2008 EFRA uitlaten

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 31 jan 2008.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Het argument was dat veel rijders (ook B-rijders) de motor over de grens afstellen om de 5 minuten te halen. De schade die daardoor kan ontstaan is meestal erg kostbaar.....
    Mijn idee was het niet maar men heeft er zo voor besloten. Het enige grote voordeel is dat men meer rijtijd krijgt op een event.

    Maar ehm... van 9:00 tot 22:00 vergaderen is geen pretje.....
     
  2. TQ-Ralph

    TQ-Ralph

    Lid geworden:
    11 nov 2006
    Berichten:
    426
    re

    Uit welk oogpunt wordt er naar deze aanpassingen gekeken?

    Kennelijk niet naar een voordelig uitpakkend milieu gevolg. Mij lijkt met een aanpassing naar 7 minuten meer ergernis, herrie plus uitstoot en dat voor een onverklaarbare toename in rijtijd van 40%?

    En als je je eigen motor te kritisch gaat afstellen en schade rijdt is dat toch een logisch gevolg welke alleen de gene die dit doet aan te rekenen is? Waarom de heilige 5 minuten aanpassen, is dit ook op clubniveau van kracht?

    Damn flink vergadertijd, maarja no pain no game toch!

    Grts Ralph
     
  3. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Nee, dat probleem heb je natuurlijk niet als over 2 jaar de motoren zijn aangekomen bij de 3.5 minuten op een tank grens.....
    Fantastisch besluit weer...

    Echt, ik zou meer voelen als de EFRA in dit soort besluiten meer de rijders mee lieten spreken, door bijvoorbeeld een referendum te houden op hun website.....
     
  4. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Allereerst , Martin,gefeliciteerd met de kleine !

    betreffende de efra regels
    Raar dat ze de heat naar 7 min tillen ,hiermee benadeel je de rijders die door hun andere rijstijl wel gewoon de 5 minuten halen en maak je de weg vrij naar verdere motor tuning. Ik ben er behoorlijk op tegen !
    Wat betreft plaatsing diverse EK's zou het m.i. goed zijn als een rijder slechts op 1 EK in kan schrijven ,die EK die voor hem bedoeld is . Je krijg dan een eerlijker startveld en als de rijders beter verdeeld worden over die EK's ook een normaler aantal rijders op zo'n EK. 120 rijders op een EK is m.i. veel te veel waardoor de rijtijd incl training voor de rijders erg klein is.
    Het lijkt erop dat de EFRA erop uit is om zoveel mogelijk start/licentie geld op te halen i.p.v. een mooi en sportief evenement te organiseren.
     
  5. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Bedankt!...


    op clubniveau kun je natuurlijk de 5 minuten aanhouden, maar op een gegeven moment moet je daar ook gaan tanken...


    Nog iets leuks overigens.
    Momenteel hebben we in de NK en NOMAC dat de rijders elkaar helpen tijdens de kwalificatie, de kwalificatie is momenteel echt alleen een rijder/materiaal kwestie. straks wordt de pitman hier ook en factor in.
    Aangezien we soms praten over 1-2 seconden die van belang zijn voor een directe finaleplaats of niet, weet ik niet of ik (ik neem als voorbeeld ndegeocello) mijn concurrent die ik omdat we elkaar helpen niet ff iets te lang binnen hou.....

    Ja, zo ben ik!.. alles voor de winst.... ;)
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad nog gefeliciteerd !

    Ik denk dat de 3.5 minuut motoren niet in de winkel zullen komen en zeker niet door veel rijderd gecreƫerd gaan worden want met de finales heb je er niets aan....
    Het is over aan de NOMAC en ook de clubs als het overgenomen gaat worden.

    Hans, als je voor 31 sept dat voorstel had ingediend had het behandeld kunnen worden, het is nog aan de landen om te bepalen wie wel en wie niet gaan waarbij de landelijke kwalificering niet altijd gevolgd hoeft te worden..
     
  7. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Dan krijg je natuurlijk kwalificatie en race motoren, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling want dit brengt weer extra kosten.
    Maar het maakt het wel spannend want nu kan je met een goede pitman echt een groot verschil maken.
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Bedankt!

