Rex-x promo 2

  • Topicstarter Topicstarter HaBo
  • Startdatum Startdatum
dan is het toch prima als je hier je vragen kunt stellen? scheelt een hoop frustratie en wellicht iemand die afhaakt van deze prachtige hobby.

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. ;-)

dit ben ik met je eens.

ik ben een beginner dus heb er nog niet al te veel verstand van, wat volgens sommigen wel verplicht is hier.

hij heft vanmorgen nog wel weer gelopen

maar krijg hem niet goed draaiende. stationeer komt er iets nitro uit de uitlaat en zogauw ik gas geef slaat hij af. lijkt e dat hj dan te rijk staat maar hoe an ik em dan het beste bijregelen
 
Ten eerste vind ik 7,5 slag wel wat veel,
Voor vliegtuigen kom je met 1.5 hele slag op stationair mengsel en 1.5 slag hoofdsproeier zo goed als altijd weg.

Stationair lopen maar afslaan door verzuipen moet je de stationair sproeier indraaien. (sputterend geluid)
Gas geven en dood smooren (boaaaapp geluid) moet je hem rijker zetten.

Begin ook niet als een bezetene overal aan te draaien want dan kom je er nooit.
telkens 1/8 slag draaien.

Heel langzaam naar volgas toewerken kan je de stationair sproeier deels overbruggen zodat hij blijft lopen. Kan je eerst vol gas afregelen.

Volgas is draaien tot motortje vol op zijn toeren draait en dan 3 klikjes verder uitdraaien (hoofdsproeier)

Als je er geen verstand van hebt moet je of de handleiding goed lezen of vraag om hulp.
Anders ben je zo weer van het motortje af.
 
dat HPI filmpje geeft idd alle essentials. Overigens HaBo, het weer van de laatste maanden maakt afstellen van een nitro auto niet gemakkelijk als je weinig ervaring hebt. Ik zou er even mee wachten tot de temp boven de 10 graden uitkomt. Als het dan nog niet lukt, is het verstandig eens een filmpje te maken, of foto's.

Zorg ervoor dat je de juiste plug hebt (is mede afhankelijk van (jawel) het weertype), dat ie vers is, dat je brandstof vers is en van de juiste samenstelling, etcetera. Zie adviezen hierboven en in de stickies. Daardoor kun je enorme verschillen krijgen in motorgedrag, zoals bijvoorbeeld slecht stationair en goed volgas, of omgekeerd. Bij twijfel zet je gewoon een nieuwe plug erin die bij de motor hoort (vraag advies). kost wat, maar scheelt een hoop ergernis en draaien aan de sproeiers.

als je er niet uitkomt, kijk eens wie bij je in de buurt woont en stuur een PM, of ga eens met de handel langs bij een circuit of offroad gebeuren. Wedden dat ze in de rij staan om je te helpen?
 
fabrieksafstelling

ik heb de bladzijde van de handleiding ingescant.
bij het laatste stukje van het afstellen staat het afstellen van de stationeermengselschroef: open de carburateurschuif volledig. hierbij neem ik aan dat men daar vol gas mee bedoelt.

als ik hem dan 7,5 slag open draai en het gas weer los laat dan staat de schuif ongeveer 6 mm geopend terwijl op de bladzijde staat ca. 1mm

waar kant dit aan liggen of begrijp ik het verkeert

w2lt20.jpg
 
Dat kan aan de 'gasklepaanslagschroef' liggen. Draai die eens helemaal uit, en probeer het dan nog eens.

Nogmaals; de stationairmengselschroef bepaalt niet hoe ver dicht de schuif kan, dat doet die gasklepaanslagschroef. Jij geeft aan dat je carb niet verder dicht wil dan 6mm, dus moet je de gasklepaanslagschroef verder uitdraaien.

Ontzettend onzinnige termen gebruiken ze in die handleiding.
 
re

Dat kan aan de 'gasklepaanslagschroef' liggen. Draai die eens helemaal uit, en probeer het dan nog eens.

Nogmaals; de stationairmengselschroef bepaalt niet hoe ver dicht de schuif kan, dat doet die gasklepaanslagschroef. Jij geeft aan dat je carb niet verder dicht wil dan 6mm, dus moet je de gasklepaanslagschroef verder uitdraaien.

Ontzettend onzinnige termen gebruiken ze in die handleiding.

Even in jip en jannekes taal, je zet een schroevendraaier op de gasklepaanslagschroef (leuk scrabble woord) en draait dan linksom, met je vinger de gasschuif aan de voorzijde dichtduwen zodat je de opening kan meten. Als je dit gedaan hebt en je bent tot de 1 tot 1.5 mm gekomen praten we weer verder.
 
