[Bouwverslag] Piper cub J3 (Svenson)

@Plotterwelt. Volg jouw advies op. wie weet wat er nog te koop wordt gezet en ik heb de motor voorlopig toch nog niet nodig.
 
Begonnen met de bouw!

Omdat de charter bijna af is kon ik vanavond beginnen met de bouw van de Piper :p

Het is een heel gepuzzel met deze kit. De bouwbeschrijving die erbij zit is erg sumier. En ook de tekening laat veel te wensen over.

Onderdelen zijn niet genummerd en er zit geen lijst bij met welk onderdeel welk formaat heeft en van welk soort hout het onderdeel is. Dit is zeker geen beginners kit. (maar dat wist ik toen ik hem kocht!)

Na een paar uur zoeken, meten, lezen en gokken ben ik eindelijk zover dat ik alle onderdelen voor de vleugel bijelkaar heb. Op een enkel onderdeel na want die moet ik zelf gaan zagen en het hout daarvoor ontbreekt in de kit :(

Verder kwam ik al snel tot de ontdekking dat de uitgestanste ribben ruim 2 mm korter zijn dan de tekening aangeeft maar omdat ze allemaal te kort zijn worden beide vleugelhelften gelijk dus neem ik aan dat dit geen probleem is.

Wel ga ik een paar dingen aanpassen. Zo word de servo voor de rolroeren in een rib gemonteerd. Daarvoor moet je een gat in de rib zagen. De bewuste rib is 1,5 mm balsa. Dus volgens mij niet stevig genoeg. Ik maak die rib even uit een stukje triplex van 3mm. Lijkt me een stuk steviger.

Maar goed.. Alle onderdelen even op de tekening geplaatst en genummerd.



Nu de tekening nog op mijn bouwplaat plakken en plastic erover. Daarna kan ik beginnen met het lijmen van de vleugel...

Wordt vervolgt!!
 
Vraag...

hoe zit dat nu eigenlijk precies met die . (punt) aanduidingen voor motoren?
Is daar een tabel voor?
en hoeveel cc is een .55 precies?
 
Vraag...

hoe zit dat nu eigenlijk precies met die . (punt) aanduidingen voor motoren?
Is daar een tabel voor?
en hoeveel cc is een .55 precies?

Hoi,

.55 is een 9 cc motor.

Ik gebruik ook dat programmaatje wat Harold noemt, dat heet Convert for Windows. Is een klein programmatje wat allerlei eenheden kan omrekenen.

convertAni.gif


Alles staat netjes gerangschikt onder tabbladen, bijv. Volume, Mass, Power, Distance en nog veel meer. Is dus voor veel meer bruikbaar dan alleen inhoudsmaten omrekenen.

Zeker de moeite waard :)

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Update!

Ben begonnen met de bouw van de vleugel :p

Na de tekening op mijn bouwplaat te hebben vast gemaakt en folie eroverheen te spannen kon ik beginnen met de bouw van de vleugel.

Eerst moet de beplating worden vastgelijmd en vast gezet met spelden. Het aan elkaar lijmen van de losse stukken beplating heb ik los van de bouwplaat gedaan. (plakbandje erover, omklappen, lijm ertussen, dichtklappen en gewicht erop) Toen de plankjes droog waren kon ik ze als 1 geheel vastzetten op de bouwplaat!



Vervolgens de versteviging voor de ribben erin gelijmd met dunne CA.
Gewoon een druppeltje op de verbinding en de lijm zuigt zichzelf erin!
Had voor de zekerheid nog een druppeltje extra erop gedaan maar dat werkt dus niet :(



Hierna mocht de mainspar op zijn plek gelijmd worden. Omdat het hout bij de kit nogal krom is, heb ik een flinke voorraad balsa gekocht wat ik gebruik voor de bouw.



Meteen ook de versteviging op de plek waar de servo komt erin gemaakt!
Hamers in condoompjes verpakt omdat ze beetje roestig zijn en ik geen roestplekken op het hout wilde krijgen ;)



Nu wachten tot de lijm droog is. dan kunnen de ribben erop gelijmd worden!

Wordt vervolgt!
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens de versteviging voor de ribben erin gelijmd met dunne CA.
Gewoon een druppeltje op de verbinding en de lijm zuigt zichzelf erin!
Had voor de zekerheid nog een druppeltje extra erop gedaan maar dat werkt dus niet :(

Niet teveel met CA lijmen , hout is flexibel en moet ook zo blijven .
Alles wat met CA gelijmt word is niet meer flexibel en knakt gewoon los op de naad bij belasting .

Heb hier een Funtana gehat die gewoon uit elkaar viel toen de bespanning er af kwam voor de reparatie . :confused:

Hierna mocht de mainspar op zijn plek gelijmd worden. Omdat het hout bij de kit nogal krom is, heb ik een flinke voorraad balsa gekocht wat ik gebruik voor de bouw.

Normaal kan je ook de kromme hout delen wel gebruiken , ik span er meest een alu liggertje tegen aan met klemmetjes tot het droog is .

Hamers in condoompjes verpakt omdat ze beetje roestig zijn en ik geen roestplekken op het hout wilde krijgen ;)

Hout roest niet , en als de hamers droog zijn gebeurt er niet veel . :D

Ik werk ook met 2kg hamers (zonder steel)

Mvg Johan
 
Niet teveel met CA lijmen , hout is flexibel en moet ook zo blijven .
Alles wat met CA gelijmt word is niet meer flexibel en knakt gewoon los op de naad bij belasting .

Bedankt voor het advies. ga weer houtlijm gebruiken. wil niet dat de piper uitelkaar valt :mrgreen:

Normaal kan je ook de kromme hout delen wel gebruiken , ik span er meest een alu liggertje tegen aan met klemmetjes tot het droog is .

Is normaal gesproken goed te doen maar de liggers zijn krom naar twee kanten en bovendien ook nog eens verdraaid. Dus vandaar nieuwe latjes genomen.



Hout roest niet , en als de hamers droog zijn gebeurt er niet veel . :D

Ik werk ook met 2kg hamers (zonder steel)

Roestige hamers geven wel af.. :lol: vraag me niet hoe ik dat weet ;)

Zal ook eens op zoek gaan naar wat 2e hands hamers. is toch wel erg handig!!!
 
Laatst bewerkt:
Heb een metertje alu hoekprofiel aan stukken gezaagd. Handig om de ribben netjes haaks te houden tijdens het drogen :thumbsup:
aan elke kant van de rib een alu hoekje, klem erop en de ribben blijven precies haaks staan.



Omdat de ribben op een latje balsa gelijmd worden onstaat er een hoogte verschil onder de alu hoekjes. Heb er een stripje balsa onder gelijmd van dezelfde dikte als de latjes waar de ribben op gelijmd worden (met CA, is weer makkelijk te verwijderen) zodat ze netjes recht (haaks) staan.

 
Laatst bewerkt:
Vraag over vleugelbevestiging...

Wie kan mij even helpen ?

Volgens de bouwtekening van de Piper wordt de vleugel aan de romp bevestigd dmv slechts 1 (stalen) bout M5.
Dit is W13 op de tekening. Daarnaast worden er 2 houten pennetjes (6 mm rond) in de vleugel gelijmd. W13a op de tekening.
Maar die worden dus los in de romp geschoven en bieden slechts ondersteuning.

Rib W11 is balsa 1,5mm en rib W12 is triplex 3mm.

Mijn vraag is nu....

Is dit wel sterk genoeg om de vleugel zo te monteren tegen de romp aan? Natuurlijk heeft de piper wel struts die de vleugel ondersteunen
maar ik ben bang dat er zoveel kracht op de M5 bout komt te staan dat deze makkelijker door de ribben heen breekt of dat de ribben los-scheuren
en de vleugel dus los komt van de romp tijdens het vliegen.



Of is dit gewoon een goede bevestiging zo?
 
he zou gewoon voldoende moeten zijn ,hij heeft funktieoinele struts wel moet je dan zorgen dat de verbinding aan de romp en onder de vleugel stevig is, en dan kan er volgens mij totaal niets mis gaan ook moet je dr voor zorgen dat je er de juiste v stelling in bouwd en dat regel je ook met de struts en zorg dat de eerste rip in jou geval w12 ook in de goede schuinte zet want anders krijg je onder n lelijke kier
 
he zou gewoon voldoende moeten zijn ,hij heeft funktieoinele struts wel moet je dan zorgen dat de verbinding aan de romp en onder de vleugel stevig is, en dan kan er volgens mij totaal niets mis gaan ook moet je dr voor zorgen dat je er de juiste v stelling in bouwd en dat regel je ook met de struts en zorg dat de eerste rip in jou geval w12 ook in de goede schuinte zet want anders krijg je onder n lelijke kier

Ok, bedankt voor de info. Wilde er al een stuk koolstofbuis in maken voor de stevigheid maar dat is dus niet nodig volgens jou.

Maar een v-stelling zit er volgens de tekening niet in. W12 staat haaks, dus zonder v-stelling :confused:



Struts worden op een stuk hout van 6 mm dikte (W6) vastgemaakt in de vleugel. Ik denk dat dat stevig genoeg is..

 
Laatst bewerkt:
Update...

En weer even een update!

Ben nu eerst begonnen met de bouw van de romp. Omdat het erg vaag is waar precies de gaten voor de bevestiging van de vleugels aan de romp moeten komen, (tekening komt niet overeen met de gestanste onderdelen) ben ik nu eerst de romp aan het bouwen. De vleugelbevestiging moet er namelijk ingemaakt worden voor ik verder kan met de vleugels.

Bouwplan:



Eerst de rompdelen uitgezaagd...



Vervolgens de rompversteviging op het rompdeel gelijmd en onder flink gewicht laten drogen. Hout is hier en daar krom dus ook nog punaises erin geramd. ;)



Ondertussen de rompspanten uitgezaagd en genummerd volgens het bouwplan...



Hier nog een voorbeeld hoe krom het hout is..



Dit zou dus een kaars-recht latje moeten zijn voor de romp versteviging. Omdat het ook nog eens erg zacht balsa is ga ik dus nu eerst even langs de LHS om wat nieuwe latjes te kopen..

wordt vervolgt!
 
Update

Even weer wat balsa ingeslagen bij de LSH zodat ik weer verder kan met bouwen aan de pijper...

Meteen de latjes op maat gezaagd en op de romp gelijmd.



Vervolgens de eerste rompspanten met epoxy erop gelijmd.



Terwijl dit aan het drogen is ben ik begonnen met de andere helft van de romp uit te zagen. Zodra de lijm gedroogd is kan ik de romp versteviging op die 2e romp helft lijmen en laten drogen.

Ondanks dat de bouwkit veel te wensen over laat vindt ik dit veel leuker bouwen dan de charter. Je moet hier meer bij nadenken en veel zaag/snij en schuurwerk. Soms wat ergenis over de onduidelijkheid van de tekening maar het is denk ik een heel goede opstap naar het bouwen van tekening wat ik uiteindelijk wil gaan doen.

Het is zeker aan te raden om als je aan een kit als deze begint te zorgen voor een flinke voorraad balsa (in verschillende maten/diktes) en triplex. Niets is frustrerender dan dat je lekker aan het bouwen bent en dan tot de ontdekking te komen dat je een latje niet in huis hebt. Er zit hier gelukkig op een 15 min rijden een LHS die een redelijke sortering balsa in huis heeft. Inmiddels is mijn voorraad balsa groter dan die van de LHS... :p

Ik ga nu nog wat schuren en dan morgen als de lijm droog is weer verder bouwen :thumbsup:

Wordt vervolgt!
 
Back
Top