F3A B/C wedstrijden 2009

Discussie in 'F3A' gestart door NoLimit, 27 nov 2008.

  1. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Lekkerkerk
    F3AC...de Active is er klaar voor, nu ik nog... ;)

    De nodige moed verzameld en toch maar het plan gevat om volgend jaar mijn entree te maken in deze instapklasse. :cool:

    De eerste wedstrijddata zijn al bekend zag ik;

    Zondag 26 April MVC Delta Oss
    ??? Mei MVC Son
    Zaterdag 27 Juni Gouda
    ??? Augustus MVC Delta Vlissingen.

    Zijn er meer misschien meer starters die net als ik hun debuut maken volgend jaar?

    Verder zijn tips van meer ervaren 'F3A veteranen' natuurlijk ook altijd welkom in dit draadje.

    Groeten,

    Wilfred
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ik ben zeker geen ervaren F3A veteraan, maar begin dit jaar ook niet voor het eerst.

    Je hebt een goed besluit genomen, het is echt een leuke sport en de wedstrijden zijn toch een leuke manier om je 'krachten te meten' en om andere 'gekken' tegen te komen.

    Ik heb nu 2 jaar meegedaan in de C buiten, en er enorm veel van geleerd.

    tips.. tjsa.. ik heb sterk het vermoeden dat er een 1:1 relatie is tussen 'aantal uren geoefend' en 'plaats behaald in wedstrijd'.... ;)

    nog een tip die mij net te binnen schiet: besteeds veel aandacht en tijd aan het afstellen van je toestel. Ik denk dat dat heel erg onderschat wordt, met een goed uitgetrimd toestel maak je het jezelf een stuk makkelijker om goed te vliegen.. als je daar nog niet minstens een maand mee bezig geweest bent, heb je het waarschijnlijk nog niet genoeg gedaan ;)
     
  3. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Volgend jaar wil ik ook beginnen met de F3A-C. Heb het afgelopen jaar maar even uitgesteld omdat ik er nog niet aan toe ben en mijn F3A kist gecrashed was. Nu ben ik mijn nieuwe Oxalys 50'je aan het verkennen en langzaam maar zeker begonnen met het finetunen, maar het schiet niet erg op aangezien het echte vliegseizoen afgelopen is en ik veel te gespannen ben door mijn crash (inmiddels al 5 maanden geleden). Naja, maakt niet zoveel uit.... kan ik mooi mijn Tojeiro 140 2x2 F3A electro gaan bouwen voor volgend jaar, en al die andere kistjes die met verwachting klaar staan om gebouwd te worden:D

    Wat ik kan aanraden: zoals Henry al schreef zeer goed de kist afstellen. Experimenteer eens met props, zwaartepunt, diff's en expo's, etc. Zo leer je je kist kennen. Zoek ook een soort van 'coach'. Iemand die verstand van zaken heeft en je precies vertelt wat er goed is aan je figuur en wat minder. Anders kom je op een bepaald moment ook niet meer verder. Met een Maatje van onze club ben ik afgelopen jaar zo ook lekker aan het kloten geweest:p Zo kom je verder, en het is ook heel gezellig!:D
    Verder: vooral durven! Maak niet dezelfde fout als ik deed om fijn rondjes te blijven vliegen, maar wen je steeds meer aan van links naar rechts te vliegen en weer terug door middel van een turn-figuur.

    Groetjes,

    Julius
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2009
  4. hezik

    hezik Guest

    Nog een tip:
    http://www.f3jscore.com/f3p/documents/Judging_Presentation_Indoor.pps

    Als je weet waarop gejureerd wordt, kun je heel veel punten winnen met eenvoudige kleine dingen, dingen waar je zelf misschien niet zo snel aan zou denken. Het volgen van de jurycursus die onregelmatig gegeven wordt, is ook een aanrader.

    Dit document is voor indoor, maar de concepten zijn wel hetzelfde. Als je zoekt op dit forum naar username 'hankyloony', die heeft wel meer van dit soort presentaties. Zoeken op de knvvl site en op www.f3a.nl kan je daarin ook helpen.

