren, de brom omdat de eindstand niet gehaald wordt.

    Is die vertraging tegen de eindstanden er overigens uit te halen hardware matig?

    Groet,
    Mathieu
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu, wat een leuk ontwerp van anker winch :D, ik heb dat gezoem opgelost met de winch aan de "zoem" kant iets minder te laten optrekken, maar het is niet altijd volledig over.

    De reden van de zoem is eenvoudig, de winch wordt met een klassieke pot gestuurd over een reductiekast, nu dat zorgt er ook voor dat de laatste 5 mm van je anker maar een minuscule hoekverdraaing van de pot tot gevolg heeft. De "fout" die de pot dan heeft is eigenlijk te klein om de interne versterker van de servo genoeg signaal te geven om die allerlaatste 0,1mm te verdraaien. Vandaar dat hij blijft "steken" op een niet volledige eindstand, zelfs met de Arduino kreeg ik dat niet opgelost, de duurdere broertjes van de servo, digitaal uitgevoerd, hebben dit probleem niet, maar dan ben je wel 6 tot 7 maal zoveel kwijt.
    Ik zelf heb dit even overwogen, maar dan wordt de anker winch wel te duur, vind ik. daarnaast had ik ook nog voor andere doeleinde zo'n 5 servo's in de boot dus in totaal 7 digitale? Ik denk niet dat de "Sint" dat had gebracht.:hammer:(nu uitstel is geen afstel he)

    Nu wat je wel zou kunnen doen is het volgende: als je de servo stuurt met een PIC of arduino zou je hem naar Bvb 1800ms kunnen laten lopen en zodra hij daar is terug stellen naar 1790ms, net iets minder dan is de servo terug "load" vrij en is het gezoem weg. (ik denk dit ook nog voor mijn dekluiken te integeren)
    misschien kun je er iets mee...
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Precies zoals ik met de baggermolenketel gas- en benzinebrander-afsluiters doe.
    Bij een positie waarop de servo een lange tijd zal staan een "overshoot" geven en dan iets terug.
    Dan is net alle speling uit de belasting en staat de motor van de servo in het loze = onbelast= geruisloos.
    Geen idee waarom jouw lier blijft brommen, een ankertje aan de ene kant en een meter ketting aan de andere kant is niet echt een belasting.
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee, klopt want zonder de ketting gebeurt hetzelfde.

    Prachtig ontwerp he, beter goed gejat dan slecht verzonnen :D.
    Het vreemde is dat het ook maar aan 1 kant gebeurt.
    De meest quick-and-dirty oplossing is om die eindstand met de brom als "neer" positie te kiezen.
    Het anker is ook meer iets als een hebbedingetje en probeersel, het leergeld neem ik mee voor naar het volgende project.

    De volgende uitdaging in dit verhaal is waarschijnlijk er voor zorgen dat het anker ook daadwerkelijk uitloopt en niet blijft steken waardoor de ketting netjes onderdeks blijft.
    De ketting maakt een behoorlijke hoek over de ankerlier aan dek.

    Groet,
    Mathieu
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat voor nestenschijf heb je?
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Geen nestenschijf. De servo winch komt onderdeks.
    De nestenschijf van de lier op het dek is glad, volgens mij met een groefje er in.
    Maar zoals je zelf al zei is het niet veel massa, het anker dat ik er nu aan gemaakt heb is al van lood en heeft al meer massa dan de originele van plastic die erbij zit.

    We gaan het meemaken.

    groet,
    Mathieu
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Na een korte winterstop en de feestdagen maar weer eens de boel erbij gepakt om verder te gaan.
    Kon ook niet veel doen want mijn werkplaats was een bende doordat de Kerst spullen in de weg stonden, voordeel is dat het nu weer een soort van opgeruimd is.

    Is lastig omdat ik met verschillende onderdelen tegelijk bezig ben en dan moet woekeren met de beschikbare ruimte, toch maar sparen voor die dakkapel.

