Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

S8 vliegen

Ik heb even gezocht bij de KNVvL en de FAI. Bij de KNVvL komt deze klasse niet voor, de FAI kent ze uiteraard wel maar geeft weinig informatie hieromtrent. De DAeC heeft het Raketenmodelle lijstje wel opgenomen in hun overzicht. Heb jij vanuit China wat meer info of sites (welke modellen en raketmotoren) ter beschikking over deze best wel heel interessante S klasse?

Ik ben pas weer met S8 begonnen :-)

Kijk even bij de raket bouwers hier op het forum

zo en nu snel weer terug on topic
 
:offtopic:

Ow nee sorry, ja nee je hebt gelijk, ik ben de prutser, klopt. Tja, en Sander maar lachen naast je :yes::rolling: ... die wist het vantevoren, aangezien we daar wat "afspraken" over gemaakt hadden zeg maar. ;):cool: Het biertje na afloop was wel lekker hè? :proost:

Zo en nu weer :ontopic:

Aangezien ik voor een NL bandenfabrikant werk, en voor onze productgroep tweewielerbanden op pad was even een foto gemaakt van een fietsenwinkel incl. werkplaats in Shanghai.

 
Laatst bewerkt:
Zozo, zijn hier latinisten:D
Ik studeer dat zelf ook en ik vind het nog steeds boeiend:D

Maar nu weer on topic, wachtend op het volgende deel...
 
deel 4

deel 4

Hallo allemaal !

Via de latijnse les en de stop and go penalty in Rucphen zijn we weer bij deel 4 aangekomen.

Afgelopen weekend weer heerlijk gevlogen. Was een beetje koud op zaterdag maar vandaag was het werkelijk perfect. Heb een beetje met een Flycamone gespeeld, maar dat wilde niet echt lukken. Doordat het altijd een beetje heiig is, krijg je bij zonneschijn een soort sterk en diffuus licht. Iets waar dit dingetje niet mee om lijkt te kunnen gaan. Maar misschien moet ik mij wat meer verdiepen in de instellingen, of het anders maar een zonnebrilletje geven...

Is jammer, had graag wat laten zien van de omgeving.

Iets wat hier anders is dan in Nederland is het feit dat hier 's avonds niet gevlogen kan worden, ook niet in de zomer. Omdat we veel dichter bij de evenaar zitten (34 graden N, zelfde hoogte als Casablanca in Africa) is er veel minder verschil tussen zomer en winter mbt. tot daglicht. Tussen 6 en 7 uur 's avonds gaat het licht uit.

China heeft één tijdszone, maar zou gezien de grootte van het land er meerderen moeten hebben. De stand van de zon is dan ook merkbaar "verkeerd" wanneer je niet op de juiste plek bent. Ook is het een stuk kouder in de noordelijke gebieden, vergeleken met Europa. Als je de temperaturen vergelijkt zie toch wel de enorme invloed die de Atlantische golfstroom heeft op het klimaat in Europa.



Maar, nu weer terug naar mijn pogingen om de vliegkunsten meester te worden.

In deel drie had ik beloofd om meer te oefenen voordat er weer iets nieuws kwam. Yeah, right ! Dat duurde natuurlijk niet zo lang. Er zijn hier zoveel leuke dingen voor zo weinig te krijgen en ik had nog steeds last van overschatting van mijn vliegkunsten ;-)

Een vriend kende een zekere meneer Dong Ling. Deze meneer had een motortje "ontwikkeld" die maar een geprobeerd moest worden. Het is een 50cc benzinemotor, bekend onder de naam DL-50. Deze DL-50 is "ernstig geinspireerd" door de amerikaanse DA-50 maar kost er slechts een fractie van.

Nu kun je natuurlijke afvragen ofdat het wel zo netjes is wat ze doen, maar het is natuurlijk nauwelijks mogelijk om echt iets vernieuwends te brengen. De methanol motoren van de verschillende merken lijken, op details na, immers ook als twee druppels op elkaar. Daarbij heeft DA ook jarenlang de kunst af kunnen kijken toen ze een dealer waren van 3W.
Grappig detail is het feit dat verschillende onderdelen van de DL-50 uit fabrieken komen die ook de onderdelen maken voor de bekendere namen....

