Kingpin Besturing !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Marten,

Vandaag even in het serviceboek gekeken van de Semi-dieplader, hoe het nu precies zit met de max. stuuruitslag,

1e stuuras vanaf de voorkant kingpin gerekend :

Stuuras 1 : max. stuuruitslag 10 graden
Stuuras 2 : max. stuuruitslag 17 graden
Stuuras 3 : max. stuuruitslag 24 graden
Stuuras 4 : max. stuuruitslag 31 graden
Stuuras 5 : max. stuuruitslag 38 graden
Stuuras 6 : max. stuuruitslag 45 graden

Dus er zit steeds 7 graden verschil in de besturing !

Hoi Piet,

Altijd handig om te weten :rolleyes:
Mocht er nog eens een versie uitkomen, voor meerdere servo's.

Betreft het stroom van de servo, daar verwacht ik ook geen problemen mee.
Het zal na inschatting, nooit hoger zijn dan 2A.
Dit zullen we anders even kunnen opmeten, tijdens de test.

Is dan meer voor het idee, hoeveel stroom het gemiddeld verbruikt.
Daaruit kun je met alles erbij gerekend, de tijd inschatten hoelang de accu het volhoud.
 
hallo Piet,
Vraagje. Je koppelt de assen met elkaar zodat de assen naar voren toe steeds iets minder sturen. Maar dit is toch niet de bedoeling als je via de zender schuin (hondengang) gaat rijden. Dan wringen de bandjes toch als een gek?
Dus ideaal gezien zou je op elke as een servo moeten zetten en deze moeten sturen aan de hand van de kingpin hoek en de zender knuppel en hieruit de juiste hoek berekenen.
Dus hoe groter de kingpin hoek hoe groter het verschil in stuur uitslag en hoe groter de sturing van de zender des te kleiner het verschil in stuur uitslag is.
Of ben ik nu te perfectionistisch bezig?
 
Hallo,

ik heb een poosje terug assen met wielen voor een telekraan gemaakt. Deze bouwer heeft zelf de opbouw gemaakt. Hem heb ik toen een idee aan de hand gedaan voor de stuurgeometrie. Ik weet niet of dat gelukt is, of hij dat al gemaakt heeft.
Op mijn website (benjamin-modelbouw.nl) staat ergens een acadtekening van dit idee.
Je zou het eens moeten uittekenen of een proefje moeten maken of dit werkt. Ik heb nog geen tijd gehad om dit exact uit te tekenen.
Volgens mij moet het wel werkend gemaakt kunnen worden.

Kijk maar eens, ik kan volgens mij hier op dit forum geen acadtekeningen kwijt. Of iemand moet een tip hebben hoe dat wel kan.

groet
Stef
 
Maar dit is toch niet de bedoeling als je via de zender schuin (hondengang) gaat rijden. Dan wringen de bandjes toch als een gek?
Klopt, de echte trailers kunnen ook niet in een echte "hondegang".
Ze blijven altijd iets van een cirkel beschrijven, en dat de banden daarbij (zeker in beladen toestand) behoorlijk op hun "donder" krijgen mag geen verrassing heten.
 
hallo Piet,
Vraagje. Je koppelt de assen met elkaar zodat de assen naar voren toe steeds iets minder sturen. Maar dit is toch niet de bedoeling als je via de zender schuin (hondengang) gaat rijden. Dan wringen de bandjes toch als een gek?
Dus ideaal gezien zou je op elke as een servo moeten zetten en deze moeten sturen aan de hand van de kingpin hoek en de zender knuppel en hieruit de juiste hoek berekenen.
Dus hoe groter de kingpin hoek hoe groter het verschil in stuur uitslag en hoe groter de sturing van de zender des te kleiner het verschil in stuur uitslag is.
Of ben ik nu te perfectionistisch bezig?


Hallo Stefan,


Nee, het is niet de bedoeling om in "hondengang" over de rij-baan te gaan rijden, maar dit is bedoeld om in moeilijke kleine smalle hoeken te kunnen manoeuvreren.
In de 1:1 gebruiken ze de handbesturing ook alleen maar in dat soort situaties !

