lipo als zenderaccu

Ik vraag me af of ik in mijn graupnerzender met 8 cellen nimh een 3 cellen lipo in kan leggen en zo ja welke.
tevens de zelfde vraag voor een multiplex profi met 6 cellen nimh, vervangen door 2 cellen lipo?

of zou de 123 cellen gebruiken logischer zijn?
 
Ik hoorde gisteren bij de modelbouwwinkel dat graupner schijnt te komen met een 123pakket met daarin een stukje elektronica opgenomen waardoor je de cellen met iedere willekeurige lader kan laden. Misschien leuk om uit te zoeken?
 
ik wil dit ook wel eens weten :)
Mijn mx12 heeft een kapotte accu (origineel pakket, nimh 1700 mah), en ik heb nog een 3cells lipo accu liggen waar nog 1800 mah in gaat ;)
 
ja, ok, maar wat hier meer gevraagd word, is meer: kan ik zomaar een 3s accu pack pakken, en dat in mijn zender pluggen? :)
 
In een MX-12 (die een 9,6V accu heeft) kan dat ja. Er staat al heel veel over op het forum.
 
HobbyCity verkoopt een pasklare lipo voor een aantal Futaba zenders. Ik heb een FX-18 en heb die lipo destijds gekocht (de NiCad cellen die erin zaten liepen toch op hun eind). Het werkte als een trein, ik kon erg lang vliegen zonder op te laden.
(Inmiddels ben ik geswitched naar een Spektrum DX6i, daar zitten vier NiMH cellen in en dat gaat bijna even lang mee...)
Ik weet eigenlijk niet of HobbyCity die lipo nog verkoopt, en ook niet of-ie past in een Graupner zender. Er zit een speciaal stekkertje aan waarmee ik 'm zonder meer kon aansluiten.
 
Multiplex Cockpit SX???

Heeft iemand ervaring met een lipo als zenderaccu in een Multiplex Cockpit SX?? (normaal 6 cellen NiMh dus waarschijnlijk te vervangen door een 2S1P lipo)

Ik heb geloof ik ergens gelezen dat de originele accu NiMh een ingebouwde beveiliging heeft. Kan je ook zonder? Wat voor risico neem je dan?

Is er een ergens een lipo te koop met het juiste stekkertje?

Kun je de lipo laden via de normale aansluiting, dus zonder 'm uit de zender te verwijderen?

Jaap
 
voor € 35,-
heb je een lipo met geitregeerde balancer voor futaba inclusief lader deze moet je echter wel direct aan de accu opladen en niet via de originele laadaansluiting
 
Heeft iemand ervaring met een lipo als zenderaccu in een Multiplex Cockpit SX?? (normaal 6 cellen NiMh dus waarschijnlijk te vervangen door een 2S1P lipo)

Ik heb geloof ik ergens gelezen dat de originele accu NiMh een ingebouwde beveiliging heeft. Kan je ook zonder? Wat voor risico neem je dan?

Is er een ergens een lipo te koop met het juiste stekkertje?

Kun je de lipo laden via de normale aansluiting, dus zonder 'm uit de zender te verwijderen?

Jaap
volgens mij wel hoor, forumlid theo vliegt zoals ik begreep van hem met een 2s lipo in een multiplex evo 9 zender zonder problemen.
 
Ik gebruikte ook 2s in mijn mpx evo, en nu 3s in mijn futaba ff10.

Het grootste nadeel is dat je bijna niet hoeft te laden, het is geen gewoonte meer dus vergeet je het.
Ik heb eens in de paar maanden een lege zender, dan laad ik op het veld (in de indoor zaal) een paar honderd (2-400) mah bij, en een paar weken later weer een lege zender :rolleyes:
Gelukkig gebeurt het ook wel eens tijdens het simmen, dan laad ik hem wel vol.

Ik doe het laden wel uit de zenden, dan kan ik ook balanceren.
 
Het grootste nadeel is dat je bijna niet hoeft te laden, het is geen gewoonte meer dus vergeet je het.
Haha... dat is net zo'n soort argument als: "120 km/u is een gevaarlijke snelheid want daar val ik bij in slaap"...

Als je minder dan 1x in de maand hoeft te laden is het niet zo'n punt dat je de zender ervoor moet openen (vond ik tenminste). Wel een gewoonte van maken om na het vliegen even de lading te checken. (Vroeger laadde ik na elke vliegdag, was toch echt meer werk).
 
Ik vlieg ook al maanden met een lipo in mijn MX-22 en géén problemen...

Na zelf zes uur zendtijd geeft de spanningscontrole nog 11,5 volt aan ( wel met mijn 2,4 Ghz. Corona module )
 
Er is wel een nadeel: als je je zender vergeet uit te schakelen. Dan wordt die lipo helemaal leeg getrokken en kun je hem vervangen.
 
Bij mijn Futaba T3PK begint er in de buurt van de 9 volt zo uit m'n hoofd een alarmpje te piepen... Dan is de lipo nog niet helemaal leeg en doe je de zender echt wel uit alleen maar om van dat piepende alarm af te komen ;)

Bij de computerzenders voor piloten zal er toch ook wel zo'n voorziening ingebouwd wezen :?:
 
Back
Top