Noodlanding Airbus A320 in Hudson River bij NY

In New York is vanavond een toestel, Airbus A320 in de Hudson river terecht gekomen.
Een succesvolle noodlanding, alle 148 passagiers + bemanning kan het navertellen.

hudson_plane_crash.jpg



Hier het nieuwsbericht op nu.nl
Hier de hoofdpagina van cnn (direct linkje niet nodig)
Meer info op ABC news
Het gaat om een Airbus A320 van US Airlines, linkje naar airliners.net


[quote="planecrashinfo.com]

Date: January 15, 2009 Time: 15:31
Location: New York, New York
Operator: US Airways Flight: 1549
AC Type: Airbus A320-214
Reg: N106US cn: 1044
Aboard: 155 Fatailites: 0 Ground: 0
Route: New York, NY- Charlotte, NC
Details:

The plane was taking off from La Guardia Airport when possibly, both engines were disabled after striking a flock of geese. The crew was able to make a soft landing in the Hudson River. All 150 passengers and crew of 5 made it out safely before the plane began to sink. No one was reported to be seriously injured. [/quote]

Filmpje gemaakt met bewakingscamera:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag het net, ik denk dat die piloten wel een lintje krijgen.
Je zal toch rustig moeten blijven, om dat voor elkaar te krijgen.
 
Inderdaad een zeer nette actie van de piloten :thumbsup: Als je in zo'n gebied ineens naar beneden moet, krijg je weinig tijd om na te denken, blijkbaar de juiste beslissing genomen. Meestal is de schade wat groter als zo'n toestel een noodlanding moet maken...
Net opgestegen, tanks waarschijnlijk nog vol... Getuigen vertelden dat het op een gewone landing leek, maar dan met veel waterspray...

@Dirk, Ik las ook dat het mogelijk ganzen zijn geweest, berichtje in openingspost erbij gezet.
 
Petje af voor de piloot ! Ik heb weleens een waterlanding minder goed zien aflopen met een Airbus. Het toestel maakte toen een radslag en brak in stukken. Dit toestel lijkt redelijk ongeschonden gezien de vleugels er nog aanzitten.
 
Petje af voor de piloot ! Ik heb weleens een waterlanding minder goed zien aflopen met een Airbus. Het toestel maakte toen een radslag en brak in stukken. Dit toestel lijkt redelijk ongeschonden gezien de vleugels er nog aanzitten.



Ik neem aan dat je de crash met een gekaapte 767 bedoeld, Ik snap nog
steeds niet waarom de piloot zo zijwaarts aan kwam vliegen, misschien
waren de kapers in paniek ofzo... iemand een idee?

Odin
 
Het hele verhaal staat hiero --> Ethiopian Airlines Flight 961 - Wikipedia, the free encyclopedia

De reden dat ie zijwaarts tegen het water kwam was dat de motoren het niet meer deden, en dat daardoor ook de besturing op de noodaggregaat werkte, een soort dynamo met een propellertje erop.

De copilot/eerste officier is daarvoor aangevallen met een bijl, een extreem hectische situatie.

Er is ook een hele bekende fotojournalist/cameraman bij omgekomen als passagier, naast de vele andere slachtoffers die waren te betreuren.
 
Hier de beelden van tijdens het te-water raken. (opgenomen met een bewakingscamera)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo weinig beeld van de landing zelf? jammer.
Een passagier noemde het 'een interesante ervaring'...

Waar kan ik tickets kopen ;)
 
De reden dat ie zijwaarts tegen het water kwam was dat de motoren het niet meer deden, en dat daardoor ook de besturing op de noodaggregaat werkte, een soort dynamo met een propellertje erop.

bedankt voor je linkje, die vreemd genoeg een beetje tegenstrijdig is met
wat je zegt, de kapers geloofde nog steeds niet dat ze het niet konden halen
en wilden de controle overnemen, waardoor de linkertip het water raakte,
daarna raakte de linkermotor een koraalrif en toen ging het helemaal fout.


Skyhigh
 
Nou echt petje af voor de piloten!
Ik zou wel in paniek raken als ik met zulke omstandig
heden te maken kreeg.

(mischien een stomme vraag)
Maar hoe krijgen ze dat vliegtuig uit die rivier met boten ofzo?
 
Laatst bewerkt:
@ Skyhigh, je kunt Engels lezen ? Citeer gelijk eventjes waar mijn verhaal niet klopt...

When the plane ran out of fuel, both engines failed. The crew used a ram air turbine to preserve the aircraft's most essential functions, but in this mode some hydraulic systems—such as the flaps—were inoperative. This forced Abate to land at more than 175 knots (about 320 kilometers per hour or 200 miles per hour).
Abate tried to make an emergency landing on the airport at Prince Said Ibrahim International Airport, Grande Comore, but a fight with the hijackers at the last minute caused him to lose his visual point of reference, leaving him unable to locate the airport. While still fighting with the hijackers, he tried to ditch the aircraft in shallow waters 500 metres off Le Galawa Beach Hotel near Mitsamiouli at the northern end of Grand Comoro island. Abate tried to land parallel with the waves instead of against the waves in an effort to smooth the landing. However, the fight with the hijackers who were trying to seize the controls of the airplane made the plane roll to the left as it approached the surface of the water. ET-AIZ's left engine and wingtip struck the water first. The engine acted as a scoop and a coral reef hit the engine, slowing that side of the aircraft quickly, causing the Boeing 767 to violently spin left and break apart. Island residents and tourists, including a group of scuba divers and some French doctors on vacation, came to the aid of crash survivors.
 
Ze hebben erg veel geluk gehad, het is uniek eigenlijk, een mirakel dat het zo is afgelopen.

full


Ben heel benieuwd hoe ze die weer op de kant gaan krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan aan het tijdverloop zien dat binnen vier minuten de pont al de eerste passagiers via de klep kan ontvangen. Als ook dat een beetje tegen had gezeten had het ook alsnog verkeerd af kunnen lopen. Hier heeft gewoon alles mee gezeten. Deze mensen zullen vanaf nu heel anders tegen het leven aankijken dan voorheen.
 
Dirk heeft gewonnen. Ironisch dat dat toestel in de USA staat terwijl ze daar zo'n best hebben gedaan om het te laten floppen: not-invented-here.
En de con-trail crowd heeft zich ook al gemeld bij de reacties op YouTube :(
 
Back
Top