Hawker Hurricane KZ 321

Eindelijk is het dan zover.:D
Ik kan gaan beginnen aan de HURRICANE:banana:
De Storch moet nog wat verder afgewerkt worden maar dan is ie ook echt klaar en kan ik dus al gaan beginnen met de voorbereidingen van de Hurricane.
De Hurricane die ik ga bouwen is een bouwdoos van DB Models(David buddington).
thum_41194988a41da3222.jpg

Hij is schaal 1:5,21 en dwz dat ie een spanwijdte heeft van 88 inch(oftewel zo'n 2,24mtr) spanwijdte.
Ik heb de doos die ik steeds in het hoekje zag staan eindelijk op de bouwtafel kunnen gaan plaatsen om deze vervolgens definitief te openen om met de bouw te kunnen gaan beginnen.
De bouwkit is een Hurricane MK1 maar ik ga daar een andere versie van maken n.m.l de MKIV.
Hier een paar foto'tjes van de onderdelen.
De motorkap en spinner:
thum_41194988a418aadbb.jpg


Een deel van het houtpakket:
thum_41194988a420e431a.jpg


En hier een paar stukjes van de tekeningen tekening.
thum_41194988a4880a72c.jpg


thum_41194988a5629d422.jpg


thum_41194988a4b095e9f.jpg


Deze tekening is een schaaltekening van het staartwiel wat ik dus zelf moet gaan maken(frezen en draaien op de draaibank)van aluminium.
thum_41194988a46bcca2c.jpg


Voordat ik met de bouw ga beginnen moet er eerst wat onderzoek gedaan worden wat de verschillen zijn om die vervolgens gelijk in te bouwen(dat wordt waarschijnlijk de tekening op sommige plekken aanpassen).
Het toestel gaat volledig schaal worden omdat ik deze wil gaan inzetten voor de f4c schaalwedstrijden.
Net zoals het staartwielgedeelte gaat ook het landingsgestel wat in de vleugel zit volledig schaal worden.D.w.z zowel uiterlijk als functioneel.
Ik weet dat dat een heeeeeeeeele toer gaat worden maar het is na de originele(wel een kopie) technische tekeningen bestudeert te hebben op constructie en montage in de vleugel volgens mij mogenlijk om dit te verwezenlijken!
Wat ik ook wil gaan verwezenlijken (en daar moet ik nog erg m'n grijze cellen aan gaan pijnigen) omdat de motor helemaal in de motorkap verdwijnt en dus weinig koeling heeft deze een geforceerde koeling gaan geven d.m.v koelvloeistof in een gesloten circuit wat d.m.v de radiator op de originele manier gekoelt wordt.
Het voorbeeld van de Hurricane KZ 321 die ik wil gaan maken is op deze foto te zien en zo moet ie ook worden:D

thum_41194988a8e927c15.jpg


Dus genoeg te doen de komende jaren om tot dit resultaat te komen in schaal 1:5,21.

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Mooi project,

Gaan we ook weer volgen Hans,

Succes met de bouw.

Gr. Teus
 
Hans,

Dat is toch sneller dan ik verwacht had, gaan we volgen en maak er wat moois van:thumbsup:.

Wanneer gaat de Storch vliegen heb je al een datum geprikt.

Ton
 
huricane

ik hoop dat dat gaat lukken met de gevorceerde koeling ik was hetzelfde vanplan met mijn grote spitfire
aleen moet je wel een goede fan gebruiken en heb je best een vlike doorstoomtunnol nodig
die ook niet mag lekken
ik heb ook nog aan vloeistofkoeling gedacht das natuurlijk met slangen te regolen
dus veel exstra gewicht heb je dan niet maar dan heb je wel weer een goede pomp nodig
ik maak ook al mijn landingsgestellen zelf
falt best mee
staartwiel kun je ook uit plaatstaal opbouwen
 
@j.weel,
wat de koeling betreft heeft de Hurricane een voordeel omdat de radiateur in de luchtstroom van de prop zit en dus altijdt koeling heeft wat de spitfire niet heeft.De spit moest binnen een aantal minuten de lucht in omdat anders de motor warm liep en dat is dus bij het model ook niet mogenlijk.

Wat het staartwiel gedeelte betreft moet het echt schaal worden en dus geen namaak schaal en plaatstaal is trouwens te zwaar!!

@Ton,
ik hoop dat het a.s weekend gaat gebeuren.

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hans,,

Mooi project,,weer iets om te volgen.
Mss in de toekomst iets voor mij,,,waar heb je die bouwdoos gehaald.

Gr Ton
 
Hans,

volgens mij gaat die van jou toch eerder een luchtdoop krijgen dan die van mij.
Ben ondertussen wel weer een stuk verder gekomen, maar nog niets wat het vermelden waard is.

En even om je te stimuleren, zo moet het staartwiel volgens tekening eruit gaan zien (neem aan dat het de tekening is die ik had)
475348e12e4c9e655.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi project. :)

Kun je al iets zeggen over de kwaliteit van de doos?

Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.

Boddington is natuurlijk een van de grote namen uit het Engelse schaalwezen . . .


jan.
 
hoe groot word jou model dan want op een model van 2.6 meter maakt dat ook niet meer uit
ik had trouwend op mijn oude 1.6 meter spit een alu staartwiet
en op mijn nieuwe 1 van plaatstaal
de nieuwe ziet er mooier uit is net zo swaar maar wel sterker
 
Hoi Hans,

mooie kist om te bouwen. Ik ga dit project zeker volgen. Hier in het luchtvaartmuseum staat een MK II naast een Spitfire MK IX. The Hurricane is heel indrukwekkend. Als je wilt kan wat details foto's schieten, er zijn niet veel verschillen tussen de MK II en IV (zeker die grote kannonen in de vleugel). Ik heb nog ergens de 'vele'-zijden aanzichten van Bentley, ik zoek ze wel even op maar weet even niet of de MK IV erop staat. Zijn wel heel erg gedetailleerd.