Wat de grade verdeling betreft, moet ik nog wel onderzoek doen, of dit wel opgaat voor de Semi-dieplader die ik aan het bouwen ben !!
Als de besturing zo ver klaar is, zal ik in een grote naar een steeds kleinere cirkel linksom gaan rondrijden achter de MB Actros, om te kijken hoe de stuurassen zich gaan settelen.
Daarna fixeren en opmeten wat de precieze stuurhoek is, daar het zelfde kunstje rechtsom uitvoeren en weer fixeren en weer opmeten, daarna bepalen hoe de stuurassen onderling afgesteld moeten worden !!
Dit wordt nog een hele nauwkeurige klus, omdat ik zo min mogelijk wrijving wil hebben op de stuurassen, maar helemaal wrijvingssvrij krijg je het nooit hoor !!
Afgelopen zaterdag nog met de 1:1 Semi-dieplader gereden, nou die wringt ook wel in de kleinere bochten hoor, zwarte rubberstrepen op het asfalt, hahahaha !!

Maar let op Stefan, het komt uiteindelijk wel goed hoor met de besturing van de Semi-dieplader, want zolang knutsel ik wel door totdat het "echt" werkt !!
 
In het "echt" wringt het lekker.
in de modelbouw dan ook, zal de voorzitter blij mee zijn

Koop dan maar alvast een pot grijze verf voor op de baan:D
 
Hallo Marten,

Ik wil binnenkort een servo en accu bestellen voor de Kingpinbesturing :

1 Futaba S 5301 analoge servo 21 kg 6 volt
Rechtstreeks bestellen bij Futaba, want Conrad kan deze servo niet leveren

1 Loodaccu
Conrad : bestelnummer : 255408.89
6Volt 3,4Ah
maten : 134x34x60mm
Ik kan deze akku in het zwanenhals plaatsen.

Nu is mijn vraag : is deze akku zwaar genoeg om de zware Servo van stroom te voorzien ?
Hoe lang kan ik dan ongeveer rijden, voordat de accu leeg is ??
Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de stuurbewegingen, maar kan je ongeveer een richtlijn geven hoe lang deze accu mee gaat ??

Graag even jou antwoord !
 
meer dan zat! uhm uren piet ;).

mijn peterbilt 359 rijd op 11,1V met 2200mAh en rijd daar 3,5 uur op incl verlichting.

let wel op of je de accu in alle houdingen neer mag leggen ;) ivm eventueel zuren?

maar waarom niet deze accu?
Accutechnologie: NiMH Accucapaciteit: 3700 mAh Grootte: Sub-C Afm.: (lxbxh) 110 x 45 x 22 mm Stekkersysteem: JR-bus Aantal cellen: 5 Spanning: 6 V Massa: 327 g
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=206451

nog meer power, nog langer rijden ;) en nog compacter ook
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Ik schat het gemiddelde MAX. verbruik (incl. verlichting, iR) op 1Ah.
Houd in dat je er 3,5 uur mee kunt rijden.

Het meeste verbruikt die, als de semi-dieplader stil staat en je dan via de zender gaat (tegen)sturen. (schatting is 1,5Ah)
Tijdens normaal rijden zal rond de 0,7Ah zijn.
In de middenstand zal het verbruik van de servo onder de 0,1Ah zijn.
Verlichting en iR zal rond de 0,2 à 0,3Ah zijn.

De servo kun je overigens bestellen bij:
Modelbouw Krikke - Groningen.
Als je bij zoeken --> Futaba 1283 <-- invuld, dan kom je direct bij die servo.

Edit:
Een goede althernatief is deze:
http://www.bigscaleshop.nl/index.php?act=viewProd&productId=387

Dit is een Multiplex Rhino 4 servo.
  • Gewicht 175 gram
  • metalen tandwielen
  • Uitgaande as 8 mm
  • Houdkracht 22,5 kg
  • Stelkracht 25 kg
  • Steltijd 40graden/0,10 sec
  • Afmeting LXBXH mm 59X29X55
  • Universeel stekker
  • € 86,- euro
Vooral het laatste scheelt aanzienlijk ;-) en is zelfs iets sterker !
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Even een opmerking ivm je keuze voor de lood accu. Dit werkt prima als je zorgt dat je deze makkelijk kan wisselen.


Namelijk als deze leeg is duurt het zeerlang om deze op te laden. Een lood accu kan je namelijk niet snel laden.

Dus zoals ik al zij en je de accu kan wisselen is dit geen probleem. Anders zou ik toch voor een NC of NiMh uitvoering gaan.

Succes ermee
 
Hallo Piet,

Je moet bij een gel-loodaccu wel een ontlaad beveiliging inbouwen zodat je hem niet helemaal leeg trekt, daar kunnen ze niet tegen. 5,4V is de grens bij een 6V accu.
De accu mag je gewoon plat neerleggen, dit doe ik al jaren in mijn graafmachine.

