Instellen zwaartepunt.

Hallo allemaal.

Sinds een paar weken vlieg ik met de vanquish F3A .
Nu lijkt het mij erg leuk om volgend jaar 1 of meerdere wedstrijden mee te vliegen met het F3A/c programma.

Erg belangrijk is om het zwaartepunt goed te krijgen. Dit zijn mijn eerste bevindingen van het vlieggedrag.

Hoogteroer staat neutraal.
Van half naar vol gas wil het model iets naar boven vliegen
Scherpe bocht naar links of rechts met een beetje up zakt de neus. Van hoog vertikaal naar beneden gas dicht vangt het model zich langzaam af. Model in een hoek van 45 graden inverted en wil zich redelijk snel afbuigen naar beneden. Volgens het F3A verhaal zou het zwaartepunt nog iets naar achteren kunnen. Klopt dit??????

Verder las ik dat dit model nogal last heeft van coupling. Wat houd dit precies in??


Groet: Adrie van Brouwershaven
 
Adrie,

Je moet echt eens contact opnemen met Jens Vandorpe Aka JVDO op het forum. Stuur hem eens een Pb. Die jongen is testpiloot voor EF en kent de Vanquish op zijn duimpje.

Er loopt hier ook een draadje van de Vanquish op MBF

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik heb via pb al contact gezocht met Jens.
Maar dit ging over de positie van de accu. Bij mij ligt de accu tegen de vleugelbuis aan.
Als ik het zwaartepunt nog naar achteren zou moeten verplaatsen zou ik lood moeten gaan gebruiken. Als Jens zijn accu tegen de vleugelbuis zou leggen is het model niet meer te vliegen. Heel erg vreemd dus. De tip om het model 45 graden naar boven te laten vliegen komt ook van Jens.
Het model zou zich langzaam moetem afvangen. Bij mijn model gebeurt dit nogal snel.
 
Doe dat eerst even dan, anders loop je nu je toestel te trimmen op een verkeerde motordomp.

Motordomp: toestel 'haaks op de wind' verticaal trekken, tot hij recht omhoog gaat en dan de knuppels loslaten. Hij moet dan rechtdoor gaan, zo niet, domp overeenkomstig bijstellen. Andere test zijn lastwisselingen; vol gas rechtuitvliegen en dan in 1 keer naar idle; je toestel zou rechtdoor moeten blijven vliegen. Andersom zelfde, als de vaart er een beetje uit is weer naar vol gas, hij moet rechtuit blijven vliegen.

Zwaartepunt: trim het toestel uit voor rechtuitvlucht, dus dat ie 'hands of' rechtdoor vliegt. Rol hem dan op z'n kop. Idealiter zou je dan een klein beetje down moeten geven om 'm op hoogte te houden. Als dat heel veel wordt, is je zwaartepunt te achterlijk. Moet je zelfs up geven, is je zwaartepunt te voorlijk.

Voor tips over hoe een toestel uit te trimmen:
Afsteltips

Deze heb ik naar het nederlands vertaald, hier:
trimtips-het-nederlands

Met 'een coupling' wordt een ongewenste koppeling tussen stuurrichtingen bedoeld.

Voorbeeld.. als je toestel rechtuit vliegt, level, en je stuurt met je rudder naar rechts, dan zou je willen dat het toestel een vlakke bocht naar rechts maakt, zonder verdere afwijkingen.

Voor zover ik begrepen heb, zal bv. een Vanquish bij een dergelijke test ook iets gaan rollen. Dat houdt dus in dat er een rudder-roll coupling is, bij gebruik van het rudder, gaat het toestel rollen. Dat is ongewenst gedrag, maar is met een mixer in de zender op te lossen, alhoewel dat een 'hack' blijft. Strikt genomen is het een fout in de Vanquish.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan weet ik wat me te doen staat. Eerst motordomp goed afstellen.
Ik hoef trouwens maar een klein beetje down te geven bij rugvlucht.Hopelijk wordt het nog een beetje weer om te kunnen testen.
Dank je voor de info.
 
Zwaartepunt: trim het toestel uit voor rechtuitvlucht, dus dat ie 'hands of' rechtdoor vliegt. Rol hem dan op z'n kop. Idealiter zou je dan een klein beetje down moeten geven om 'm op hoogte te houden. Als dat heel veel wordt, is je zwaartepunt te achterlijk. Moet je zelfs up geven, is je zwaartepunt te voorlijk.

Dat moet natuurlijk andersom zijn!

