bouw van fokker d6 (glenn torrance models)

hoi ralf,

als we de eindlijst van draad maken dan van ijzerdraad 2mm geen verenstaal en op de rib wel capstrips van b.v. 0.6 mm ply zodat de draad hier tussen valt dan blijft hij mooi op zijn plaats
ook moet dan voor de sterkte een b.v. 4mm duvel tussen de achter hoofdligger en de eindlijst geplaatst worden (ik heb dit ook bij de c1 gedaan werkt goed zo en is sterk genoeg )

de riblets zijn alleen aan de bovenzijde te zien dus halve

een gfk /koolstof voorlijst is prima

gr jacques
 
de riblets zijn alleen aan de bovenzijde te zien dus halve

Was even 'flabbergasted' toen je dit schreef gisterenavond dus heb ik het even opgezocht.
Denk dat je in de war bent met de Camel, de SE5a heeft wel degelijk zichtbare riblets aan de onderzijde
(Duncan Hutson heeft het ook in zijn kit zo, leek me al sterk dat hij het verkeerd zou hebben ;) )

P1010033.JPG


719448f595a5ade12.jpg


De 1/3 Camel heeft 2mm verenstaal als achterlijst, dit is beresterk
1,5mm vst. zou mij voor een 1/4 kist voldoende lijken (gebruikt Mick ook op zijn Sopwiths)
Heb een reden waarom je graag 2mm ijzerdraad wil hebben?
Is wat mij betreft prima hoor, vroeg me alleen af waarom? :confused:

Verder begrijp ik niet precies wat je bedoeld met de posite van de 4 mm dowel? :oops:
Diagonalen?

Cap strips zijn een prima idee :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

weer wat verder met de d6.
ik heb de rolroer servo's ingebouwd en aan gesloten

IMG_0430_1.jpg


IMG_0433_1.jpg

aan de onderkant met een draad stangetje
boven een nepper met een veertje

en ralf ik heb nog even bij mijn se5 gekeken maar de riblets zijn aan de onderkant niet te zien en het is toch een d.hutson se5
misschien een fout :confused:

met de duvel bedoel ik meer een ligger extra in 't midden van de rib (hoogkant) voor de sterkte
 
Voor als er mensen willen zoeken op internet: hij heet Duncan Hudson.

(Heeft een mooi boek over scale-bouw geschreven! :p)


jan.
 
tis maar maar een letter verschil en in spraak niet te horen

Klopt.

Maar als je hem googled ga je wel mooi de mist in . . .

Even kijken . . .

Krijg nou wat!

Hij heet HuTson . . .:oops:

WAT een blamage . . . :oops:


jan.
 
Ziet er weer prachtig uit Jacques!

en ralf ik heb nog even bij mijn se5 gekeken maar de riblets zijn aan de onderkant niet te zien en het is toch een d.hutson se5
misschien een fout :confused:

Ik heb zelf de een van de laatste kits (#002) gehad van de Hutson (;)) MK2(CNC)serie SE5a
Misschien dat hij het hier al had aangepast???

met de duvel bedoel ik meer een ligger extra in 't midden van de rib (hoogkant) voor de sterkte

Bedoel je het zo dat dan de ribben minder zouden torderen? :confused:

Groeten, Ralf
 
Dit is zo waanzinnig mooi!
geen woorden voor.

Wat is jullie mening overigens over de kits van Balsa USA zoals die bij Hobbyin verkrijgbaar zijn?
 
Wat is jullie mening overigens over de kits van Balsa USA zoals die bij Hobbyin verkrijgbaar zijn?

Heb zelf de 1/3 schaal Sopwith Pup gehad (gebouwd en gevlogen) van Balsa USA via Hobby in. Ik was er absoluut tevreden mee. Wel veel werk om er iets moois van te maken.

Stevo
 
pull-pull

IMG_0433_1.jpg


Dit lijkt me een mooie oplossing.
Maar.......de servo zal altijd veel stroom vragen denk ik. (afhankelijk van de sterkte van de veer)
Is dit geen probleem? Tis wel een spelingsvrije manier van aansturen.

