Herbouw: Piper J3 (merk onbekend)

Even gegoogled op 'goldberg j3 clipped wing'.
Volgens mij staat het ook ergens in de bouwbeschrijving (heb hem zelf ook maar dan als gewone J3).
 
Hee Jakkie Takkie,

dank voor je reactie :)

Ik heb de titel maar eens aangepast en er voorzichtig (met vraagteken) Carl Goldberg bij gezet.

Als het een Carl Goldberg Piper blijkt te zijn, zou iemand die de tekeningen bezit eens kunnen kijken of de bouwwijze overeenkomt ? Overigens ben ik wel geinteresseerd in de tekeningen.

Is er iemand die de tekeningen wil overdoen of kopieren, tegen een vergoeding ?

Ik hoop eigenlijk dat het klopt, dan kan ik mooi Dennis van Hobbyin bellen voor een motorkapje en een voorruitje :)

Hopenlijk komende dagen weer eens even aan de slag met het ding.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen Goldberg Piper, in ieder geval niet de bouwdoos uitvoering.

Romp Goldberg Piper heeft een uitsparing onder de zijramen.

Stabilo en kielvlak zijn opgebouwd.

Vleugeltip is opgebouwd.

Zo zijn er nog veel meer verschillen. Zie de bouwtekening.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

als ik het zo zie, vrees ik dat je gelijk hebt.

Het stabilo is ook heel anders, volgens jouw tekening opgebouwd uit latten. Bij mij is het een plank balsa met uitgestanste gaten.

Verder zie ik dat jouw ailerons recht zijn, bij mij lopen ze rond uit tot vlak voor de tipeinden.

Afijn, de zoektocht gaat vrolijk verder, we passen de titel gewoon weer aan :( ... wie weet raad jongens :confused:

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

bedankt voor je link, 'k zal 'm eens downloaden. Kijken of ik daar wat wijzer van wordt ...

Gelijk even de vorderingen in het draadje bijwerken, er is weer wat gedaan.

Het tweede rolroer is ook klaargemaakt en in de folie gezet. Strak resultaatje geworden, mooi vingeroefeningetje voor de rest van de kist.

IMG_3460.jpg


Uit de achterlijst was ter hoogte van de nylon bevestigingsboutjes een stuk uitgebroken, eerst maar eens weggesneden om er een nieuw stukje in te lijmen, gevalletje schade repareren ...

IMG_3461.jpg


Zo dat zit er in, even laten drogen en dan aan de afwerking beginnen.

IMG_3462.jpg


In de tussentijd maar eens wat andere werkzaamheden bedacht. Voordat ik aan de bouw van nieuwe richtingsroeren en een hoogteroer wilde beginnen, eerst maar eens even door wat dozen van de hele handel gezocht. Wat schertst m'n verbazing ... als eerste kwam ik twee epoxy / glasmat motorkappen van een J3 tegen. Nou dan moet er meer zijn dacht ik ... even later kwam ik in een andere doos het voorruitje tegen, nog even later vond ik de roeren in twee verschillende dozen :)

IMG_3463.jpg


Even passen hoor ... haha, dat lijkt op een Piper J3 Cub. Dat is mooi werk, hoeft dus niet aangeschaft te worden :)

IMG_3464.jpg


Verder met het inmiddels bekende ^&*)&%$%& klusje, het uitsnijden / uitpeuteren van de afgesneden scharnieren. Richtingsroer is voorbewerkt, even passen en gelijk even afgetekend op het kielvlak.

IMG_3465.jpg


Zo alle roeren onder handen genomen. Gelukkig lukte uitpeuteren van de oude (afgesneden :evil: ) scharnieren aardig, daarna proef-passen met de nieuwe scharnieren, de roeren schuren en de nieuwe scharnieren monteren met Hinge Glue. Worden later ook weer 2mm gaatjes geboord en geborgd met een cocktailprikkertje. Daarna kan de hele handel in de folie :)

IMG_3466.jpg


Nog even een vraagje, de vleugel heeft een houten deuvel, daarmee wordt ie in de romp gehaakt / gecentreerd. Vervolgens wordt de vleugel met twee nylon breekbouten van 4 mm vastgezet. Is een deuvel wel genoeg ? Zijn de 4 mm breekboutjes niet te licht voor een (naar schatting) 2,5 kg wegende kist ?

Wordt vervolgd.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
De vleugel van de Goldberg Piper wordt vastgezet met een deuvel van 7 mm en twee stalen bouten van ca 3.5 mm.

Nooit enig probleem mee gehad en het maximale vlieggewicht is 3.5 Kg geweest.

Als je nylon bouten wilt gebruiken zou ik kiezen voor M5 of M6.
 
Hoi,

nou dat zou wel eens kunnen gebeuren :) Er zit nu een deuvel in de vleugel van 6 mm, de achterzijde wordt nu vastgezet met twee (bijna) 4 mm nylonboutjes. Lijkt me toch wat iel :(

Ik kan natuurlijk eerst vliegen met twee stalen boutjes, die zullen het wel houden. Maar kan best zijn dat ik het nog aanpas en de intrekmoertjes er uit haal, dan vervang ik ze voor 6 mm intrekmoertjes en boutjes.

Zo, weer wat kunnen doen vanavond :) Hieronder een kort verslagje.

De trailing edge al geschuurd en in de folie gezet. De plaatsen waar de scharnieren komen, zijn afgetekend en voorbereid. Ik probeer de ailerons er aan te zetten en te borgen, en daarna de folie aan te brengen. Als het goed is zie je er dan niks meer van.

IMG_3468.jpg


Zoals al aangekondigd worden alle scharnieren met cocktailprikkers geborgd, ik wil geen loskomende schanieren :roll: Alle roeren zijn voorbewerkt en geschuurd, dus klaar voor de folie.

IMG_3467.jpg


Eerst alle roeren aan de scharnierzijde een stripje folie geven.

IMG_3469.jpg


Dan verder met de onderzijde, gaat prima met het reisstrijkijzertje op de laagste temperatuur ...

IMG_3471.jpg


Als je dan een beetje doorwerkt heb je zo drie roeren in de folie staan.

IMG_3472.jpg


Kon het niet laten om de boel even te passen, lijkt er al een beetje op ...
IMG_3473.jpg


Wordt vervolgd ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Motorplaatsing

Hoi,

ik wil dit Pipertje trachten te vliegen met een Saito 45 (7,5 cc) 4 takt, zoals ik al eerder gemeld heb.

Nu zou het het mooiste uitkomen als ik de motor op de kop (hangend dus) zou monteren. Is dit wel verstandig ? Of wil de motor dan niet lekker lopen / starten ?

Ik houdt me aanbevolen voor alle tips :)

EDIT: ff googelen levert ook de nodige nuttige info:
Upright, Inverted, or Side Mount ?? Any engine orientation is OK. A frequent question is -- can I run the engine inverted ? A scale or pattern type model looks better with the engine inverted. Inverted engines run fine but can be a real inconvenience when starting. Attaching a glow-plug ingniter, and keeping it on, can be a real pain. Also fuel may accumulate inside the piston when inverted, causing hard starting, or possibly engine damage when forced over with an electric starter. This latter problem with inverted engines is minimized if you turn the engine over by hand 5 or 6 rotations before attaching the glow plug battery; any excess fuel inside the piston will run out the exhaust (if the exhaust points downward). If you are new to 4-stroke engines it is preferable to mount the engine vertical or sideways. It is important to note that the centerline of the fuel tank should be level with the carb or a little lower; if you invert the engine the tank may be a long way above the carb and you may have fuel running down into the carb making it difficult to get the fuel mixtures correct. Therefore, before deciding on an engine mounting orientation remember to consider the tank location. If the idle mixture is set correctly there should normally be no need for an on board glow system.
The dreaded “hydro-locking”. Often mention is the term “hydro-locking” with inverted engines. It is easy with an inverted engine to get the piston full of fuel and it will be difficult (or maybe impossible) to turn over the engine by hand and application of a strong electric starter may damage the engine. The instructions with engines purchased from the Horizon Hobbies (distributor in North America) suggest that in such a situation you should remove the glow-plug and drain the excess fuel. While this will work, I suggest that procedure is inconvenient, unnecessary, and undesirable. It does nothing except wear out the glow-plug thread, maybe strip the thread in moments of frustration, and certainly waste a lot of time. There is a simple fix; (with glow-plug igniter removed) just pick up the model and tilt it sideways so that the exhaust port points down, turn over the prop by hand and you will see the excess fuel that was in the cylinder run out the exhaust.
For an inverted engine you should first make sure you can easily turn over the engine by hand before applying an electric starter.


Bron: www.saito-engines.info


Overigens weer ik nog steeds niet van welk merk deze Piper is ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Eerst alle roeren aan de scharnierzijde een stripje folie geven.

Grtz,
Menno

Dit is DE manier om olie onder de folie te krijgen. Toevallig op de club bij een (eigenbouw) trainertje de folie in vlucht los zien komen 1 zijde van hoogteroer. Beter boven en onderzijde uit 1 stuk folien.

Leuk draadje trouwens!

Succes!

Erik
 
Hee Eric,

meen je dat nou ?

Ik heb toch al heel veel modelbouwers op deze wijze zien folien ;) Ook hier op mbf ...

Dit betreft de trailing edge (achterlijst) De folie van de vleugel komt natuurlijk er overheen, dus dan zou de olie tegen de vliegrichting in onder de (overliggende) folie moeten kruipen ? Komt dat dan door de capillaire werking of zo ?

Tja, je zal het waarschijnlijk beter weten dan ik hoor, ik ben nog maar een beginner :oops:. Ik wilde trachten de onder en bovenzijde van de folie uit een stuk te doen, maar de achter lijst erbij doen wordt dan wel heel lastig.

Grtz,
Menno
 
Back
Top