Zwever voor beginner isola 3

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 27 jul 2015.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ben er ondertussen achter waarom de vleugel los is gekomen van de romp, de uitsparing met 2 nokken van de vleugel is niet identiek, daardoor steken de nokken slechts 2 mm in de romp, terwijl dit 7 mm zou moeten zijn.
    Zie foto

    Heb al een mailtje naar de leverancier gestuurd, benieuwd naar zijn reactie.
    Heb de indruk dat er in de loop van de productie wijzigingen zijn aangebracht en dat vleugel en romp niet bij elkaar horen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Beetje lijm, epoxy , glasvezel en carbon en mijn WOT vliegt terug.
    Kreeg een voorstel van de constructeur, krijg een nieuw vliegtuig aan halve prijs.
    Ben daar niet op ingegaan omdat dit toestel alleen dient om te leren vliegen.
    Dat vliegen gaat na intensief oefenen met de Phoenix symulator steeds beter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Omdat ik een bouwmicrobe heb, gelijk de maten van de romp over genomen en een romp in balsa gebouwd.
    De motor staat tegen het schot, bij middel van een beugel en een plaat achter het schot, deze plaat kan bij een inpakt achteruit, zo heb je minder kans dat de as van de motor verbuigt.
    Nu de vleugels nog en ik heb gelijk een reserve kist

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn 2 as zwever heeft zijn maiden gemaakt, mijn instucteur heeft hem ingevlogen, een ander clublid heeft hem opgegooid en ik heb de foto's gemaakt :)
    Dat is het goede nieuws.

    Het slecht nieuws mijn wot trainer is gecrascht, bij het uit de bocht komen maak ik een verkeerd maneuver kist rolt op zijn rug en was te laag om te redden door mijn instructeur .
    Romp verfrommelt, vleugel is te repareren scheurtje aan de achterzijde, motor as gebroken schroef en klemnaaf zijn OK
    Morgen foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Ariel, Theo P en Berrie vinden dit leuk.
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De brokken en nieuwe romp met herstelde vleugel.

    [​IMG]

    Vleugel had een scheurtje in de hoek van rolroer, gekleefd met zappi en versterkt met 50 gr glasweefsel en epoxy.

    [​IMG]

    As motor vervangen, had nog een stalen bootas van 4 mm, ingekort en vlak kantje geslepen voor borgschroef, de groef voor de clips die is niet echt nodig heb toch geen achteruit :)

    [​IMG]

    Landing stel vooraan recht gemaakt en overgebouwd, ook achter .[​IMG]

    Een nieuw motor kapje kan samen met de verend opgestelde motor steun als crasch buffer dienen :D[​IMG]
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Na het terug instellen van de zenders voor stabilo en richting steeg het toestel met Frank als piloot zonder probleem op, nog wat fijn trim tijdens de vlucht en ik kon overnemen.:banana:
    Volgens Frank vliegt de kist met de houten romp beter dan met de originele foam romp .
    Volgende keer ga ik trachten een film te maken, best als er geen zon is want foto toestel heeft geen zoeker.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vandaag met de WOT 4, 6 prachtige vluchten van 6 min. gemaakt, vluchten hadden nog wel langer gekund, er was zo veel thermiek dat de lipo 3 S 2200 mA maar voor 40 % was ontladen.

    We gaan weer verder met de 4 kleppen vleugels, ga deze gebruiken op de zwever romp van de 2 assen.
    De ESC had meer dan voldoende reserve om met het extra gewicht van deze vleugel te vliegen.

    Inbouwen van de servo, 2 raamtjes gemaakt van 5 mm multiplex en de ruimte er onder met balsa stripjes opgevuld tot de servo gelijk ligt met de onderkant van de huid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    spedter vindt dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren weer een stapje verder in mijn vliegopleiding, eerste start vanaf de grond gemaakt , ging goed . :)
    Op veilige hoogte kort up, rol 180 °, vol up zodat je op je koers terug keert zonder hoogte verlies.
    Kan je vooraf goed op de sym oefenen
    Na het volgen van mijn duimbeweging tijdens het vliegen door een 2 de man en zijn goede raad om voorzichtiger te bewegen is het vluchtbeeld veel strakker, oversturen is zo goed als gedaan.
    Volgende maal low pas oefenen als aanloop tot het landen .
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je zou ook eens kunnen kijken of je roeruitslagen niet te groot zijn. Mijn ervaring: dat is bijna altijd het geval. Ook bij mij (bij een nieuwe kist), en het kost tijd om de goede uitslagen te vinden.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Op aanraden van Frank heb ik roer en rol op dual rate 60 %. Schakelaar 100 75 en 60 %
    Heb ook 30 % expo op rol en stabilo.
    Ben er ondertussen achter dat die beweging 1/4 looping, 180 % rol en up een Immelmann heet:)
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mocht je besluiten om b.v. voortaan op 60% te vliegen, dan loont het de moeite om de uitslag mechanisch te verkleinen (korter servo-armpje of langere roerhoorn) en in je zender weer zo ver mogelijk naar de 100% te gaan. Je krijgt daarvoor terug: meet servo-kracht op het roer, en meer precisie.
     
