Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

In Zeeland kan dat nog misschien, maar probeer het hier in de Randstad maar eens;) Daarnaast zullen we het onderwerpje veiligheid nog maar even buiten beschouwing laten,


helemaal veilig is het idd nooit,en lekker vliegen doet het ook al niet,maar je moet wat als je nergens meer kunt vliegen.in terneuzen zit al 10 jaar een vliegclub zonder veld en in oostburg is het ook afgelopen.

plaats genoeg in zeeland zou je zeggen maar nergens voor een vliegveldje,dan hebben jullie in de randstad nog meer..
 
En in Hulst dan, Drestar, daar hebben ze net een (her)nieuwd veld, dacht ik.
Je doet er niet verstandig aan overal (en vooral niet op een openbare) wild te gaan staan vliegen. Dit doet het beeld over modelvliegen in Zeeland géén goed, en dit zit toch al in een moeilijk parket..........

Jan.
 
En in Hulst dan, Drestar, daar hebben ze net een (her)nieuwd veld, dacht ik.
Je doet er niet verstandig aan overal (en vooral niet op een openbare) wild te gaan staan vliegen. Dit doet het beeld over modelvliegen in Zeeland géén goed, en dit zit toch al in een moeilijk parket..........

Jan.


in hulst heb ik onenigheid gehad zoals vele anderen dat daar ook hebben gehad,wat ik ervan gehoord heb
de bazen daar maken blijkbaar regels die voor zichzelf niet lijken te gelden.

zo had ik onenigheid over een maat propellor..ik had voor mijn vliegtuig toen net een heleboel 11x6 props gekocht waar eerst niets van gezegd werd (en zat op 72DB)en toen ik daar al een paar maanden mee vloog moest ik opeens een 11x7 gaan gebruiken ivm het geluid zo zeiden ze daar,omdat ze als reden opgaven het geluid zo minimaal mogelijk te willen houden voor als ze met vijf tegelijk zouden gaan vliegen wat ik daar overigens nog nooit gezien heb,

maar goed! dit vond ik dan belachelijk dus heb ik daarover woorden gehad.en dat terwijl ze zelf met vliegtuigen vlogen die echt veel te veel herrie maakten.

gelukkig had ik op dat moment nog geen lidmaatschap betaald en had daar dan gelijk ook geen zin meer in..ook werd er nog gezegd dat ik bij hun niet mocht hoveren en torqen,sportvliegen is daar schijnbaar ook niet toegestaan.we zijn een gezelligheids club voor mensen die gewoon wat samen willen vliegen werd me verteld.

ik ben al op verschillende vliegclubs geweest,maar zoals het er in hulst aan toe gaat heb ik nog nergens gezien.
 
wow! groot leger!, knap dat ze dat vroeger konden maken, ongelofelijk hé!,
ik zou oook weleens naaar chnia willen:)
 
in hulst heb ik onenigheid gehad zoals vele anderen dat daar ook hebben gehad,wat ik ervan gehoord heb
de bazen daar maken blijkbaar regels die voor zichzelf niet lijken te gelden.

zo had ik onenigheid over een maat propellor..ik had voor mijn vliegtuig toen net een heleboel 11x6 props gekocht waar eerst niets van gezegd werd (en zat op 72DB)en toen ik daar al een paar maanden mee vloog moest ik opeens een 11x7 gaan gebruiken ivm het geluid zo zeiden ze daar,omdat ze als reden opgaven het geluid zo minimaal mogelijk te willen houden voor als ze met vijf tegelijk zouden gaan vliegen wat ik daar overigens nog nooit gezien heb,

maar goed! dit vond ik dan belachelijk dus heb ik daarover woorden gehad.en dat terwijl ze zelf met vliegtuigen vlogen die echt veel te veel herrie maakten.

gelukkig had ik op dat moment nog geen lidmaatschap betaald en had daar dan gelijk ook geen zin meer in..ook werd er nog gezegd dat ik bij hun niet mocht hoveren en torqen,sportvliegen is daar schijnbaar ook niet toegestaan.we zijn een gezelligheids club voor mensen die gewoon wat samen willen vliegen werd me verteld.

ik ben al op verschillende vliegclubs geweest,maar zoals het er in hulst aan toe gaat heb ik nog nergens gezien.

