Wel nu ik heb de knoop doorgehakt en ben met een indoor DLG begonnen....THE WINDOORLOVER......
zoals ik al schreef het ontwerp zal gebaseerd zijn op de PELICATOO van Jim Buxton
even wat ontwerp beschouwingen:
1. De hal is 8 meter hoog. Je moet dus zien dat je je model daar net naar toe kan gooien en dat je dus eigenlijk niets over hebt. Het is - zonder er aan te rekenen, waar ik even geen zin aan heb, moeilijk in te schatten wat deze eis voor 'impact' heeft op het ontwerp. Maar als ik het in zou mogen schatten gebaseerd op een filmpje / ontwerp van een Poolse F1N op you tube zou je met een model van 16 gram en een spanwijdte van ca 70 cm (de PELICATOO) toch aardig in de buurt moeten komen van de 8 meter.
2. Het wordt een DLG, met een optie om hem als HLG te kunnen gooien.
De V-stelling is iets waar ik nog niet helemaal uit ben, enkel of met meerdere knikken. Ik neig naar enkel omdat ik verwacht dat het in de Hal minder turbulent zal zijn dan buiten, een met 16 gram ben je voor een indoor model toch behoorlijk zwaar...ik vind de dubbele knikken echter mooier en het lijkt me wat stabieler, maar constructief is het in geval van een DLG weer wat lastiger...
3. Het wordt een geflapte vleugel met een profiel dat je eigenlijk zou kunnen beschouwen als een gewelfde plaat (GO 471A). De gewelfde plaat is superieur bij zeer lage Reynolds getallen (tijdens het zweven ca. 10.000- 15.000)
4. De vleugel, het stabilo en kielvlak worden van schuim (gebagged).
Moet er nog even naar kijken qua massa's, maar voor op de vleugel UD koolstof (90 g/m2) en achter disser gewebe (EMC Vega 38 g/m2) boven,
met onder 25 g/m2 glas en vlieger papier of iets dergelijks er tussen, en een koolstof achter ''lijst''
5. de romp wordt balsa met UD links en rechts, de vleugel wordt met 2 Nylon M2 op de romp geschroefd (afhankelijk van hoe ik uit kom met de massa's)
Foto's komen eraan...en design commentaar is welkom
Cheers
Bart
zoals ik al schreef het ontwerp zal gebaseerd zijn op de PELICATOO van Jim Buxton
even wat ontwerp beschouwingen:
1. De hal is 8 meter hoog. Je moet dus zien dat je je model daar net naar toe kan gooien en dat je dus eigenlijk niets over hebt. Het is - zonder er aan te rekenen, waar ik even geen zin aan heb, moeilijk in te schatten wat deze eis voor 'impact' heeft op het ontwerp. Maar als ik het in zou mogen schatten gebaseerd op een filmpje / ontwerp van een Poolse F1N op you tube zou je met een model van 16 gram en een spanwijdte van ca 70 cm (de PELICATOO) toch aardig in de buurt moeten komen van de 8 meter.
2. Het wordt een DLG, met een optie om hem als HLG te kunnen gooien.
De V-stelling is iets waar ik nog niet helemaal uit ben, enkel of met meerdere knikken. Ik neig naar enkel omdat ik verwacht dat het in de Hal minder turbulent zal zijn dan buiten, een met 16 gram ben je voor een indoor model toch behoorlijk zwaar...ik vind de dubbele knikken echter mooier en het lijkt me wat stabieler, maar constructief is het in geval van een DLG weer wat lastiger...
3. Het wordt een geflapte vleugel met een profiel dat je eigenlijk zou kunnen beschouwen als een gewelfde plaat (GO 471A). De gewelfde plaat is superieur bij zeer lage Reynolds getallen (tijdens het zweven ca. 10.000- 15.000)
4. De vleugel, het stabilo en kielvlak worden van schuim (gebagged).
Moet er nog even naar kijken qua massa's, maar voor op de vleugel UD koolstof (90 g/m2) en achter disser gewebe (EMC Vega 38 g/m2) boven,
met onder 25 g/m2 glas en vlieger papier of iets dergelijks er tussen, en een koolstof achter ''lijst''
5. de romp wordt balsa met UD links en rechts, de vleugel wordt met 2 Nylon M2 op de romp geschroefd (afhankelijk van hoe ik uit kom met de massa's)
Foto's komen eraan...en design commentaar is welkom
Cheers
Bart
Laatst bewerkt: