Zwever voor beginner isola 3

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 27 jul 2015.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Gefeliciteerd met het vinden.
    Ik ben een jaar of 6 geleden een mini Swift een paar dagen kwijt geweest. Met LED verlichting aan. Ook daar was de 2S LiPo tot zelfs onder de 1.8 Volt ontladen.
    Gewoon langzaam weer op spanning gebracht, en de accu zit nog steeds in het model en vliegt er al die jaren weer uitstekend mee, alhoewel ik er niet vaak mee vlieg.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Langzaam opladen, daar is de electro specialist op de club al mee bezig, ben benieuwd.
    Accu 2200 mA 25 C was niet nieuw, aug. 16 mee gestart ondertussen al 100 + oplaadbeurten met 1C, maar nooit beneden de 3.7 V /cel geweest en max belasting bij start 35 A.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat opladen was gelukt.
    Vrijdag gelijk getest in het vliegtuig , power OK.
    De rest was minder mooi, na vervangen servo moest mijn trainer terug getrimd worden, dat lukte door het turbulente weer slecht met als resultaat een slechte landing en motorschot beschadigd.
    Dan krijg ik het idee om toch maar met de zwever zonder rolroeren te vliegen [​IMG] , resultaat 2 beschadigde vliegtuigen op 1 dag , zo zie je maar 4 maand zonder schade en dan zorgt zelfoverschatting voor 2 op 1 dag .
    Alle RC onderdelen nog intact, maar de vleugel van de zwever is terug te bouwen, ditmaal met rolroeren.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je deze accu ook mbv. BEC gebruikt voor de ontvanger en servo's, zou ik toch een paar keer droog testen of hij het echt volhoudt. Het is best denkbaar dat er bij het laden de 'oude' hoeveelheid prik in gaat, maar dat hij onder motorbelasting al na 25% verbruik in elkaar zakt. Als dat zover is dat je ontvanger het niet meer doet is dat een dure bezuiniging. :eek:

    Ik zou die accu alleen gebruiken als er een losse ontvanger-accu in die kist zit ... :rolleyes:
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als test ontladen op de grond met wisselende belasting, geladen met balanceren, dan 3 min in de lucht , terug aan de lader en gelijk balanceren 650 mA en hij was terug vol.
    Thuis met de lader ontladen en terug opladen en gelijk de individuele cellen in het oog gehouden.
    Het balanceren doe ik gewoonlijk om de 3 laadbeurten, maar deze ga ik telkens balanceren, duurt wel iets langer maar de veiligheid vind ik belangrijker.
    Als het balanceren te lang duurt dan word de lipo afgedankt.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn nieuwe kist heeft een pendel stabilo, servo arm 10 mm , stabilo 50 mm max uitslag servo 60° / 5 = 12 ° up en down voor de stabilo, veronderstel dat dit genoeg is om de kist met het zwaartepunt op 30 % van de voorkant vleugel onder controlle te houden ? Mijn instructeur Frank heeft al 2 maal een poging gedaan om de kist op een behoorlijke manier te vliegen en fijn te trimmen maar de reactie op hoogte blijft een probleem een stabiele vlucht zit er niet in, zodat het landen al 2 X schade heeft opgeleverd.
    Volgens mij is de oorzaak de speling op het stabilo , is dit op te lossen met een veer die stabilo down of / up trekt, zoals ook op een DLG word gedaan ?
    OP het stabilo heb ik 2 metaal gear servo's die elk 4.6 kg/cm geven, een veer 2 kg in middenstand op de arm van het stabilo haalt de speling weg en laten de servo's niet brommen , is dit een goede methode om de speling onder controle te houden ?
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    12 ° lijkt me voldoende als het ZW-punt goed ligt, maar ....
    ZW-punt op 30% van de vleugelkoorde lijkt me mogelijk wat voorlijk. Bovendien hangt dit af van de vleugelvorm (pijlstelling).
    Al eens een duikproef gedaan? En wat gebeurde er toen?
    [​IMG]
    Als het ZW-te voorlijk ligt, wordt de reactie op hoogte traag.
    N.B.
    ZW-punt naar achteren (dichter bij het neutraal-punt) betekent ook down trimmen en evt. uitslagen verkleinen.
    Nee.
    Er moet gewoon geen speling zijn. Alle scharnieren en stuurstangen moeten uiterst soepel kunnen bewegen, Servo moet zonder speling zijn, Kwiklinks e.d. ook, en de kwiklinks moeten strak in de roerhoorns en servo-armpjes zitten, verbinding kwiklink-stuurstang met een moertje borgen (of verlijmen/solderen).
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    ZW - te voorlijk je zou wel eens gelijk kunnen hebben, we zijn nog niet aan een duiktest toe gekomen.
    Wat me van de laatste vlucht bijblijft , frank zei me dat bij lage snelheid het afronden bij de landing niet meer mogelijk was, dat wijst inderdaad op een te voorlijk ZW .
    Nu zit het ZW op 115 mm ( wortel 350) profiel van de veugel 50 mm dik met een vrij grote afronding om het overtrekken soepel te laten verlopen, klopt mijn redenatie ?
    Ik ga een poging doen om alle speling uit de overbrenging te halen, maar ik denk dat dit met de servo's die ik nu gebruik niet mogelijk is , speling tandwielen ?
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mee eens.

