Zwei Antik Segler

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 27 nov 2011.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Johannes,

    Jaloersmakend mooi filmpje!

    Dirk.
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Und wie war's mit dem Zweiten Antik Segler?

    Waar was ik ook alweer? :confused: Oh ja, de staartvlakken. :D

    Ik moest nog even nadenken over hoe ik de scharnierlijsten voor het kielvlak ging maken. Omdat het origineel (zonder roer) daar slechts een dun latje had, wilde ik mijn scharnierlijsten ook subtiel houden ... dus van dun vuren en triplex en daar snij je niet makkelijk spleten in voor de CA-scharnieren.

    Mijn eerste plan was een wat friemelige uitdaging. Ik bedacht nu iets simpelers.

    De CA-scharnieren zijn 0,2 mm dik. Ik vond een papieren kaft van een oude gebruiksaanwijzing die iets dikker was: 0,3 mm. Daar heb ik uitsparingen voor de scharnieren uit gesneden en aan één kant twee vuren latjes van 5x2 mm. erop gelijmd.

    [​IMG]

    Toen dat droog was, het papier weggesneden en de tweede vuren latjes er op gelijmd. Resultaat: twee exact gelijke dubbel-latjes met papier ertussen met uitsparingen.

    Je moet wel even met een schuifmaat de dikte van het papier checken. Gewoon papier is dunner dan CA-scharnier. En ik heb een fractie dikker papier genomen, omdat je het natuurlijk ook nog aandrukt met klemmen.

    Omdat het ondiepe scharnierlijsten zijn, heb ik de scharnieren met de langste zijde verticaal gedraaid om zoveel mogelijk lijmoppervlak te hebben.

    Toen moesten ze op een (overmaats) strook triplex gelijmd. Eerst die van het richtingsroer die ‘blind’ op een strook zonder spleten ging, zodat de scharnierlijst-spleten meteen afgedicht zijn. Ik had stukjes van hetzelfde papier in de spleten gedaan om te zorgen dat er geen lijm in kwam ... dat ging prima.
    Daarna de scharnierlijst voor het kielvlak, die op een strook triplex met gesneden spleten moest. Dat deed ik ook met stukjes papier – om de spleten schoon te houden en ze uit te richten - en dat ging fout! Het papier scheurde en bleef in de triplex-spleten zitten.

    Opnieuw een strook triplex met spleten gemaakt en toen met CA-scharnieren gedaan. Na even drogen, de CA-scharnieren er uit getrokken wat nog best lastig ging, omdat het vocht van de houtlijm de in het triplex gesneden spleten weer dicht drukten.

    Een nachtje onder een plank met baksteen er op laten liggen en toen de CA-scharnieren eens droog passen. De spleten in het triplex moest ik nog even nasnijden en ik heb de CA-scharnieren nog even als ‘schuurpapier’ heen en weer gehaald.

    [​IMG]

    Op het onderste kielvlak-latje moet nog even een strookje triplex om de spleten af te dichten, zodat er geen CA in het kielvlak stroomt bij het lijmen van de CA-scharnieren.

    Achteraf denk ik dat het handiger is om de vuren lijst bij de spleten door slotjes in het triplex te steken als een pen-gat houtverbinding. Dan hou je de spleet vrij van lijmwerk. Maar het is gelukt, dus dat is voor een volgende keer.

    Hier nog even een close-up ...
    [​IMG]

    Verder heb ik toch nog maar even de bouwhandleiding in Gotisch schrift door geworsteld en daar vond ik o.a. de bevestiging van wat Johannes eerder in dit draadje vertelde: hoe het leven in een dictatuur tot in alles doordrenkt is van politieke controle ... Ausländisches material ist verboten!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Henri, dat ziet er strak uit!

    Jouw oplossing betreffende de scharnierlijst vind ik perfect! :thumbsup:
    Eenvoudig te maken en het eindresultaat is zeer nauwkeurig.

    Bij mijn eerstvolgende antiekmodel (Goldhahn :)) ga ik ook deze methode toepassen. :D

    Johannes
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, toch niet nodig (en zou het weer ingewikkeld maken). Ik heb nog even het puntje van een stukje 400 waterproof schuurpapier door de triplex spleten heen en weer gehaald en het is perfect nu.
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Om de spleten open te houden en uit te richten ga ik PE (Polyethyleen)
    plaatjes gebruiken.
    Na even drogen van de lijm zijn deze makkelijker te verwijderen dan CA-scharnieren omdat de lijm niet hecht op PE.

    Johannes
     
  6. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Dit is werkelijk een fantastisch topic om te volgen en niet alleen dat, ook als naslagwerk te gebruiken.
    Geweldige vliegtuigen, professionele bouwers, goede tips en pracht fotoos.
    Kortom, hulde alom

    Alleen................ is het zeer jammer dat een aantal plaatjes en tekeningen niet meer beschikbaar zijn en je dit soort hatelijke plaatjes krijgt:

    [​IMG]

    Dat haalt de waarde van het naslagwerk voor beginnende sukkels als ik naar beneden.
    Zijn de oorspronkelijke plaatjes en tekeningen er niet meer bij te plaatsen.

    Of geef het in boekvorm of PDF file uit :rolleyes:

    Groet Rolf (hij heeft al aardig wat keren dit draadje geraadpleegt)
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Die filmpjes van de Hast (en ook de lokaties) zijn erg mooi. :p

    Prachtig.