Even in jip en jannekes taal, je zet een schroevendraaier op de gasklepaanslagschroef (leuk scrabble woord) en draait dan linksom, met je vinger de gasschuif aan de voorzijde dichtduwen zodat je de opening kan meten. Als je dit gedaan hebt en je bent tot de 1 tot 1.5 mm gekomen praten we weer verder.

dat lukt wel, hoe verder
 
Stap 1: gebruiksaanwijzing in het "vierkante archief" opbergen.
Stap 2: zoals HPI ruler schreef, carburateur dichtdrukken en de gasklepaanslagschroef in of uitdraaien, tot je een spleet van ca. 1,5mm overhoudt.
Stap 3: nog steeds met dichtgedrukte carburateur de stationairmengselschroef indraaien tot hij niet verder kan (niet te hard, want dan beschadig je de passing) Daarna 3 volle slagen (dus 3x 360 graden) uitdraaien.
Stap 4: hetzelfde doe je met de hoofdsproeier (dus, eerst dichtdraaien, dan 3x 360 graden open)
Stap 5: gloeiplug eruit en carburateur volgas.
Stap 6: eventueel eerst brandstof naar de carburateur pompen of blazen (pompje op de tank gebruiken of drukslang van de uitlaat halen en hierop blazen)
Stap 7: brandstof aanzuigen door enkele keren aan de trekstarter te trekken of de wagen even op de startbox drukken, totdat er nevel uit het gloeipluggat komt.
Stap 8: plug er weer in, zender en ontvanger aan (in die volgorde) en met de trim van de zender het gas iets verder open zetten dan stationair.
Stap 9: gloeiplugsteker aansluiten en starten.
Stap 10: motor even warm laten worden met de gloeiplugsteker erop.
Stap 11: trim (stationair) terugzetten en verder warm rijden. Daarna afstelling finetunen (zie sticky's)
 
Laatst bewerkt:
Stap 1: gebruiksaanwijzing in het "vierkante archief" opbergen.
Stap 2: zoals HPI ruler schreef, carburateur dichtdrukken en de gasklepaanslagschroef in of uitdraaien, tot je een spleet van ca. 1,5mm overhoudt.
Stap 3: nog steeds met dichtgedrukte carburateur de stationairmengselschroef indraaien tot hij niet verder kan (niet te hard, want dan beschadig je de passing) Daarna 3 volle slagen (dus 3x 360 graden) uitdraaien.
Stap 4: hetzelfde doe je met de hoofdsproeier (dus, eerst dichtdraaien, dan 3x 360 graden open)
Stap 5: gloeiplug eruit en carburateur volgas.
Stap 6: eventueel eerst brandstof naar de carburateur pompen of blazen (pompje op de tank gebruiken of drukslang van de uitlaat halen en hierop blazen)
Stap 7: brandstof aanzuigen door enkele keren aan de trekstarter te trekken of de wagen even op de startbox drukken, totdat er nevel uit het gloeipluggat komt.
Stap 8: plug er weer in, zender en ontvanger aan (in die volgorde) en met de trim van de zender het gas iets verder open zetten dan stationair.
Stap 9: gloeiplugsteker aansluiten en starten.
Stap 10: motor even warm laten worden met de gloeiplugsteker erop.
Stap 11: trim (stationair) terugzetten en verder warm rijden. Daarna afstelling finetunen (zie sticky's)

bedankt dat is al een heel ander verhaal als de handleiding.
ik zal het morgen is even proberen.
 
dat lukt wel, hoe verder

Volg bovenstaande instructies, of ga nu eindelijk die handleiding eens lezen. Als je de volgorde in de handleiding aangehouden had, had je dit probleem niet gehad. Op die pagina die je inscanned staat het toch vrij duidelijk, zei het met vage termen, maar het is wel duidelijk.

Je zit de hele tijd aan je stationairmengselschroef te draaien en dan te constateren dat je schuif niet ver genoeg dichtgaat. Als je nu in de handleiding kijkt zie je op die pagina ook dat je eerst dat wat zij 'gasklepaanslagschroef' moet doen, en dan pas de stationairmengselschroef.
 
Volg bovenstaande instructies, of ga nu eindelijk die handleiding eens lezen. Als je de volgorde in de handleiding aangehouden had, had je dit probleem niet gehad. Op die pagina die je inscanned staat het toch vrij duidelijk, zei het met vage termen, maar het is wel duidelijk.

Je zit de hele tijd aan je stationairmengselschroef te draaien en dan te constateren dat je schuif niet ver genoeg dichtgaat. Als je nu in de handleiding kijkt zie je op die pagina ook dat je eerst dat wat zij 'gasklepaanslagschroef' moet doen, en dan pas de stationairmengselschroef.

dat is heel makkelijk praten, maar als ik hem eerst op 2mm zet en daarna de 7,5 slag doe dan dan staat hij daarna wel 6/7mm open.

maar volgens de aanwijzingen van micropuller heeft hij net even geprutteld, maar slaat naar 2/3 seconden weer af.

wat moet ik dan bij regelen?
 
staat ie stationair te pruttelen, of vol gas?

als ie stationair na een tijdje pruttelend afslaat, staat je stationairmengselschroef te 'rijk', deze kun je dan voorzichtig indraaien, bv 1/8 slag per keer en dan weer proberen.
 