    Nou, laten we als voorbeeld een 15 minuten 1/2 finale nemen.
    Met een 5 minuten motor, moet je dus 2x stoppen om te tanken.
    Met een 3.5 minuten motor, 4x, waarbij de 4e keer maar voor 1 minuut rijtijd is, maar laten we hem voor vol meerekenen.
    Een tankstop kost... 7 seconden, dus met de 3.5 minuten motor raak je 14 seconden meer kwijt met het tanken.
    Verdeel je deze 14 seconden over de 15 minuten, moet je 1 seconde per minuut sneller zijn, wat neerkomt op 5 seconden in een 5 minuten kwalificatie....
    Zou deze 5 seconden niet mogelijk zijn?.....
    Met een 3.45 min. motor heb je 1 extra pitstop nodig overigens, dus dat is 7 seconden in 15 minuten, wat neerkomt op 0.5 seconde per minuut, dus 2.5 seconde in 5 minuten.....

    Maar goed, al zou het niet een finale motor zijn, dan is het wel een hele goeie kwalificatie motor....
    HUP, 2 motoren nodig per weekend.....
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ja, die conclusie kwam ik net ook op.... ;)

    En je zult vaker tankpistolen gaan zien.... kosten die?
     
  10. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    a) wat is een 3,5min motor?

    Wij hebben ooit 1 teammotor gehad die maar 3,5min op een tank kon lopen. Dat was op 800 meter hoogte op circuit Lostallo...
    Weet je wel zeker dat er nog zo veel te halen is uit onze motoren?

    b) Quali en finale motoren...

    Whats new...

    Hadden we liever andere banden gehad of 16% nitro of andere bodies?

    Posted via Mobile Device
     
  11. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Geeft niks, zal ik jou dan even tanken Martin? Ik weet nog wel een truukje ;) Dan komt ndegeocello de ronde er na ruimschoots voor je langs als je dan de pitstraat voor de 2de keer uit rijdt ... :cool:
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoho, het is aan jullie eerst als we zoiets op Nederlands niveau gaan invoeren !
     
  13. glimpie

    glimpie Guest

    Tuurlijk gaan we dat ook doen!!!! gewoon mee doen met de rest! Nee wij moeten weer wat anders gaan doen??? Nee gewoon invoeren!!!! Kan ik ook het eens halen??......
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Jij kan supersnel tanken Richard, op zeker, maar ik weet nu niet of het nog zo snel is als je ook de rijdersstelling af en weer op moet rennen.. :D
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Uiteraard, maar daarom is het denk wel goed om er hier over te praten, kunnen alle voor en nadelen goed overwogen worden.....
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je geeft het antwoord zelf al.... :wink:

    Daar geef je het antwoord...
    Ik weet het niet zeker nee, maar sluit het niet uit.....

    Nou sorry hoor Pieter, maar ik heb dat niet nee....
    Ze moeten inderdaad maar gauw die "fabriekrijdersklasse opstarten" kan de hobby voor ons weer wat toegankelijker gemaakt worden ;).....

    16% nitro had toch wel een goeie optie geweest om mee te beginnen, of niet soms?....
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Yep, met jou is het 2x de pits door, voor 1x tanken..... :p
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ik krijg een beetje de indruk dat een aantal mensen koste wat het kost de hobby goedkoper wil zien ten koste van deze snelste klasse...

    Ik zie elk NK weekend veel hobby-rijders vele sets banden verslijten en nitro verstoken, en dan zou de 7-min regel een probleem zijn?!
     
  19. qwerty

    qwerty

    Lid geworden:
    24 nov 2005
    Berichten:
    170
    ik vind dat we ja moeten stemmen over de 7 minuten . waarom moeten we in Nederland alles anders doen gewoon mee gaan met de rest . bij de formule 1 rijden ze toch ook in elk land het zelfde . A1 ook . formule 3000 ook .noem maar op wat voor auto sport waarom bij ons dan niet. 3,5 min motoren.vind ik onzin iedereen rijd met zijn beste motor . alleen als het regent niet
     
  20. Chielos

    Chielos

    Lid geworden:
    16 nov 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Haarlem
    zelfs dan rijd jij met je beste motor arie;)
     

Deel Deze Pagina