100% OFF TOPIC
Als je je gal wil spuien over Hulst doe dat dan in een ander topic, dit slaat HIER nergens op. :twisted:
 
Meneer thermiekbel, mijn vooral nederige excuses voor het min of meer off topic gaan van drestar, dit was zijn reactie op een opmerking van mij, iets wat hem kennelijk hoog zit/zat. Ik heb dit dus "uitgelokt" en u hiermee kennelijk gekrenkt. Nogmaals mijn excuses.

Brabo in china, mijn excuses voor het uitlokken van "off topic" reacties in uw topic, iets wat overigens helemaal mijn bedoeling niet was, ik hoop dat u deze aanvaard.

Jan.
 
Laatst bewerkt:
Meneer thermiekbel, mijn vooral nederige excuses voor het min of meer off topic gaan van drestar, dit was zijn reactie op een opmerking van mij, iets wat hem kennelijk hoog zit/zat. Ik heb dit dus "uitgelokt" en u hiermee kennelijk gekrenkt. Nogmaals mijn excuses.

Brabo in china, mijn excuses voor het uitlokken van "off topic" reacties in uw topic, iets wat overigens helemaal mijn bedoeling niet was, ik hoop dat u deze aanvaard.

Jan.


je hoeft voor mij helemaal geen exuses te maken hoor 4stroke,is nergens voor nodig.
in een topic heb je ook wel eens uitlopers die op andere aanverwante onderwerpen terecht kunnen komen,wat heel normaal is want van het 1 komt het ander.dat krijg je meestal als een topic wat langer wordt en in dit geval kwam het van: op de openbare weg te vliegen.dus ik ben het helemaal niet eens met meneer thermiekbel dat hij zich hierover zo druk maakt,tenzij hij er belang bij heeft doordat hij misschien zelf bij club hulst hoort..maar dat weet ik dan niet,
 
Laatst bewerkt:
Vanuit hier ook een abotje !
Erg interessant overigens..

Jan
 
Hallo Brabo,
Hier een andere Brabo, nu woonachtig op de Veluwe, maar ook ooit rondgelopen tussen het Terracotta leger, EN op de stadsmuur van Xi'an, waarbij ik al visioenen kreeg om er met een C172 touch and goes op te maken...een model moet zeker kunnen!

Veel plezier daar.
 
Hallo,

Voor ik weer verder ga even wat antwoorden en opmerkingen:



@vjete:

Het klopt dat het leven hier erg goedkoop is. Als je maar wegblijft van alles wat maar geimporteerd is of een bekende naam heeft. Mijn etensbudget is ongeveer 5 euro per dag.

Bekende (buitenlandse) merken zijn daarintegen juist weer extreem duur, soms wel 3x zo duur als in Europa.




@corvl:

frequentie bord is later wel gekomen, maar uiteindelijk weer verdwenen. Beetje lastig aangezien we niet op een vaste plek zaten. Nu wordt er iedere vliegdag door iemand een overzicht gemaakt van alle aanwezige frequenties. Meestal geen probleem omdat iedereen toch een kanaal zoekt wat weinig of niet gebruikt wordt. Ook gaan er veel over op 2,4 Ghz op dit moment. Het genoemde incident met mijn trainer is uiteindelijk ook het enige geweest. Aangezien zowel ikzelf als de persoon in kwestie beide wisten dat we op dezelfde kanalen zaten, maar hij vergat om zijn zender af te zetten was het gewoon een ongelukje. Daar had een bord waarschijnlijk ook niets aan geholpen.




