multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijmen met POR heeft het voordeel dat je geen zorg hoeft te hebben over te snel drogen. Wel de lijm goed dun verdelen over de lijmvlakken. Nadeel is dat wat je eenmaal samenvoegt, niet meer los komt; het moet meteen goed zitten.
CA lijm kan, maar je moet er inderdaad niet te lang over doen; ev. een traagdrogende versie kopen. Gebruik van activator is wel aan te raden, hierdoor bruist de lijm enigzins op zodat ook op plekken waar misschien wat ruimte is tussen de delen een goede verbinding ontstaat.
Epoxy is ook prima, hiermee kan je nog rustig wat schuiven voor het uithardt.
 
Mijn romp heb ik geplakt met CA lijm in zijn geheel, één kant de lijm en de andere helft inspuiten met activator (let op, geen agressieve gebruiken). Eénmaal samengevoegd droogt het super op en de EZ* wordt superstevig.
De motor heb ik gewoon vastgeplakt d.m.v. dubbelzijdige tape met extra plakkracht, deze heb ik tegelijk met de romphelften geplakt.
 
Als je op de ene helft CA doet, en de andere helft met activator bespuit, mis je het voordeel dat, als er plekken zijn waar de delen net geen kontakt maken, de lijm opbruist en zodoende toch kontakt maakt. Dat zal in het geval van een Easy-romp niet zo gauw nodig zijn; maar over het algemeen is het handiger om het met CA besmeerde deel te bespuiten, en dan de delen samen te voegen.
 
OK, dan ga ik voor de ESC in het voorste compartiment.
Die stukjes kunststofbuis als luchtin-en uitlaten lijken me ideaal en gemakkelijk uit te voeren (als elektronicus heb ik een obsessie tegen te warme of oververhitte componenten).

Ik heb eveneens UHU Por aangeschaft maar ik twijfel nog tussen deze en CA.
Ik heb de 50gr medium CA (dikker lopend) van Hobby City, is dat snel of traagdrogende?
Als activator heb ik een spuitbus van Graupner en één van Robbe.

@Bdoets: Ik kan misschien beide zijden met activator behandelen en één zijde enkel met CA?

Voor de bevestiging van de motor wens ik de koelgleuven in de romp rondom de motor zoveel mogelijk open te laten, daarom dacht ik aan 2-3 druppels CA vooraan op de motorbehuizing zodat deze later makkelijker zou los te wrikken/snijden zijn. Ik ben alleen (misschien onterecht) bang dat dit niet genoeg lijmkracht voor een tijdens bedrijf trillend motortje gaat opleveren.

Enne, welk propje?: 5x5 of 5.5x4.5?

Sorry voor al deze detailvragen, ik ben zéér perfectionistisch van natuur en ik wens alles van de eerste keer 100% juist te doen...
 
Laatst bewerkt:
Bij sec.lijm is de dunste het snelst en de dikste het traagst. Die medium die jij hebt is dus al een ietwat trager drogende. Voor het samenlijmen van je romphelften zou ik netjes de handleiding volgen. Ben bang dat wanneer je activator op je lijm spuit hij al direct droog is voordat je ook nog maar iets kunt doen.
 
Ben bang dat wanneer je activator op je lijm spuit hij al direct droog is voordat je ook nog maar iets kunt doen.
Dan mag je komen proberen de romp van mijn Junior S uit mekaar te trekken... :)
Doe eens een testje, doe een klein beetje CA ergens op en spuit er wat activator op. Het begint te reageren. Zolang het reageert hardt het niet uit; en als het eenmaal uithardt, heeft het meer volume.
 
Laatst bewerkt:
Verwikkelingen...
Ik heb wel degelijk medium CA van bij HobbyCity, maar nu pas zie ik voor deze lijm op de HC site staan: "Not foam safe" :(

Zal dus 1-1.5 week wachten worden op nieuwe "foam safe" CA lijm van bij HC, of zo'n 70km heen en weer rijden naar de dichtsbijzijnde RC-winkel (Albatros), of UHU Por gebruiken...
 
Zal dus 1-1.5 week wachten worden op nieuwe "foam safe" CA lijm van bij HC, of zo'n 70km heen en weer rijden naar de dichtsbijzijnde RC-winkel (Albatros), of UHU Por gebruiken...
Je kan ergens aan de binnenkant van de romp of de kap proberen of je schuim oplost.
Je kan ook AC bestellen bij bijvoorbeeld Hobby in,
Hobby-
die sturen het supersnel.
 
De EasyStar is gemaakt van Elapor, lijkt veel op piepschuim maar is toch iets totaal anders. Dus even voorzichtig proberen op een plekje waar het geen kwaad kan en dan lijmen.
 
Ik heb wel degelijk medium CA van bij HobbyCity, maar nu pas zie ik voor deze lijm op de HC site staan: "Not foam safe" :(

Zal dus 1-1.5 week wachten worden op nieuwe "foam safe" CA lijm van bij HC, of zo'n 70km heen en weer rijden naar de dichtsbijzijnde RC-winkel (Albatros), of UHU Por gebruiken...

In de handleiding die je bij je EZ* hebt gekregen wordt ook duidelijk aangegeven dat je gewone CA moet gebruiken, en niet de foam-safe variant. Lees het boekje maar eens door, er staan nog meer nuttige tips in!
 
Handleiding nog 5x doorgelezen, er staat toch nergens of het "foam safe" CA moet zijn of niet. Wel spreekt MPX over Zacki "leicht verdickt" + activator.
Anyway, de HobbyCity CA medium + Graupner activator werkt perfect voor Elapor (en ook mijn vingers!).
Ik had een paar seconden tijd om e.e.a. te corrigeren na het samenvoegen.

Een opmerking bij het lijmen van de romphelften:
Bij een volgende EZ* begin ik de romphelften aan de staartzijde samen te voegen/drukken. De voorkant en het middengedeelte van de romp heeft enkele noppen/holtes waardoor kwasi geen misuitlijning mogelijk is, de achterzijde dus niet waardoor er hier bij mijn EZ* een klein millimetertje verschil in uitlijning tussen beide helften is. Niet echt iets om over naar huis te schrijven maar toch.

Permax motortje is met 2 druppels CA aan de rand van het motorcompartiment gelijmd zodat ik deze later (hopelijk) gemakkelijker kan lossnijden.

Er blijft nog enkel het inbouwen van de servo's en dito stuurstangen, de antennebuis en de bevestiging van de canopy over.

Kleine anecdote:
Doordat ik de rudderhorns reeds vooraf gelijmd had aan de staartvlakken (waardoor ik deze niet meer vlak op tafel kon plaatsen) had ik bij het lijmen van elevator aan rudder eigenlijk drie handen nodig:
Linkerhand voor de 90° winkelhaak, rechterhand voor het aanduwen van rudder in elevatoruitsparing tijdens het drogen van de lijm, en mijn buik om alles tegen te houden.
Na een 10-tal seconden alles losgelaten, plakte de onderzijde van de elevator verdorie toch niet aan mijn pijama! :hammer:
Met véél geduld en een scalpel heb ik beiden kunnen scheiden (staart heeft geen schade, pijama houdt er een iets kalere plek + een streep opgedroogde CA aan over ;))
 
Bij een volgende EZ* begin ik de romphelften aan de staartzijde samen te voegen/drukken. De voorkant en het middengedeelte van de romp heeft enkele noppen/holtes waardoor kwasi geen misuitlijning mogelijk is, de achterzijde dus niet waardoor er hier bij mijn EZ* een klein millimetertje verschil in uitlijning tussen beide helften is.
Dit lijkt mij juist een reden om aan de voorkant te beginnen, des te gemakkelijker om achter goed te krijgen.
Als je achter begint en het zit niet helemaal goed, riskeer je dat de pasnoppen helemaal niet meer sluiten.
 
Haha, herkenbaar dat er opeens delen vastzitten aan je vliegtuig die daar niet horen :rolling:
Door het toevoegen van je eigen DNA-materiaal wordt je vlieger wel een stuk persoonlijker. 8O ;) :yes: CA is de prettige manier, minder prettig is het weer open moeten snijden en dan uitschieten met je hobbymesje om vervolgens vloeibaar (vlekkend) DNA achter te laten. :cry: :lol:
 
Kleine anecdote:
Doordat ik de rudderhorns reeds vooraf gelijmd had aan de staartvlakken (waardoor ik deze niet meer vlak op tafel kon plaatsen) had ik bij het lijmen van elevator aan rudder eigenlijk drie handen nodig:
Linkerhand voor de 90° winkelhaak, rechterhand voor het aanduwen van rudder in elevatoruitsparing tijdens het drogen van de lijm, en mijn buik om alles tegen te houden.
Na een 10-tal seconden alles losgelaten, plakte de onderzijde van de elevator verdorie toch niet aan mijn pijama! :hammer:
Met véél geduld en een scalpel heb ik beiden kunnen scheiden (staart heeft geen schade, pijama houdt er een iets kalere plek + een streep opgedroogde CA aan over ;))
Volgende keer dus dunner CA nemen, ertussen doen, beide delen plaatsen en fixeren met een paar spelden. Vervolgens heb je twee handen vrij om de activator te gebruiken. Of anders UHU POR, dan heb je wat meer hersteldtijd en de droogtijd is langer. Idem fixeren met een paar spelden en lekker een nachtje laten drogen. ;)
 
Bedankt aan allen die gereageerd hebben!

Feitelijk zou ik nooit een tweede EZ* moeten bouwen (of het moet voor iemand anders zijn) vermits ik mijne gekocht heb als voorbereiding/training voor het vliegen met mijn 3 andere Protech 2-axis motorzwevers (1x 1.50m Topic 400 en 2x 2.20m Thermal 220).

Ik heb nog een paar twijfels:

I.v.m. de motor/prop bevestiging:
De originele (te lijmen) propeller/spinner past perfect op de motoras maar wens ik niet te gebruiken.
In de plaats daarvan heb ik een 2.3mm alu spinner/meenemer en een tweetal mogelijke propellers (EMP 5"x5 en APC 5.5"x4.5).
Met deze alu spinner is de motoras zo'n centimetertje te lang.
Zou ik de motoras inkorten?

Als ik de Permax motor met alu spinner/prop op een 7-cel NiMh aansluit heb ik de indruk dat het geheel draaiend nogal 'ronkt' (lijkt op resonantie in de Elapor romp). Is dit normaal of duidt dit op een kleine onbalans in de spinner/prop?
De spinner heeft één inbusschroefje ter bevestiging op de motoras, zou dit de onbalans kunnen veroorzaken? (zonder prop/spinner draait de Permax met een mooi zoemend geluid)
Voor alle zekerheid heb ik toch maar een 2.3mm spanklauw spinnertje in bestelling bij HK.

I.v.m. de bevestiging van de servostuurstangen:
- 'Bowden' buisjes met CA in de rompgleuven gelijmd over de hele lengte?
- Met geweven plakband vastgehecht over de hele lengte? (gemakkelijker demonteren van de servo's achteraf)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top