    Op dit moment ligt de focus op het anker en bediening.
    Het lijkt erop dat ik het brommen van de zeilservo onder controle heb, in ieder geval als het anker thuis is.
    In een ingeving heb ik de boven kap van de servo afgenomen en toen de servo maar eens getest en wat schetst mijn verbazing? Wanneer de eindstand bereikt is wordt er nu geen brom meer waargenomen.
    Daarna de servo weer terug in elkaar gezet en daar was de brom weer, vervolgens de schroefjes een stukje losgemaakt en de behuizing iets uit elkaar getrokken.
    De brom is nu in ieder geval weg in de thuis positie, in de anker uit positie doet hij het nog af en toe maar vindt ik minder een probleem.
    Ik heb de test ook nog met ketting en anker getest met hetzelfde resultaat.
    Het ziet er dus naar uit dat er wat toleranties de verkeerde kant op staan waardoor de servo in de eind posities de weerstand niet kan overwinnen.

    Dan komt het volgende probleem.
    Met de huidige ketting is de drum die bij de servo zit op het randje, de ketting hoeft maar even scheef te lopen en ze loopt naast de drum.
    Dan kan ik de wangen van de drum vergroten maar eerst al ik een andere ketting gaan zoeken want degene die ik nu gebruik heeft grotere schalmen dan degen die origineel bij de bouwdoos zit.
    Dat geeft ook nog een probleem aan dek. De hoek waaronder de ketting de kluis uitkomt en vervolgens op de "nestenschijf" terecht komt geeft met deze ketting een grote kans om ook daar er naast te lopen.
    Als straks het dek er in zit is dat niet echt een plek waar je makkelijk bij komt, aan de invalshoek kan ik niet veel doen.

    Ondertussen is het nog wachten op de 3D-geprinte onderdelen voor de sleeplier en de lier voor de Davitt heeft ook nog aandacht nodig, dat wordt opnieuw passen en meten om iets werkbaars te maken binnen de beschikbare ruimte.

    Daarnaast ook nog wat voorbereidingen aan de romp gedaan voor het spuiten. Daar zijn nog wat plekken bij de hak en de kimkielen waar wat plamuurwerk zit.
    De voormast begint nu ook zijn definitieve vorm te krijgen, daar moet op de masttop nog de kleine sprietantenne gemaakt worden en de draden van de verlichting moeten worden weggewerkt.
    Die draden worden zo goed mogelijk langs de achterkant de mast naar binnen gevoerd. Nadat alles een kleur heeft zal het niet echt meer opvallen van een afstand.

    Binnenkort maar weer eens wat foto's maken hier plaatsen.

    Groet,
    Mathieu
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    De afgelopen paar dagen bezig geweest met hoe de verlichting te schakelen.
    Het was even uitzoeken welke lichten wanneer gevoerd moeten worden als sleper.
    De losse boot voert dus de normale navigatieverlichting (Rood,groen, wit heklicht en 2 toplichten (voormast en achtermast 1)).
    Slepend komt daar in de voormast een toplicht bij en het gele heklicht, bij een sleep tot 200m. Wordt de sleep langer dan 200m dan komt daar nog een derde toplicht in de voormast bij.
    Ik heb een printje gemaakt waarop voor alle LED's een weerstandje zit en 2 relais. De relais zijn verwerkt in een soort schakelvoorwaarde, de extra verlichting kan niet eerder ingeschakeld worden dan wanneer de navigatie verlichting aangezet is. Ik zal een foto van het schema maken en hier plaatsen dan wordt het duidelijker.

    Het schakelen van de normale navigatieverlichting zal gaan gebeuren met een schakelmodule via een proportioneel kanaal. De aanvullende verlichting via de multi-switch kanalen van de sound module.
    De kanalen voor de andere functies zijn ook toegewezen.

    Het idee van een zeilservo als ankerlier geeft me toch weer een uitdaging. Ergens denk ik dat het niet gaat lukken op de manier die ik voor ogen had, ik krijg dan simpelweg de boel niet ingebouwd.
    Nu het dek er nog uit ligt lukt het prima, als het dek er in ligt kom ik er gewoon niet bij. Er zal dus een andere oplossing verzonnen moeten worden, misschien doe ik in Goes nog wat inspiratie op kan doen.

    Langzaam krijgt de achtermast ook zijn vorm.

    Ik zit nu met heel wat losse delen en ben eigenlijk naar een goed moment aan het zoeken om ze samen te stellen, ik denk dat ik ze eerst ga schilderen en dan samen stel.

    Ik moet nu echt wat foto's gaan maken en plaatsen anders wordt het wel heel droog.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Zoals beloofd wat foto's.
    20180204_233602 (Medium).jpg 20180212_212805 (Medium).jpg
    De voormast.

    20180212_212823 (Medium).jpg
    Bovendeel achtermast

    20180212_212855 (Medium).jpg
    Schakelprint navigatie verlichting, voorzijde.

    20180212_212913 (Medium).jpg
    Schakelprint navigatieverlichting, achterzijde.

    20180212_212955 (Medium).jpg
    Schakelschema navigatieverlichting, de rechtse 2 schakelcontacten zijn van de relais op de print hierboven. De onderste is van de print hieronder.

    20180212_213015 (Medium).jpg
    Schakelprint voor proportionele kanalen van Conrad, je kan met de jumpers instellen of het een momentschakeling of een memory schakeling is.

    20180212_213123 (Medium).jpg
    En nog voor de verduidelijking de ankerlier die op het dek staat waar de ketting overheen moet rollen. De nesten schijven draaien soepel over de hoofdas wat de wrijving vermindert.

    De hele bos zwarte draden op de eigen print gaan allemaal naar de LED's van de navigatieverlichting, ieder zijn eigen draad. De bovenste zwarte draad aan de voorzijde van de print gaat naar alle LED's, de gezamenlijke min.

    Tot de volgende update.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    De afgelopen periode ben ik veel bezig geweest met de masten en het afwerken van het topdek (dek boven stuurhuis met de voormast en flybridge).
    Als je dan weer diverse foto's bekijkt van het origineel kom je steeds weer meer details tegen, zo moet er op de flybridge nog een railing rond de trap opgang komen en aan de voorzijde iets van een kast, stuurkompas, etc. Kijk zelf maar.

    zwartezee9.jpg
    (bron: http://members.chello.nl/rverburg/pagina_zwartezee4_foto.html)

    Het is alleen de vraag of deze zaken er ook al waren toen ze van de werf af kwam, deze foto is van vele jaren later.
    Misschien dat hier iemand een licht op kan laten schijnen, het is niet mijn doel om de boot volledig tot in detail te bouwen maar dit deel springt wel in het zicht.
    Een lege flybridge vind ik dan niet echt een fraai gezicht.

    Het verlijmen van de messing onderdelen aan hout of kunststof brengt regelmatig de nodige frustraties met zich mee.
    Ik gebruik daar nu UHU Extra voor, dat gaat op zich prima maar erg langzaam. Per dag 1 lamphouder aan de mast lijmen en vervolgens minstens 24uur op zijn plaats houden om uit te harden, liefst langer.
    Dan kan de lijm goed uitharden. Maar toch regelmatig dat de boel weer los komt wanneer je weer met de mast aan het rommelen gaat.

    Laatste frustratie was het afbreken van een draad van een SMD -LED los kwam. Op zich niet zo'n probleem maar deze was van het onderste heklicht en alles zat uiteraard al op zijn plek vast.
    Even voor het beeld: De draden van de SMD-LED vouw ik in de lengte richting achter de LED langs, daarna wordt ze in de lamphouder gestoken en dan krijgt het geheel een drupje UHU Hart om op zijn plek te blijven zodat de LED ook werkelijk voor de opening van de lamphouder blijft zitten.

    En eindelijk wat kleur aangebracht, nou ja kleur. De beplanking van de flybridge en het brugdek hebben 2 laagjes Rambo Jachtlak gekregen, niets meer aan doen.
    Deze lak gebruik ik ook voor de mast van mijn 1:1 boot, staat het hele seizoen door in weer en wind en om het jaar licht opschuren en een nieuw laagje.
    Met dat track record zou ik er normaal gesproken met de ZZ niets meer aan hoeven te doen.