De nieuwe aanwinst moest natuurlijk een plekje krijgen en na veel zoeken had ik het gevonden: een SD-models YAK54. Die kon ik voor niet te veel direct bij de fabriek krijgen. Dan zie ook meteen hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen tussen fabricage en eindverkoop ;-)

Nu had zelfs ik wel door dat deze ontzettend mooie YAK misschien maar eens moest wachten en dat de DL-50 eerst geprobeerd moest worden met iets anders. In het zelfde winkeltje wat uitverkoop had, heb ik toen een World Models Extra 160 gekocht. Eigenlijk gemaakt voor een OS 160 maar de DL zou ook moeten passen. Motor zou wel wat aan de grote kant zijn, maar er is altijd nog de gasknuppel, nietwaar ?

Deze Extra zou uiteindelijk de aanleiding zijn tot 2 zaken nl: vliegen met benzinemotoren is hier ongelooflijk populair geworden en ik zou uiteindelijk via deze Extra mijn grote liefde vinden (maar dat komt later en nee, het is geen chinese schone :) )



full

Toch wel groot....


full




De maiden vond plaats op een industrieterrein in aanbouw, lekker vroeg in de morgen omdat het anders te druk zou zijn. Helaas was het na twee vluchten over omdat de uitlaat het begaf. De eerste serie motoren had een paar kleine probleempjes, waar dit er een van was. Geen probleem, na een mailtje aan meneer Dong had ik binnen een week een nieuwe, verbeterde versie van de uitlaat.


full



full



full

Uit met de pret



Met de Extra heb ik ongelooflijk veel uren gemaakt. Veel meer dan ik eigenlijk had gepland. Hij is uiteindelijk veel later aan zijn einde gekomen doordat hij in de velden buiten de vliegclub terecht kwam met een lege ontvanger accu. De accu was net bijgeladen maar was toch zo dood als een pier. Waarschijnlijk is het geen goed idee om nicads te laden met behoorlijke stromen wanneer de buitentemperatuur boven de 40 graden in de schaduw is. De schade van buitenlanding was nihil, maar toen werd de Extra door een stel boeren opgepakt die er vervolgens mee wegrenden. Wij er natuurlijk achteraan en in alle commotie en trekken en duwen was die zo beschadigd dat ik er geen zin meer in had om het nog te repareren. Een clubgenoot heeft hem vervolgens meegenomen om hem ooit nog eens te repareren. Het is overigens niet de enige kist waar iemand mee aan de haal ging. Veel later is er ook een 50cc Edge van een clubgenoot buiten in de velden terecht gekomen. Die was wel verdwenen.......



Nu over mijn grote liefde:

Het was ondertussen april 2007. Mijn vriend, meneer Li, vroeg ofdat ik vrij was in de mei vakantie en ofdat ik zin had om met hem mee te gaan naar een modelvliegevenement. Dat zou plaatsvinden in Anyang in de provincie Henan. "Natuurlijk heb ik daar zin in", zonder nou te weten wat mij te wachten stond.

Ik moest nog wel even oefenen, zei hij. Oefenen ? Waarvoor ? Welnu, hij had mij ingeschreven in de beginnersklasse van de kunstvlucht. Deze heet hier P3A en heeft 3 niveau's, 1 t/m 3.
Ik was nog nooit op zo'n wedstrijd geweest, noch in China, noch in Nederland. Dus ik had geen idee hoe dat zou zijn.

Ik kreeg een schemaatje met wat figuren en die moest ik proberen zo netjes mogelijk te vliegen. Bij gebrek aan iets meer geschikts was het de Extra die ervoor gebruikt werd. Met meneer Li als coach hebben ik toen de tijd tot het evenement zoveel mogelijk geoefend. Wat valt dat tegen zeg ! Rechte lijn vliegen, ronde loopings, netjes rollen enz. Het feit dat het richtingsroer door mij alleen bij de start gebruikt werd hielp natuurlijk niet echt mee.


De wedstrijd bleek een van de grootste modelvliegevenementen in China te zijn. Het vindt iedere tweede jaar plaats op een 1:1 vliegschool en wordt georganiseerd door GA models, een van China's grootste postorderwinkels. Het evenement duurde bijna een week en er waren een ontelbaar aantal klasses waarvan de belangrijkste waren: P3A (beginners kunstvlucht voor vliegtuigen), P3C (hetzelfde voor helicopters), 3D voor zowel heli's als vliegtuigen en de combat (waarbij twee vliegtuigen met een lint eraan met elkaar de strijd aangaan)

Behalve deze wedstrijden waren er demo's van jets maar ook van Curtis Youngblood uit USA (helicopter) en Naruke uit Japan (vliegtuig). Deze twee heren gaven niet alleen demo's en zaten in de respectievelijk jury's, maar hielden ook verschillende spreekbeurten over hoe te vliegen en hoe je vliegtuig/helicopter af te stellen. Ontzettend interessant......



full

De open vlakte die bij de vliegschool hoort


full

De vliegschool


full

Zou je hier in durven lessen ?



En toen gebeurde het: Naruke gaf een demo met het vliegtuig van de chinees Kampioen F3A. Het waaide enorm maar het leek ofdat die wind niet bestond voor hem. Zo'n mooie en indrukwekkende demo had ik nog nooit gezien. Zelf de demo van Youngblood kon er niet aan tippen wat betreft elegantie. En toen wist ik het: F3A is het waar ik mij op wil toeleggen......


Overigens was de demo van Youngblood ook heel speciaal. Inverted autorotatie landing en net niet de grond raken met de rotor om vervolgens de heli om te draaien en hem met het laatste beetje energie neer te zetten. Verder nog heel veel andere truuks die ik later niet meer gezien heb bij andere helipiloten.


full

Jet demo, ze gebruiken AMT's turbines


full

Zo'n AMT was ook het enige herkenbare nadat er eentje volgas de grond inging


full

Oxai Adventure van Zhang Xu Jun waarmee Naruke een demo gaf.


full

Demo van Curtis Youngblood, hij liet de heli regelmatig achter de reclameborden verdwijnen


full

Spreekbeurt van Naruke


full

Team Xi'an probeert wat te leren





De wedstrijd ging eigenlijk best wel goed. Was natuurlijk ontzettend nerveus, vooral ook omdat het zo waaide. Mijn doelstelling was om niet te crashen en geen laatste worden. Dat bleek uiteindelijk reuze mee te vallen. Het eindresultaat was een 10e plaats in een veld van 28 man.


full

om 6 's uur ochtends warm eten :-( Zenders moesten op tijd ingeleverd worden.


full

wachten, wachten, wachten


full

daar sta je dan.........


full

het zit er bijna op.


full

het resultaat, wel grappig tussen al die chinese karakters



Meneer Li deed mee in de combat (super spectaculair !!!!) en werd uiteindelijk uitgeschakeld in de halve finale. Hij landde met motor aan en dat is niet toegestaan, dus gediskwalificeerd.


full

klaar voor 3 minuten 1-tegen-1 combat waarna een doellanding volgt


full

de kwartfinale werd nog met een paar centimeter verschil gewonnen, maar in de halve finale was het over.....


Zo, dat was het weer voor deze keer


Groet

Roald
 
Laatst bewerkt:
Mooi mooi!!! :thumbsup:

Dacht na onderstaande bericht even dat dit de laatste was:
Afgelopen weekend weer heerlijk gevlogen. Was een beetje koud op zaterdag maar vandaag was het werkelijk perfect. Heb een beetje met een Flycamone gespeeld, maar dat wilde niet echt lukken. Doordat het altijd een beetje heiig is, krijg je bij zonneschijn een soort sterk en diffuus licht. Iets waar dit dingetje niet mee om lijkt te kunnen gaan. Maar misschien moet ik mij wat meer verdiepen in de instellingen, of het anders maar een zonnebrilletje geven...

Is jammer, had graag wat laten zien van de omgeving.

Maar we gaan nog even door :cool: Laat maar komen die volgende hoofdstukken... :yes:
 
Heb ergens vernomen dat het minstens 50 afleveringen worden.:D
Verheug ik me erg op. Heel leuke verslagen zowel een stuk hobby als een stuk Chinese cultuur. Ga zo door Roald.

Harold
 
bekend probleem! had ik ook met mijn crrc pro motor oftewel thor, typisch cinese motoren..slecht spul..wel lekker goedkoop! vrolijk:xmas:

ofdat chinese motoren per definitie slecht spul zijn kan ik niet niet beoordelen. Ik heb ze niet allemaal geprobeerd ;-)

Zoals met alles zit er een groot verschil tussen goede en slechte dingen die hier gemaakt worden. Zo zijn de ASP's en Magnums gewoon goed te noemen voor de prijs.

CRRC Pro motoren hebben ook hier in China een belabberde naam. Veel problemen, moeilijk afstellen en als ze eenmaal lopen weinig vermogen.

DL's daarentegen zijn gewoon super. Lopen net zo goed of beter dan de DA's. Daarnaast zijn de paar kleine minpuntjes die ze in het begin hadden (waarbij de motor nog steeds goed liep) in een zeer korte tijd wegontwikkeld.

Op onze club zijn er nu een stuk of 6 en die doen het allemaal perfect en worden veel gebruikt. Er is er een van de eerste series kapot gegaan, maar het is onzeker ofdat dit een probleem van de motor was of dat het aan het hoge aantal crashes en prop strikes van de gebruiker lag. De motor is in ieder geval door DL gewoon onder garantie gerepareerd.

Daarmee ook zo'n ander verhaal weghalend: dat er geen garantie op chinese producten zou zitten. Het zijn vaak de inhalige tussenpersonen die snel geld willen maken en geen zin hebben in wat nazorg die geen garantie verlenen.

Hetzelfde geldt voor de ARF kits. Er is fantastisch mooi spul te krijgen, maar ook verschrikkelijke bagger. De truuk is om het juiste te vinden.

Wat ik maar wil zeggen: ben voorzichtig met generaliseren.....

Groet

Roald

(deel 5 in de maak....:-))
 
Zoals met alles zit er een groot verschil tussen goede en slechte dingen die hier gemaakt worden. Zo zijn de ASP's en Magnums gewoon goed te noemen voor de prijs.


ik blijf bij het punt dat goedkoop vaak duurkoop is-,) puur uit ervaring,en het enige wat ik er van kan zeggen is dat Magnum motoren ook niet echt betrouwbaar kunnen zijn.zo heb ik er 2 gehad die allebei het probleem hadden dat er valse lucht lucht aangezogen werd via de hoge afstel naald.met een stukje siliconen slang erover was dit wel verholpen maar de motoren zijn daarin tegen ook niet lang meegegaan,en wel op de lagers.ik kende trouwens ook andere vliegers die deze beide problemen kenden met hun Magnums

en ASP is ook al niet echt veel beter te noemen.bij ons op de vliegclub waren er vliegers die zo verschrikkelijk veel (start) problemen ermee hadden dat ze de ASP motoren uiteindelijk uit pure ellende maar weer terug gestuurd hebben + het vermogen is ook veel minder dan bv een OS of Irvine

maar natuurlijk zullen sommige wel andere ervaringen hebben met deze motoren,maar met een OS en Irvine waar ik er meer van heb (en gehad) heb ik nog nooit problemen gekend..
 
Hallo Brabo,

Leuk om je verslagen te lezen, en wat je aankopen betreft dat is voor mij heel herkenbaar..
Van mij mag je nog wel even doorgaan !
Graag tot een volgende keer.
met vrgr Zwever
 
deel 5

Hallo,


Hierbij deel 5


Ofdat het inderdaad 50 delen gaat worden weet ik niet hoor..!!! Het is alweer jaren geleden dat ik zoveel in het nederlands heb geschreven....

Naast het beschrijven van de modelvliegactiviteiten is het natuurlijk ook leuk om observaties van alledag te beschrijven. Veel dingen hier zijn door de afgelopen 2,5 jaar best wel normaal geworden voor mij. Of ze vallen in ieder geval niet meer zo op.



Dingen die toch wel heel anders zijn hier in het dagelijk leven:

- Ik kan geen enkel woord Chinees lezen. Dus alle borden in het verkeer maar ook op de winkels enzo zijn nutteloos. Je wordt dan ook heel creatief in het vinden van de weg of de juiste winkel

- De toiletten moeten toch wel de meest smerige zijn in de wereld. Sowieso kennen ze bijna uitsluitend hurk toiletten die ook nog eens nauwelijks schoongehouden worden

- Het chaotische verkeer. Het is net een mierenhoop waarbij regels slechts indicatief zijn en het naleven ervan afhangt van de pakkans (en die is laag)

- Gebrek aan privacy. Omdat Chinezen over het algemeen vrij dicht op elkaar zitten is privacy iets onbekends. Als je bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet, staan er gewoon 10 man of meer om je heen om te kijken wat er allemaal gebeurd.