Het voordeel van een loodaccu is dat je hem steeds bij kan laden (is ook beter), dus echt snel laden hoeft ook niet. Toch in 3uur heb je hem wel weer vol hoor (1,5A laden).

Voor de servo kan je ook voor Hitec gaan, die zijn bij de meeste modelbouwzaken wel te krijgen.
 
meer dan zat! uhm uren piet ;).

mijn peterbilt 359 rijd op 11,1V met 2200mAh en rijd daar 3,5 uur op incl verlichting.

let wel op of je de accu in alle houdingen neer mag leggen ;) ivm eventueel zuren?

maar waarom niet deze accu?
Accutechnologie: NiMH Accucapaciteit: 3700 mAh Grootte: Sub-C Afm.: (lxbxh) 110 x 45 x 22 mm Stekkersysteem: JR-bus Aantal cellen: 5 Spanning: 6 V Massa: 327 g
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

nog meer power, nog langer rijden ;) en nog compacter ook


Hallo Alwin,

Bedankt voor de tip !!
 
Hallo Piet,

Ik schat het gemiddelde MAX. verbruik (incl. verlichting, iR) op 1Ah.
Houd in dat je er 3,5 uur mee kunt rijden.

Het meeste verbruikt die, als de semi-dieplader stil staat en je dan via de zender gaat (tegen)sturen. (schatting is 1,5Ah)
Tijdens normaal rijden zal rond de 0,7Ah zijn.
In de middenstand zal het verbruik van de servo onder de 0,1Ah zijn.
Verlichting en iR zal rond de 0,2 à 0,3Ah zijn.

De servo kun je overigens bestellen bij:
Modelbouw Krikke - Groningen.
Als je bij zoeken --> Futaba 1283 <-- invuld, dan kom je direct bij die servo.

Edit:
Een goede althernatief is deze:
WWW.BIGSCALESHOP.NL


Dit is een Multiplex Rhino 4 servo.
  • Gewicht 175 gram
  • metalen tandwielen
  • Uitgaande as 8 mm
  • Houdkracht 22,5 kg
  • Stelkracht 25 kg
  • Steltijd 40graden/0,10 sec
  • Afmeting LXBXH mm 59X29X55
  • Universeel stekker
  • € 86,- euro
Vooral het laatste scheelt aanzienlijk ;-) en is zelfs iets sterker !



Hallo Marten,

Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee !
We houden contact !
 
Hallo Piet,

Ik schat het gemiddelde MAX. verbruik (incl. verlichting, iR) op 1Ah.
Houd in dat je er 3,5 uur mee kunt rijden.

Het meeste verbruikt die, als de semi-dieplader stil staat en je dan via de zender gaat (tegen)sturen. (schatting is 1,5Ah)
Tijdens normaal rijden zal rond de 0,7Ah zijn.
In de middenstand zal het verbruik van de servo onder de 0,1Ah zijn.
Verlichting en iR zal rond de 0,2 à 0,3Ah zijn.

De servo kun je overigens bestellen bij:
Modelbouw Krikke - Groningen.
Als je bij zoeken --> Futaba 1283 <-- invuld, dan kom je direct bij die servo.

Edit:
Een goede althernatief is deze:
WWW.BIGSCALESHOP.NL


Dit is een Multiplex Rhino 4 servo.
  • Gewicht 175 gram
  • metalen tandwielen
  • Uitgaande as 8 mm
  • Houdkracht 22,5 kg
  • Stelkracht 25 kg
  • Steltijd 40graden/0,10 sec
  • Afmeting LXBXH mm 59X29X55
  • Universeel stekker
  • € 86,- euro
Vooral het laatste scheelt aanzienlijk ;-) en is zelfs iets sterker !


Hallo Marten,

Is de bovengenoemde servo wel van goede kwaliteit, gelijk aan de Futaba S5301 ??
Is deze servo wel dubbelgelagerd ??

Omdat het prijsverschil zo groot is !!!

Graag even je reactie !
 
multiplex of MPX.

maakt al jaren goed spul, gebruik vooral de micro servos van ze al enige jaren zonder problemen. de opgegeven waardes maakt die wel waar.

dubbel of enkel gelagerd weet ik niet. maar maakt dit veel uit? mijn servos van 15 euro waren ook al dubbel gelagerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top