    Van alles wat er op modelvlieggebied te koop is (lijnbesturing, pylonracen, zweefvliegen, vrije vlucht, etc.etc.etc.) vind ik dit toch wel erg mooi.

    Ik snap die Johannes wel . . . :yes:

    Volgend jaar toch maar een paar zwevertjes mee op vakantie in een mooie houten kistje. :D


    jan.
     
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Beste Rolf,
    Bedankt voor het compliment.
    Helaas kunnen de plaatjes niet meer terug geplaatst worden.
    Wij hebben ze nog wel.

    Er zit niets anders op dan alles opnieuw op het forum zetten.
    Maar dan een aangepaste versie waarbij alle onnodige zaken worden weggelaten.

    Johannes
     
  9. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Hallo Johannes,

    Dit lijkt mij een uitstekend idee en volgens mij is het artikel meer dan waard om een sticky te worden.
    Als ik behulpzaam kan zijn hoor ik het wel.

    Groet Rolf (hij is inmiddels trotse eigenaar van een Stootkop geworden)
     
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Majestueus! :)


    jan.
     
  12. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Waar kan ik op dit modelbouw forum iets vinden speciale groep voor antieke vliegtuigen?
    Vroeger was er een Nederlandse SAM-groep (society antic models) helaas niet meer
    Maar hier onder "zweefvliegen" verschillende leuke dingen gezien.
    Zelf tekeningen van Outerzone afgehaald en gebouwd!
    Outerzone : Free plans : Listing of free vintage model aircraft plans to download
    (Miss Fortune X, Tomboy, Simplex 60', etc)
    Zijn er belangstellende die oa net als in Duitsland, Belgie, UK, etc iets willen organiseren voor antieke modelvliegtuigen?
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik ben bang van niet, maar ik kan je wel in contact brengen met de Duitse groep via Leo Bussemeier......
    Onze vriend Roy Brown vliegt nog regelmatig SAM wedstrijden en komt daarvoor elk jaar weer terug naar Europa voor enkele wedstrijden.........

    ps, heb nu een bouwdoos liggen van aeronaut van een antieke zwever.....
     
  14. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Op dit forum vind je geen speciale groep voor antieke modelvliegtuigen.
    Voor zover ik weet is in Nederland weinig belangstelling voor antieke modelvliegtuigen, onbekend maakt onbemind.

    Wel zijn er in Nederland een aantal modelvliegers die zich bezighouden met antiekmodellen. :D

    Ik vraag me af of er genoeg draagvlak is voor het opzetten van een nederlandse SAM-groep (society antic models).
    Maar als iemand de kar wil trekken help ik graag mee binnen mijn mogelijkheden. ;)

    Johannes
     
  15. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Theo, kweet het.
    Maar ik wilde dit toch hier nog even vragen.
    Binnenkort begin ik met een bouwverslagje van de Simplex hier op het forum en de Belgische SAM "old pals" zijn frans sprekend !
    SAM 2010 - Home
    Maar als er in Ned iets gedaan wordt wil ik wel meedoen.
    Dus net als Johannes in afwachting.
    Kees
     
  16. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo

    Johannes,

    Ik denk dat de belangstelling er wel is, maar het vraagt fragiele bouwcapaciteiten. Hie moet ik nog veel oefenen en bouwen.

    Ik heb laatst een link van je doorgekeken en zitten lekkerbekken.

    Eerst een hoop projekten afmaken en dan gaat het er toch van komen!

    En goede voorbeelden doet volgen, bij ons makke (schapen) Nederlanders;)

    Terence
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dag Waa01,


    Ja, fantastisch, die modellen van bv. Outerzone. :p

    Denk jij bij een initiatief mn. aan dat soort modellen, of mag het ook breder?

    (Ik zie bv. hier

    VGG Slideshow by PH_AJH | Photobucket

    ook veel modellen die (wat mij betreft) niet helemaal aan de vintage-kenmerken beantwoorden. :oops:)

    (Niet boos worden aub. :( )


    jan.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hihi. Ik ben niet zo snel boos hoor.
    Maar het zijn zeker geen antieke modellen, dat heeft natuurlijk te maken met de criteria die we bij de VGG hanteren.
    Antieke vliegtuigen vallen daar ruim binnen dus zijn zeer zeker welkom. Er lopen daar in ieder geval méér mensen die zich er mee bezig houden.
    Zie Vintage Glider Group Jubileum Treffen afgelopen zomer in Ede, de foto's en verhalen beginnen vanaf post #234

    [​IMG]

    Hi-res HIER
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Wat mag/is het criterium voor antieke modellen? Valt mijn kleine Grunau Baby er ook onder? Of een Habicht. Of een Rhonsperber? Of bedoeld men het antieke soort zoals Johannes bouwt?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als ik op die Belgische site kijk staat daar:
    ""Old Timer" - un modèle réduit d'avion, à l'origine à moteur, qui a été conçu, vendu en kit, ou publié dans un magasine avant le 31 Décembre 1942.

    "Antique" - comme ci-dessus, mais avant le 31 Décembre 1938.
    "

    Dus het model (niet het origineel, als het een schaalmodel betreft) moet vóór 1942 ("Oldtimer") of 1938 ("Antiek") ontworpen/verkocht/gepubliceerd zijn.
     

Deel Deze Pagina