    Nee!
    Dunner is beter voor lage Re-getallen (modellen dus).Voor model-zwevers o.h.a. : dikste punt niet te ver naar achteren en liever vlakker aflopend dan bol. Snelle motor kisten kunnen iets meer aan.
    Over het algemeen: tip ±1% dunner dan tip, een haartje minder welving (±0,1%), en het dikste punt een paar % meer naar voren. Alles om juist dat stuk achter het dikste punt vlakker te krijgen.

    Kunststof tandwielen hebben o.h.a. minder speling. Omdat kunststof wat elasatisch is mogen de tandwielen wat strakker tegen elkaar lopen zonder overmatig te gaan slijten of veel te zwaar te gaan lopen. Maar ... kunststof is weer gevoeliger voor schade. Een duivels dilemma.

    Sterke, nauwkeurige en heel degelijke servo's met metalen tandwielen voor een redelijke prijs (maar niet te vergelijken met Hobbyking prijzen, noch kwaliteit) zijn Futaba S3150.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2017
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nieuwe vleugel voor mijn beschadigde zwever
    Middenstuk 860 X 230 met flaps profiel clark Y
    Ribben, webbing en indekking 1.5 mm balsa, vleugel liggers 10 X 3 mm spruce, ligger voorkant balsa 12 X 8 mm in profiel van de ribben de indekking er rond geplooid met water en folie ijzer.
    Liggers achter en kleppen balsa 5 mm 0.5 mm van elkaar op de onderste beplanking gelijmd, 0.5 mm is wat weinig zie ik nu.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De 2 buiten vleugels, 70 % bij de tippen.
    De voorlijst nog inlijmen en dichtvouwen, ben benieuw of het lukt om de kleinste ronding bij de tippen uit 1 stuk te plooien ?

