T
Theo Coenen
Guest
Van de week (dinsdag) in de krant Het Limburgs Dagblad.
ALweer een artikel over modelbouw.
In Maastricht is een quadrocopter gezien en de meneer die aangehaald wordt in het artikel beweerd de uitvinder te zijn van het apperaat.
Het hoe en waarom weet ik niet en die meneer ken ik niet, maar dit is al de zoveelste keer dat deze krant artikelen brengt waar ik grote twijfels bij heb.
Hier de link naar het artikel, Dagblad de Limburger Ik hoop dat die werkt voor jullie.
Anders hier de tekst van het artikel.
ALweer een artikel over modelbouw.
In Maastricht is een quadrocopter gezien en de meneer die aangehaald wordt in het artikel beweerd de uitvinder te zijn van het apperaat.
Het hoe en waarom weet ik niet en die meneer ken ik niet, maar dit is al de zoveelste keer dat deze krant artikelen brengt waar ik grote twijfels bij heb.
Hier de link naar het artikel, Dagblad de Limburger Ik hoop dat die werkt voor jullie.
Anders hier de tekst van het artikel.
dinsdag, 20 januari 2009
Mosakopter: Marsexpeditie
in Maastrichtse Athoslaan
UITVINDING
Maastrichtse telecom-specialist ontwikkelt filmhelikopter
door
Maarten van Laarhoven
Een filmende en fotograferende
vliegende schotel,
met de ‘ster van Maastricht’
parmantig op het dak. Maak
kennis met de enige echte
Mosakopter.
A
ls Harrie Gulikers uit de
Athoslaan zijn Mosakopter
de lucht in leidt, denken
sommige buurtbewoners
dat ze ze zien vliegen. Het
met vier propellers uitgeruste vliegmachien
is zo licht als een veertje,
maakt nauwelijks meer geluid dan
een flinke bromvlieg en doet op
tientallen meters boven de aarde
precies wat zijn uitvinder van hem
verlangt: foto’s en filmpjes maken
van wat zich tientallen meters lager
afspeelt. Haarscherp en vanuit elke
gewenste hoek. Met niets meer of
minder dan een ‘eenvoudig’ Nokia-
telefoontje met ingebouwde camera.
„Het is meer een geintje geweest
dan iets anders”, zegt Gulikers, in
het dagelijks leven productmanager
innovatie bij Vodafone in Düsseldorf.
„Voor zover ik weet, was ik de
eerste in Nederland. Inmiddels zijn
er over de hele wereld tientallen
‘gekken’ die zich hiermee bezighouden.
Via internet houden we elkaar
op de hoogte van de mogelijkheden.
Veel tijd, geld en energie heeft de
Maastrichtenaar gespendeerd om
het basismodel (dat zo’n tienduizend
euro zou moeten kosten) tot
ontwikkeling te brengen. „Elk onderdeeltje
is met de hand gesol
deerd.
Er is geen machine aan te
pas gekomen”, klinkt het trots. „Deze
techniek staat nog maar in de
kinderschoenen. In de modelbouwwinkel
waar ik kom, hadden ze dit
nog nooit gezien. Toch zijn er al
jongens die met een vergelijkbaar
apparaat 400 meter hoog geweest
zijn. In Nederland mag je niet hoger
dan 50 meter.”
De Mosakopter is uitgerust met
vier elektrische motoren, die zo’n
400 keer per seconde een andere
opdracht krijgen. Het luchtvoertuig
beschikt over twee rechtsdraaiende
en twee linksdraaiende propellers
die het geheel in evenwicht houden.
Ingebouwde micro-onderdelen
zorgen ervoor dat het apparaat
zichzelf corrigeert bij windstoten,
waardoor de beelden die vanuit
het Maastrichtse luchtruim naar de
aarde worden gestuurd haarscherp
blijven. „Een paar honderd keer
per seconde”, doceert de ingenieur.
Het had zo mooi kunnen zijn: de
eerste beelden vanuit de lucht van
de mysterieuze ‘gaten’ die vorige
week in het wegdek van de Athoslaan
werden geslagen.
Harrie Gulikers had zich erop ingesteld
ze afgelopen zaterdag te schieten,
maar de gemeente Maastricht
was hem helaas voor. Het wegdek
werd reeds vrijdag provisorisch gerepareerd.
Toch zorgt de vliegdemonstratie
van achter de ramen
voor enig bekijks.Wat zullen ze nu
weer krijgen? De bewoner van
nummer 93 snelt naar buiten met
zijn eigen camera. „Kan ik mijn
kleinkinderen doen geloven dat de
marsmannetjes geland zijn in de
Athoslaan.”
De Mosakopter boven het gat in de Athoslaan
. foto’s Johannes Timmermans
Er staat ook een foto bij, maar die krijg ik niet hierheen gekopieerd.
De vorige keer dat dit gebeurde betrof het een artikel dat gedeeltelijk ging over ornithopters en hetw erken met camera's en beeldherkening. Toen werd er een verkeerd beeld gegeven met betrekking tot de ontwikkeling van ornithopters en ondanks mijn commentaar werd er niet op in gegaan. Nu heb ik ook mijn twijfels over de waarheid en wil ik dit jullie voorleggen. Dus oordeel zelf en als die info niet klopt dan hoor ik dat graag, en de krant natuurlijk ook.
Laatst bewerkt door een moderator: