nitro motor start niet

Sinds enkele weken in bezit van een raptor 30v2

na heel wat sleutel en afstellen wou ik eindelijk de heli invliegen maar ik krijg de motor niet gestart

De motor heeft sinds ik die gekocht heb twee maal gedraaid één maal bij de aankoop en enkele dagen geleden in de modelbouwwinkel bij het afstellen

nu begrijp ik niet meteen waarom die nu niet meer start, mijn bougie gloeit de brandstof toevoer is zuiver (geen lucht in de leidingen)

de afstelling van de motor staat op één en een kwart

enige suggesties hoe ik de motor gestart krijg?

alvast bedankt
 
Als een nitro motor juist afgesteld is, staat de stationairschroef zodanig dat het geheel niet uitvalt als het gas helemaal dicht getrokken wordt..
Er is in principe altijd een klein doorvoertje te zien als je in de carb kijkt.

iets gas bijgeven (bij mn auto doe ik dat meestal door de trim van het gas even wat hoger te zetten) kan helpen, als de motor al goed is afgesteld.

Maar jij moet al je schroeven opnieuw instellen als ik het goed begrijp...
Dan moet je even de tut. over brandstofmotoren bekijken, te vinden onder het forumonderdeel "brandstof auto's".

Daarna zul je al een aardig eind op pad zijn denk ik:cool:
 
Begin met in de handleiding van de specifieke motor na te kijken hoe de motor normaal moet zijn afgesteld met fabrieksinstellingen.
Dus kleine naald en grote naald.
Zelf heb ik heel veel zitten klooien in het begin met het afstellen. Uiteindelijk weet je zelf niet meer wat je aan het doen bent. TERUG naar begin fabrieks instellingen. Dan loopt de motor wat rijk, maar hij gaat lopen !

Kijk ook in de handleiding of je de vollledige gang van gas open tot gas dicht kan maken met de servo aansturing. En natuurlijk of de carb niet volledig open staat in plaats van bijna dicht..... Geeft een totaal ander geluid dan dicht trouwens......

En draait de startmotor wel genoeg toeren....
 
Dag Witwas,als je hem slecht gestart krijgt moet je met een vinger even de uitlaat dicht houden dan krijg je via de uitlaat druk op de tank waardoor je een betere brandstof toevoer krijgt op het moment dat je merkt dat hij begint te pruttelen moet je gelijk de vinger erafhalen anders verzuipt hij.

Succes,Turbulence
 
Op een nitro heli motor staat geen stationaire stelschroef. Het vrijloop toerental (stationair) wordt door de stand van de gashevel bepaald, dus door de gasservo.
Enkel op benzine motoren voor heli's ben ik deze al tegengekomen maar deze werd nooit gebruikt!!
Dus via uw gas-trim de stand aanpassen dat em blijft draaien.
De juiste ATV (servoweg) van de gas instellen met de gastrim op nul!!
Als de motor draaide bij uw modelbouwwinkel zou ik niet direct de schroeven beginnen verdraaien.

Mario
 
Is de spanning van je batterij op de gloeiplug voldoende ??
Eventjes de plug eruit en kijken of die mooi fel oranje gloeit !
Er zat laatst op de club een rookie te sukkelen met zijn vliegtuigmotor, na 10 tal minuten ben ik gaan helpen , het eerste dat ik naar keek was dat en probleem opgelost ! Zeker als ge zegt dat ie al gedraaid heeft .
Goede tip !! Leer zelf je heli afstellen dit is ook belangrijk om te leren vliegen!
Waar heb je de heli gekocht ?
 
Dan heb ik wat gemist, afbeeldingen, woordje uitleg aub???
Nooit te oud om te leren!

Je bedoelt toch niet de mengselschroef voor stationaire loop, dit is geen stationaireschroef !!

groeten
Mario
 
Sinds enkele weken in bezit van een raptor 30v2

na heel wat sleutel en afstellen wou ik eindelijk de heli invliegen maar ik krijg de motor niet gestart

De motor heeft sinds ik die gekocht heb twee maal gedraaid één maal bij de aankoop en enkele dagen geleden in de modelbouwwinkel bij het afstellen

nu begrijp ik niet meteen waarom die nu niet meer start, mijn bougie gloeit de brandstof toevoer is zuiver (geen lucht in de leidingen)

de afstelling van de motor staat op één en een kwart

enige suggesties hoe ik de motor gestart krijg?

alvast bedankt

Heb je wel brandstof getankt? Gebruik je goede brandstof?
 
laurens&helicrasher u heeft beide beetje gelijk .simpel uitgelecht :je hebt een carburator met een of twee schroeven [denk even aan automaat en schakel brommer} inde geval van st . afst denken de meesten dat we de gas schuif hoger of lager zetten maar als je de gas schuif zet en je steld het mengselschroef dan veranderdt het toerental ook
 
Sanmos, sorry jong, maar ik heb volledig gelijk en niet een beetje!

Leg eens uit hoe je uwen brommer laat draaien met een gesloten gasschuif? Ge gaat lang moeten draaien aan uw mengselschroef van de leegloop maar denk niet dat het zal lukken.
Wa heeft een automaat en schakel brommer te maken met stelschroeven?

groeten
Mario
 
oke helicrasher anders gesteld uw zet u trim op een kwart open wat gebuert er als je aan de mengsel schroef draait ?
let wel ik heb van af mijn 14e verschilende motor typen onder handen gehad !
 
Hoi Sanmos,

Daar zit het hem juist, uw trim doet dan dienst als stationaire stelschroef. (op de motor zelf staat die niet)

Het enige en eigenlijk belangrijkste wat de mengselschroef voor stationaire loop doet is de verhouding brandstof/lucht regelen om een optimale verbranding te krijgen. (daardoor veranderd ook het toerental dus)

Dit is natuurlijk al erg technisch en doet weinig ter zake aan het probleem van de starter van het topic.
Ikzelf heb negen jaar als auto/motor mechanieker gewerkt.

groeten
Mario
 
De stationaire schroef begrenst mechanisch hoever het gas (gasschuif) dicht kan.
De stationaire mengselschroef daarentegen regelt het mengsel (natuurlijk).

Op de carburator van mijn heliemotor (os hyper .50) staat géén stationaire schroef hetgeen logisch(en nutteloos) is want de motor-cut zou niet meer werken hé.....

Bij (methanol)motoren van rc auto's staat (stond) wél een stationaire schroef op de carburator omdat als je remt zou de gasschuif helemaal dicht gaan en zou de motor dan stilvallen....

Dus ik schaar me helemaal achter helicrasher ondanks zijn weinig vertrouwenwekkende forumnaam....:mrgreen: ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top