Ik heb straks op 2 vliegtuigen ook pull-pull nodig, dus zoek nog een oplossing.
Is een veertje 'in-line' toevoegen bij 2-zijdig gebruik van de servo geen betere oplossing om de draden op spanning te houden? (hiervoor moet natuurlijk wel ruimte zijn, als de servo redelijk kort op bijv. het rolroer is geplaatst, kan er geen veer meer tussen)
De servo wordt dan wel ontlast.

Wat zijn jullie ervaringen?


Taco.
 
Wat is jullie mening overigens over de kits van Balsa USA zoals die bij Hobbyin verkrijgbaar zijn?

Heb zelf nog nooit een kit van ze gebouwd maar wel een hoop reviews gelezen op RCUniverse en RCscalebuilder

Over het algemeen zijn ze simpel en sterk opgebouwd en vliegen goed :D
Het zijn semi-schaal kisten, maar met flink wat moeite zijn er toch hele mooie schaalkisten van te maken
(Kijk maar eens naar de Pup van Frank)

Als eerste WW1 kist is het zeker een aanrader net als de modellen van Flair
Wil je echt voor de superschaal kisten gaan moet je verder kijken bij bv:
Glenn Torrance, Proctor of Mick Reeves

Groeten, Ralf
 
Dit lijkt me een mooie oplossing.
Maar.......de servo zal altijd veel stroom vragen denk ik. (afhankelijk van de sterkte van de veer)
Is dit geen probleem? Tis wel een spelingsvrije manier van aansturen.

Ik heb straks op 2 vliegtuigen ook pull-pull nodig, dus zoek nog een oplossing.
Is een veertje 'in-line' toevoegen bij 2-zijdig gebruik van de servo geen betere oplossing om de draden op spanning te houden? (hiervoor moet natuurlijk wel ruimte zijn, als de servo redelijk kort op bijv. het rolroer is geplaatst, kan er geen veer meer tussen)
De servo wordt dan wel ontlast.

Wat zijn jullie ervaringen?


Taco.


Dit is geen pull pull volgens mij, maar het lijkt alleen zo
Daarom hoeft het veertje ook maar heel slap te zijn om het stangetje wat er voor het oog zit recht te houden en dus zal het geen stroom trekken

toch?
 
Misschien ja, maar als het een stangetje zou zijn, zou ik hem gewoon wat langer laten, en loos door een gaatje laten lopen. Dat merk je dan toch niet.
Een veertje is dan niet nodig.


Taco.
 
Heb nog even goed naar de foto gekeken. Stangetje is natuurlijk een draadje (het is immers een pull-pull "dummy"), dat moet onder spanning gehouden worden.

Ik vind het een prachtige oplossing!

Femmo
 
maar als het een stangetje zou zijn, zou ik hem gewoon wat langer laten, en loos door een gaatje laten lopen. Dat merk je dan toch niet.

Zo bedoel je Taco? Dit heb ik zo bij mijn D-VIII gedaan.

5958481a068dcdf4f.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
idd Teus. Dat idee lijkt er op.

Een slap veertje zou ruimte kunnen geven op je roer (naar één kant) en een te strakke veer kost voortdurend 'inspanning' voor de servo.
Dus ik weet nog niet wat ik doe.



Taco.
 
Een slap veertje zou ruimte kunnen geven op je roer (naar één kant)

Nee hoor Taco, het roer wordt aan 1 zijde aangestuurd door een directe stuurstang. Dus je kan nooit "ruimte" krijgen door een slap veertje. En de kracht die een strak veertje op een servo geeft kan je in dit geval verwaarlozen. Zeker bij een goede servo.
 
hoi heren ,

leuke discussie over mijn veertje,
waarom ik een veertje (niet te sterk ) gebruik is eenvoudig uit te leggen
een stangetje met buisje is niet echt schaal een veer met staaldraad ziet er meer schaal uit

de servo (5kg) heeft hier geen probleem mee

gr jacques
 
Back
Top