Ga er maar van uit dat de motor met beide naalden op 3 slagen open vrij rijk staat. Als het toerental langzaam afneemt en de motor dan afslaat (bij stationair toerental), verzuipt hij. Eerst maar eens voorzichtig wat stootjes gas geven (niet te abrupt, dan slaat de motor af) Als je de motor echt niet aan de gang kunt houden, kun je de stationairmengschroef iets indraaien.
 
dat is heel makkelijk praten, maar als ik hem eerst op 2mm zet en daarna de 7,5 slag doe dan dan staat hij daarna wel 6/7mm open.

maar volgens de aanwijzingen van micropuller heeft hij net even geprutteld, maar slaat naar 2/3 seconden weer af.

wat moet ik dan bij regelen?

Jij snapt er duidelijk niks van......

Je stelt eerst de stationair af op 1~1,5 mm , vervolgens ga je de stationairmengsel schroef afstellen met die 7,5 slag.

De mengsel schroef zit in de gasschuif... Kwestie van goed lezen en naar het plaatje kijken...

Handleiding is niet geweldig maar duidelijk genoeg in mijn ogen...
 
ik heb een soortgelijke auto met ook zoon cabrateur en ik heb precies het zelfde probleem gister gehad ik ben naar de modelbouw winkel gegaan en die hebben hem hellemaal ingedraaid en toen 3 keer helemaal rond gedraaid en toen starten hij en hij heeft er mee gereden en sloeg niet meer af
 
Er zijn dus 2 schroeven, niet 1 tje. De ene schroef moet je zo draaien dat je carb als minimum een opening van 1 mm heeft, en de andere schroef zou je uit moeten draaien.. ik denk dat de handleiding met het getal 7 eigenlijk 7 halve slagen bedoelt, want 7 hele slagen zou wel absurd veel zijn.

Als het zo is dat je met de 1e schroef (gasklepaanslag) de opening 1mm hebt gemaakt, en dan de andere schroef uitdraait en je opening niet meer naar 1mm kan, dan is er iets defect en moet je met conrad contact opnemen.

In alle andere gevallen had je a) de handleiding beter moeten lezen of b) dit topic beter moeten lezen, want dit staat er inmiddels al zo'n 10 keer, door verschillende mensen, in verschillende bewoordingen :)

Voor de goede orde.. je draait dus aan 1 schroef zodat je een opening van 1mm krijgt, en daarna draai je de andere schroef 7 slagen uit, en kan je carb niet verder meer dicht dan 6mm?

@Dennis: Ik vind het nogal ver gaan om met een bij conrad zo goedkoop mogelijk aangeschafte auto, naar de modelbouwwinkel te gaan. Daarom zei ik eerder in dit topic al.. koop dan gewoon je auto in een normale winkel, dan wordt je geholpen.

Ik kan nog maar 1 tip verzinnen voor topicstarter: zoek iemand op in je buurt die verstand heeft van auto's. Die kan je in 10 seconden vertellen en laten zien wat je verkeerd doet, of wat er kapot is.
 
7 hele slagen absurd is een beetje overdreven Hezik , bij m'n R&B's staat ie ook standaard ook 5 hele ! slagen open... Ligt maar net aan het gebruikte schroefdraad natuurlijk ;) Fijner schroefdraad is meer slagen voor dezelfde afstand.
 
zoals al eerder gezegt dooor sommigen hier dat je een duurdere auto moet kopen in een winkel is volgens mij een keuze die iedereen voor zichzelf maakt. de een heeft een groter budget als de andere.
ikzelf heb de auto voor recreatief gebruik en zal ook nooit op een of andere baan verschijnen.

maargoed als je hier als beginner met een goedkopere auto alleen m,aar word afgekraakt, dan lijklt t me beter dat deze m ensen hier niet worden toegelaten.


ik heb al paar keer een vraag gesteld maar de meeesten lopen maar te zeiken dat de auto te goedkoop is!

zo dat moest er ff uit
 
Je leest niet goed HaBo, en je mist duidelijk wat ik bedoel.

Het gaat mij niet om de prijs van de auto. Het gaat om het feit dat als je bij een postorderbedrijf wat koopt, je alles zelf moet uitzoeken. En dat lukt je heel duidelijk domweg niet, je auto loopt nog steeds niet, of wel?

Had je nu bij een winkelier gekocht, was je misschien iets duurder uitgeweest, maar die had de auto echt even voor je afgesteld en uitgelegd hoe het werkt.

Verder probeert iedereen hier je te helpen, ook ik, ik heb de handleiding voor je gelinkt, screenshots eruit gemaakt en probeer je keer op keer uit te leggen waar het probleem zit, maar uit het feit dat je nog steeds met het probleem zit en uit je teksten leid ik af dat je danwel niet goed leest, of gewoon niet luistert. Je hebt 2 opties: of je hebt niet goed gelezen wat mensen hier zeggen, of je carburateur is kapot. Gezien het feit dat je nu ineens wel verder komt, denk ik dat je gewoon niet goed gelezen hebt.

Misschien moet je anders je vader/moeder even vragen de antwoorden hier te lezen.

Je hebt helaas niet vermeld staan in welke stad/plaats je woont, ongetwijfeld woont er iemand bij je in de buurt die je wel even kan en wil helpen hiermee, want ik denk niet dat je er nog via het forum uit gaat komen.. dan was dat nu wel al gelukt.
 
Back
Top