Zorg wel eerst voor een goede info set voordat je aan de bouw begint; laatst bij Ton v. Munsteren over dit onderwerp gehad, heeft me toch weer aan het denken gezet!

Veel succes.

Groetjes, Edwin
 
@Eelco,
het staartwiel tekeningetje is idd van jouw ja en die kan ik goed gebruiken.
Bedankt voor het foto'tje,heb ik ook zeker wat aan!

@Ton(enterprice),
ik heb de bouwkit van Eelco overgenomen maar die is dacht ik ook wel in een Nederlandse modelbouwzaak te pakken te krijgen.
Wat je ook kan doen is hem direct bestellen bij DB sport & scale models in engeland.
De engelse pond is nu bijna evenveel waard als de eurie.

@Jan,
de bouwdoos is echt het neusje van de zalm als het om bouwen gaat!
Het zit vol met houten blokjes en plaatjes en alles moet op maat gemaakt worden.
Gezien de leeftijd van de doos is er wel wat iets krom gaan staan maar dat mag de pret niet drukken.
Het triplex is van goede stevige kwaliteit(dus geen delaminatie) en het balsahout is ook van een stevige robuste kwaliteit(dus degenlijk).

@Gary27,
de koeling gaat zeker interessant worden maar dat kan alleen gerealiseerd worden bij grote kisten waar veel ruimte inzit zoals deze Hurricane.
Ik zal wel misschien het één en ander moeten aanpassen kwa constructie om dit mogenlijk te maken maar dat zal niet zoveel zijn!

@j.weel,
wat de afmetingen betreft gaat het om een kist met een spanwijdte van zo'n 2,24.
waar een Quadra 34cc in de motorkap verdwijnt!

@Edwin,
Ik hou me aanbevolen voor alle extra info die ik kan krijgen over de Hurricane.
Ik heb o.a het technische detail cq onderhoudsboek The Hurricane II Manual
Volume 2 tot m'n beschikking.
Dit boekje gaat over de IIa,IIb,IIc,IId,IV en de Sea Hurricane IIb en IIc.
Zoals ik al eerder heb geschreven gaat er eerst een goede degenlijke voorbereiding aan vooraf zoals jij schreef wat o.a inderdaad inhoud een goede infoset voor de wedstrijden(de jury moet veels te weinig tijd hebben om alle details te kunnen controleren.Alle details gaan er dus in verwerkt worden).

Zo nu even weer wat info(tekeningen) over het landingsgestel zoals het gemaakt moet gaan worden.
thum_41194989f77df20c0.jpg


thum_41194989f77dba61e.jpg


De foto'tjes zijn wat aan de kleine kant om het goed te kunnen zien maar anders kreeg ik ze niet geuploaded!

En nog en foto'tje van de Hurricane voor een Lancaster.
thum_4119498a02ff4ebf9.jpg



Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Ja dat gaat zeker lukken omdat ik naar mijn idee toch best wel goede foto's heb om dat te verwezenlijken.
thum_4119498b46d83d858.jpg


thum_4119498b46d9d80f7.jpg


Ook het interieur is goed te realiseren met o.a deze foto.

thum_4119498b46da79eff.jpg


En nu even voor jouw en anderen een mooi foto'tje als je van dit(ik bedoel niet de Hurricane) type vliegtuig houd en ook nog in de Nederlandse kleuren(vondt ik toevallig bij het zoeken naar foto's van de Hurricane).

thum_4119498b470501f73.jpg



Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Nog even een klein update'tje.
De aandrijving die in het kistje gezet gaat worden is de voor mij vertrouwde Quadra 34cc die helemaal in de motorkap past(het is krap maar het gaat).
Het voordeel van dit motorblokje is dat de uitlaat van achteren zit en dat de uitlaat die op het vliegtuig zit zoals de echte ook echt functionerend wordt en gemaakt moet worden door mezelf.
Dat geld dus ook voor het uitlaatspruitstuk
Dit motortje gaat gestart worden door een Fema boardstarter.
thum_4119498b4d982157f.jpg


Zoals al eerder beschreven moeten er een aantal dingen worden aangepast aan de tekeningen alvorens te gaan bouwen.Dat geld dus voor het model(van mk I naar mk IV en alle attributen die ingebouwd moeten gaan worden.
Het wordt dus heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel bestuderen alvorens met de bouw te kunnen gaan beginnen!!

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen update maar een kleine wens!
Ik heb vernomen dat Lex ook weer aan z'n Hurricane aan het bouwen is!:D
Het lijkt me een fantastische ervaring als de Hurricane van mij,Eelco en van Lex over een aantal jaren tegelijkertijd in de lucht te bewonderen zijn op b.v de schaalmeeting in Oss.
Ik hoop dat dat wordt gerealiseerd!!!!!


Mvgr hans
 
:proost: Ja eigenlijk niet eerlijk zou bij voorbaat al een verloren dogfight zijn voor die brandstof slurpers :p :bye:


Weet niet of er in Belgie een Hurricane staat misschien leuk om daar eerdaags een keer te gaan kijken, staan daar zeker nog meer leuke kisten en ben daar al lang niet meer geweest.

Ton
 
Back
Top