- Voordringen wanneer er ergens een rij staat

- Het super korte termijn denken. Resultaat morgen is belangrijker dan overmorgen. Dat zie dan ook in heel veel andere dingen terug.

- Het geen verantwoordelijkheid willen nemen voor eigen gedrag en het gevolg daarvan voor anderen


Er is natuurlijk veel meer te bedenken en dergelijke lijstjes cirkuleren ook flink op het internet (google maar eens op: "you know you have been too long in China when:")

Heel veel van de gedragingen, die opzich irriterend of vervelend kunnen zijn, zijn voor een deel wel weer te verklaren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het daarmee ok is. Net zoals met zoveel andere dingen hier, is ook hier een grote verandering te zien. Met name de jongere generaties zien toch wel dat een aantal zaken wel iets anders kunnen. Ook het imago van China in het buitenland is iets wat erg belangrijk wordt gevonden en er zijn ook vele campagnes van de regering om dit te verbeteren.

Voor mij hoeft nou echt niet zonodig een kopie te worden van wat wij in het westen normaal vinden. Het is uiteindelijk een heel ander land met andere gedragingen, nietwaar ?

De leukste campagnes waren toch wel die in Shanghai waarbij in een reclamespotje werd uitgelegd dat het 's ochtends doen van boodschappen in je pyjama niet kon. Ook het spugen op straat was not-done.

Nu kan het mij echt werkelijk niets interesseren hoe iemand gekleed gaat tijdens de ochtendboodschappen, maar het is toch wel raar om te zien wanneer een oud vrouwtje op straat eens lekker staat te rochelen om dan vervolgens een fluim op de stoep te deponeren. Nog minder leuk wordt het wanneer dat binnen gebeurt.

Heel veel andere "rare" of "vreemde" gedragingen zijn best te verklaren uit het feit dat China natuurlijk tot een paar decennia terug nog gewoon in de middeleeuwen verkeerde. Goed en slecht werd bepaald door degene die op dat moment de macht had. Daarnaast was overleven ook het allerbelangrijkste. Honger hebben was voor veel mensen (vooral op het platteland) tot nog niet zo heel lang geleden vrij normaal waardoor het voeden van je familie de hoogste prioriteit had. De jaren van het communisme en gecentraliseerde plan economie hebben ook niet echt bijgedragen tot stabiele normen en waarden. Iets wat vandaag goed was, kon je morgen de kop kosten. Veel mensen doen dus maar wat totdat er iemend ze verteld dat dat niet mag, wat dan ook geen probleem is.




Maar goed, terug naar het vliegen:

Tijdens de competitie in Anyang was het dus duidelijk geworden wat ik wilde, nl. F3A vliegen. Daarvoor moest er natuurlijk heeeeeel veel geoefend worden.

Dat zou natuurlijk best wel met de Extra kunnen, maar dat was niet het handigste. Met name ook omdat ik er niet alleen mee kon vliegen. Ik was altijd afhankelijk van anderen vanwege de grootte en gewicht (rug was nog steeds problematisch)

Via wat ruilen en een goed diner kwam ik in bezit van een leuk F3A trainertje, de Apollo 50 van Flightmodel. Het zoontje van de eigenaar was eens begonnen met vliegen maar al snel overgestapt op helicopters en ondertussen een niet onderverdienstelijk wedstrijdvlieger.

Het was een compleet pakket waarbij ook nog een trainertje zat en een Futaba FF9. Deze Apollo 50 zou dus de basis gaan worden voor het F3A vliegen.


full

Complete set wordt opgehaald

full

De nieuwe aanwinst op het veld


Vele weekenden heb ik toen doorgebracht op de club om te oefenen. Met name het richtingsroer gebruik en het vliegen van rechte lijnen, wat makkelijk lijkt maar zeker niet meevalt.


