Jaja ook ik ga m`n eigen op het pad begeven van het jet vliegen (zoals er al meerderen hier hebben kunnen lezen in het Formost draadje van G J Broekhuizen).
How Come?
Nou als vliegtuigonderhoudsmonteur ben je natuurlijk altijd geinteresseerd in de techniek, je hebt het op school gehad, er examen in gedaan, op je bevoegdheid gekregen en verlopen (deze verloopt automatisch als je er niet meer aan sleutelt, ook nooit gedaan trouwens (en nu met de nieuwe JAR-66 heb ik hem ineens weer :roll: )) en alles vergeten.
Maar toch blijft het altijd een schitterend stukje techniek waar je wel eens wat mee zou willen doen maar wat niet gebeurt om wat voor een reden dan ook.
ondertussen gaat het modelvliegen steeds verder en ga je met steeds gecompliceerdere kisten vliegen.
Eerst worden ze groter, dan 2-motorig, dan grote 2-motorigen, dan 4-motorig, dan benzine, dan 2-motorig push-pull, naja jullie kennen ons verhaal wel zo`n beetje.
Met deze verschillende kisten verandert ook je instelling, ervaring en interesses.
Bepaalde interesses zwakken af en andere groeien, zo ook de jets (die bleven groeien natuurlijk ;-) ).
Echter jets zijn dure kisten, dure motoren, enz. dus het blijft mooi maar onbereikbaar.
Totdat je iemand ontmoet die Ger heet, dankzij Arvid die zijn Corsair in 2007 op een wat groter veld wilde invliegen en Ger daar voor zorgde op Rozenburg en ik mee ging met Arvid voor de film, foto`s, gezelligheid en ook eens om daar zelf te vliegen
Ger had toen zijn Boomerang nog en wij keken natuurlijk onze ogen uit, zo`n mooie techniek, maar toen nog onbereikbaar.
Het contact met Ger is gebleven en hij nodigde me eens uit om te komen vliegen op Rozenburg om ook eens aan de jet knuppels te sturen.
Dat laat ik me geen 2 keer zeggen en nam dat met beide handen aan, echter door omstandigheden is dat er in 2007 niet van gekomen en in 2008 is het ook een aantal keren afgezegd/verzet.
Tot 24 september van dit jaar, toen eindelijk lukte het een keer om wat af te spreken en ik heb toen 1 vlucht gemaakt met de Velox (de Boomy was er al even uit) om eens te voelen hoe dat vliegt:
En ik moet zeggen dat viel me alleszins mee.
Ik had verwacht dat de snelheid veel hoger zou liggen en op lage snelheid de kist instabieler zou zijn maar dat was niet het geval.
Op half gas ging het echt niets sneller dan m`n Skymaster en de spint ook ook lekker snel op in tegenstelling tot wat ik verwacht had.
Het is door een kapotte startmotor jammer genoeg maar bij 1 vlucht gebleven die dag maar ik was al wel verkocht.
Tijdens die dag ook lekker bijgekletst met Ger en toen kwam ik ook tot de conclusie dat jet vliegen niet zo heel duur hoeft te zijn als ik dacht.
Je moet soms wat geluk hebben maar zo`n jet trainer hoeft niet veel meer te kosten dan mijn 1:5 Cessna 337 Skymaster met z`n 2 4-taktjes erin.
Mhhhh, dat biedt perspektieven, ook omdat Ger vertelde dat er heus wel goede motoren in de omloop zijn voor weinig.
Damn, nu zullen we het krijgen.
Naja, de dag is nog niet voorbij, bedankt voor het vliegen (de jet deed het niet meer en daar ging het eigenlijk om), en ik ga weer naar m`n thuisveld in Ede om de dag echt uit te vliegen.
Onderweg nog eens terugdenkend aan al dat moois.........................
How Come?
Nou als vliegtuigonderhoudsmonteur ben je natuurlijk altijd geinteresseerd in de techniek, je hebt het op school gehad, er examen in gedaan, op je bevoegdheid gekregen en verlopen (deze verloopt automatisch als je er niet meer aan sleutelt, ook nooit gedaan trouwens (en nu met de nieuwe JAR-66 heb ik hem ineens weer :roll: )) en alles vergeten.
Maar toch blijft het altijd een schitterend stukje techniek waar je wel eens wat mee zou willen doen maar wat niet gebeurt om wat voor een reden dan ook.
ondertussen gaat het modelvliegen steeds verder en ga je met steeds gecompliceerdere kisten vliegen.
Eerst worden ze groter, dan 2-motorig, dan grote 2-motorigen, dan 4-motorig, dan benzine, dan 2-motorig push-pull, naja jullie kennen ons verhaal wel zo`n beetje.
Met deze verschillende kisten verandert ook je instelling, ervaring en interesses.
Bepaalde interesses zwakken af en andere groeien, zo ook de jets (die bleven groeien natuurlijk ;-) ).
Echter jets zijn dure kisten, dure motoren, enz. dus het blijft mooi maar onbereikbaar.
Totdat je iemand ontmoet die Ger heet, dankzij Arvid die zijn Corsair in 2007 op een wat groter veld wilde invliegen en Ger daar voor zorgde op Rozenburg en ik mee ging met Arvid voor de film, foto`s, gezelligheid en ook eens om daar zelf te vliegen

Ger had toen zijn Boomerang nog en wij keken natuurlijk onze ogen uit, zo`n mooie techniek, maar toen nog onbereikbaar.
Het contact met Ger is gebleven en hij nodigde me eens uit om te komen vliegen op Rozenburg om ook eens aan de jet knuppels te sturen.
Dat laat ik me geen 2 keer zeggen en nam dat met beide handen aan, echter door omstandigheden is dat er in 2007 niet van gekomen en in 2008 is het ook een aantal keren afgezegd/verzet.
Tot 24 september van dit jaar, toen eindelijk lukte het een keer om wat af te spreken en ik heb toen 1 vlucht gemaakt met de Velox (de Boomy was er al even uit) om eens te voelen hoe dat vliegt:
En ik moet zeggen dat viel me alleszins mee.
Ik had verwacht dat de snelheid veel hoger zou liggen en op lage snelheid de kist instabieler zou zijn maar dat was niet het geval.
Op half gas ging het echt niets sneller dan m`n Skymaster en de spint ook ook lekker snel op in tegenstelling tot wat ik verwacht had.
Het is door een kapotte startmotor jammer genoeg maar bij 1 vlucht gebleven die dag maar ik was al wel verkocht.
Tijdens die dag ook lekker bijgekletst met Ger en toen kwam ik ook tot de conclusie dat jet vliegen niet zo heel duur hoeft te zijn als ik dacht.
Je moet soms wat geluk hebben maar zo`n jet trainer hoeft niet veel meer te kosten dan mijn 1:5 Cessna 337 Skymaster met z`n 2 4-taktjes erin.
Mhhhh, dat biedt perspektieven, ook omdat Ger vertelde dat er heus wel goede motoren in de omloop zijn voor weinig.
Damn, nu zullen we het krijgen.
Naja, de dag is nog niet voorbij, bedankt voor het vliegen (de jet deed het niet meer en daar ging het eigenlijk om), en ik ga weer naar m`n thuisveld in Ede om de dag echt uit te vliegen.
Onderweg nog eens terugdenkend aan al dat moois.........................
Laatst bewerkt: