Cylinder losmaken van een 3,5 cc nitro motor zit muurvast wie weet hoe ik dit het beste kan doen??

Hallo Ik ben bezig met het uit elkaar halen van een 3,5 cc nitro motor alleen zit de cylinderbus zo muurvast dat ik hem helemaal niet naar boven en krijg.

Wat heb ik geprobeerd:

1. Een tai rip in de uitlaat poort vliegwiel draaien dat werkt niet die knipt ie allemaal door hoe zon dikke ik ook gebruik.

2. Een houten ijslollie stokje in de uitlaatpoort en het vliegwiel draaien geen succes daar kreeg ik hem ook niet mee los.

3. Heb ook al geprobeert het blokje iets te verwarmen maar ook dat wil niet helpen.

Heeft iemand enig idee hoe je zon cylinderbus los krijgt zonder de boel te beschadigen of kapot te maken. Of heeft iemand een betere tip dan hoor ik dat graag.
 
Wat is de voorgeschiedenis? Waarom moet die bus eruit? Als het ding echt in soep gelopen is, kan het zijn dat die bus er domweg niet meer uitwil..
 
Inderdaad, als er een vastloper geweest is met als gevolg een beschadigde bus wordt het heel moeilijk.

In plaats van een tywrap kan je ook een stevig stuk doek gebruiken. Het puntje van een dikke handdoek of een dwijl is sterk en kan vaak even iets meer kracht verdragen.
 
Wat is de voorgeschiedenis? Waarom moet die bus eruit? Als het ding echt in soep gelopen is, kan het zijn dat die bus er domweg niet meer uitwil..


De bus moet er uit omdat de motor uit elkaar moet voor onderhoud de drijfstang en misschien een lager moet vervangen worden. Verder is de motor ook erg vies van binnen omdat hij lang heeft stil gestaan de compressie van het blokje is trouwens nog goed.
 
Voordat ik verder ga: ik ben geen autorijder. Mogelijk dat bij automotortjes andere technieken gelden.. maar als het ding erg smerig is, kook 'm eens uit in biotex en probeer dan opnieuw de bus eruit te halen als het ding nog wat warm is..
 
Ik heb van een hpi blokje 4.6 de bus er uit gedrukt met een houten was knijper.
Ging ook goed, als je het maar met gevoel doet. Vliegwiel gedraaid met een wateromptang. Had ook van alles geprobeert, opgewarmd in de oven enz.
 
In de oven gooien (graadje of 130) en daar even lekker in laten opwarmen 30 minuten ofzo. Dan kijken of je hem eruit kan krijgen. Let wel op dat hij dan heel warm is dus oppassen met verbrande vingertjes.
 
Ik heb de cylinder nu een nachtje in de kruipolie laten staan maar dit heeft geen effect gehad de houten ijslollie stokjes gaan nu ook gewoon doormidden. Het lijkt erop dat ik er echt geen beweging in krijg. En ik ben bang dat als ik hem flink warm ga stoken het ding behoorlijk zal gaan vervormen als ik hem er uit zal krijgen.
 
Soms heb je gewoon pech en gaat het echt niet. Ik heb ooit bij het demonteren een cilinderbus in tweeën gebroken bij een OS VG .30. De onderste helft heb ik daarna nooit meer uit het carter gekregen en kon ik alles vervangen...
 
Maar als ik het goed begrijp, heeft het ding verder geen schade.

Laat die cilinderbus dan gewoon lekker zitten, maak de rest schoon, en je bent klaar, toch?
 
De bus moet er uit omdat de motor uit elkaar moet voor onderhoud de drijfstang en misschien een lager moet vervangen worden. Verder is de motor ook erg vies van binnen omdat hij lang heeft stil gestaan de compressie van het blokje is trouwens nog goed.

Maar als ik het goed begrijp, heeft het ding verder geen schade.

Laat die cilinderbus dan gewoon lekker zitten, maak de rest schoon, en je bent klaar, toch?

Die dingen in het rode deel van de quote kan je niet doen zolang de bus erin zit omdat je de zuiger en drijfstang er dan niet uit krijgt , zelfde geld voor het lager...

Eerst moet de cilinderset eruit voor je de krukas kunt verwijderen en het lager vervangen.

@ Tamiya Fan :

Het carter goed gelijkmatig verwarmen met een verfstripper en een dikke ty-wrap in 1 van de inlaatpoorten steken i.p.v. de uitlaatpoort.

De uitlaatpoort zit vaak op gelijke hoogte met het carter waardoor je hem niet op zult kunnen lichten , de inlaat kanalen in het carter lopen vaak iets hoger door dan de inlaatpoorten van de cilinder waardoor dat weer wel gaat ;)
 
Ik kende ook zo iemand die de cylinderbus had vastgezet met rode locktite. Daar was ook geen beweging meer in te krijgen! :oops: Je kan het nog proberen met een haak waarvan je de punt in een van de poorten steekt (uitkijken voor beschadigen en als het een metalen haak is eerst aftapen. Dan proberen eruit te trekken.
 
Laatst bewerkt:
IK heb trouwens ook nog nooit gehoord dat de cylinderbus met locktite word vastgezet. Wel dat de boutjes van de cylinderkop en rondom de motor worden geborgd met locktite maar een cylinder lijkt me stug. Ik heb de motor maar schoongeblazen met een compressor en waar ik wel bij kon schoongemaakt. Ik denk dat het beter is om hem zo te laten. De lagers rollen ook al weer soepel. Alleen zit er nog een beetje speling op de drijfstang bij de krukas is dit eigenlijk heel erg?
 
nee als motor goed loopt afblijven
de meesten willen drijfstang vervangen ed
waarvoor??
meestal kost zo,n setje bijna de prijs van een nieuw motorje
ik vervang niks kapot dan nieuw erop

enne rode locktite komt los bij 330 graden
 
nee als motor goed loopt afblijven
de meesten willen drijfstang vervangen ed
waarvoor??
meestal kost zo,n setje bijna de prijs van een nieuw motorje
ik vervang niks kapot dan nieuw erop

enne rode locktide komt los bij 330 graden

Omdat je met het vervangen van een drijfstang bij de snellere competitie motoren een hoop schade kan voorkomen wat goedkoper is als het motortje vervangen :!:

R&B b.v. raad het aan om na het inlopen (+/- 5 liter) de drijfstang te vervangen , i.v.m. de hoge stress waaraan deze wordt bloot gesteld tijdens het inrijden.

De keuze tussen een drijfstangetje van 50,- of een complete motor van 200,- is voor mij snel gemaakt ;)
 
En 200 euro is voor sommigen ook nog te overzien maar een JP FX21 Eagle 9s van 600 euro wil je zeker niet in de soep laten lopen omdat een drijfstang van 50 euro je te veel is....
 
Tsjonge na 5 liter al je drijfstang vervangen.. vooral blijven volhouden dat die motortjes goed behandeld worden ;)
 
Back
Top