    René-D vindt dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Dirk, klinkt logisch, ben een nieuwe vleugel aan het bouwen met kleinere rol roeren, nu lopen die over volledige vleugel en roerhorntjes op de servo zijn niet te veranderen zonder slopen .
    Span word 1.4 m en 2 ° V stelling, zal toch eindigen dat ik met een zelf gebouwde kist leer vliegen :yes:

    Het nemen van bochten word aangeleerd zonder het richting roer , min of meer rol idem voor up , en kist op de zelfde hoogte houden.
    Zo weinig mogelijk slip, zowel verticaal als horizontaal.
    Kist is een acro trainer alles gaat vrij snel maar wel vergeving gezind tegen overtrekken, vleugel profiel is vrij dik , je kan er zeer traag mee vliegen en als je toch overtrekt gaat de neus direct naar beneden.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De WOT 4 met herbouwde balsa romp en staart in de vlucht.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Berrie vindt dit leuk.
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb ondertussen mijn eerste starten vanaf de grond achter de rug, ging vrij goed maar de volgende starten met zijwind 3 m/sec brak het vliegtuig uit en heeft de instructeur de start afgebroken op de grond.
    Na wat raad en taxien op de grond met richtingsroer en misschien juist wat minder wind ging het goed.
    Een ervaren clublid heeft bij de laatste vlucht mijn zender over genomen om mijn trim te controleren, heeft zelf ook een WOT 4 gehad,
    Zijn oordeel CG moet verder naar voor.
    Cg stond op 80 mm van voorkant vleugel laatste nota van de constructeur, vroeger was dit 70 mm.
    Heb nu 15 gr lood 7 cm naar voor geplaats en extra 15 gr toegevoegd CG staat nu terug op 70 mm.
    Nieuwe vleugel is ondertussen ook klaar 140 cm span en zelfde profiel , weeg iets zwaarder , dat zou geen probleem moeten zijn wat bij de start met juist geladen batt. kunnen we bijna verticaal omhoog.
    Dus als toestel met CG op 70 mm beter vliegt ga ik CG terug nazien met de nieuwe vleugel.

    [​IMG]

    Kleppen 350 X 35 mm en metalen servo

    [​IMG]
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Euuuuuh .... ben ik de enige die (veel te laat) wakker wordt?
    Wat heeft dit nog te maken met een "Zwever voor beginner"?
    Of valt de motor regelmatig uit ...
    :hammer:
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om zelfstandig te mogen vliegen moet ik eerst leren vliegen, daar hoort ook het opstijgen vanaf de grond bij, les geven met een zelf gebouwde kist zagen ze ook niet zitten daarom de WOT 4, maar ondertussen hebben ze meer vertrouwen in mijn bouw ( kunst ) dan mijn vlieg capasiteit . Dus als die nieuwe vleugel voldoet ben ik toch met een zelfgebouwd toestel aan het leren vliegen :)
    Ben hier verder gegaan omdat dit het volledige verhaal van mijn vliegavontuur verteld.
    Natuurlijk was dit topic beter gestart bij motor vliegtuigen, maar zonder proef geen toelating om te vliegen zonder begeleiding.
    Het is mijn bedoeling om te zweven en niet om met zo een rotbakje 5 min te worstelen om het in de lucht te houden :(
    Had het liever anders gezien maar ben bij 4 clubs geweest en er was zelf geen intresse om een oude vent te leren vliegen.
     
    flymax, Berrie, Justus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nieuwe vleugel is een succes, kist vliegt nu met 200 mm extra span en lichte V stelling van de tippen veel gemoedelijker.
    Gewicht zit nu op 1695 gr maar motor trekt het nog altijd vrij vlot, nu 26 A vol gas stilstand eenmaal gestart zakt dat nog.
    We halen ruim 6 min met 2/3 van de batt. 3S 2200 mA .
    Hoop volgende weken de landing te oefenen.
    Nog geen foto in de vlucht, we hadden zondag het wolkendek/mist op amper 50 m, horizontaal was het zicht ruim voldoende.
     
    flymax, Berrie en DirkSchipper vinden dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zaterdag heb ik weer brokken gemaakt, door de lichtinval verdwijnt toestel praktisch uit het zicht, als ik een bocht inzet word ik even afgeleid door de andere toestellen, vergeet gas bij te geven en toestel gaat in vrille , Frank heeft nog getracht er uit te geraken maar door de afstand en de beperkte hoogte lukte dit niet meer.
    Vleugel heeft nauwelijks schade maar de neus is tot aan de achterste bevestiging van de vleugel letterlijk versplintert.
    Motor heeft het op het eerste gezicht overleeft, as en schroef zijn nog heel straks alles met de compressor uitblazen en testen.

    Door dit mini rampje ben ik de rest van het weekend dan toch met een zwever aan het trainen.
    Zaterdag met de haai van Frank ( die heeft er nog altijd vertrouwen in) en zondag ,de romp van mijn 2 asser en een depron vleugel met rolroeren die ik een tijd geleden had gebouwd .
    Na het uit trimmen door Frank en Luc kon ik het toestel over nemen, man wat vliegt dat rustig, gedaan met dat zenuwachtig geknuppel.
    Even wat cijfers span 140 cm koorde 20 cm oppervlak 28 dm² 905 gr .
    CG op 60 mm
    De esc : turnigy 2826 1000 KV, regelaar 40 A, lipo 2200 mA, klapschroef 9 X 5 .

    Dus we weten weer wat doen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Alles getest, geen probleem, kan alles terug in een nieuwe romp bouwen.
    Landingsstel recht geplooid, 2 schroeven en 1 bus van de wielen vervangen .
    Staart en stabilo kan ik terug gebruiken.
    Ga de vleugels opnieuw maken , gewicht 550 gr is te veel.
    Een tekening van nieuwe romp en vleugels met de recup staart en stabilo

    [​IMG]
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    We zijn weer aan de bouw begonnen, de 2 flanken , 900 X ( 50 - 100 - 60 ) 1.5 mm gedubbeld met 10 X 5 mm


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina