Messing, zink of koper??

  • Topicstarter Topicstarter kenzo
  • Startdatum Startdatum
K

kenzo

Guest
Hallo allemaal,


Ik zie hier allemaal eigen gemaakt trucks, trailers etc van zink, messing of koper.


Waar wordt dit precies van gemaakt?

Waar kan ik dit kopen?

Is het duur?

Kan ik er makkelijk mee beginnen?


Bedankt alvast...


PS: Wat tips zijn dan ook super welkom...


Vriendelijk bedankt,

Kenzo Hendriks
 
materiaal

hoi !

ik zou zeggen ;
lees de diverse forums door en je hebt een antwoord .
Het bouwen is afhankelijk van je geduld,handigheid ,materieel en portemmonee.
Messing is verreweg het duurste , maar ook het gemakkelijkste in gebruik .

succes !

groeten Jans
 
Heey,

bedankt al voor je reactie.

Hoe mooi ik het de mensen hier zie doen, zo zeer ik ook denk dat het allemaal makkelijk MOET zijn omdat zij het zo goed kunnen.

Heb ik speciaal gereedschap ergens voor nodig, of kan dat met een gewone soldeerbout ook?


Alvast bedankt
 
hoi !

ik zou zeggen ;
lees de diverse forums door en je hebt een antwoord .
Het bouwen is afhankelijk van je geduld,handigheid ,materieel en portemmonee.
Messing is verreweg het duurste , maar ook het gemakkelijkste in gebruik .

succes !

groeten Jans


Nou Jans, daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor, dat messing het makkelijkste is in het gebruik, want niet iedereen kan met messing overweg !!
Ik denk dat kunststof het makkelijkste werkt, dan aluminium en dan messing en staal.
Kunststof kun je met div. soorten lijm lijmen,
Aluminium kan je met div. soorten lijm lijmen, met een vlammetje lassen met speciale staafjes en MIG/TIG lassen.
Staal kan je dus zachtsolderen, hardsolderen, Autogenisch lassen, elektrisch vlambooglassen met elektrode, MIG/TIG lassen, voorheen CO2 lassen.
En dan zijn er natuurlijk nog de professionele lastechnieken, maar die zijn voor een amateur en de Modelbouwer niet interessant.

Ik zelf werk met messing en staal
Messing : zacht en hard solderen
Staal : vlambooglassen
Mijn wens is nog om een autogenische las-set te kopen. (gas en zuurstof)



Met staal heb je dus veel meer mogelijkheden, dan met messing en aluminium.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Nou ben het niet helemaal met Piet eens, Aluminium is qua bewerking met de hand of draai freesbank makkelijk te verwerken.
Maar zeker niet met een vlammetje en die speciale staafjes, dat werkt voor geen meter, alles trekt zo krom als een hoepel.
En het lassen met MIG/TIG dat wordt een hele dure aangelegenheid, lees onderstaande maar eens.

TIG apparatuur is er in vele soorten en maten. In de meest eenvoudige vorm bestaat een TIG lasinstallatie uit een inverter (een electronische spanningsomzetter), een gasfles en een speciale toorts zoals in bovenstaande schematische weergave. Een dergelijke startset is te koop voor net onder de duizend euro. Dat ligt dus al ruim boven de prijs van een goede MIG/MAG installatie. In deze opzet mist men echter nog een aantal van de specifieke mogelijkheden die het TIG lassen biedt.
Voor een 'echte' TIG inverter moeten we toch een flink stuk dieper in de buidel tasten. We krijgen dan faciliteiten zoals HF onsteking en een regelbare post-flow plus up- en down-slope. De gastoevoer loopt nu via de inverter. Een complete set kost dan al gauw tussen de twee en twee en half duizend euro. We hebben dan een set waarmee men diverse soorten staal kan lassen met een maximum stroomsterkte van cicra 160 Ampere (gelijkstroom).
Voor het TIG lassen van materialen als aluminium heeft men echter een inverter nodig die ook wisselstroom kan leveren. Dan komt er nog eens zo'n duizend euro bij en zitten we dus al boven de drieduizend euro. Willen we met grotere stroomsterktes lassen dan vervallen we in apparaten die met krachtstroom gevoed moeten worden en komen we met de prijzen al gauw rond of boven de vijfduizend euro terecht. Daarmee zitten we in een prijsklasse die voor het hobbywerk toch wat te hoog ligt.
 
Hallo,

Nou ben het niet helemaal met Piet eens, Aluminium is qua bewerking met de hand of draai freesbank makkelijk te verwerken.
Maar zeker niet met een vlammetje en die speciale staafjes, dat werkt voor geen meter, alles trekt zo krom als een hoepel.
En het lassen met MIG/TIG dat wordt een hele dure aangelegenheid, lees onderstaande maar eens.

TIG apparatuur is er in vele soorten en maten. In de meest eenvoudige vorm bestaat een TIG lasinstallatie uit een inverter (een electronische spanningsomzetter), een gasfles en een speciale toorts zoals in bovenstaande schematische weergave. Een dergelijke startset is te koop voor net onder de duizend euro. Dat ligt dus al ruim boven de prijs van een goede MIG/MAG installatie. In deze opzet mist men echter nog een aantal van de specifieke mogelijkheden die het TIG lassen biedt.
Voor een 'echte' TIG inverter moeten we toch een flink stuk dieper in de buidel tasten. We krijgen dan faciliteiten zoals HF onsteking en een regelbare post-flow plus up- en down-slope. De gastoevoer loopt nu via de inverter. Een complete set kost dan al gauw tussen de twee en twee en half duizend euro. We hebben dan een set waarmee men diverse soorten staal kan lassen met een maximum stroomsterkte van cicra 160 Ampere (gelijkstroom).
Voor het TIG lassen van materialen als aluminium heeft men echter een inverter nodig die ook wisselstroom kan leveren. Dan komt er nog eens zo'n duizend euro bij en zitten we dus al boven de drieduizend euro. Willen we met grotere stroomsterktes lassen dan vervallen we in apparaten die met krachtstroom gevoed moeten worden en komen we met de prijzen al gauw rond of boven de vijfduizend euro terecht. Daarmee zitten we in een prijsklasse die voor het hobbywerk toch wat te hoog ligt.


Hallo Arno,

Ik wil even reageren !

Ik denk dat je mijn verhaaltje niet goed hebt gelezen of begrepen !!!
Dus even een toelichting !

Ik wilde alleen maar even aangeven dat met messing werken niet voor iedereen is weg gelegd, maar dat is voor staal en aluminium natuurlijk ook zo !

Het ging over bewerken van div. materialen.
MIG/TIG lassen is voor een amateur en een modelbouwer niet interssant, veel te duur !
Ik heb alleen aangegeven waar je het mee kan lassen !
Aluminium lassen is toch best wel lastig, ook als je het MIG/TIG last, want als je niet uitkijkt valt er zo een groot gat in.
En aluminium met die speciale staafjes lassen is inderdaad echt niks, ik heb het ook geprobeerd, dun alu. lassen lukt van geen kant, er vallen direct gaten in, of het hecht niet.
Dik alu. trekt inderdaad heel erg krom !
Kortom geen succes !!
Ik kan wel aluminium lassen, maar ik ben er geen ster in, ik krijg niet echt een mooie lasnaad.
Staal, RVS MIG/TIGl assen gaat mij wel redelijk goed af, maar dat is voor mijn hobby ook veel te duur, dus las ik met elektrische vlamboog met elektroden.
Dit gaat mij heel goed af !
Alleen wil ik dus nog een autogenische lasset hebben voor hele dunne materialen te lassen en hard te solderen van dikke materialen.

Machinaal is aluminium en messing goed te verwerken.
Met de hand is aluminium en messing ook goed te verwerken.

Maar ook staal en RVS is goed machinaal te verwerken.
Met de hand is staal en RVS wat moeilijker te verwerken.
 
Laatst bewerkt:
aluminium

Ik heb ook aluminium geprobeerd te solderen.Daar heb je een vlammetje , kraspen en soldeertinstaafjes bij nodig.
Het grove werk gaat nog redelijk maar het fijne valt smerig tegen;
Je moet de boel goed op zijn plaats houden en tegelijkertijd flink krassen (drukken) om de oxidatielaag te verwijderen en ondertussen moet je ook nog verhitten en de staaf erbij houden ....
Ik vond dit niks !
PVC heb ik ook geprobeerd maar daar viel de stevigheid van tegen , vond ik dan...
Uiteindelijk bij messing uitgekomen na de vele mooie voorbeelden van Piet ;).
Ik maak alles met alleen maar een dremel,wat vijlen ,een verstekbak ,bankschroef en vele soorten klemmen.
Kijk met een draaibank,frees en zetbank kan je veel meer en makkelijker maar met beperkte hulpmiddelen kom je ook een heel eind :p.

Blijft moeilijk allemaal , gewoon eens beginnen en veel vragen en zoeken hoe en wat.

succes !

groeten jans
 
Hardsolderen met messing blijft link.
De kans bestaat dat je het messing te heet stookt, en dit dan zacht wordt en blijft.
Als de krachten niet zo heel groot zijn zou ik voor tin solderen of lijmen kiezen.

Ik ben het met Piet eens dat kunstof het makkelijkste te bewerken is. Je kan zo 10mm ineens voorzetten bij het draaien/frezen. Dit wordt bij alu al moeilijken, en bij staal zonder een grote draaibank (2mtr tussen centers) onmogelijk. En als je per ongeluk er te veel af haalt, plak je er gewoon weer een stuk aan vast en begin je opnieuw.

Het voordeel van messing is dat je verspanings gereedschap veel langer mee gaat dan bij staal, maar wel sterk is en goed te solderen is.
Het voordeel van Aluminium vind ik vooral het gewicht. Dit is belangrijk als je bijvoorbeeld een telescoopgiek gaat maken. Het verbinden van dragende delen Alu onderling blijft altijd lastig.
 
Hardsolderen met messing blijft link.
De kans bestaat dat je het messing te heet stookt, en dit dan zacht wordt en blijft.
Als de krachten niet zo heel groot zijn zou ik voor tin solderen of lijmen kiezen.

Ik ben het met Piet eens dat kunstof het makkelijkste te bewerken is. Je kan zo 10mm ineens voorzetten bij het draaien/frezen. Dit wordt bij alu al moeilijken, en bij staal zonder een grote draaibank (2mtr tussen centers) onmogelijk. En als je per ongeluk er te veel af haalt, plak je er gewoon weer een stuk aan vast en begin je opnieuw.

Het voordeel van messing is dat je verspanings gereedschap veel langer mee gaat dan bij staal, maar wel sterk is en goed te solderen is.
Het voordeel van Aluminium vind ik vooral het gewicht. Dit is belangrijk als je bijvoorbeeld een telescoopgiek gaat maken. Het verbinden van dragende delen Alu onderling blijft altijd lastig.


Hallo Stefan,



Hmmmmm, ik heb nooit problemen met het hardsolderen, dat het messing zacht blijft !
Maar je moet wel goed op de temperatuur letten, want als je het te heet maakt dan wordt het zacht, maar na verloop van tijd wordt het messing wel weer harder hoor !!
Dat is echt een eigenschap van messing !
 
Back
Top