    Voor het C programma:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/rc3.wmv

    Veel kijken en na proberen te doen. Op 1 ding na; ergens gebruikt hij een stallturn als keerfiguur; dat mag in het echt niet.
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Wilfred,

    Een jaar of drie geleden was deze site voor mij een eyopener:
    TBM | How To Become An Awesome Pilot
    En dan vooral de eerste vervolgpagina:
    TBM | How To Become An Awesome Pilot - Sequence

    Pas toen realiseerde ik mij dat je je richtingsroer moet gebruiken.
    Bij mij is daarna het leerproces in een aantal fasen verlopen.
    - Gebruik van richtingsroer in de horizontalen
    - Gebruik van richtingsroer tijdens rollen en delen van rollen
    - Gebruik van richtingsroer in elke vluchtrichting
    - Synchroon gebruik van verschillende funkties
    etc.

    Als je eenmaal bezit bent met F3A ga je je realiseren dat er steeds weer nieuwe aspecten zijn die je niet beheerst waardoor je vliegen niet perfect is.
    Herken je tekortkomingen en ga daar specifiek aan werken. Je komt in een leuk traject terecht.

    Groet,
    Hans
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Op de site van Delta-Vlissingen is te lezen dat zij op dit moment geen veld hebben. Ik ga er dus eigenlijk van uit dat die wedstrijd ergens anders plaats zal vinden.
    Wat je in ieder geval aan de data ziet is dat je aan het begin van het seizoen er klaar voor moet zijn.
    Misschien zijn wil Winfried wel weer een invlieg-demo-dag organiseren bij voldoende belangstelling.
    Zie dit draadje van destijds:
    deelname-rc3-wedstrijden-20

    Daarnaast is het nuttig om samen met mij en/of Hezik/Br@m in Utrecht het programma door te nemen (wij ge-drieen vliegen aldaar).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Kijk eens aan, dat zijn al heel wat bruikbare reacties in korte tijd!

    @Henri : Wat de fijnafstelling betreft, die moet nog gebeuren.
    Als leidraad gebruik ik de Duitse en Engelse trimcharts uit RC3-Training

    Verder moet ik me ook nog verdiepen in diverse Mix , Expo en Differential functies, heb hier tot op heden nog niet mee geëxperimenteerd.

    In de Duitse trimchart gaat men hier wat verder op door las ik.

    Wat vragen die bij me opkomen:

    Mix : Rudder altijd mee laten sturen met ailerons of alleen tijdens meskant?

    Elevator ook in een mix functie opnemen?

    Differential : aileron uitslag naar boven moet geloof ik kleiner zijn dan naar beneden.
    (ooit heb ik de percentages geweten maar dat is te lang geleden…)

    En zo zijn er vast nog een aantal functies te bedenken die waarschijnlijk een vanzelfsprekendheid zijn in de kunstvliegerij...ik hoor het graag van een ieder die hier ervaring mee heeft.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Als besturing gebruik ik overigens bovenstaande Futaba FieldForce 8 met TM-8 2.4Ghz module, genoeg mogelijkheden denk ik zo.

    Verder de jurering PowerPoint bekeken, pittige job heb je als jurylid zijnde, vak apart..petje af.

    RC3 filmpje van Derk had ik al een tijdje en dient als basis voor de AFPD simulator, erg handig om zo alvast wat kunnen oefenen in de wintermaanden.

    @Julius : Ook een aspirant F3A-C kandidaat voor 2009 dus, welkom op dit draadje! Altijd fijn om een lotgenoot te hebben 

    @Hans : die TBM links zijn zeer nuttig zo te zien, er word een praktische en gedetailleerde aanpak beschreven, vooral met die embedded video’s erbij.
    Heb er net even vluchtig naar gekeken maar ik zal er dit weekend eens echt voor gaan zitten. Waarschijnlijk vind ik hier al wat antwoorden over het eerder aangehaalde Mix, Expo & Differential gebeuren.

    Ik vlieg stickmode 1 (gas & ailerons rechts) simpelweg omdat dat ooit zo is aangeleerd.

    Zo’n invliegdag spreekt me wel aan, misschien kunnen we dat t.z.t. in het voorjaar nog eens aanslingeren.

    Kom zeker nog een keer langs in Utrecht, had het al eerder willen doen dit najaar maar is er door diverse omstandigheden niet van gekomen helaas. Laat even weten wanneer jullie gaan vliegen dan zal ik proberen of ik er de eerstvolgende keer bij kan zijn.
     
  8. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    De FF8 heeft genoeg mogelijkheden, hoef je niet in te ruilen.

    Een 'awesome pilot' vliegt coordinated turns uit de hand, dus zónder rol->rudder mix. Een F3A piloot vliegt uberhaupt geen bochten maar uitsluitend keerfiguren dus die rol->rudder mix behoor je niet te gebruiken. :)

    Expo kun je alvast instellen op je zender want dat is wel gebruikelijk. Begin met 30% op rol en elevator en 50% op rudder. Vervolgens naar eigen smaak aanpassen.

    Differential: begin bij een zuivere middendekker zonder differential. Eventueel kun je nav hoe de kist zich gedraagt wat differential instellen.

    Voor zuiver rollen heb je nog mixex rudder->elevator en rudder->aileron, om roll- en pitch-coupling te compenseren.

    Verder is er nog van alles mogelijk.

    Eén van de beste sites die ik weet mbt instellen van mixes is de duitse serie 'Du fliegst wie Du einstellst':
    http://www.rc-network.de/magazin/artikel_06/art_06-112/art_112-01.html

    En lees vooral ook Teile 1 - 4 want dit is zeer de moeite waard.

    En natuurlijk ben je welkom in Utrecht (wel even lid worden :) )
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2008
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Klopt, DELTA Vlissingen organiseerd volgend jaar GEEN wedstrijden :-(

    gr, Nico
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2008
  10. hezik

    hezik Guest

    Aangezien Utrecht al op de agenda gezet was voor A, misschien dat B/C daar ook nog wel kan dit jaar.. ik loop al 2 jaar te lobbyen hiervoor :p

    Wel ruk voor Delta dat het veld niet beschikbaar is, sterkte, niet kunnen vliegen wordt je gek van, weet ik uit ervaring :)

    Vergeef Br@m, hij's tegenwoordig secretaris, maar je kunt natuurlijk ook een keer komen gastvliegen zonder lid te worden.. :)
     
  11. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    @ hezik
    heb je al een kist om mee te doen?
    de adrenaline schiet al goed op, is nu gefolied ben nu bezig met de rompt te spuiten.
    het is toch de bedoeling dat hij dit jaar nog vliegt :lol:
    als hij klaar is, dan kom ik wel een keer bij jullie vliegen om hem te showen.
    en even bij kletsen natuurlijk

    tussen haakjes ik ben er wel in voor een trainings dag.
    we zijn tenslote ook newbies in de B :lol:
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2008
  12. hezik

    hezik Guest

    Ik heb altijd wel een kist, mijn Oxalysje is er altijd nog, als die het wordt, wordt het wel C en geen B komend jaar.. in goede doen zou ik B er zeker wel mee aandurven, maar ook al is ie gerepareerd en zie je het niet, sinds er een auto over de vleugel heeft gereden, vliegt het ding niet zo strak meer als voorheen..

    Het kan ook nog zijn, afhankelijk van het weer, dat ik met een 1m Extra 260 aankom van e-flite, dat ding vliegt het C programma namelijk ERG mooi. Dat is een beetje afhankelijk van de wind op dat moment.

    (e-flite-extra-260-480-arf)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    hhhmmmm....... je gaat toch niet c vliegen voor de bekers hé :wink:
    of zit er nog iets in de geheime pijplijn te broeien wat er nog niet bekent mag worden :lol:
    ik zal het wel jammer vinden als je c gaat vliegen, we zitten toch aardig op het zelfde niveau zeker het laaste jaar.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Ik ook wel maar sinds de laatste wedstrijd nog niet weer gevlogen met een F3A kist, dus vermoed dat je nu wel afstand hebt genomen, wat je al had, want als ik mij niet vergis prijkt er straks op jouw prijs een 1 en op de mijne een 2 :p

    en nee, niet voor de bekers, heel eerlijk gesproken interesseren mij die niet zo, als men vind dat dat nodig is, wil ik best buiten mededinging meedoen, maar dat lijkt mij eigenlijk een beetje onzin, volgens mij doen er volgens jaar genoeg mensen mee waarvoor ik heel erg mijn best zou moeten doen om dat te verbeteren, als ik dat al zou kunnen.. ik zie mijzelf zeker nog niet 'op zeker' in de top drie het komende jaar, hoor..

