Algemeen Lipo topic

nja, maar in belgië zijn er niet zo veel shops....

ga strax eens bellen naar bogaert modelbouw. misschien dat hij die wel staan heeft.

is deze ultramat 16 goed en makkelijk te bedienen?
 
Ik en enkele van m'n mederacers hebben al ondervonden dat de Trakpower lipo's na X-aantal ladingen echt wel power verliezen. (3200)
Een mederacer heeft de 4900 trakpowers en heeft er veel minder last van.

We hadden eerder al bedacht dat een 4900 lipo nooit zo leeg wordt gereden als een 3200 en daarom minder erg afziet dan een 3200.

Nu had ik daarnet een ingeving,
de 3200 lipo's bestaan uit 4 cellen, 2p 2s Dus identiek aan de saddle pack versie.
Nu is er maar 1 balance poort
dus je kan wel de lipo's balancen, maar dan nog kunnen ze onderling verschillen toch?
Zouden er dan geen 2 balance poorten moeten zijn? zodat je elk vd 4 lipo cellen apart kan laden.
Ik veronderstel dat de 4900 lipo vd trakpowers gewoon 2 cellen zijn en dus met 1 balanceport pima gebalanced worden.
 
Heb ik me ook al eens afgevraagd, maar parallel geschakelde lipo's hebben altijd dezelfde spanning, anders zou er een stroom lopen van de ene naar de andere cel om het spanningsverschil op te heffen.
 
We hadden eerder al bedacht dat een 4900 lipo nooit zo leeg wordt gereden als een 3200 en daarom minder erg afziet dan een 3200.

De 4900 wordt als je in C waarde uitdrukt ook minder zwaar belast. Als je met dezelfe motor rijd, en je zou voor 6 minuten toekomen met de 3200 belast je deze met 10C, bij de 4900 is dat maar 6.5 C
En als je pieken treke van 100A is dat voor de 3200 meer dan 30C, bij de 4900 iets meer dan 20C. Dus de 4900 krijgt in verhouding kleinere prikjes waar de 3200 eerder kletsen krijgt.

TM
 
Hallo
Aangezien ik nu meer in clubverband met mijn DB-01 en bijna iedereen er met LiPo's rijd wil ik ook wel een overstap op LiPo maken. Maar natuurlijk heb ik enkele vraagjes :)
- Is het de overstap echt waard?(Is het echt beter?)
- De setup van mijn Durga is een Mamba 7700 met een 17t pinion. Dit gaat op de baan al hard zat, als ik er een 2s LiPo insteek, gaat ie dan nog harder?
- Blijven de temperaturen van een Mamba 7700, 17t pinion en een 2s LiPo in een Durga normaal of zijn ze te hoog?Zo ja, wat kan ik hier tegen doen?
 
Een beetje meer details zal je ons wel moeten geven. Het belangrijkste op hoeveel cellen rij je nu 5 of 6 ?

En ga je lood bij plakken eeens je op lipo rijd ? (om de 1500 gr te halen )

TM
 
de mamba 7700 word zowiezo warmer als een ander merk,heb de 7700 vorig jaar met 4200 gereden toen werd de motor al goed heet.Dit jaar met de lipo's werd hij nog heter (kan na 5 min niet meer beet pakken).Rij sinds 2 maand een gm pro 7t delta deze word ong 60 gr(ligt een beetje aan de buiten temp).

dit is in een proten met lipo's en 7t delta,ik hoop dat je er wat aan hebt

lipo's zijn sinds begin dit jaar toegestaan,ik vind het een hele verbetering.Geen geneuzel meer met ontlaad tray's en cellen die na 1 keer kapot zijn.Let er alleen wel op dat je de lipo niet helemaal leegrijd(ondanks de lipo safe op je regelaar).Telang doorrijden kan een kapote lipo opleveren.
 
Sorry dat ik weinig details gaf.
Ik rij momenteel met 6cel 3800mAh.
Extra loodjes ga ik er ook niet aan toevoegen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Vandaag zeker 40 minuten gereden met de Emaxx op 2x 5000mah lipo's

Toen nog een paar runs op de straat (keer of 8) en ze waren nog niet leeg.
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond op de MACH stonden we toch wel even met onze oren te klapperen!!!

Een X-ray T2 '008 met een 4.0 brushless én LiPo... 104,7 km/U !!! en de laatste sessie in de handen van Niels Koenekoop zelfs rondetijden van 16,034 !!! (varierend van 16,034 - 16,880) wat bij ons op de MACH met TC MOD erg snelle tijden zijn...

Volgend jaar alles over op LiPo??? Er zijn er iig een aantal overstag bij ons haha LOL...

Joost K. :mrgreen:
 
Bwa, wat wil je, 1,4v meer als een 5 cellen pack, 150gr minder en bijna één pk ter beschikking.
En op welke banden reed hij? Rubber? Bij die snelheden kans dat ze uiteen klappen.

MJ
 
rubber kan veel hebben.
De banden slijten wel wat harder maar dat licht ook voor een deel aan de rijder.

Tamiya heeft zijn motormount al aangepast omdat hun toprijders hem krom trokken met hun motoren en dat was al met 5cellen. Kun je nagaan als je met Lipo mod gaat rijden.
Denk dat sommige auto's het zwaar krijgen. de snaaren in iedergeval wel.

Het is wel leuk om te zien dat een electro zo vliegt. Kunnen we de electro klasse voortaan de konings klasse noemen en de nitro als beginners klasse :)
 
Verschillen in rondetijden op de MACH zijn dan verdwenen t.o.v. 1:10-200mm nitro.
Alleen de allerbesten (1:10 nitro) zijn in staat rondetijden onder de 16sec. neer te zetten.

Joost, weet je toevallig wat de specificaties waren van de gebruikte LiPo?

mvg, Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een 2,5 of een 3t Gaat ie nog harder. Al weet ik niet of de regelaar dat aan kan.
Nu nog eens testen met een 11v lipo en een 2,5t. Als de regelaar dat houd en de rest van de auto en motor!!!
 
Wat wil je daar nu mee zeggen, lijkt me compleet nutteloos om met 11V te gaan testen terwijl het in pricipe met 7,4V heel moet blijven toch? Dus kan je beter gaan testen of alles heel blijft met 7,4V of zie ik dat nu verkeerd???

Joost.
 
Als het bij 11V nog (voor een tijdje) heel blijft, dan weet je dat je nog niet op de limiet van wat de auto aankan zit op 7,4V :wink:
 
Een 11v lipo past in geen enkele moderne tourwagen (lage bovendek) zelfs de 5300 hard case's passen niet in sommige auto's.
Mikky32, niets weerhoud u van het eens te proberen.

MJ
 
Als het bij 11V nog (voor een tijdje) heel blijft, dan weet je dat je nog niet op de limiet van wat de auto aankan zit op 7,4V :wink:

Ja natuurlijk maar... Even er vanuitgaande dát er volgend jaar LiPo toegestaan zou worden... Denk je dan dat er met 11V gereden gaat worden? Tuurlijk zal je met een 2.5 sneller gaan dan met een 4.0 maar dat is nu ook al zo en bij ons op de baan rijd er niemand met een 2.5 of een 3.0 hoor dus dat zal IMO volgend jaar ook niet gebeuren...

Er zijn alleen een aantal mensen die er geen zin meer in hebben om zoveel honderden euro's in cellen te steken (voor wat ik gehoord heb) en daarom LiPo's aan gaan schaffen... We zullen het zien volgend seizoen...

Joost.
 
Back
Top