zweefduur

Discussie in 'MBF Labs' gestart door lecraM, 20 jul 2016.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat verklaart een hoop. Je hebt helemaal niks gemeten. Je hebt alleen dingen "gezien" en het ging "hard" en "hoog". De cijfers die je noemt komen uit propdiagrammen, niet uit de praktijk. En je gebruikt de zweeftijd om je hoogte te bepalen, terwijl de zweeftijd van véél meer factoren afhangt dan de hoogte en geen enkele relatie heeft met je starthoogte. Dus eigenlijk heb je nog helemaal geen praktijkwaardes.
    Jammer hoor.
     
  2. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    nee ik heb nooit pure telemetrie data gehad.. helaas.. alleen een kist die echt knetterlang zweeft. verticaal stijgt, zeker 8 m/s (maar wsl meer denk ik nu) en zeg maar 5 minuten motorloop. van daaruit ging ik nadenken hoe het kan. verliezen plaatje opgemaakt (ruw) wat dingen gerekend, hoe hoog ik zou moeten komen, hoe lang ik kan zweven (naja daar kwam ik al ruim aan) verder heb ik de prop doorgerekend als "vleugel" met snelheid, oppervlak, gewicht, die invalshoek e.d.. . ook de huidige piloot een nog betere prop gedaan. naja en dát gaan we binnekort meten (ik verneem dat we motorloop en totaalhoogte kunnen krijgen, en vario logs). verder kan ik ook niet echt iets meten.. Rick NL bood aan een telemetrie module uit te lenen, maar ik wil zelf ook graag een telemetrie (logger).

    en zelf een nieuwe kist geconfigureerd waarvan ik hoop dat ie nog ietsje beter gaat dan deze al.

    wat wél klopte, is de zweefduur (of totaal hoogte eigenlijk, de Orca zweeft iets beter natuurlijk) uit de accu capaciteit op het gewicht, vergeleken met Justus (voor zover ik nagegaan heb) daarom dacht ik bingo
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2016
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Had dat nou gelijk gezegd. Nu is het meer dan 800 posts gegaan over jouw bereikte resultaten terwijl er helemaal geen resultaten zijn.
     
    jacobbos vindt dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    (ps lees je mijn aanvulling ook even)
     
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ja jullie geloven mijn verklaringen niet waarom het zo zou kunnen zijn (want het is een super kist echt) en dát duurt zoveel paginas

    het enige bewijs (naast een echte Volt, Ampere, liefst rpm meter) en dergelijke in de kist dat ik nog moet zien om stelliger te zijn, is als de kist nu echt 9+ m/s stijgt.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En dat heeft precies evenveel te maken met de efficiëntie van je aandrijving als de kleur van je richtingsroer: helemaal niks.
     
    Justus en jacobbos vinden dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik ga pas weer reageren in dit draadje wanneer ik harde meetgegevens zie die de beweringen kunnen bevestigen of weerspreken. Het vage poneren van stellingen heeft geen zin.
    Op een uitnodiging om de metingen bij te wonen of ter plekke voor lecraM uit te voeren sta ik met plezier open.
     
  8. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    @Rick NL tnx :) ik ga natuurlijk wel eerst zelf kijken hoe snel die nu klimt, maar als het echt heel goed is kunnen we graag iets afspreken, dank je. (ik ben hoopvol want ik denk wel dat die kist dusdanig snel stijgt dat rekenkundig de efficientie hoog moet zijn, nu ik terug denk aan hoe die vario 7 m/s eruit zag.) ik ging niet net sneller 8 bijv., maar een stuk meer. we gaan iig vario en motorloop al opnemen dat moet een goede indicatie zijn.
     
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    PS we gaan soms hellingvliegen met de club. ik ga een speedprop proberen (weinig diameter, veel spoed) voor het geval ik met de (lichte) kist achter de helling beland met veel wind. ik kan dan horizontaal of vlak, terugpoweren met speed, naar de voorkant.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb nog wel een paar Unilog 1's over. Een shunt ook nog wel geloof ik (welke stekkers gebruik je).
    Als je me je adres stuurt, komt die jouw kant op voor een test.

    Daarna wel graag de Unilog/shunt retour, tenzij je hem over wilt nemen (Unilog 50.--, shunt 20.--).

    Groet,
    Gerben
     
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    gaaf ok :) dankjewel, binnenkort pb :) tnx
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat bewijs je dan als je idd met 9m/s stijgt i.p.v. 8?
     
  13. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    dat het vermogen ongeveer zo efficient overkomt als met de 12x6,5 (dat heb ik gewoon gezien op de vario) als die prop dan 80 W ipv 60W trekt (dat moet ik ook nog meten eerst). en dan ook 170 W/kg ongeveer.
    dán (weet ik nu zover) is de efficientie er echt, die ik meen te zien aan hoe en hoelang dat kistje vliegt. het is iig zo dat volgens de standaard prop theorie, dat kistje met de 12x6,5 al "veel" te goed vliegt. dat vind ik ook leuk om uit te zoeken al
     
  14. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik hoop dat de efficientie béter is als met die 12x6,5 maar dat wordt lastig weet ik al. dat viel me al mee hoe efficient dat gaat.
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kan er niets aan doen maar ik snap nog steeds niet waarom je het wel of niet goed vliegen blijft koppelen aan de efficiëntie van je aandrijving.

    maar we wachten vol spanning je meetgegevens af!
     
  16. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd, nou ik hoop alleen dat het ook beter is dan die 12x6,5 die we al een keer gezien hebben (ik en de piloot met vario).
    die haalt namelijk met (vrijwel zeker) rond de 60 Watt, 7 meter per seconde. dat is ruim de helft van 13,1 m/s in theorie.
    (dwz efficientie ruim 50+ %), nou, als die 13x7,5 prop dan 9+ (10) m/s klimt. is die nog zo efficient of nog efficienter.. (als aangave) dat zou een zeer goed teken zijn. vandaar dat ik dat hoop (en het kan best want klimt echt als de brandweer) we gaan het idd meten.

    (dat is gewoon mijn zoektocht, zo efficient mogelijk. daarbij vliegt het echt goed alles bij alles)
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2016
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    En? Ben je in de gelegenheid geweest om metingen te kunnen verrichten?

    Groet, Jacob
     
  18. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    nee nog niet, gisteren "gewoon" vliegen, die piloot/kist was verhinderd, komt nog. zowieso fijner experimenteren als mijn eigen volgende kist af is.
     
  19. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    wat zijn de meningen over deze benadering: wat voor kist zou men bouwen, om zo lang mogelijk te zweven (motor uit dus) als men 1 bepaalde accu kan gebruiken? stel, 3s 2000 mAh?
    ik zal een paar opties noemen:
    klein kistje, grote motor: landt snel.
    grote kist, kleine motor, klimt haast niet, landt snel.
    middelmatige kist, kleine motor en prop, klimt slecht, landt snel.

    als alles bij elkaar past, zweeft de kist het langst. wat voor kist is dit? ik denk, dat ik door heel intelligent optimaliseren (niet brute force number crunching), al ongeveer het optimum gevonden heb, om per accu het langst te zweven.

    (ik bedoel natuurlijk niet een toevallige superthermiek bel of hellingwindje erbij of andere "futiele" details..)
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    ik snap je vraagstelling niet.

    Als je lang wilt zweven moet je een goede zwever kiezen en zelf goed vliegen.

    Ik kies mijn modellen niet aan de hand van een accu.....ik kies en vliegtuig voor de vliegeigenschappen die bij het desbetreffende model horen.
    Dit kan een 2-assertje zijn, dit kan een f5jkist met 6 kleppen zijn, dit kan een Vol-Carbon topkist zijn. Aan de hand van de beschikbare ruimte, benodigd gewicht en mijn wensen qua stijgvermogen kies ik daar een aandrijving bij, dit kan een klein buitenlopertje zijn, een lichte buitenloper met vertraging of een zware binnenloper met vertraging

    Maar ik ga nooit uit van een accu om daar een vliegtuig omheen te kiezen in de hoop dat die al dan niet goed presteerd.

    De aandrijving bepaalt niet hoe goed of hoe lang je vliegt.
     
    jacobbos en Rick NL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina