Barracuda van Rödelmodell

Brushless inbouwen?


  • Total voters
    14
  • Poll closed .
Deze week een oud hellingzwevertje opgehaald, de Barracuda van Rödelmodell. Leuk modelletje, 1.68m maar wel een beetje zwaar, zo te zien schuim ingedekt en vervolgens gelakt.

Nu krijg ik toch de neiging om er wat aan te gaan doen...... bijv. brushless inbouwen om niet afhankelijk van anderen te zijn. Ik ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken. Is het echt zonde om brushless in te bouwen? En moet ik het absoluut niet doen? Of prima, omdat die oude kistjes ook wel met motor werden gevlogen?

Foto-ESIZZY6S-D.jpg


Foto-TDBN7CON-D.jpg
 
ik zou hem zo laten, een juweeltje... probeer alles gewoon lichter te maken, servo's accu, enzzzz... alles zo ver mogelijk naar voor...

zo een mooi zwevertje mag je niet ombouwen ;)
 
Ik ben bang dat dit model wel heel snel beneden zal zijn..... net gewogen, 2kg lege kist, dus zonder electronica! Volgens de specs zou het toestel 750-1200 gram vliegklaar moeten wegen. Nu nog op zoek naar RC componenten die deze kist lichter gaan maken :rolleyes:

Misschien toch maar flink schuren en dan folie? Suggesties? Romp heeft in ieder geval een kleine reparatie/versteviging nodig.
 
net gewogen, 2kg lege kist, dus zonder electronica! Volgens de specs zou het toestel 750-1200 gram vliegklaar moeten wegen.

Een echte hellingkist dus, voor de wat zwaardere weersomstandigheden ;)
Geen motor inbouwen maar bewaren voor windkracht 5.
 
Ik ben bang dat dit model wel heel snel beneden zal zijn..... net gewogen, 2kg lege kist, dus zonder electronica! Volgens de specs zou het toestel 750-1200 gram vliegklaar moeten wegen. Nu nog op zoek naar RC componenten die deze kist lichter gaan maken :rolleyes:

Misschien toch maar flink schuren en dan folie? Suggesties? Romp heeft in ieder geval een kleine reparatie/versteviging nodig.



fieuwwww dat is een hele baksteen :confused:

ik zou hem ook voor op de helling houden...
wat voor span heeft ie? net geen 2meter?

best jammer dat diegene die hem gebouwd heeft zo slecht bouwt... als hij tot 1200 max leeg zou moge zijn, en er nu al 800gr over zit... zit er nergens een kilo lood in verborgen ofzo? ;)
 
.... net gewogen, 2kg lege kist, dus zonder electronica! ..... Nu nog op zoek naar RC componenten die deze kist lichter gaan maken :rolleyes:

Als je componenten gevonden hebt die een kist LICHTER maken wil ik wel even weten waar je die koopt....:-)

2 kg voor een leeg toestel van 168 cm is wel héél erg veel. Wat is leeg bij jou? Mijn ASW van 4 meter weegt leeg 2600 gram.....
 
Leeg bij mij is zonder servo's, ontvanger, accupack. dus inderdaad een baksteentje ;-) En hij zou 750-1200gr vliegklaar (incl. electronica) moeten zijn. Ik zal eens kijken of er een kilo lood in zit.....Alleen de romp is al meer dan een kilo. Ik zal hem eens helemaal kaal schuren, kijken wat dat oplevert. Moet wel zeggen dat het op een analoge personenweegschaal is gewogen, ik heb geen keukenweegschaal die meer dan 500 gram aankan......

Evt. ook gaten boren in vleugel en stabilo? en vervolgens folie erover heen?
 
Laatst bewerkt:
Excuus voor alle commotie.......

Toestel even uit elkaar gehaald en alles apart gewogen:

Lood? Inderdaad een blok van 160gr
Romp zonder lood 480gr
Vleugel +/- 520gr

Dus dat maakt ongeveer 1160gr zonder electronica en accu.

Zonder dat lood erin zal de staart dus wel wat lichter moeten...... bij reparatie alles maar eens schuren en kijken hoeveel gram aan verf er vanaf moet.

Mag er folie op zo'n oud kistje? Of is dat echt uit den boze?
 
Zo ligt de Barracuda er nu bij....

Foto-JVMJNYPA-D.jpg

Vleugel weegt nu zo'n 440gr, maar er moet nog folie op.
Romp weegt na reparatie (aan de binnenkant) zo'n 455gr. Romp wordt nog verder geschuurd en daarna gespoten.

Foto-XMHFEATF-D.jpg


Hier is de schade aan de zijnkant van de romp te zien, aan de binnenkant van de romp heb ik nu een koolstof matje met epoxy geplakt.

Ik heb ook alle electronica even ingeplaatst om het zwaartepunt te bekijken. Met een 1200-3s lipo, een 15A BEC, 2 servo's en een 2.4Ghz ontvanger krijg ik het zwaartepunt niet goed, ligt nog veel te veel naar achteren. Er komt nog wel een servo bij voor de stoorkleppen, maar wellicht moet er toch nog wat lood in de neus straks.

Kan ik voor de stoorkleppen ook een kleinere servo gebruiken dan het normale formaat? Of komt er wel heel veel druk op te staan?

Groeten,



Johan



Morgen helaas geen tijd om er iets aan te doen.....
 
Johan,

Ik zou dit kistje niet ombouwen naar electro.
Ik zeg altijd tegen die E-Vliegers als ze hun zwever omhoog sleuren,,,en zit er thermiek??? Als antwoord krijg ik dan, ja hoor kijk maar hoe hoog ik zit. Dan zeg ik tegen hun ja zal wel ELECTRO THERMIEK zijn haha.;);)

Een vliegmaat probeert mij ook zover te krijgen om mijn cirrus te voorzien van E-thermiek maar ik ga er niet aan, niet mijn cirrus:nooo::nooo:!!!!!
Voor mij is het de uitdaging om hem omhoog te brengen met hoogstart of huckepack en hem dan proberen te landen voor je voeten zonder de remkleppen te gebruiken. Nou lukt dat niet altijd maar ik moet zeggen in Boxmeer heb ik de remklepjes ook niet echt nodig. Bv zaterdag j.l vloog ik aan voor de landing en draai op de rand van het veld op ca 10mtr hoog en had meer dan genoeg (250mtr) om hem zonder remkleppen neer te zetten.

Gr Ton
 
Mooi dat het gewicht is opgelost. Wel of niet een motor...tsja.
Ik heb er een paar mét en een paar zonder. Voordeel van de motor is geen lij nof hückepack nodig (beiden zijn op mijn vliegstek niet voorhanden).

Als je een motor hebt mag je nog steeds aan de hoogstart of de huckepack hoor. Dan gebruik je de motor gewoon niet. Ik doe dat ook nogal eens, vervang dan de prop voor een zweefneus.
Andersom is lastiger. Geen motor aan boord en geen lijn/huckepack voorhanden? Dan kun je niet vliegen.....

Je zult dus zelf een keus moeten maken.
 
Grappig, dit kistje lijkt erg op de Multiplex Acro die ik nu op soortgelijke wijze aan het restaureren ben. Zou ook wel eens uit hetzelfde tijdperk kunnen dateren (eind jaren 70).
Bij mij komt er absoluut geen motor in. Als ik lekker wil zweven heb ik een ander toestel. Deze ga ik alleen gebruiken op de Huckpack bij PH-AJH's cardinal (dat weet hij alleen nog niet) of aan de lijn en helling. M.a.w. een echt gelegenheids kistje dus, net zoals deze Barracuda...

Ik schat trouwens dat de mijne vliegklaar richting 1500 a 1600 gram gaat (span is ietsje pietsje groter).
 
Haha zo'n reactie had ik al verwacht,,,,:):)
Als je geen lijn of huckepack voorhanden hebt kun je idd niet vliegen en dan is electro wel de oplossing.

Kijk voor mij ligt het anders,ik heb de beschiking over een groot veld waar een hoogstartlijn aanwezig is en eventueel (op afroep) een huckepackkist.

Maar goed tis maar net wat je voorkeur is.

Gr Ton

Mooi dat het gewicht is opgelost. Wel of niet een motor...tsja.
Ik heb er een paar mét en een paar zonder. Voordeel van de motor is geen lij nof hückepack nodig (beiden zijn op mijn vliegstek niet voorhanden).

Als je een motor hebt mag je nog steeds aan de hoogstart of de huckepack hoor. Dan gebruik je de motor gewoon niet. Ik doe dat ook nogal eens, vervang dan de prop voor een zweefneus.
Andersom is lastiger. Geen motor aan boord en geen lijn/huckepack voorhanden? Dan kun je niet vliegen.....

Je zult dus zelf een keus moeten maken.
 
Jako,

Op 17 mei mag je ook op PH-GT (Geert Tonnissen) omhoog.;);)

Gr Ton

Grappig, dit kistje lijkt erg op de Multiplex Acro die ik nu op soortgelijke wijze aan het restaureren ben. Zou ook wel eens uit hetzelfde tijdperk kunnen dateren (eind jaren 70).
Bij mij komt er absoluut geen motor in. Als ik lekker wil zweven heb ik een ander toestel. Deze ga ik alleen gebruiken op de Huckpack bij PH-AJH's cardinal (dat weet hij alleen nog niet) of aan de lijn en helling. M.a.w. een echt gelegenheids kistje dus, net zoals deze Barracuda...

Ik schat trouwens dat de mijne vliegklaar richting 1500 a 1600 gram gaat (span is ietsje pietsje groter).
 
Zo zwaar zal die MPX Akro niet worden hoor! Met de originele romp woog de mijne 990 gram. Die romp is na wat elektro experimenten gesneuveld en de vleugel doet het nu uitstekend op een Spirit Elite romp en is vliegklaar 1150 gram.
(ik heb wel heimwee naar die originele romp trouwens!)

Groeten

Justus
 
Leuk al die reacties, grappig ook dat de stemmen toch redelijk gelijk opgaan. Maar de kogel is door de kerk.

Er komt geen motor in. Er komt dus wel folie op en de gaten, ehhhh, die zittten er al in.

Vanmiddag nog een Carrera Alpha gehaald, daar gaat wel een motortje in, zodat ik lekker kan vliegen zonder een hoogstart op te zetten. Meer foto's van de 'restauratie' hoop ik binnenkort te plaatsen.

Groeten,


Johan

EDIT: Foto Carrera
Foto-MIVZSNA3-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij meer een ASW-17 (de kleine neem ik aan).... span 2,20 oid?
Bij het vliegen zou ik de vleugels andersom monteren anders kun je alleen prophangen :)
 
De vleugels zaten goed, de sticker zat er verkeerd op. Ik zag het na het maken van de foto. Sticker is er inmiddels vanaf. Span is kleiner dan 2 meter volgens mij, nog niet opgemeten.

De verkoper gaf aan dat het een Carrera Alpha is met het vliegbeeld van een ASW.
 
Een Alpha is bij mijn weten nooit door Carrera op de markt gebracht. Het kenteken van deze kist, D-1834, is hetzelfde als het kenteken dat wordt gevoerd door de kleine ASW-17 van Carrera. Zie ook:

Segelflugzeug ASW 17 Simprop (Carrera, Airjet) - eBay.ch (endet 21.03.09 17:53:12 MEZ)

Ik vindt het overigens een leuk ding. Niet kapot te krijgen; ik heb zelf een Carrera Favorit met Ferran romp en styropor vleugels en die heeft al heel wat meegemaakt maar dat is er (bijna) niet aan te zien en het vliegt leuk. Ideaal om bijvoorbeeld mee naar boven de berg op te sjouwen omdat ie zo compact is.

By the way, dat ferran heeft ook een nadeel: het is bijna niet te lijmen. Dat zou dus een probleempe kunnen zijn als je er een motorschotje in wilt lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt, ik kon ook al niets vinden over een Alpha van Carrera.

Hij schijnt erg rustig te vliegen, als dat het geval is ga ik hem vooral gebruiken om mijn kinderen en wat collega's en vrienden aan de buddybox te laten vliegen.

Toen ik de vorige eigenaar vertelde van het inbouwen van een motor vertelde hij ook dat dat ferran vrijwel niet te lijmen is. Maar toch bedankt voor de waarschuwing.

Ik heb al een ideetje hoe ik dat motorschot van binnenuit kan maken en monteren....

Bedankt voor dat linkje, inderdaad precies dezelfde, moet wel zeggen dat die een beetje kaal is, zo helemaal wit.... maar wel leuk dat er een piloot inzit.
 
Back
Top