Overigens kun je beter aftrimmen om rechtop iets up te moeten geven om hoogte te houden en inverted iets down moeten geven om hoogte te houden. Het model is dan helemaal symmetrisch getrimt op "zero gravity". Hierdoor wordt het vliegen van kunstvlucht figuren veel makkelijker, het rechtuit vliegen ietsje moeilijker.
 
Aargh, je hebt helemaal gelijk Bert, ik haal het altijd door elkaar.

Het 2e punt ben ik niet met je eens, of in zoverre, dat is volgens mij subjectief. Zero gravity vind niet iedereen de beste manier om te trimmen. Wat ik zelf het prettigst vind ben ik, bij gebrek aan ervaring, nog niet uit :)

Wat ik wel met de criticasters eens ben.. een dergelijk afgetrimd toestel heeft een (subjectief oordeel) minder mooi vliegbeeld, omdat je altijd iets achterovergeheld vliegt..
 
Wat ik zelf het prettigst vind ben ik, bij gebrek aan ervaring, nog niet uit :)

Dat is altijd een persoonlijk iets natuurlijk, ik vind het zelf fijner als ik in normale vlucht recht uit vlieg, dat ik mijn knuppels los kan laten zonder dat ie zakt. Ik wil niet aan dat hoogteroer moeten blijven trekken, die rechte stukken zijn mijn ontspan-momentjes in het programma:p (al zullen dat er niet veel zijn komend seizoen, F3A-X B........)

Grt.
 
De stand van de romp staat helemaal los van de manier van trimmen. Er is geen verschil tussen zelf een beetje up geven of met een beetje up-trim vliegen, behalve dat dat beetje up vele nare dingen gaat betekenen bij kunstvlucht.

Je denkt nog te veel vanuit normale vlucht, als je wat verder komt met kunstvlucht ga je inzien dat rechtop vliegen eigenlijk meer uitzondering is.
 
Ik zal zelf ook een afstelling moeten vinden waarmee ik het lekkerste vlieg.
Eerst maar eens zo goed mogelijk afstellen en dan het C programma maar eens vliegen. En dan is kijken hoelang ik daar over doe en hoeveel mah ik daarvoor gebruik.
Heb ik allemaal nog niet gedaan.

Wel een uitdaging om het richtingsroer eens te gaan gebruiken. Zal allemaal nog niet zo makkelijk zijn.
 
@Superior: Met mijn Vanquish kan ik het F3A-C programma 2x vliegen op 1 accu. (4200 mAh 3s ) En het F3A-A programma 1,5 keer. Met weinig wind, ca. windkracht 1-2 ziet dat er heel aardig uit, met veel wind wordt het al heel gauw lelijk vanwege de grote opstuurhoeken die je moet gebruiken. Daar helpt alleen een groter model bij.
 
Dat heb ik 30 jaar geleden al eens gedaan. (RC-1 heette dat toen.)
Als jij kan regelen dat het bij elke wedstrijd niet meer waait dan windkracht 1-2......
 
Hoi Bert.

Welke setup gebruik jij voor je vanquish. Motor, prop, accu en dergelijke.
Heb je geen problemen met power met een 3S???

Nu vlieg ik met een 4S accu van Hobby city. Nu zal er best wel verschil in power zijn tussen verschillende lipo fabrikanten.
 
Je denkt nog te veel vanuit normale vlucht, als je wat verder komt met kunstvlucht ga je inzien dat rechtop vliegen eigenlijk meer uitzondering is.

Soms wel, in dit geval denk ik teveel vanuit 'van der vecht'. Ik weet dat naast het zero-gravity principe, ook het '0 instelhoekenprincipe' bij het gedoceerde horen, en daar hoort de stand van het toestel bij.

Dat is inderdaad niet 100% gerelateerd aan het zero-gravity principe, maar ik koppelde die twee dus even.

Heb ook nog een lange weg te gaan he.. vergeef mij, ik weet niet beter ;)

Trouwens.. begrijp ik het goed dat als wij regelen dat er louter bij windkracht 2 wedstrijden zijn, dat je dan weer meedoet? :)
 
Heeeee Arjoan, noe nogh even je forumnaem verandere, wan jie ei noe toch noe hin pijk Superior mir?

Hroeten uut Eamstie en vee succes mie de vankwish.

P.S. Ist'n a hekeurd??

Jan.
 
Hey Jan.

Je Zeeuws is behoorlijk beroerd.
Nee, Jan, me naam ga ik niet meer veranderen, die heb ik al zo lang.
Natuurlijk istie gisteren gekeurd.

A3
 
Back
Top