    en nu weer terug on topic ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2008
  15. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Lekkerkerk
    @Bram : wat betreft expo, nooit eerder gebruikt, (warning, newbie alert! :newbie:) : stel je die de 30% en 50% negatief in neem ik aan zodat bewegingen rond neutraal positie minder gevoelig worden?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Differential: Mijn Active is geen zuivere middendekker, zoals je hierboven kunt zien ligt de vleugel onder de middellijn. Welke basis differential setting zou je hiervoor kunnen hanteren?

    De mix setting theorieën voor het zuiver rollen heb ik inmiddels doorgenomen en lijken me duidelijk. Volgens mij een kwestie van vlieggedrag observeren en vervolgens de mixers hierop loslaten. Kan je wel een middagje voor uittrekken zijn denk ik...:cool:
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Bijna alle moderne ontwerpen hebben de vleugel iets onder de middellijn liggen. Ik zou starten met iets van 10% differential en van daaruit verder werken. Het blijft toch een kwestie van iets instellen en dan vliegend uitproberen, zo heel veel maakt het dus niet uit waar je begint.

    Wees voorzichtig met mixers.. hoe minder hoe beter, eigenlijk wil je geen mixers.. reden.. bijna alles wat je kunt mixen, is snelheidsgerelateerd.. een mix die op een moment gunstig is, kan op een ander moment juist weer ongunstig zijn.

    Expo is een persoonlijk iets, niet wettelijk verplicht ofzo. Doelstelling van expo is (in ons geval) je meer nauwkeurigheid te geven rond de middenstand. Buiten vlieg ik meestal met expowaardes rond de 20~30 % op rol, 10~20% op hoogte en 50~60% op rudder, maar dit is allemaal ook afhankelijk van het toestel.

    Zoals de engelsen zeggen 'your mileage may vary'.
     
  17. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Okido...gaan we proberen...

    Foutje zie ik nu, moet precies andersom zijn als je met differential settings aan de slag gaat...
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Er is niet echt een moeten, het hangt ook met de geometrie van je vleugel samen.

    Sommige vleugels hebben bv. de scharnierlijn aan de bovenzijde van de vleugel zitten, en dan kan het mogelijk zijn dat je een 'omgekeerd differential' nodig hebt. Kwestie van proberen dus :)
     
  19. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    De belangstelling voor de F3A gaat toenemen, goed te horen dat er nagedacht wordt over zaken waar je voorheen misschien niet zo bij stilstond. Dat is de toegevoegde waarde van het kunstvliegen nl. net iets meer uit het vliegtuig en jezelf halen dan voorheen.
    Zelf draai ik al wat jaartjes mee in het kunstvliegen en het blijft een uitdaging en je raakt nooit uitgeleerd. Ik vlieg met de Rhapsody en de Leviosa meestal met 75 of zelfs 80% expo, hierdoor wordt het model rustig en ziet de jury niet dat je heeeeel langzaam corrigeerd. Differentiaal (neg. als scharnier boven zit is minimaal (3 mm bij volle uitslag) van 20 mm.

    Zo'n trainingsdag is heel goed, ben benieuwd wanneer jullie dat gaan doen, is heel leerzaam en gezellig, ik hou mij aanbevolen.
    Veel succes, dagen als vandaag daar moet je het van hebben om iets te trimmen, geen wind en alle rust.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ben het helemaal met je eens Richard.. vlieg dus nog niet zo lang F3A maar wel behoorlijk verslaafd.

    Er is ook 1 negatief bijeffect wat ik (en Hans iig ook) merken: je raakt qua vliegtuigen redelijk verpest. Ik wil nu alleen nog maar neutraal vliegende toestellen, en daar sluit je een hoop leuke kistjes mee uit.. :p
     

Deel Deze Pagina