@H.B.Busking:

"Statement

Nederland (Europa) een democratie... er mag niks... alleen denken is vrij
China een totalitaire (economische) macht, volkspartij... er mag alles... alleen vrij denken is verboden"

Dit is dichter bij de waarheid dan je zou denken. Buiten China wordt vaak gedacht dat het een soort politiestaat is waar niets mag. Niets is echter minder waar. Er is juist heel veel mogelijk omdat er veel zaken niet (kapot)geregeld zijn en dan dus mogen/kunnen. Ook maken mensen zich hier wat minder druk om wat anderen doen, iets wat in ons calvinistisch landje toch wel vaak het geval is.

Aangezien hier bijna alles om geld draait is dat ook een hele goede motivator om zaken voor elkaar te krijgen

Ik merk in de praktijk erg weinig van controle of andere beperkende zaken. Natuurlijk is de nieuwsgeving gecontroleerd en is het internet niet volledig vrij (maar dat is met een proxy server wel op te lossen, wat dus ook iedereen doet) maar buiten dat is er niet zo veel aan de hand.

Zelfs het vrij denken, het hebben van een mening en er voor uitkomen is niets vreemds. Het publiceren van artikelen wat anderen tegen de regering kan opzetten wordt daarentegen niet echt gewaardeerd.

Uiteindelijk is niets zwart-wit. Je kunt je ook afvragen hoe democratisch USA bijvoorbeeld is en wat voor vrije nieuwgeving daar is.

Heel veel mensen willen hier uiteindelijk gewoon hun ding doen, familie opbouwen, kinderen grootbrengen, wat reizen en daarnaast nog wat hobbyactiviteiten. Zolang dat allemaal kan maakt het ze allemaal niet zoveel uit.




@thermiekbel:

Er wordt hier weinig met zweefvliegtuigen gevlogen. In Hong Kong is het hellingzweven erg populair. Zo erg zelfs dat het op verschillende plaatsen verboden is. Wat wel veel gedaan wordt, met name door universiteiten in competitie verband, zijn klasses zoals S8D en andere aanverwante klasses.

full

S8D van team Xi'an in Guiyang


Dan nog wat over het vliegen op de openbare weg en de veiligheid: alles moet een beetje vanuit het lokale oogpunt gezien worden. Veiligheid is iets waar hier iets anders mee omgegaan wordt dan wij gewend zijn.

Zo is het vliegen met modelvliegtuigen op een stille weg wel een van de minder gevaarlijke zaken die je hier ziet. Normaal gesproken is het rijden hier (wat ik iedere dag 140 km doe) een soort hindernissen parcour waarbij je op de snelwegen constant allerlei onverwachte zaken moet ontwijken. Zoals ezelwagens, voetgangers die op het laatste moment oversteken, trucks zonder verlichting, trucks tegen het verkeer in, auto's die plotseling stoppen en de beroemde straatvegers die met gevaar voor eigen leven hier de snelwegen met een bezem schoonhouden.

Dan heb ik het nog niet over de overbeladen trucks die zonder ABS op kauwgomballenrubber banden de bergen komen afdenderen. Iedere keer wanneer het hier begint te sneeuwen, zijn de wegen door de bergen vergelijkbaar met een scene uit een oorlogsfilm. Het grootste gedeelte van de trucks ligt in de greppels of ravijnen.

full


full


full



De plek waar wij vlogen (van de foto') was een erg rustige weg, zonder doorgaand verkeer. Auto's waren dan ook niet een probleem. Wel mensen die kwamen kijken wat er allemaal gebeurde. Die moesten dan ook iedere aan de kant gejaagd worden.

Later is er een heus modelvliegveld gekomen in de stad. Daar was dat precies hetzelfde. Er was zelfs een mannetje aangenomen wat er onder andere voor zorgde dat de kijkers aan de kant bleven.

Dergelijke situaties zouden in NL niet kunnen, hier ligt echt niemand daar wakker van. Wat niet betekent dat het dan automatisch gevaarlijk wordt. Het groepje waar ik mee vlieg heeft ondertussen wel zeker een gedragscode mbt veiligheid. Mensen die dat niet respecteren zijn dan ook niet welkom.

Welnu, genoeg geneuzeld. Ik ga snel verder met deel drie


Groet

Roald
 
Laatst bewerkt:
Wat wel veel gedaan wordt, met name door universiteiten in competitie verband, zijn klasses zoals S8D en andere aanverwante klasses.

Ik heb even gezocht bij de KNVvL en de FAI. Bij de KNVvL komt deze klasse niet voor, de FAI kent ze uiteraard wel maar geeft weinig informatie hieromtrent. De DAeC heeft het Raketenmodelle lijstje wel opgenomen in hun overzicht. Heb jij vanuit China wat meer info of sites (welke modellen en raketmotoren) ter beschikking over deze best wel heel interessante S klasse?
 
Erg leuke berichtgeving info over het land, de omgeving en je modelvliegervaring daar Roald, Hulde daarvoor!
 
Deel 3

Hallo allemaal,

Hierbij deel 3:


Het is ondertussen winter 2006. Een aantal zaken gebeurden er gelijktijdig.

Allereerst maakte ik een fout die volgens mij veel beginners, zeker die zonder begeleiding, maken: nl. het kiezen van een model puur op het uiterlijk.......

Ik ben altijd gek geweest van dubbeldekkers en kocht uiteindelijk een World Models Ultimate 120. De grootte werd bepaald door wat er in maximaal mijn auto paste. De motor was een OS 120 FS-II


full

WM Ultimate 120


Het model was al een tijdje klaar en er moest natuurlijk mee gevlogen worden, niet waar ? Ik vond dat mijn ervaring voldoende was om het eens te proberen, ha ha ha
Ik had natuurlijk geen enkel idee dat een dubbeldekker toch wel heel anders vliegt dan een trainer.....

De pre-flight check door twee chinese vrienden was wel iets heel bijzonders. Heel lang zijn ze bezig geweest om de aansluitnippel te zoeken voor de drukaansluiting naar de tank. Uiteraard heeft deze motor die niet aangezien die een pomp heeft, staat gewoon in de (engelstalige) gebruiksaanwijzing. Maar dat kreeg ik ze niet duidelijk.......en hoe doe je nu een pomp na in gebarentaal zonder dat het obseen wordt ?


full

Waar is die nippel nou.....? Rechts op de foto mijn hele grote vriend Li Xiao Hui (mr. Li). Spreekt 10 woorden engels en daar doen we alles mee.


Dat de motor al volgens het boekje was ingelopen en ook perfect liep in alle posities kon ze niet echt overtuigen. Na heel veel gedoe uiteindelijk toch maar gewoon gestart en opgestegen.

Potverdorie, dat was toch wel heel anders dan de Clouddancer !!!! VEEL meer power en heel anders reageren. Ik had continue het gevoel om achter de feiten aan te hollen. Dat de gasstick ook standen tussen volgas en stationair heeft, moest ik nog leren.

De landing werd al snel ingezet en daar werd pas echt duidelijk wat het grote verschil is tussen een dubbeldekker en een eendekker. Ik kwam op dezelfde manier binnen als ik gewend was om vervolgens het gas te sluiten naar stationair en het vliegtuig rustig uit te laten zweven. Dus niet met de Ultimate, die moet dus echt tot het einde gevlogen worden. Gevolg was dus dat die plotseling gewoon uit de lucht kwam vallen. Uiteraard zag ik dat niet aankomen en klapte die hard neer. Wonder boven wonder geen schade.

Nog een tweede vlucht geprobeerd die een stuk beter ging maar uiteindelijk toch maar besloten om maar even te wachten tot de vliegkunsten wat beter waren, soms moet je je ego maar even aan de kant zetten ;-)




Een andere ontwikkeling in die tijd was het feit dat Xi'an een echt modelvliegveld kreeg !!! Het was gesitueerd in een vrijetijdspark nabij een historische verzameling grafheuvels/tombes buiten de stad. De ligging was erg mooi en in het park waren een aantal kleine openluchtrestaurantjes waar je in de zomer lekker onder de bomen kunt zitten en eten.

