2 meter F3A setup, advies.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Hallo electro-fanatiekelingen,

Ik ben momenteel een beetje om me heen aan het kijken om een mooie electro setup samen te stellen voor een 2 meter F3A toestel. Met name over de motor ben ik nog erg aan het twijfelen. Eerste keuze (250 euro) is de Axi 5330/F3A, die is aardig bewezen en wordt door veel mensen gebruikt.

Nu was ik net bij de LHS (Local Hobby Shop) en heb ik een hele mooie Graupner motor in mijn handen gehad, de GRAUPNER COMPACT 640Z 29,6V
Best.-Nr. 7779;

7779.jpg


https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=7779

De prijs komt zo rond de 100 euro te liggen.

Is dit een waardige vervanger voor de Axi of kan ik beter doorsparen? In eerste instantie was ik van plan ook de motor bij HC te bestellen, maar daar hoor ik een heleboel klachten over.....

Alles tips en adviezen zijn welkom, ook eventuele alternatieven.

Grt.
 
Is dit niks?---> <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Groeten
Koen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koen; dat is geen optie, moet een veel te grote prop op.

Graag weer on-topic:)
 
Sorry, ik ken er niks van.
Maar volgens mij is dit strict "on-topic" hoor.

Koen
 
Alex,

die tip die Koen geeft is op zich geen verkeerde keus.
Maar als je toch een nieuwe motor wil, dan zou ik voor de Axi F3A-motor gaan. Even doorsparen dus
 
Wat voor prop heb je dan ingedachten? Hoeveel vermogen wens je de gebruiken?

De meesten gebruiken de APC-E 20*13 als ik me niet vergis, bij de Axi, maar groter kan het toestel waarschijnlijk niet kwijt. Vermogen durf ik geen getal aan vast te knopen bij gebrek aan expertise op dat vlak:D

Ik weet niet of het helpt, maar mijn X-tra 2000 (verkocht) was ongeveer 4.7kg en draaide een 17*12 APC met ongeveer 7900 toeren rond, die had alle power die ik me kan wensen. Nu is dat misschien niet direct om te toveren naar electrowaarden, maar dan heb je een idee (sowieso is een APC brandstofprop een zwaardere belasting voor de motor)

Grt.
 
Even beide motoren naast elkaar nog;

Axi 5330/F3A;

Specification
No. of cells 10s Li-Poly
RPM/V 235 RMP/V
Max. efficiency 91%
Max. efficiency current 23 - 57 A (>85%)
No load current / 10 V 1,8 A
Current capacity 72 A/20 s
Internal Resistance 45 mohm
Dimensions (diameter. x lenght) 63x64 mm
Shaft diameter 8 mm
Weight with cables 652 g

Graupner;

Specification

Nominal voltage: 29.6 V
Operating voltage range: 11.1 ... 37 V
No-load speed: 7992
Revs. / Volt (kV): 270
Permissible motor direction: R and L
Case length excl. shaft approx. 64 mm
Diameter approx. 63 mm
Free shaft length approx. 25 mm
Shaft diameter approx. 10 mm
Weight approx. 644 g
LiPo battery, Order No.: 2 x 7658.4
Recommended propeller*, Order No.: 1318.50.20
Thrust in N (1 N = 100 g): 75
Current drain: 55 A
Connector type: G3.5
Recommended speed controller: COMPACT CONTROL 95S
*Not for continuous operation; for intermittent use or part-load running. At high operating voltages a smaller propeller must be used.
 
Dergelijke wensen, +/-7800rpm en 17*12 prop, heb ik kunnen bekomen door een plettenberg xtra 25/12 motor op 10S lipo te nemen.
Voor dergelijke motor even doorsparen maar dan heb je ook wat.
 
Ja, dat vergat ik nog te melden; de motor komt in ieder geval op 10s.

Grt.
 
Als ik de specs bekijk is deze motor voor maar 8s lipo's. Het gewicht van de motor is wel overeenkomstig met de AXI F3A motor, maar dat zit hem in de 10mm as, denk ik.
 
Als ik de specs bekijk is deze motor voor maar 8s lipo's. Het gewicht van de motor is wel overeenkomstig met de AXI F3A motor, maar dat zit hem in de 10mm as, denk ik.

Zou het op 8 cellen genoeg vermogen leveren denk je? En als ik 10s neem en gewoon zorg dat ik onder die max. Amperes blijf?

Grt.
 
Qua propmaat liggen de F3a en de 5330/24 behoorlijk dicht bij elkaar.Maar je hebt geen interesse dus houd het op.

Winfried raadde mij die af, en aangezien hij meer verstand heeft van electro F3A dan wij twee samen.......;)
 
Op 8 cellen heb je niet genoeg vermogen. Op 10 cellen ga je deze motor opstoken. De meeste F3A buitenlopers zijn behoorlijk gewichts geoptimeerd. Bij deze motor heb je voornamenlijk gewicht in de as zitten, wat niet gebruikt kan worden voor nuttige zaken als magneten, ijzer en koperwikkelingen. Dus: vergeten deze motor.
 
Dus: vergeten deze motor.

Ok, helder......

Bert; jouw eerste keuze zou ook de 5330/F3A zijn? (als je in ieder geval niet meer dan 250 euro voor een motor zou willen betalen:))

Zijn er nog andere alternatieven dat iemand weet?

Grt.
 
wellicht een motor bij hobbycity vandaan(je bedoelt toch het bestellen van een axi in je 1e post. Misschien een goede turnigy motor?)
 
Eerste keuze (250 euro) is de Axi 5330/F3A, die is aardig bewezen en wordt door veel mensen gebruikt.

Grt.

De Axi kost bij Lorenz maar 219,- EUR i.v.p. 250,-
Haal je hem uit Engeland, dan kom je met de huidige gunstige koers uit op +- 170,- EUR

Als ik de gegevens van de Graupner met de AXI vergelijk, dan heeft de Graupner een drastisch hoger Kv....

Ik zou persoonlijk voor de AXI 5330/F3A of anders de Turnighy gaan. Zijn beiden toch wel redelijk bewezen.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top