Bouwverslag Smit Nederland (Snoerke)

Hoi Snoerke,

Wat betreft dat spuitplamuur; dit is alleen geschikt voor het opvullen van zeer kleine oneffenheden. Ik denk dat die van jou nog net iets te grof zijn.
Hoeveel lagen heb je erop gespoten? Uiteindelijk vult het wel als je er meerdere lagen op aanbrengt.
 
Hoi Shifter, het was slechts één laag. Echter, mijn zwager had 't dek met spuitplamuur in meerdere lagen gedaan, maar was niet geslaagd de poriën op te vullen.

Mijn methode wordt nu weer om 't plamuurmes ter hand te nemen, en daarna te schuren.

Grtn, Snoerke
 
Hoi Snoerke,

bedankt voor je antwoorden, had idd ook al op je site gekeken, heb er weer wat van opgestoken


heb ik meteen nog een vraagje: wat voor diameter kabel gebruik je?
 
Dag Bret, de draden naar de Decaperms zijn 2mm dik inclusief het omhulsel.


Update:
- heb de afgelopen tijd vooral aandacht aan mijn baan besteed, het schip heeft dus stilgelegen.
- ben erachter gekomen dat de Smit Nederland van mijn zwager door Billing Boats met veel mooier hout is geleverd!! Volgens mij heeft hij berkentriplix, wat veel vlakker is en dus minder groeven heeft! Dat scheelt een bult werk met het afwerken!!
 
Hoi snoerke,
Ik heb even snel je topic doorgelezen.
Ik vind het erg mooi wat je maakt.
Maar een vraag word je opbouw niet watervast??
En als hij niet watervast waarom niet?

Mvg Koen
 
Dag Koen,

De bedoeling is om hem uiteraard wél waterdicht te maken. Want ik wil er mee kunnen varen zonder te hoeven zweten of het schip niet zal zinken bij golfoverslag.

Echter, door het plaatsen van de verschansing, is de romp iets vlakker geworden. Er is minder "zeeg" in het schip gekomen zoals we dat in Friesland bij boten noemen. Gevolg hiervan is dat de grote plaat waarop tevens de opbouw is bevestigd, niet meer sluitend is. Voor mij is het dus flink balen!

Voorlopig ga ik eerst verder met het bewerken van alle stuurhut delen, die moeten een aantal malen worden geverfd. En ondertussen eens nadenken hoe ik de grote plaat wat kan afvlakken...
 
Goede zaterdag allemaal! Vandaag ga ik weer eens knutselen en wanneer er foto's zijn komt er weer een foto-update. Voor alle foto's op een rij, kun je ook altijd even mijn site bezoeken (zie hieronder).

Met veel groeten,
Snoerke
 
Dag allen,

Ben weer aan 't bouwen geslagen, e.e.a. is weer gaan kriebelen. Baal nog steeds dat de zeeg uit het dek weg is. Weet (nog) geen oplossing en zal a.d.h.v. foto's jullie hulp gaan inroepen. Pin me aub niet vast op snelheid hoor! :)

Helaas is de gebruikersaccount op mijn computer overgezet en zal ik het hele bouwverslag moeten overdoen alvorens iets te kunnen laten zien. Dat synchroniseert namelijk met mijn blog/ website.

Groeten,
Snoerke
 
Foto-update

Dag allen,

Vandaag lekker geknutseld: stuurhut lijmen, verschansing spuiten, schoorsteenroosters lijmen en een brandspuit + 2e rookgenerator besteld bij Muco.

Stuurhut van binnen 1.jpg


Achtersteven klaar om te spuiten.jpg


Schoorsteen rooster CU.jpg
 
En ook na vandaag weer een paar foto's:

- Bolders gezaagd, geboord en geverfd:
Bolders ongeverfd.jpg


Bolders 1.jpg


De verschansing achter en voor geschuurd, geplamuurd, gespoten met spuitbus-primer (ik wordt er al beter in!), geschuurd en zwart geverfd met de kwast. Het betrof m.n. de overgang tussen de diverse gebruikte latten. Ik begin langzamerhand het voordeel van een airbrush in te zien, heb een concreet spaardoel ineens!

Verschansing achter zwart 1.jpg
 
Ik heb een vraag aan jullie mbt het vernissen/ aflakken van o.a. het dek en binnenzijde verschansing: deze groene en gele verfsoort zijn geen echte lakken en nemen makkelijk vuil op, ook een nagelbeweging zie je erop (soort kras).

Welke lak/ vernis kunnen jullie adviseren te gebruiken als eind-deklaag?
 
Soort verf

"Welke lak/ vernis kunnen jullie adviseren te gebruiken als eind-deklaag?"

Hallo Snoerke,
Ik zelf heb het zusterschip Smit Duitsland, en om het hout van Billingboats een beetje waterbestendig te maken heb ik veel houten onderdelen zoals bolders ed. een paar dagen in een pot Glitsa parketlak laten trekken.
Het dek en verschansing zijn daarmee een paarkeer aan binnen en buitenzijde gelakt. Het droogd lekker snel en strak op. Na het drogen heb ik ze afgelakt met "Humbrol Enamel" modelbouw verf. De zwarte romp heb ik afgelakt met hoogwaardige buitenlak in zijdemat, de onderwater lijn, met op kleur gemengde zijdemat lak van een verfhandel. Revell color alleen gebruiken voor echt kleine onderdelen, omdat deze verf veel te snel droogd en daardoor ongeschikt voor de grotere delen.

mvg Paul
 
Waterdicht maken Smit Nederland

"De bedoeling is om hem uiteraard wél waterdicht te maken."

Hallo Snoerke,

Om je boot echt waterdicht te maken adviseer ik je de link van een collega bouwer op dit forum even te lezen. Daar heb ik een tip gegeven doormiddel van het aanpassen van het Billingboats dek.

smit-nederland

mvg Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top