    Nog een paar details op het topdek en dan kan dat deel cosmetisch afgewerkt worden.
    Ik vind het altijd een lastige keuze wat je wanneer doet, ga je tijdens het bouwen al verven of doe je dat pas als alles klaar is of iets daar tussenin?
    Ik denk dat die keuze persoonlijk is.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Langzaam maar gestaag komen we ergens.
    Een paar foto's van de meest recente werkzaamheden.
    20180304_231843 (Medium).jpg
    Brugdek met gelakte beplanking.

    20180304_231858 (Medium).jpg Voorzijde brugdek, windvanger wordt met tape op zijn plek gehouden om na het drogen hopelijk in de vorm te blijven. Ik heb deze eerst en 3 kwartier in het water laten weken.

    20180304_231915 (Medium).jpg
    Top dek achterzijde, ook hier het beplankte deel in de lak. deurtje naar de flybridge er aan gehangen en een begin gemaakt met de 'kasten' in de hoeken van de flybridge.
    Op sommige foto's zit er achter het deurtje naar de flybridge tegen de voormast ook nog een kast, even uitvogelen of die er van de nieuwbouw af op zit of later aangebracht.

    20180304_232041 (Medium).jpg
    Brugdek achtermast, bovenkant staat nog los op de basis.

    20180304_232110 (Medium).jpg
    Achter aanzicht op de achtermast. Na het bekijken van foto's kwam ik er achter dat het onderste heklicht (wit) op de verkeerde plek zit, die moet op de achterzijde van het platform komen.
    Daar dus eerst een voetplaat voor maken en dan verplaatsen maar, vervolgens de draden door de mastvoet leiden. Die van het toplicht zullen verlengt moeten worden anders komt die niet onder het dek uit. Gezien de beschikbare ruimte zal het eerder gemaakte printje en de kant-en-klare schakel print in dit deel van de opbouw komen, hierdoor zullen er ook minder draden naar de romp doorverbonden moeten worden. In principe zullen dat alleen de draden naar de decoder en ontvanger worden en de draden van de speaker.

    Tot de volgende .

    Groet,
    Mathieu
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb de achtermast even gelaten voor wat het is, geeft even teveel frustraties.
    De windbreaker staat nu op de verschansing van de brug, dat was de laatste van de lastige rondingen en de hoeken waaronder ze op elkaar geplaatst moeten worden.
    Daarnaast heb ik voor het oog een grote stap gezet in de bouw, het topdek staat nu op het brugdek.
    Het begint nu echt ergens op te lijken, vorderingen worden nu echt zichtbaar. Onderdeks is nog niet helemaal klaar dus het voordek kan er nog niet op.

    Elektrisch ben ik ook op tijd ergens achter gekomen.
    Het kant-en-klare printje schakelt dus naar de plus en niet naar de min zoals ik eerst getekend had, gelukkig op dit moment nog een kwestie van de tekens op papier omdraaien.
    Is niet helemaal waar, ik moest ook nog een paar draadjes op mijn zelf gemaakte printje omdraaien.

    Zoals gezegd vind ik de flybridge volgens modeltekening ronduit kaal.
    Op de windbreaker van de flybridge zijn een 7-tal staanders geplaatst op het origineel, die heb ik er nu ook op staan maar nu 5 stuks. Gezien de dikte van de gebruikte latjes heb ik die vrijheid genomen zodat de verhoudingen een beetje normaal over komen.
    Ook heb ik een begin gemaakt met het gyrokompas (is eigenlijk een repeater), ik ga er vanuit dat er een stuurwiel staat maar daar heb ik geen foto's van en dat wordt dus iets uit de vrije hand.

    De verschansing op het achterdek is ook toe aan een schuurbeurt maar daar wacht ik maar even mee tot het wat warmer is zodat ik naar buiten kan, moet toch nogal wat plamuur geschuurd worden.

    Binnenkort weer wat foto's maken.

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina