6S Aandrijving de nieuwe trend?

Er is nog niet zoveel info over de nieuwe Axi 5325 motoren, maar bij het zoeken kwam ik het volgende tegen:

Gernot Bruckmann vliegt de 2m Sukhoi van Sebart op 6(!) cellen, vliegklaar gewicht 4500 gram.

http://www.hepf.com/shop/product_info.php?products_id=2396

6 cellen scheelt 6 ons gewicht en de 5320 is 500 gram ipv de 670 van de 5330.

Zou dit wat zijn voor een F3A kist? Met zo'n setup moet je kwa vliegklaar gewicht gemakkelijk beneden de 4500 gram uit kunnen komen.

En het scheelt ook in de kosten van cellen en laadapparatuur.

"These are interesting times..."
 
Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat zijn power hier heel wat lager lag als met 10s, maar voor freestyle 3D is het genoeg, voor F3A heb je hoogstwaarschijnlijk heel wat meer power nodig...
Ook is het vliegen op 6s niet zo "gezond" voor je lipo packs...
 
HOi Bram

In tegenstelling tot wat veel mensen denken (en wat JVDO ook al schrijft) heb je voor 3D styl vliegen minder vermogen nodig. Althans, je hebt kortstondig veel vermogen nodig maar gemiddeld gezien minder als voor F3A.

Bij F3A wil je redelijk wat snelheid hebben en deze ook omhoog kunnen vasthouden. Bij sommige passages staat het gas er een behoorlijke tijd op.

Als je dat met 6S wilt doen, moet je dus naar cellen met een voldoende hoge capaciteit waardoor je gewichts voordeel weer minder wordt. Tevens zal je veel meer stroom moeten trekken waardoor alles nog eens lekker warm wordt en de verliezen toenemen.

Voorbeeld:
- Ik vlieg met de Velox (7.5Kg) ruim 15 minuten 3D style op 10000mAh (2 F3A packs paralel)
- maar na 10 minuten F3A-X programma's is het echt over.

Groet
Winfried
 
@JVDO en WVR: inderdaad is (was, want inmiddels bijgesteld :-)) mijn vooroordeel dat 3D freestyle méér power vraagt dan F3A maar da's dus niet juist.

@Hans: mijn Adrenalin weegt geen 4500 gram maar iets meer ;-) en Gernot heeft op de Su een 20x8, maar ik begrijp wel dat je bedoeld dat-ie niet bepaald overpowered is.

Toch - ik geloof inmiddels dat 6 cellen te weinig is, maar 8 cellen zou dan toch moeten kunnen, zoals hezik zegt. Of is ook die hoop ijdel?

De discussie over de regels vind ik niet zo relevant, eigenlijk gewoon off-topic.
 
Toch - ik geloof inmiddels dat 6 cellen te weinig is, maar 8 cellen zou dan toch moeten kunnen, zoals hezik zegt. Of is ook die hoop ijdel?
Ik vind zelf dat bij een kist van 5 kg het vermogen van de huidige F3A packs en motoren precies past, en nog geen extreem overschot aan energie bij zich heeft, zeker als je naar het F-programma kijkt.
Een 10% lichtere kist = 4500 gr zou dan met een 10% kleinere accu toe kunnen. Als je weer 10% minder aan energie ter beschikking hebt, zal je je vermogens honger moeten reduceren. Mij lukt dat niet, een veel betere vlieger zal veel zuiniger kunnen vliegen. Als je toppers als Derk en een tijdje terug ook Dennis bezig ziet, dan zie je wel degelijk dat je energiezuinig en ook mooi strak kan vliegen alleen vraagt dat een sublieme beheersing.
Dus met het spul wat ik nu vlieg en de beheersing die ik heb zal het met een 8s setup niet lukken.
De bal ligt bij Theo en Henri om ons van het tegendeel te bewijzen.

Ik heb wel degelijk interesse in kunstvlucht, maar niet om wedstrijden te vliegen. In mijn mening wordt er nu te groot en te ver weg gevolgen als ik op het topje van de looping of de zandloper het 2x2 model als een stipje zie dan is het voor mij niet meer interesant om te kijken. Het is dan alleen nog maar verworden tot zo lang mogelijk zo mooi mogelijk rechte lijnen te vliegen waar zo hier en daar eens een rolfiguur in voorkomt.

En Theo geen excuses dat je niet in zo'n circuitje mee wil draaien omdat de rest zo lelijk vliegt.
 
Laatst bewerkt:
ik ben met de angel50 het P 09 programma aan het trainen, vermogen en roervermogen zat, nu nog genoeg juiste knuppelsturingen en we gaan een poging wagen in België en misschien wel een paar in NL.

door voorrang te leggen op F3M kan en wil ik me geen full size F3A toestel permitteren. als de angel niet voldoet, misschien proberen met de Wind 110 maar dan zou ik ook naar 8 cellen moeten, een uitweg naar 6 cellen zou voor mij een uitweg zijn.

de angel vliegt nu op 6 cellen 4000 mah met de hacker A50, het P 09 programma duurt met de angel incl take of en landing iets meer dan 7 minuten. Dan is er een 2700 mah uit de accu. Dus met een iets sterkere motor kan ik uit die 4000 mah wel het P09 programma uitpersen.

wordt in NL het F programma gevlogen ?
 
OK de verwachting hier is dat de combi Axi5320 met 6S voor 2x2 F3A niet gaat voldoen.

Hoe zit het dan met de nieuwe Axi5325?

De 5325/18 lijkt voor 8S gedacht, de 5325/24 voor 10S. Beide worden als F3A aandrijving omschreven. Ales Zapletal heeft volgens zijn website met de 5325 op de Spark gevlogen - helaas weet ik het aantal cellen niet.

Wordt dit een 8S setup voor F3A (In Tsjechie waait het waarschijnlijk wel veel minder dan bij ons :-)) of gewoon een 10S setup met een klein ons gewichtsbesparing tov de 5330/F3A?

PS voor hezik: ik heb op een Duits forum (rc-line?) een posting gelezen van iemand uit Oostenrijk die de Wind 110 vliegt met de Axi 4130 op 6S en daarmee het P-09 programma zegt te kunnen doen. Ding weegt op 6S <4 kilo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de hele offtopic discussie over de vliegsnelheid en -afstand verplaatst naar een eigen topic:
vliegsnelheid-en-afstand

Verder hier graag ontopic over of 6 danwel 8s als F3A aandrijving geschikt zou zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top