    [​IMG]
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hopelijk is mijn zwarte periode nu voorbij, de vleugel in aanbouw heeft 5 vluchten gemaakt op de oude romp, maar dan krijg ik problemen met de motor, vermogen verlies en stotteren bij het terug starten.
    Na overleg met de clubgenoten vervang ik de regelaar en alles is terug normaal, maar na een afdaling en trug starten gebeurt dat met vertraging.
    Eenmaal geland blijkt het stotteren terug te zijn .
    Thuis alles uit elkaar gehaald en de motor met de boormachine getest, 3 wikkelingen geven de zelfde spanning, als ik wat steviger aan de draden trek komt 1 draad los en zie ik dat de soldering volledig geoxydeert is, oef gevonden.
    Dan krijg ik het idee om de motor die met volle batt. op 3S max 100 W gaf te testen met 4S en de zelfde schroef 9 X 5, meter er tussen en kijken wat dat geeft 177 W en 12 A, nog ruim binnen de grens van de 15 A en 235 W van de producent, maar na 10 sec loopt het vermogen snel terug naar 135 W om dan plots terug te stijgen en te eindigen in rook :eek:
    Omdat het vermogen van deze motor aan de lage kant was en mijn 35 mm niet in de romp past besluit ik om een nieuwe romp, vin en stabilo te bouwen.
    Deze romp met de bestaande vleugel heeft slechts 2 vluchten gemaakt, telkens met een crash als einde de 1 ste maal alleen de neus van de romp moeten hermaken, 2 de maal totaal los.
    Oorzaak 1 ste maal start ik met de regelaar in fabriek instelling, helli mode, motor komt zeer langzaam op gang, tijdens het zweven was dat geen probleem, maar bij het landen moet ik meer vermogen geven, motor reageert niet en ik geef vol vermogen :hammer:op het ogenblik dat de vleugel van de binnenbocht naar beneden zakt, kist was te laag en neus raakt met hoge snelheid de grond .
    2 de maal zet ik de schakelaar mix trottel > hoogte per ongeluk op on, ik besef niet wat er gebeurt , kan nauwelijks hoogte houden en door de bocht sturen, hierdoor komt de kist boven mijn hoofd terecht en de tijd dat ik mij omdraai boort de kist zich 50 m verder op volle snelheid in de grond.
    Dat was dus het resultaat van te weinig ervaring en zelfoverschatting.

    Nu heb ik terug een trainer klaar , deze heb ik door Frank laten invliegen , zodat ik na trimmen kon overnemen.

    Het is een oudje, bouwdoos van een kadet , die heb ik nu klaar met rechte vleugels en rolroeren.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Toch een paar foto's gevonden van ongeluk toestel van vleugels klaar en nieuwe romp in aanbouw.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Kun je de buitenste vleugels nog een graad of 5 per kant V-stelling geven? Dat vliegt zoveel aangenamer in de bochten..
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zal niet meer gaan, het is deze vleugel die gesneuveld is bij de laatste crasch , :frustie:
    Heb nog juist het deel achter de vleugel
    Ga bij de volgende er rekening mee houden.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb een vraagje, als je bij de motor controller een harde stop instelt en je gebruikt de trottelcut op volle snelheid , kan de controller dan defect geraken ?
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee. Hooguit een eventueel aanwezige vertraging. Dan moet je een 1 stap zachtere rem programmeren.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Dirk, mijn controller was wel defect na het voorval, raar ? Motor starte niet meer en plots rook uit de controller , de motor heb ik ondertussen met een andere controller getest die is OK .
    Beiden hadden wel in de laatste crasch gezeten .
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een rem in een controller werkt als volgt:
    - stroomtoevoer uit de accu wordt onderbroken.
    - motor draait dan nog, en werkt als een dynamo
    - de regelaar maakt nu een kortsluiting voor de door de motor opgewekte spanning,
    - er gaat een grote stroom lopen door de regelaar: de dynamo moet hard werken, de motor remt als een zotte af.

    1. Je mag er van uit gaan dat de regelaar is afgestemd op die motor, en dus ook de onderdelen die voor de 'rem' bedoeld zijn.
    2. Er gaat weliswaar een hoge stroom lopen (2-3 maal de volgas motor stroom), maar dat is maar een zeer beperkte hoeveelheid energie, na minder dan 1 sec is het voorbij. Langzaam of hard remmen maakt voor de hoeveelheid energie niet uit, en die 1 of 2 extra sec om langzamer te remmen zorgt ook niet voor essentieel ruimte om te koelen.

    Ik houdt het op schade uit de crash.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Dirk, als om te remmen de motor word kort gesloten door de controller dan is het een hoge stroom die loopt en niet een piek spanning zoals bij het onderbreken van een relais, die heeft daarvoor een kortsluit diode om de spanning ( inductie )om te zetten in een stroom ,
    Dat was dan een crash met wat meer schade dan wat balsa, de batt. was ook beschadigd , maar niet lek of kortgesloten, die hebben we op een veilige plaats in een pot met zout water gelegd en was een week later volledig ontladen.
     

Deel Deze Pagina