Op de foto's ziet het er nog erg kaal en rommelig uit, uiteindelijk is alles opgeruimd en is er een mooi gebouw gekomen met een kantine, opslagruimte voor vliegtuigen, toiletten en een klein winkeltje met modelspulletjes. Het vliegveld was gebouwd door een van de plaatselijke modelwinkels en werd commercieel geexploiteerd. Er was iemend die daar permanent bij woonde en alles regelde.


full

In het begin

full

Chinees transport

full

Chinees transport 2


Het grote nadeel was het feit dat het bijna kompleet ingesloten lag tussen de bomen. Nu was er wel een doorgang tussen de bomen voor het starten en landen maar ideaal is natuurlijk anders. In het begin was het nog niet zo'n probleem, aangezien de bomen nog jong en dus laag waren. Maar dat werd later wel een probleem.


full


full



Het vliegveld was een grote verbetering, geen problemen meer met mensen op de baan. Geen gesjouw met je spullen en eten en drinken hoefde je ook al niet meer mee te brengen.




En ander ding wat begon te spelen in die tijd was mijn gezondheid. Ik ging door mijn rug tijdens een verhuizing en bleek een acute hernia te hebben. Ben eerst een maand thuis geweest, daarna een maand in een ziekenhuis in Hong Kong met uiteindelijk een operatie en daarna nog een maand revalideren.

Ik kon alleen maar liggen en staan. Zitten of auto rijden ging niet langer dan 15-20 min. Dat was nou precies de tijd die nodig was om naar het veld te komen. Ik moest van de doktor veel staan en lopen maar mocht niet werken. Dus..........vliegen !!!!
Die periode was ik bijna iedere dag op het veld te vinden omdat ik toch niets anders te doen had. Dat zorgde ervoor dat mijn vliegkunsten een stuk beter werden. Het duurde dan ook niet lang voordat de Ultimate wat vaker meegenomen werd.




Uit verveling heb ik toen nog een model gebouwd. Dat was de Dago Red, alweer van World Models. Voorzien van een OS FS-70. Een lekker ding om mee te vliegen en er zat behoorlijk de gang in. Ik kon hem toen voor weinig krijgen in een van de plaatselijke shopjes die alles wegdeed vanwege opheffing.

full

WM Dago Red

full

Therapeutische bezigheid: modelvliegen.... ;-)


Helaas was deze P51 niet een lang leven gegund. Omdat hij zo lekker vloog werd ik al snel overmoedig en begon meer en meer verschillende figuren te vliegen. Meskant ging perfect en stabiel dus dat was wat ik veel probeerde. Het ging mis toen ik een meskant probeerde met de buik naar mij toe. Gaf een verkeerde richtingsroer input en vervolgens kon ik de brokken opruimen.


full

Dago Dead

full

Rust in vrede



Van deze crash was ik goed ziek. Het was duidelijk dat ik op deze manier niet door kon gaan. Mooie modellen blijken niet altijd de beste keuze te zijn voor vliegplezier en een goede vliegvaardigheids ontwikkeling. Ik moest maar eens wat meer oefenen voordat er weer iets nieuws kwam.


Waar dat allemaal toe leidde komt de volgende keer weer.

Groet

Roald
 
Laatst bewerkt:
Nerat?.. Erat!...

:wink:

Maar inderdaad, ook voor deze niet vlieger erg leuk leesvoer!....
 
Nerat?.. Erat!...

:wink:

Maar inderdaad, ook voor deze niet vlieger erg leuk leesvoer!....

M7H prutser!!! Ken uw talen!

"Quod Erat Demonstrandum" = Hetgeen bewezen is.
"Quod Nerat Demonstrandum" = Het omgekeerde daarvan, hetgeen mij hier van toepassing lijkt. ;).

Anyway, ik was vorige week nog in Shanghai, en van daaruit naar Pinghu. Ik reis nogal veel voor mijn werk, maar daar was ik nog niet eerder geweest. Erg ontwikkeld gebied, keurige gebouwen, prima infrastructuur, niet wat ik had verwacht!
 
Back
Top