Tijdens een van die weekenden kwam mijn franse buurman Gregory eens langs op zijn zijspan om wat te eten te brengen. De zijspan is een Chang Jiang 750, een in licentie gebouwde IMZ uit Rusland. Wat op zijn beurt weer kopie was van de vooroorlogse BMW R71. De russen hebben de ontwerpen en delen van de BMW fabrieken toen als oorlogsbuit naar huis gesleept.


full


full



Dit is een van de weinige grote motorfietsen die officieel te berijden is in China. Ondanks dat hier miljoenen motorfietsen geproduceerd worden, zijn het niet meer dan opgevoerde brommers en een goedkoop transport alternatief voor mensen die geen auto kunnen betalen. Voor veel overheden zijn deze hordes van motorrijders dan ook een doorn in het oog en zijn er veel gemeentes die ze uit de binnensteden weren. Sommige steden staan al jaren geen nieuwe registraties toe.

Dit zorgt er dus ook voor dat de grotere, buitenlandse modellen officieel niet gebruikt kunnen worden. Je ziet ze wel eens ooit en er zijn ook clubs waarvan de leden als hobby op met name japanse merken rijden, maar uiteindelijk is dat niet toegestaan. Behalve in de binnensteden is het ook verboden om op de snelwegen met motorfietsen te komen of je buiten de provincie grenzen te begeven.

Nu is daar wel weer een oplossing voor te bedenken en is het zeker buiten de grote steden best wel mogelijk om (illegaal) op een grote import motor rijden als je dat wilt, maar het blijft natuurlijk behelpen. Een van die dingetjes waar ik, als enthousiast motorrijder, wel moeite mee heb.


De buurman, die bij Airbus werkt, bleek ook een (beginnend) modelvlieger te zijn maar zo mogelijk nog eigenwijzer als ikzelf. Het aantal crashes wat hij heeft gemaakt was echt ongelooflijk. Samen met twee locale chinese brokkenpiloten hebben we ze toen maar het aangeduid als het "Crash Team". Met z'n drieen kregen het voor elkaar om elke weekend toch wel iets te crashen of op zijn minst zwaar te beschadigen.


Het eerste slachtoffer was mijn Clouddancer die ik aan hem verkocht had.

full

Last dance

full



Het was sowieso een weekend met veel incidenten ;-)


full

Crash Team lid nummer 2: mr. Kang

full


full

mr. Li's helicopter

full

Combat kist in de velden



Dan nog een paar fotootjes die duidelijk maken hoe er met veiligheid omgegaan wordt.

Na een tijdje is er naast de modelvliegbaan ook een ultralight baan aangelegd. Naast heteluchtballonnen waren er nu ook in een keer ULV's die het luchtruim kozen. Hun vliegpad lag precies over onze baan heen !!!!


full


full



Gelukkkig vlogen zij vanwege de wind alleen tegen de avond, maar het is toch echt niet te geloven.......Als er dan zo'n ding opsteeg of landde moest de modelvliegers maar zorgen dat ze aan de kant waren.....




Dat was het weer voor deze keer......


Groet

Roald
 
Laatst bewerkt:
Geweldig! En ook zo herkenbaar zeg..

Schijten en pissen de mensen daar ook zoveel op straat. Hier is dat toch wel een van de meest smerige dingen naast het openlijk boeren waar ik nooit aan kan wennen. Met India lijkt me er wel 1 verschil.. Engels is hier de meest gesproken taal en het openbaar leven is ook in het Engels. Dat is toch wel een fijne erfenis van de britten die men heeft overgehouden. Ik zou er niet aan moeten denken om in een land te leven waarbij ik bijna niet kan communiceren. Ik heb in Oktober een posisite aangeboden gekregen in Suzhou maar daar heb ik mooi voor bedankt.. China gaat me iets te ver.

Heb je trouwens al wel eens kippenpoten op daar...maar dan ook echt de voetjes zeg maar. Dat is het eerste dat ik ooit op mijn bord kreeg in China. :(


Verder over de IMZ... niet helemaal correct. ;) Stalin heeft als dank voor zijn medewerking in Polen in September 1939 de tekeningen en tooling gekregen van Hitler. De Russen zouden ook niets hebben kunnen roven aangezien de BMW fabrieken in Munchen staan en dus buiten bereik van de Russen.

Ik kijk uit naar het volgende deel!
 
b zei:
full

het is toch echt niet te geloven.......Als er dan zo'n ding opsteeg of landde moest de modelvliegers maar zorgen dat ze aan de kant waren.....


idd en onze club moet eind van het jaar sluiten omdat er op 2 kilometer afstand met delta vliegers gevlogen wordt.die we eigenlijk bijna nooit zien,en als we ze eens in de verte zien is het zo ver weg dat we elkaar onmogelijk kunnen raken.

nederland is veel te veilig wat zulke dingen betreft ten opzichte van china..geef mij wat dat betrteft dan maar china,een beetje spanning is toch wel.. :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi jpjedi !

