beginnersvliegtuig

  • Topicstarter Topicstarter jentel
  • Startdatum Startdatum
J

jentel

Guest
Hey allemaal,

Ik zou graag met de modelbouw willen beginnen en ik heb al een paar vliegertjes in het vizier.
Ik zou voor een tweedehands, brandstofmodelletje gaan, een trainer
ik heb gevonden: een laser ibis met een 4 cc
een colibri met een 6.49 cc

Welke verkiezen jullie persoonlijk?

mvg
 
Hallo Jentel,

Tussen die 2 verkies ik de Ibis. Ervan uitgaande dat ze beiden goed gebouwd zijn en in goede staat verkeren.

Zoek ook even op het forum op die namen, over beide toestellen is al meer geschreven, inclusief tips en truucs om ze goed te laten vliegen.

En probeer daarna eens het woord "Calmato", de naam van de populairste beginnerskist op het moment. Gegarandeerd leeslezier en veel nuttige informatie.

Als je je woonplaats vermeld is er wellicht iemand die je kan uitnodigen op zijn club te komen kijken. zo kun je eens zien hoe het allemaal werkt en veel tips krijgen van ervaren hobby-genoten.

Groet,
Gerben
 
Wat een rare keuze. De IBIS is een grote Kolibri, of de Kolibri is een kleine ibis.

Een kolibri is met 6,5 cc zwaaaaar overpowered.

De Ibis is groter en ook passender gemotoriseerd.. voor een beginner zou ik de Ibis kiezen bij deze keuze, als je een ragkistje zoekt de Kolibri..
 
als je van de standaard aanbevolen motoren afstapt kan t zijn dat je ding helemaal niet meer goed vliegt... dat de motor te krachtig is , krijg je als gevolg dat hij durft scheef trekken door de torque enzzz
ook is t al voorgekomen dat de trillingen de vlieger schade aanbrengen, omdat t vliegerke niet berekend is op de sterkere motor.

je kan als beginner maar beter goed uitkijken, anders heb je al snel kosten.
een veilig vliegerke met ne standaard aanbevolen motor is niet schadelijk voor de vlieger en je bankkaart.
 
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

deze zou perfect zijn maar hoe zou ik deze in oost vlaanderen krijgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even afspreken met verkoper en er met je ouders en een ervaren clublid eens langsrijden (die laatste kan je thuislaten als je er zelf al wat van kent, maar dat is nu nog niet het geval, denk ik)...

Laten opsturen zou ik nooit aan beginnen, is ook niet erg praktisch met een volledig vliegtuig.

Zijn er geen clubleden die een trainer op overschot hebben? Als ze weten dat ie in de club blijft vliegen, maken ze vaak een nog lagere prijs (echt een vriendenprijs).
 
Rare keuze Hezik?
De Ibis is groter en heeft rolroeren.
De Colibri wat kleiner en heeft geen rolroeren.

De Colibri's die ik gevlogen heb vond ik maar matig.
Ik weet dat Stevo andere ervaringen heeft, maar dit is mijn ervaring.

Overigens een 4cc op een Ibis lijkt me wat te kort en 6.5cc op een Colibri is zeker af te raden voor een beginner. Een Colibri vliegt al vrij snel van zichzelf en het extra gewicht van een 6.5cc zal zeker niet helpen.

Op die Calmato zit een wat oudere OS Max motor. Zo te zien een FP type. Hoeft geen probleem te zijn, waren prima motoren voor het geld, als hij maar een goed baasje gehad heeft. Wees er wel bewust van dat de geglijlagerdeFP motor wat minder vermogen had dan een kogelgelagerde motor zoals nu gebruikelijk is.

Als je een eind moet rijden om dat toestel te halen komen de brandstofkosten bij de aanschafprijs. Houdt dat goed in de gaten, een nieuwe Calmato met motor kost niet zo heel veel meer.

Succes,Gerben
 
hoeveel zou een complete calmato met afstands bediening en al kosten?

mvg
 
Rare keuze Hezik?

Ja, ik denk dat je mij niet begrijpt, ik vond het een rare keuze omdat de kolibri veel zwaarder gemotoriseerd is dan de ibis.. je zou dat precies andersom verwachten.

De Ibis is groter en heeft rolroeren.
De Colibri wat kleiner en heeft geen rolroeren.

Dat zal een optie zijn, de Colibri die ik zo af en toe zie vliegen, heeft wel degelijk rolroeren..

Overigens een 4cc op een Ibis lijkt me wat te kort en 6.5cc op een Colibri is zeker af te raden voor een beginner. Een Colibri vliegt al vrij snel van zichzelf en het extra gewicht van een 6.5cc zal zeker niet helpen.

Dat was precies waarom ik het een rare keuze vond ;).. overigens zal een IBIS met een goede 4cc ook prima vliegen, het is geen kist die perse bakken vermogen nodig heeft. Ik heb zelf de IBIS (protech) gevlogen met een OS 46 FXI en dat ging als de spreekwoordelijke brandweer, is eigenlijk al veel te veel.

De electro calmato zou ik sterk afraden. Kyosho heeft er de plank wat mij betreft een beetje mee misgeslagen. Je moet al een gat maken in het motorschot om de lipo zo ver mogelijk naar voren te halen, en dan nog is er lood nodig. Als ie eenmaal vliegt, vliegt ie wel, maar echt lekker vond ik 'm niet vliegen. Dan zou bv. de Mentor van multiplex volgens mij een veel betere keuze zijn, ook al omdat die van elapor is en daardoor veel meer 'hufterproof'...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik begin is het wel met brandstof, gewoon voor het gevoel, ja hoe moet ik het zeggen.
 
Hey jentel,

Ik vernam in uw vorige post dat je van oost-vlaanderen bent.. Waar? Dicht bij ronse?
Want daar is deze winkel en dat is echt een aanrader. Geven veel info, snelle levering en zijn erg correct;)
 
Back
Top