Ik kan me voorstellen dat het herkenbaar is, want dat had ik ook toen ik jouw stukjes las. Die waren ook wel een beetje een inspiratie om ook eens wat te schrijven.

Het doen van hun behoefte op straat zie niet zo heel veel en wordt ook niet echt zo gewaardeerd. Er zijn eigenlijk best veel openbare toiletten, maar die zijn dan weer zo intens smerig dat ik er liever geen gebruik van maak. Naast het feit dat ze zo smerig zijn, zijn het vaak ook niet meer dan een rij gaten in de vloer zonder afscheiding ofzo. Ze zitten dan ook gezellig met een paar man op een rijtje en onderwijl te keuvelen.

Zeker in de meer afgelegen gebieden hebben de mensen zo weinig buitenlanders gezien, dat als ik een keer gebruik moet maken van een toilet, er meteen het halve dorp erbij staat te kijken......

Opzich zijn ze hier best wel opruimerig (behalve de toiletten dan). Wanneer er ook maar een beetje geld is, ziet het er meteen redelijk netjes uit. Iets wat in andere Aziatische landen wel eens anders is. Schoonmaken en zeep gebruiken is wel weer iets wat heel weinig gebeurd waardoor alles snel groezelig is.

Ik ben nooit in India geweest, maar van de mensen die in beiden landen zijn geweest (we hebben ook een fabriek in Bangalore), hoor ik wel dat er grote verschillen zijn.

Grote verschillen zie je hier ook al. De grote ontwikkelde steden in het oosten van China zijn niet te vergelijken met die in het binnenland. Als ik een baan aangeboden zou krijgen in Suzhou zou ik er vandaag nog naar toe verhuizen, al moest ik het met een bakfiets doen ;-)


De kippenpoten, tja.....Dat is hier een standaard snack wanneer je naar een nachtclub of disco gaat. Vind het nog steeds een raar gezicht om iemand daar uitgebreid op te zien kluiven......

Ik heb wel eens tijdens een diner schildpad gekregen. De gastheer gaf mij toen de pootjes omdat het schijnbaar lekkere delen zijn.........:-( Ook de kop van een vis is iets wat alleen bestemd is voor belangrijke gasten........

Met name in Guangdong (Kanton) eten ze de meest verschrikkelijke zaken waar zelfs Chinezen uit andere gebieden van over hun nek gaan.


Dat CJ/IMZ verhaal was wat de buurman wist te vertellen. Ik ben niet zo op de hoogte van die oude dingen, mijn voorliefde wat betreft motorfietsen gaat meer uit naar Suzuki's van de 80er jaren en later. Maar na wat nazoeken blijkt dat er meerdere verhalen de rondte doen waarvan die van het cadeautje van Hitler er een is, maar een ander verhaal is dat de Russen een kopie gemaakt hebben van een vijftal motoren die ze gekocht hebben via Zweden. De eerste versie wordt echter als het meest waarschijnlijk gezien.

Hoe het ook tot stand is gekomen, zo'n CJ is best wel een leuk ding om mee rond te hobbelen. Dit goedlopende exemplaar had hij gekocht voor 500 euro....


Groet

Roald
 
Hoi Roald,

In Bangalore? Welke firma werk je dan?

Mijn indruk is inderdaad dat China ietsjes netter is dan India en dat het land ook ogenschijnlijk een stapje verder is. Ik kan goed geloven dat het binnenland een wereld van verschil is. Shanghai vind ik meer New-York om eerlijk te zijn!

Wel vind ik het heerlijk om het land in te trekken in het weekend door al die dorpjes waar men nog leeft als 100 jaar geleden. Nadeel is weer dat je een toeristen attractie bent als blanke. :rolleyes:

Zelf zou ik best wel een Oeral willen als ik terug ben in NL. Zijn ook niet enorm duur. Echter ik heb al een Royal Enfield op mijn verlanglijstje om mee terug te nemen. :cool:

Have fun daar en ik blijf je topic volgen! :p
 
Back
Top